{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.391 visninger | Oprettet:

Overvejelse af anskaffelse af kat/killing {{forumTopicSubject}}

Min bedste ven overvejer at anskaffe sig en kat til hans nye lejlighed. Han er 19 år gammel, snart 20, og arbejder som lærevikar, snart studerende igen.
Jeg bruger stort set alt min tid i hans lejlighed, og derfor er jeg også inde over denne her beslutning..
Vi har en overvejelse om, at anskaffe enten en kat eller en killing.

Vi har i forvejen rotter, og derfor hælder tanken mest til killing, så at den kan vende sig til rotterne.. Nu ligger tankerne hhv på; hvor skal vi købe fra, hvilket køn, om det nu er smart..
Det er tilladt at have husdyr i lejligheden, underboen har selv kat, og den anden har hund. Der er have hvor katten vil kunne komme ud, dog bor han på 1. etage, så det ville være lidt besværligt..?

Jeg har selv haft kat hele mit liv, og han har også selv haft kat før, så vi er ikke førstegangsejere.

Jeg har selv både hun og han katte, og har også haft killinger selv (dog ikke med vilje :P) hos mine forældre.

Vi kunne rigtig godt tænke os, at høre jeres tanker omkring dette, og om det ville være et godt liv for en kat.

- Vi søger nok mest en kat, der ikke er alt for selvstændig. Altså en der gerne vil snakke, ligge og sove hos en og lign, derfor er tanken også lidt faldet på en ældre kat. smiley

Mvh Oscar og Camilla

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvejelse af anskaffelse af kat/killing
  • #1   3. mar 2014 jeg syntes at I skal prøve at kontakte et internat. Få en snak med dem om hvad de har som passer til Jer.
    Lov mig at I overvejer om katten skal være 100% indekat - det er ikke synd, når bare katten ikke har prøvet andet, og I lader være med at tage den med ud.
    I kan også vælge at få en kat som kan lærer at gå i snor, og I så går nogle turer, gerne 1 gang om dagen eller efter behov.

personligt syntes jeg at det er bedst når man vælger at få indekat, at man vælger at få to. De vil have rigtig meget glæde af hinanden, og de vil kunne lege sammen, og dermed skal I ikke bruge hele dagen på underholdning. En indekat skal bruge noget energi på lege når den nu ikke har muligheden for at komme ud

Køn, tjaa det gør faktisk ikke så meget. Bare I søger for at den bliver ordnet.

I kan være heldige at finde en voksen kat som aldrig har været ude. Men ellers vælger mange at begynde med en killing

Vedr rotterne, så skal i ikke lade dem gå sammen. Jeg tror ikke at en kat ville kunne lærer at lade en fritgående rotte gå. Har dog selv en undulat og han har været på gulvet nogle gange uden at kattene tager den. Men det er nu mere fordi den bider dem.

Prøv evt at tjek killingelisten.dk
    her er der en liste med voksne katte som søger nyt hjem. Pt er der bla et sæt somalia søskende som søger nyt hjem som indekat - de ser rigtig søde ud

• #2   3. mar 2014 Jeg er meget enig med Anja, hvis i virkelig ønsker en puttegøj af en kat så er bedste råd at vælge en voksen som allerede har dannet sin personlighed, killinger ved man aldrig 100% med..

Basalt er jeg også eng med at køn er underordnet, dog er der en tommelfingerregel der siger at hankate er mindre selvstændige en hunkatte, dog er der altid undtagelser (jeg har selv en af undtagelserne smiley begge mine hunkatte er nogle puttetrolde og ikke særligt selvstændige i forhold til andre hunkatte jeg har haft)..

Men hvis i vælger en killing så anbefaler jeg at i vælger 2 da de vil have meget glæde af hinanden og de vil ikke være mindre kontaktsøgende fordi de er 2, ellers vælg en voksen der er vant til at være enekat..

Og når din ven bor på 1. sal vil jeg anbefale at i vælger at den skal være indekat og dermed er det meget vigtigt at i vælger en kat der aldrig har været udenfor..

• #3   3. mar 2014 Rotterne går ikke frit, de er i bur. smiley

Er det muligt at gå tur med en indekat uden den bliver 'ked af' at den ikke har fri adgang til at være ude?
    Vi har selv derhjemme den mulighed at vores katte går ind og ud når de har lyst.. har derfor aldrig haft indekat.

