{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.237 visninger | Oprettet:

Zee
Zee
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 5 Svar: 7

Min hankat stjæler min hunkat mad.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle samme.

Jeg har et problem. Jeg har en han kat der stjæler min kat mad.. hver gang jeg gir dem mad (våd foder) han har en madskål og det har hun også men hvergang han bliver færdig han æder meget hurtigt en hel del. Så et par min eller sådan så gå han hen og tag hendes.. Men jeg fatter det ikke hun spiser langsom men ikke særlig meget som han gør.. Er der nogen råd jeg kan gøre noget ved det eller skal jeg stå vagt hvergang hun spiser. Bliver træt af det her og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

De er næsten 2år gamle.

Han er mere efter hende end hun er.

Han gider ikke og lytte og det gør hun heller ikke.

Håber i kan give mig nogen gode råd og tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hankat stjæler min hunkat mad..
  • #1   22. apr 2014 Sådan cirka det samme her. Den ene spiser meget og hurtigt, den anden slikker kun sovsen af, og vil gemme resten til senere.
    Nogle gange står jeg vagt, og fjerner Brunos rester (fordi Bjarne er for tyk), andre gange lader jeg bare Tykke Bjarne æde det. Og nogle gange afleder jeg hans opmærksomhed fra Brunos madskål.

Hvor tit giver du vådfoder? Og hvor meget pr dag?

Måske kan du bruge min "metode":
    Som regel giver jeg ædedolken en lidt større portion, så den anden har længere tid til at spise færdig, inden han bliver forstyrret af ædedolken.

Jeg fodrer med små portioner vådfoder mange gange dagligt. Så er jeg sikker på at begge får en del vådfoder. Og pyt med at de ikke får lige meget. smiley

• #2   22. apr 2014 Jeg gir dem ikke så meget våd foder. Fordi den sjæler det mest tør foder. Er det derfor hun er så lille og tynd...

• #3   22. apr 2014 Prøv at stille tørfoder frem hele tiden, altså der skal stå tørfoder fremme altid. Når skålen er ved at være tom fyldes den op igen. Prøv også at give vådfoder to gange om dagen.

• #5   22. apr 2014 hvis de har tørkost til at stå fremme hele døgnet, så aftager det med tiden. Han stjæler hendes fordi han ikke ved, hvornår han får mad igen.

• #6   22. apr 2014 De bør have tør mad at stå fremme 24/7..

Og så prøv at give dem vådmad 2 gange om dagen og giv din hankat en god stor portion og din hunkat en lidt mindre portion (ca. hvad du mener hun kan spise)
    1. så er din hankat længere om at spise og din hunkat kan få fred til sin mad.
    2. din hankat vil være mere mæt og måske ikke have samme behov for at stjæle..

Jeg kan så fortælle at her er samme problem, jeg har 2 hunkatte en stor ædedolk på 9,5 kg og en lille fin på 4,5 kg, den store tager også resten af den lilles, men jeg har fået hende nogenlunde opdraget til at vente til den lille er færdig, men jeg ved godt at det kun holder når jeg er i køkkenet samtidig med at de spiser, ellers skubber den store den lille væk, men sådan må det være..

Den store får ca 80 g.vådmad og med en god portion vand ved, så hun får ekstra væske og den lille får ca 20 g. og kun en smule vand ved, den lille spiser ikke mere selv hvis hun ikke bliver forstyrret, så hun skal nok blive mæt smiley

En anden ting ville måske være at give dem mad i hver sin ende at rummet eller i hvert sit rum, så de ikke stresser hinanden ved spisetid..

• #7   22. apr 2014
    Jeg prøvet lidt det samme i over en måned med en kat fra internat og hun støvsugede alt, faktisk også min mad hvis hun kunne. smiley Jeg var vandt til tørfoder stod fremme men alt blev spist indtil hun kastede op.
    Hvis han æder alt også tørfoder fra begge skåle ville jeg begynde at give den lille nogle ekstra portioner. Jeg endte op med at de fik mad i hvert sit rum på samme tidspunkt ellers havde Silke aldrig fået andet end en 1/4 af sin andel. Og det var langt mindre stressende men det kommer vel an på hvor meget det er. Jeg stillede også skålene langt fra hinanden men det havde ingen effekt andet end at hun slugte maden endnu hurtigere. Hvis der slet ikke er noget til den lille er det da synd. Jeg fandt ud af at mine slet ikke var vandt til at ha mad stående fremme men blev fodret ved at der blev kastet en håndfuld ud over gulvet et par gange om dagen på internatet og så gjalt det jo om at forsyne sig så hurtigt man kunne . Hvis du ikke kan det med at stille skålene langt fra hinanden ville jeg give dem samtidig men i hvert sit rum. Indtil han måske finder ud af han nok skal få sin del. Så kan de jo tjekke hinandens skåle ud bagefter. Det kan jo være som Marianne siger hvis de ikke har været vandt til at der var rigeligt mad.

