{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.491 visninger | Oprettet:

Inde eller ude katte {{forumTopicSubject}}

Godmorgen

Denne tråd er oprettet efter nogle enkelte fordømmende indlæg møntet på os der er ejer af katte der færdes frit udenfor.

Tråden det farlige udeliv.

Ja,der findes folk der er totalt afstumpet der mishandler katte, men
Procentvis er det en ufattelig næsten ikke eksisterende risiko for át katten
møder en som ovennævnte .

Ude eller inde katte er ikke en ny debat på KG.

Enige bliver vi aldrig ,men den manglende respekt og nærmest at blive stemplet som uansvarlig pga jeg ladér katten være ude, er bare ikke i orden.

Nogle individer er så bange for alting at de lader sig styre af denne angst,
for hvis og hvis og hvis smiley

Kattens rette element er i min og kattens optik ude i naturen.

Så lidt respekt tak........

PS
Vil lige nævne at nogle her på KG har deres grunde til at de har valgt at katten
ikke løber frit,
De har min fulde forståelse,
.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Inde eller ude katte
  • #3   7. mar 2014 Mine katte bliver aldrig 100% friløbere.. Jo måske hvis jeg en dag kommer ud på en landejendom og bor (men jeg tvivler). Jeg tør simpelthen ikke af frygt for at de bliver kørt over eller taget af åndsfraværende mennesker, der tror de er hjemløse (selvom de er øremærket)

Kattens element er i naturen, men naturen findes kun få steder og det er ikke i byen eller i paracelhuskvareret. Der har vores evolution ødelagt kattens natur

• #6   7. mar 2014 Jeg er alt for nervøs til, at have udekatte, om andre har det må de jo gøre op med sig selv, jeg syntes det er meget vigtigere, at de bliver neutraliseret, end om de er inde eller ude.
    Os der har uldtotterne inde har så et stort ansvar for, at erstatte det de ikke har ved ude liv og ansvar for, at vores katte er vandt til inde liv.

Jeg ser så hvor stor glæde mine har af deres lille have, og de bliver her, ja de kunne nok godt smutte over 140cm og en 45 g vinkel på 30 cm i toppen, men de gør det ikke og det læser jeg altså som om de er godt tilfredse smiley

• #8   7. mar 2014 Nej det er ikke en ny debat.

Vi læser om for mage katte det kommer af dage for afstumpede menneskers hænder.

Intet er smukkere end katte i deres udeelement. Desværre er der i dag alt for mange. Man må respektere at ikke alle mennesker er lige så glade for katte som vi selv er. Jeg forstår til en vis grad den afmagt de føler ikke at kunne blive fri for andres katte - det er selvfølgelig ikke i orden at gribe til hverken vold eller våben.

Det berørte mig især fordi det var i egen lille flække

• #9   7. mar 2014 Jeg har intet problem med udekatte, så længe de ikke genere andre, altså må man hegne sin have ind, så sker der ikke katten noget og der er ikke nogen der bliver generet. Jeg fatter ikke hvor katten skal have sær status til at rende rundt hvor det passer den, alle andre dyr(på nær fugle, ræve og andre vilde dyr selv) skal man holde for sig selv, så hvorfor ikke også katten??

• #10   7. mar 2014 Det glæder mig at logge ind og se jeres velovervejede svar, og det er endnu mere fedt at alle skrive i en smiley ordentlig tone.

Katte kan sagtens holdes inde , men synes ikke jeg kan sammenligne katten med hunden, dertil er deres psyker forskellige
    Og mange børn og voksne incl mig selv er utryg ved især store hunde det render lø.
    Hvor jeg bor er vi på vejen enige om at katte accepteres sålænge de er neutraliseret smiley
    Og spørger vi katten kender vi svaret ; smiley

• #15   7. mar 2014 Ja her må vi undvære sandkassen på legepladsen fordi byggeriet ligger i katteland smiley her er både gårde og villaer, og at vi ikke må have udekatte gør ikke nogen forskel smiley
    De første 4 år jeg havde katte var på 2ende sal og uden altan, jeg har aldrig haft adfærds problemer som kunne linkes til indelivet, og valgte jo rasekatte som havde været indekatte i generationer også af den grund.