Mht neutralisering kan jeg se at rigtig mange er obs på det herinde, hvad er grunden til det? Derhjemme har vi selv en hunkat der er steriliseret, en hankat der skal kastereres hurtigst muligt, og en hunkat på p-piller..
    Jeg kan bare se rigtig mange anbefaler det, og er nysgerrig til om der er andre grunde end at man undgår uønskede killinger.

• #5   3. mar 2014 Der er mange gode grunde til at neutralisere en kat. Dels får man en meget mere harmonisk og kælen kat og dels undgår man strint og uønskede killinger. P-piller kan gå for en kortere periode, da de er forbundet med bivirkninger såsom cancer og livmoderbetændelse osv.

Jeg vil også anbefale at få en kat fra et internat eller en lidt ældre kat. En skam i bor så langt væk, for jeg har en, der ville passe lige ind.

• #6   3. mar 2014 Puhh der er rigtig mange grunde til at neutralisere, udover at undgå uønskede killinger..
    Vi kan starte fra en ende af, med hankatte:
    1. en fertil hankat vil med 98% sikkerhed strinte..
    2. en fertil hankat vil kalde på damer, hvilken jammer særligt med en indekat..
    3. hankatten vil være meget mere i harmoni og ro med sig selv som kastrat, da den ikke altid skal jagte damer og holde sit territorium frit for andre hankatte..
    4. det er meget stressende for en hankat at kalde på damer og jagte uvelkomne hankatte væk, de kan have problemer med at holde vægten, da de glemmer at spise
    5. da hankatten vil være mere rolig som kastrat vil det også betyde en væsentlig mere kælen kat..

Hunkatte:
    1. en fertil hunkat vil i løbetid kalde på hankatte, igen hvilken jammer at høre på særligt som indekat..
    2. i mange tilfælde vil en hunkat også begynde at strinte i løbetid..
    3. en fertil hunkat der ikke bliver parret vil have øget risiko for livmoderbetændelse og cyster på æggestokke..
    4. en fertil hunkat kan være en værre mokke, særligt i løbetidsperioder..
    5. en fertil hunkat der ikke bliver parret kan risikere at gå i konstant løbetid, det vil sige at hun er i løb hele tiden og ikke har en pause på ca 20 dage som normalt..
    5. en fertil hunkat stresser meget under løbetid, hvilket bla. kan indebære at hun taber sig meget, da hun "glemmer" at spise..
    6. så nævner du muligheden for p-piller, de har så den ulempe at de giver øget risiko for kræft i underliv og bryst, ved længere varende brug..
    7. nogle hunkatte fungere bare ikke på p-piller og kan blive aggressive og stride generelt..
    8. p-piller forebygger ikke graviditet, kun løbetid, det vil sige at hvis en hankat påtvinger sig en hunkat på p-piller og parre hende så kan hun stadig blive gravid, og det vil så være med risiko for misdannede killinger og komplikationer i forhold til fødslen..

• #7   3. mar 2014 Okay, så skal den helt klart neutraliseres, vi skal nemlig ikle have killinger herhjemme.

- Vil en voksen kat godt kunne knytte sig til os og vende sig til rotterne, selvom den flytter som voksen?
    - Og ville det være en mulighed at gå tur med den? smiley

• #8   3. mar 2014 En voksen kat vil godt kunne knytte sig til jer, umiddelbart vil jeg anbefale at i vælger en kat under 2 år, og helst omkring de 1 år, da den nok nemmest vil kunne lære at acceptere rotterne..

Muligheden for at gå tur vil være der, men selvfølgelig hvis den ikke har prøvet det for, så skal der lidt til vending til selen og træning til, men det er da klart muligt..

• #9   3. mar 2014 Kan fortælle at min søster adopterede en kat på 2 år fra internat, og den havde de i 6år før den blev syg og måtte aflives, den var udekat, så hvis den ikke havde knyttet sig til dem, så ville den jo ikke have blevet ved med at komme hjem og slænge sig på sofaen og kravle i seng med deres søn smiley

• #10   3. mar 2014 Min Smilla på 8 har været indekat hele sit liv, men kommer hver sommer ned i mine bedsteforældres have med sele på smiley Den har vænnet sig til selen og omgivelserne, men er altid glad for at komme "hjem" igen, hvor den nyder at ligge i solen på altanbordet (hvor vi har hønsenet) smiley

Kommentér på:
Overvejelse af anskaffelse af kat/killing

Annonce