4.134 visninger
|
Oprettet:
Hund jagter katten {{forumTopicSubject}}
jeg har lige fået den dejligeste lille killing fra et internat og skal til at vænne den til vores 6-årige gamle hund.
vores hund er meget interesseret i min kat og vil hele tiden over til den, hvor min kat er lidt mere tilbageholden.
vi prøvede at slippe dem løs sammen efter en uge hvor de havde set hinanden i snor. Hunden farede efter katten som selvfølelig blev bange. Hunden vil ikke katten noget ondt bortset fra at over slikke den.
er der noget jeg kan gøre for at min hund er mere rolig over for min kat? og hvordan lærer jeg katten at hunden ikke er farlig?
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Din hund må absolut ikke jagte katten, underordnet om det er for at få kontakt og ikke i ondskab, for det forstår katten ikke..
Sørg for at katten har mulighed for at søge op i højden hvor hunden ikke kan komme..
Du kan ikke lære katten at hunden ikke er farlig, men det vil komme af sig selv, når hunden stopper med at jagte katten, men det kræver jo opdragelse for hunden..
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
Det du nævner er ofte en af de svære ting fordi hunden farer lige på men katten er anderledes og mere forsigtigt.
apr 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
Det er vigtigt, at hunden ikke jagter katten
Den må ikke have succes med jagten, den skal afbrydes hver gang. Dette kan du gøre rent verbalt, f.eks. ved at dække den af, hvis den er lydig nok. Du kan også aflede hunden - enten med mad eller leg.
Katten skal have et hellested/hellerum, hvor den kan være i fred for hunden.
- Ja, det behøver vist ikke nærmere forklaring .
Op i højden
Katten skal have mulighed for at komme op i højden, og væk fra hunden. Bemærk, at dette er essentielt. Hvis du fratager kattens mulighed for at undgå hunden, vil du ikke se særlig meget til den i hverdagen - med andre ord; i kattens øjne er det for risikabelt at bevæge sig rundt i huset.
Hvis du ønsker forslag til fremgangsmåden, må du endelig sige til. Det bliver en længere smøre fra min side af hvis det er, så jeg gider ikke sidde og skrive det hele, hvis du allerede har en holdbar fremgangsmåde at gå efter .
feb 2014
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 29
Nicolai T
hvis du har en god fremgangsmåde må du meget gerne skrive eftersom jeg er lidt på bar bund selvom jeg har spurgt andre og kigget på nettet
jan 2010
Følger: 13 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 1.081
apr 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
Det havde være noget andet, hvis hunden var en hvalp, og killingen en kat.
Hav evt. følgende i hovedet: Killingen skal hjælpes ind i hundens hverdag
Når I deler huset op, skal det ikke foregå med lukkede døre, hvor de kommer ind og snuser til rummet den anden har været i.
Næh, I deler simpelthen rent fysisk huset op. Nogle børnegitre ville være helt perfekte.
Første skridt - opdeling af huset
Hunden har én side, og katten kan ubesværet bevæge sig rundt i huset på denne måde. Højden skal selvfølgelig være sådan, at I bare skal løfte benet for at gå over, mens hunden ikke kan . Dette står på i 2 - 4 uger (vil jeg tro), mens de vænner sig til hinanden.
Kattens indtryk
På denne måde får katten et indtryk af, at det er helt OK at være dele hus med hunden, og den kan faktisk godt regne huset for sin "base".
Hundens indtryk
På denne måde - med jeres hjælp og afledning/positiv forstærkning - får hunden indtryk af, at katten slet ikke behøver blivet jaget, men blot er en del af familien.
Anden del - sammenføring
Når de kan være sammen i hver deres respektive del af huset uden noget påstyr (hunden/katten sover og andre tegn på en rolig atmosfære), kan man langsomt bringe dem sammen i samme del af huset - hunden skal selvfølgelig være under fuld kontrol eller i snor.
Til sidst fjernes børnegitteret helt, og I har nu en hund og en killing, som simpelthen er blevet vant til hinandens nærvær, og ingen af parterne behøver være oppe på dupperne og "alert", for de har begge lært, at acceptere hinandens tilstedeværelse på en rolig, velintroduceret måde.
Slutresultat
I har nu integreret killingen i hundens hverdag på en yderst hensynsfuld måde - både for killing og hund.
Under denne proces efterlades dyrene selvfølelig ikke uden opsyn. Mens I er på arbejde/skole/fritidsaktiviteter skal katten ikke have mulighed for at komme til hunden.
Dog er det ikke alle huse der egner sig til at blive "delt", men altså . . . med lidt god vilje kan man ofte finde et passende sted alligevel.
Sådan - det er efter min mening en virkelig god metode, når hunden er den voksne, og killigen den lille
feb 2014
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
feb 2014
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Hund jagter katten