Og kun en ud af de 6 katte jeg har haft ialt, kunne ikke holdes inde i min lille have, så han havde sele og snor på, og det var da intet var færdig endnu, skulle en af dem bryde ud snakker jeg lige med min nabo om en løsning vi alle kan være tilfreds med, men jeg må have 180 højt hegn.

• #17   7. mar 2014 Ud over at det er for farligt, så mener jeg at man ikke kan tillade sig at belemre andre med sit valg af kæledyr. Såre enkelt.
    At det er synd at have katte inde er noget vås, jeg har haft begge dele og det gælder kun om at sætte sig ind i, hvad en kat er for en fisk og så sætte noget i stedet.

Men jeg synes også det var nemmere at katten besørgede ude, så jeg ikke skulle tømme bakker.

• #18   7. mar 2014 Jeg har egentlig ikke fuldt den foregående debat (læste dog artiklen) og vil bare kort og godt sige, at jeg ikke har 100% ude kat - men kattegård..

Jeg har dyb respekt for folk 'tør' lukke deres kat ud, helt frit. Men tilgengæld, har jeg også en familie som fx ikke gider have 'fremmede/andres' katte/hunde osv rendende i deres have, dette synes jeg også man skal have en vis respekt for. Jeg ved godt, at det er kattens natur, at være ude og fri... Men der skal også være plads til folk.. og det synes jeg personligt vi løser bedst, ved at lave en mellem vej, altså med en fx kattegård.

• #21   8. mar 2014 Ja Lotte

Det er synd ,men livet er farligt ,hvis man lader sin frygt styre bliver livet godt nok ganske uinteressant smiley
    Jeg vil altid holde på fx en skovkat kat der lever frit i de store Norske skove trives bedst ude.
    NFO kan også trives som indekat, men det bliver aldrig det samme. smiley

• #22   8. mar 2014 "Og mange børn og voksne incl mig selv er utryg ved især store hunde det render løs."

Men det kan du da have så meget ret i.. Men der er ligeså mange, hvis ikke flere der er bange for katte.. smiley Så det synes jeg ikke man kan bruge som et argument for at have fritløbere. smiley

• #23   8. mar 2014 Ok
    Men har aldrig hørt om folk der er blevet skambidt af en løsgående kat...........
    Så at du mener at folk er mere bange for katte end løse hunde tror jeg ikke en døjt på smiley

• #24   8. mar 2014 Jeg har i mange år været hunde ræd for katte, fordi en angreb mig... sååå

• #27   9. mar 2014 Jeg har en nabo med 2 autistiske piger som er panisk angste for katte, men de kan kikke på mine gennem hegnet, jeg tror det de frygter er det uforudsigelige.

Selv om jeg fik lov til, at have ude katte her i boligen, ville jeg ikke gøre det, jeg har kontrakt med mine opdrættere, at de er indekatte, og de 2 bimser ville slet ikke kunne magte det, men jeg har en fornemmelse af, at Røde ville være ude det meste af tiden året rundt, og kun komme for mad og et trygt sted, at sove smiley

• #30   9. mar 2014 Momo

Generelt, men undtagelser kan forekomme

• #31   9. mar 2014 Tine du ved fra tidligere tråde at jeg er helt enig med dig, du ved også fra tidligere tråde at jeg har indekatte..

Jeg har indekatte af den årsag at jeg bor meget tæt på en trafikeret vej, og risikoen for nedkørsel og tilskadekomst er stor, en risiko jeg ikke ønsker at tage, derudover så er jeg bange for naboens muskelhund eller lille rotte af en arrig hund skal skambide mine katte såfremt de skulle forvilde sig ind i deres have mens hundene er ude, så mine bliver holdt inde, og når min løbegård atter kommer op (forhåbentligt her i foråret) så med adgang til begrænset udeliv..