• #8   22. apr 2014 det er nu helt normalt er drengene spiser mere end pigerne.
    jeg ville nok også lade maden stå hele døgnet.
    ja det er svært for nogle at finde ud af i starten, men jeg har 18 som alle har lært det. Mange katte vil hellere have flere små potioner end 2 store. deres maver er jo ikke ret store. tænk på hvis de skulle leve af mus og fugle, hvor små de er. Og en kat skal have ca 10 om dagen.

• #9   22. apr 2014 Zee # 2) **Jeg gir dem ikke så meget våd foder. Fordi den sjæler det mest tør foder. Er det derfor hun er så lille og tynd...**

Ja, det er sandsynligvis derfor hun er lille og tynd smiley . Du er nødt til at give dem noget <b>mere mad!</b>

*Der skal altid være tørfoder i skålene! Lad bare hankatten æde til han brækker sig. (det holder han nok op med når han finder ud af at der altid er nok mad)

* Giv vådfoder mindst 3 gange om dagen. Og giv hankatten mere end hunkatten, så det tager længere tid for ham at tømme sin egen skål, så har den lille hunkat nemlig længere tid til at spise færdig, inden han kommer og stjæler det ;-).

Det er ligemeget om hankatten får mere (eller for meget) - det vigtigste er at hunkatten får nok!

Et par foderaktiveringsdimser (skal lige finde link om lidt), som du fylder tørfoder i, kan muligvis hjælpe en del på problemet.

• #10   22. apr 2014 Denne her købte jeg, med henblik på, at TykkeBjarne skulle spise langsommere, men har nægter at bruge den. Bruno elsker den, og det er jo faktisk smart, for så er der altid tørfoder nok til Bruno. smiley

http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/291431

Der findes mange andre slags - prøv at kigge på de andre på zooplus.

• #11   22. apr 2014 Undskyld det ik tør foder han spiser mere af det er våd foder

• #12   22. apr 2014 Zee - Ok. Hvilken slags tørfoder får de?

Hvis du også giver dem vådfoder flere gange dagligt - bare små portioner til hunkatten - så vil hun få mere af det, end hvis du kun giver dem det én gang om dagen smiley

Er hunkatten forresten neutralseret?

• #13   22. apr 2014 skild dem af. en på gulvet og en på bordet,

• #14   22. apr 2014 Ja det er hun.. Begge er. Og tør foder og våd foder få de begge Coshida fra Lidl. Hvorfor jeg ik køber de andre produkter. Er fordi jeg har ikke råd til det. Ok men jeg har prøve at lad en skål være med våd foder ude i køkken til han katten. Og inde i stuen til hun katten. Hvor jeg er ved side af hende og holder øje med hende og hendes mad. Mens hun spiser stille og roligt men vær gang jeg ikke holde øje gå han hen til den lige så hurtigt jeg ikke kigger eller laver noget anden. Skubber han hende væk. Føler som om jeg skal være på vagt vær gang.

• #15   22. apr 2014 Ja, jeg kender godt det med at man skal holde øje med ædedolken, når man også har en kat, der kun spiser lidt ad gangen.

Men du kunne prøve nogle af de ting jeg har foreslået længere oppe - måske kan det hjælpe lidt....

Synes i hvert fald du skal give dem noget mere vådfoder. Det er også sundt for dem.
    LUX fra Aldi er virkelig billigt! Det koster kun 5 kr for en 400 grams dåse. Så der skulle gerne være råd til, at de kan dele sådan en dåse hver dag (altså fordelt i flere portioner i løbet af dagen).

Godt hunkatten er neutraliseret smiley så er det da ikke hormonkuller der er skyld i at hun er lille og tynd. Du skal bare sørge for at hun får noget mere at æde ;-).

• #16   22. apr 2014 Forresten jeg glemte lige en kommentar til dette:
    ** Mens hun spiser stille og roligt men vær gang jeg ikke holde øje gå han hen til den lige så hurtigt jeg ikke kigger eller laver noget anden**

Når det sker, så bare hæld noget mere foder op til hankatten.

Kommentér på:
Min hankat stjæler min hunkat mad..

Annonce