{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hegn igen
  • #2   31. jan 2014 Man køber bl.a. strømgiver alt efter hvor langt hegnet skal være. Jeg har den mindste fra Harald Nyborg, som rækker til 3 km. hegn. Jeg føler også selv, at den giver et mindre rap end hegnet om marken, men måske er det indbildning. Man skal huske at have jordspyd i også. Ligesom katten skal have jordforbindelse, når den rører hegnet for at få stød - derfor jeg har valgt galvaniseret trådhegn, som er gravet ca. 10 cm ned. Hvis en kat hænger i det og samtidig rører el-tråden får den et rap, så den springer ned igen. Men det sker aldrig. Det første år, jeg havde hegnet var 3 af mine katte oppe at røre tråden en enkelt gang hver. Siden har de aldrig klatret i det igen. Mine huskatte har aldrig forsøgt at komme over. De er åbenbart mere "jordnære" end burmeserne smiley Så det er ikke sådan at de render og får stød hver dag - meget langt fra smiley

• #3   31. jan 2014 Hvad gør forskellen på hegnet, hvis det er i trådene strømmen er? Et jordspyd skal der vel altid til, eller?

Jeg har kun 17m der skal hegnes.

• #4   31. jan 2014 Jeg er ikke helt med på hvad du mener?
    Selve nettet skal der ikke være strøm i. Kun hegnstrådende - de 2 orange på billedet herunder.

Men katten får kun stød hvis den er i forbindelse med jorden, når den rører tråden og det er den ikke, hvis du sætter eltråden på toppen af et raftehegn eller plastbeklædt (grønt) havehegn smiley Træ og plastik er ikke ledende som metal er. Det er også derfor fugle kan sidde på el-tråde uden at få stød - de har ikke forbindelse med jorden smiley

Jordspydet skal forbindes til selve strømgiveren - den har en udgang til det smiley

profilbillede
  • #5   31. jan 2014 En tilføjelse: Man skal netop sikre at trådene ikke rører selve nettet, for så aflader det og man får også et rap ved at røre trådnettet - og det er jo ikke meningen. Kattene skal gerne kunne færdes sikkert ved bunden af hegnet og "nøjes med" at få stød, hvis de forsøger at klatre over toppen (når de rører de orange tråde på billedet).

• #6   2. feb 2014 Ok. Jeg kunne hellere ikke forstå hvis der var stød i dit hegn. Jeg har lige nu grøntbelagt hegn. Det gør vel ingen forskel, når det kun er de 2 orange tråde det skal give et rap fra sig?

Hvor højt er dit hegn? Mit bliver 1.60 hvoraf de sidste 20 cm skal gå indad. Gartneren vil sætte træpæle som dit, bare tyndere og så med skrå trælægter indad til at støtte det knæk der bliver på 20 cm. Under det knæk eller "halvtag" kommer der til at være 2 eltråde.

Håber du kan se et billede for dig. Jeg finder lige en billede fra en anden have hvor jeg har set det.

• #7   2. feb 2014 Jeg fandt lige et billede fra en anden "udstillet" have

profilbillede
  • #8   2. feb 2014 Jeg ved dog ikke om det skal gå skråt op fra hegnet eller om det lige så godt kunne gå lige ind. Altså som et lige knæk. Jeg ved ikke om den ene model er bedre end den anden.

Er der nogen fordel ved disse 2

• #9   2. feb 2014 Til billedet kan jeg lige sige at jeg ikke vil bruge hønsetråd. Stået de 10x5 firkantede tråd jeg vil bruge. Jeg tror også at katten har endu minde lyst til at kravle i det fremfor i hønsehegn.

• #10   2. feb 2014 Katten får kun et rap fra de to tråde, hvis den er i berøring med jorden via trådhegnet, og det er den kun hvis selve trådhegnet er af et ledende materiale. Hvis du bruger det grønne hegn vil plasticbelægningen isolere for kattens jordforbindelse og så vil det rap den får (når den hænger i hegnet og samtidig rører de to eltråde) ikke være særligt stærkt - måske vil den slet intet mærke. Det svarer til at vi mennesker får stød af varierende grad alt efter hvilket fodtøj vi har på. Man får uden tvivl et større rap, hvis man rører et elhegn med bare tæer end hvis man har sko med tykke gummisåler på, fordi sålerne isolerer smiley

Med andre ord, så slår strømmen kun, hvis den finder en vej til jorden via kat og trådnet. Hvis der ingen forbindelse er, mærker katten intet. Det er lidt svært at forklare, så jeg håber, det giver mening smiley

Hvis du meget gerne vil bruge det grønne hegn, kan du løse problemet ved også at lave en jordtråd ved toppen af hegnet - altså en tråd af et ledende materiale, som har forbindelse til jorden. Men det skal sættes op, så katten med sikkerhed rører begge tråde på samme tid - ellers mærker den næppe noget. Jeg mener, jeg har set det gjort på den måde i en have med raftehegn.