Der er flere af mine naboer her ude på landet der har fritløbende katte, og jeg elsker at de kommer på besøg i min have, så kan jeg snakke med dem og iagttage dem i naturens element, Tøsen er ikke så begejstret for deres besøg, de bliver pænt hvæst og knurret ud af haven, men det er jo så også en oplevelse for hende smiley
    Mine naboer er heldigvis forholdsvis fornuftige og neutralisere deres katte, eller det kan de jo egentligt ikke være, for min ene nabo for hvert år et kuld killinger der besøger os, og den må jo så være fertil samt der må være en eller flere fertile hankatte til at parre den, men vi har heldigvis ikke oplevet strintende katte på grunden, så den gene er vi forskånet for..

Men i bund og grund er der ingen der kan sige hvad der er rigtigt eller forkert, så længe man ikke oplever naboer der klager over ens fritløbende kat, så burde det jo være ok, man elsker jo ikke sin kat mindre fordi den løber frit, trods der er nogen der tror det, man ved at har man fritløber så er der en risiko for skader, men der er jo også risiko for skader for indekatte, det er jo bevist indtil flere gange, det er nok blot nogle lidt andre skader, men de behøver ikke at være mindre alvorlige..

• #32   9. mar 2014 Du brokker dig over at det ikke er respektfuldt at nedgøre andres måder at holde kat på.. Alligevel opretter du dette emne?

• #34   9. mar 2014 Beltane

Jeg bestemmer selv om jeg opretter et emne eller ej smiley

Dette emne er vigtigt for mig pga udtalelser i en anden tråd om udekatte, nævner ordet respekt da jeg INTET har imod indekatte.

Det starter jeg mit indlæg med. .......Respekt for hinanden ,,,,,

Og man er ikke tvunget til at deltage i denne tråd og med denne bemærkning ser jeg helst du ikke deltager, smiley

Du forstår åbenbart ikke de skrevne ord smiley
    Heidi
    Tak for et seriøst indlæg smiley er helt enig smiley

• #35   9. mar 2014 her har vi valgt at hegne haven ind og overvejer et voliere inde i haven samtidig med.

det er der flere årsager til

En sommerdag sidste år kom McQueen - vores smukke skovkatteblandning ikke hjem.

Der er kommet to nye katte i hjemmet Huskat Bamse og Maine Coon Peanut. og naboens kat kan ikke fordrage nye katte. vi får jævnligt besøg af ham.

Vi vil ikke have at nogen skal stikke af med Peanut, som jo nok må siges at være i højere risikozone for tyveri end de andre.

• #36   10. mar 2014 Hvis jeg mistede min kat , ville jeg absolut også mene indhegning er det bedste alternativ smiley
    Men så længe vi kan have katten ude og undgå påkørelser , forsvundne katte
    osv forbliver den udekat. ( den er forøvrigt luddoven og ikke meget ude smiley )

Men bliver det for usikkert at være udekat i området, ser jeg indhegning som en god løsning. smiley

• #37   10. mar 2014 Hvis og hvis - nu er du virkelig dobbeltmoralsk smiley

At skrabe katten af asfalten kan man forholde sig til - det kan man ikke hvis den bare forsvinder - taler af smertelig erfaring

Jeg har selv indekatte med sikret udeadgang og er så irriteret på udekatte der stiller sig op på den anden side af nettet

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
    #38   10. mar 2014 Tine.. ..
    ""Hvis jeg mistede min kat , ville jeg absolut også mene indhegning er det bedste alternativ""

"Men bliver det for usikkert at være udekat i området, ser jeg indhegning som en god løsning""

Ja der ser vi virkeligt forskelligt på det, Du mener din kat først skal køres over "Død" eller blive væk, før du synes at du vil indhegne haven. smiley

Min første kat var vildkat som blev en tam kælekat og hun var desværre udekat, som hun havde været i sine ca 5 md da hun kom til mig, men jeg havde det af h. til at hun var udekat, fløjtede hende altid hjem om aftenen inden sengetid og var altid nervøs hvis hun ikke kom hjem.

Jeg har aldrig synes/følt at en kat skal have ude kat, kun i lukket have, hvis der er veje i nærheden eller underlige personer som ikke kan lide katte/dyr,
    Så jeg har aldrig tænk sådan at en af mine katte først skal lade livet før jeg laver en indhegning, bare den tanke at en af mine "børn" skal lade livet før jeg gør noget.
    Der kan jeg ikke følge dig.

• Janne.*

#39   10. mar 2014 Skulle stå:

"Min første udekat" smiley

• #43   10. mar 2014 Hvis jrg vidste hvilken kat det var og jeg fandt ejeren fik han/hun satme af vide at katten skal holdes væk fra vores grund - carporten bilen holder i lejer vi så det er vores grund dom vi ligesom betaler for at vores bil kan stå i fred - en katteejer skylder ihvertfald mig 80 kr for en bilvask...

Momo det kunne jo være at det var en kat uden ejer..
    Og hvis der er en ejer så nej, ejer skylder dig ikke en dyt, for man er ikke erstatningspligtig overfor hvad ens kat laver på andres grund...

• #44   10. mar 2014 Janne

Jeg vil ikke tage sorgerne på forskud.

Skulle jeg kører mine drenge i skole fordi de går over en vej hvor der er trafik og derved hindre de følges med deres kammerater ?

Min vurdering er at min kat har det bedst udenfor, ( den er nu mest inde )

Når jeg ser hvordan halen går, når den er ude og observere fugle og andre lækkerier smiley Tror jeg at jeg gør det bedste for min kat smiley

Jeg vil ikke gå og være angst på grund af noget der muligvis sker smiley

Men igen har intet imod folk der holder deres dyr inde ,igen fordi de har deres grunde og det valg respektere jeg smiley

Tak Jesper smiley

• Janne.*

#45   10. mar 2014 Jesper

Hvis det er at "trække ned over hovedet på andre eller at fordømme andre på deres valg.""

Når jeg pænt skriver:

"Ja der ser vi virkeligt forskelligt på det" ....Det er en debat
    "Der kan jeg ikke følge dig." ..Helt normalt for dem der enten har inde eller ude katte der ikke kan det.

Måske var det nødvendigt jeg skulle have skrevet at jeg selvfølgelig respekterer andres måder at holde ude og inde katte på, for ikke at blive stemplet som en der fordømmer eller trækker ned over hovedet på andre, som jeg ikke synes disse sætninger hentyder til..

"Ja der ser vi virkeligt forskelligt på det" .
    "Der kan jeg ikke følge dig."

Men igen det betyder da ikke at man ikke respekterer andre i at holde kat på en anden måde, når man ser forskelligt på det og at man med sine følelser ikke kan følge måden. Det betyder skam ikke ikke at jeg ikke respekterer andres måde at holde ude eller inde katte på.

Ellers ville jeg nok ikke skrive i trådene om dine kattes forsvinden eller skrive en PB om hvor Pedro måske kunne været taget hen, hvis jeg ikke respekterede andres måde at holde udekatte på, så ville jeg nok ikke skrive i disse tråde eller skrive en PB, så kunne jeg jo bare tænke
    "ja det er de jo selv udenom" ...men sådan er jeg heldigvis ikke og respekterer andres følelser og måde at holde kat på. smiley

Slut prut smiley

• #54   10. mar 2014 Momo jeg kan til fulde forstå at i syntes det er irriterende at der er kattepoter på bilen, og selvfølgelig kan katteklør eller snavset fra deres poter ridse lakken, men forruden vil jeg kraftigt tvivle på kan lade sig gøre uanset hvad Carglass siger..

Men der kan jo nemt være tale om flere forskellige katte der vader rundt på bilerne, og eneste mulighed i har for at undgå det, er ved at have en lukket garage eller købe sådan en mobilgarage til at trække over bilen: http://www.harald-nyborg.dk/p6154/helgarage-nylon-large
    Skade på bilen fra en kat kan jo ligeså godt ske når i er på besøg hos nogen hvor der er fritløbende katte i nabolaget og ikke kun hos jer selv, og det er da netop når en kat bliver jaget væk at der er størst risiko for at den laver skader på bilen..

• #55   10. mar 2014 Tine - Og vi andre vælger selv om vi brokker os eller ej..

• #57   10. mar 2014 Jeg kan godt følge dig Momo det kan være træls men igen det er jo ikke kun ejerkatte der kan lave skader, men også vildkatte eller folks børn, jeg tror i villakvarter/ lejlighedsområder så er risikoen for skader på biler påført af børn større end skader påført af katte...

• #61   10. mar 2014 Tjaa hvis du ved hvilket barn det er...

Min søster har boet i et lejlighedskompleks og de har oplevet at deres bil er blevet ridset med en eller anden genstand, det måtte de selv bøde for, for de havde jo ikke set hvilket barn det var og derfor lidt svært at bede nogen betale..

• #62   11. mar 2014 For god ordens skyld, så er det ikke normalt at en kat ridser biler og slet ikke bilglas. Det sidste kan ikke lade sig gøre. Ridseskaderne sker som regel fordi der er nogle hystader, der ikke tænker sig om, jager dem væk og så¨kommer kløerne frem.

Men der er desværre ret mange "hystader", der ikke har lyst til at have katte på deres bil eller der plutter i deres rosenbed m.m. De lader frustrationen gå ud over kattene, fordi de intet kan stille op overfor ejeren, hvis en sådan findes.
    Jeg har siddet i 2 beboerbestyrelser, hvor kat har været oppe på ALLE bestyrelsesmøder og beboermøder, fordi beboerne er hamrende trætte af alle de løse katte, der rendte rundt. Mange boligforeninger tillader gerne hund men ikke kat, fordi det er sjældent der er de store problemer med hunde. Derfor synes jeg ganske enkelt at det er dybt egoistisk at belemre andre med det valg af kæledyr man selv har taget. Især hvis man bor i tæt-bebyggede områder. Hvis man så ikke synes at en kat kan have et værdigt liv som indekat, fordi man ikke formår at stille noget andet i stedet, skulle man måske overveje om det i det hele taget er kat man skal have.
    Bor man som jeg med mulighed for løbegård, så kan man lave det, det er bare ikke muligt/lovligt alle steder.
    Vi ser også gladeligt på dyr i zoo, selv om vi vel sagtens kan blive enige om at de ville have det bedst på savannen eller deres naturlige omgivelser. De dyr lider heller ikke fordi man hele tiden bestræber sig på at sætte noget i stedet, der kan udfylde deres instinkter. Det kan man også sagtens med en kat, på lige fod med en hund.

• #63   11. mar 2014 Personligt synes jeg det er super uansvarligt at lade sin kat rende ude - ikke så meget over for katten men over for andre mennesker. Om man vil miste sin kat til trafikken, mishandlere er jo som du selv siger ens eget valg.

Hvis nu hundeejere havde det på samme måde og lod deres hunde gå frit, fordi det er også hundens natur - var det så ligeså ok?

Det er ikke mere end 4 dage siden jeg fandt en kat ved min hoveddør, badet i sit eget urin - den var nok blevet påkørt, da dens bagpart hang noget. Nåede desværre ikke få fat i den før mine hunde, så den tog benene på nakken og humpede væk. Det var også ejeres valg at lade den kat rende ude. Men det var ikke mit valg at have dens urin liggende og min egen kat frustreret over at kunne lugte en fremmed kat.

• #64   11. mar 2014 Ginger - Den kan jo være stukket af hjemmefra..

• #66   11. mar 2014 Det kunne den - men med den mængde at fritgående katte i det område hvor jeg bor, så tvivler jeg på det.
    Det er et evigt emne på vores beboermøder - folk der vælger at have udekat og os andre som skal leve med andres valg hver eneste dag.

• #67   11. mar 2014 Hystaden var viceværten, det var jo ham, der af en "god mening" jagtede katten af bilerne.

• #68   12. mar 2014 #55
    Beltane : jeg bestemmer selv om jeg vil brokke mig. Citat slut

Nå og hvad får du ud af det. ?
    Kan du virkelig ikke bidrage med noget konstruktivt ????
    Underlig indlæg til en debat smiley

• Anne-Marie S
    Anne-Marie S Tilmeldt:
    nov 2012

Følger: 1 Svar: 7
    #69   12. mar 2014 Jeg har 2 indekatte, jeg ville gerne at de også kom ud en gang imellem, men vi bor så tæt på naboerne at jeg egentlig ikke synes det er rimeligt i forhold til naboerne. Jeg er nemlig selv så træt af naboernes katte, der hele tiden kommer i vores have. Jeg synes man har pligt til at holde sine egne dyr på egen grund og ikke belemre andre med husdyr de ikke ønsker.

• #70   12. mar 2014 Tine - Lige så underligt som at du vil bestemme hvad jeg skal skrive..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2013

Følger: 1 Svar: 50
    #72   12. mar 2014 I min verden skal en kat leve frit. Men jeg har fuld respekt for, at andre lever i andre verdener end lige min smiley
    Når min dejlige Sulejma ikke er her mere, skal jeg ikke have flere katte, for jeg ER jo nervøs for, om hun forsvinder og/eller kommer til skade.

• #73   12. mar 2014 smiley smiley

• #74   13. mar 2014 Fruen - Når jeg ved jeg har ret, så ja.. Gider ikke at blive trynet

• #75   13. mar 2014 Ved jeg har ret smiley
    Tø hø
    Hold da op , håber du har anden indstilling når du er ude blandt folk...
    Ellers ser det sort ud for dig. smiley
    Det skader ikke at indrømme man fejler, ..
    Hvis man ikke evner det, er det svært at blive taget serøst.

• #76   15. mar 2014 Lige nu kunne jeg kvæle en udekat her. Jeg havde tre katte i udestuen og hører voldsomt tumult - de slås så hårene fyger. På den anden side af nettet (langt inde i min have) står en kat og spiller "smart". Kan de ikke komme til den - så ryger de i flæsket på hinanden.

Med stor møje og besvær får jeg fat i dem en for en, de er temmelig meget oppe at køre, og får den placeret i hvert sit rum.

Håber godt nok de hurtigt glemmer det og kan være sammen igen.

Resultat: Udestuen kan kun bruges når jeg selv er der.

Jeg er så p*****

• #77   16. mar 2014 Tine - Jeg plejer ikke at blive sagt imod når jeg har ret smiley Jeg holder på mit..

• #79   16. mar 2014 " Jeg plejer ikke at blive sagt imod når jeg har ret Jeg holder på mit.."

Lad mig sige det sådan her Beltane:

Din profil har lige reddet dig fra et surt opstød herfra. smiley

• #80   16. mar 2014 SÅ Lena KOM SÅ OP AF DEN SANDKASSE! smiley

Opsedasse og videre smiley

• #81   16. mar 2014 Og undskylder til Beltane.

• #82   16. mar 2014 smiley

• #83   17. mar 2014 Jeg takker for undskyldningen

Kommentér på:
Inde eller ude katte

Annonce