Mit hegn er omkring 170 cm. Jeg har brugt 180 cm højt havehegn og så er det gravet ca 10 cm ned hele vejen rundt - dels for at kattene ikke skal kravle under, men også for at sikre jordforbindelsen.

Men når du både laver knæk og eltråd, tror jeg det bliver ret flugtsikkert smiley

• #11   2. feb 2014 Tak for tålmodigheden Katrine. Mit bliver ikke gravet ned da jeg ikke tænker på katte som en der graver og jeg har en bøgehæk der også har sin berettelse.

Jeg vil nok vælge hegn uden plast på, hvis det er bedre for strømtrådene. Så meget betyder det grønne hellere ikke.

Puha jeg bliver nok nervøs de første gange hun er derude smiley

• #12   2. feb 2014 Første gang, jeg lukkede mine ud, havde jeg ikke sat strøm på endnu, så jeg var selvf. med derude. Der gik under en time før den første kat stod på toppen af en stolpe smiley

Da der først kom strøm på, var det med en knude i maven, jeg lukkede dem ud, for jeg vidste godt at hun (Freja) på et tidspunkt ville lave samme nummer igen. Men jeg var nødt til at lade hende få det rap - og det fik hun smiley Hun blev forskrækket og løb ind i huset. Hun gik først ud igen næste dag, men nød haven i alle årene herefter og forsøgte aldrig at klatre over hegnet igen.

De 2 andre, jeg har set forsøge, var burmesere - det skete også i tiden lige efter hegnet var sat op. Det var heller ikke rart at se på. Den ene løb ind i huset, men kom ud igen kort efter. Den anden sprang bare ned og det var så det. De forsøgte heller aldrig igen. Og mine huskatte har aldrig klatret i hegnet.

Men glæd dig smiley Det er så dejligt at kunne være ude og nyde havelivet sammen med kattene. Og de elsker det. Sommer aftenerne er de bedste. Mine drøner altid rundt og leger i tusmørket - fanger hinanden og div. insekter. Ih, hvor jeg glæder mig til det bliver sommer smiley

• #13   2. feb 2014 Det lyder skønt Katrine smiley

Jeg glæder mig sådan set også, for det er noget hun rigtig gerne vil. Jeg håber bare ikke at hun har så meget frihedstrang så hun kommer ud af haven.

Er dine ude når du ikke er hjemme?

Jeg skal have mine lokke midler i orden, får hun skal ind, når jeg kører. Jeg sider i kørestol og kan ikke løfte hende op for at få hende ind. Den del er jeg noget nervøs for om hun bliver meget på tværs

• #14   2. feb 2014 Nej - jeg tager dem altid ind, når jeg ikke er hjemme og har heller ikke kattelem. De må helst heller ikke være ud om natten, men er det nu alligevel nogle gange om sommeren.

Det er en rigtig god ide at have et indkald parat. Mon ikke du kan lære hende at komme ved en bestemt lyd?

Jeg oplevede selv at sidde i kørestol henover sidste sommer, (Jeg brækkede både arm og ben ved en trafikulykke i april), så jeg forstår godt din bekymring. Jeg turde ikke lukke mine ud, når jeg var alene, fordi jeg netop ikke kunne komme ud og gribe ind, hvis der skete noget uforudset. Men jeg endte med at gøre det alligevel, fordi jeg ikke kunne nænne at holde dem inde hele dagen i det fantastiske vejr - og jeg ville jo også gerne selv have noget luft (jeg havde en rampe, så jeg kunne køre ud på terrassen). Og der skete ingenting smiley Misserne nød det bare, og for det meste kom de, når jeg klirrede med madskålen eller bankede en ske imod en dåse kattemad smiley Og ellers måtte jeg jo bare vente.

• #15   2. feb 2014 Hun plejer at få vådkost når jeg står op. Når haven er klar, må hun vente til jeg skal ud af døren. Så kan hun være ude mens jeg spiser morgenmad og går på badeværelet. Derefter er hun helt sikkert sulten. smiley

• #16   2. feb 2014 Den strømgiver vi har købt er den hos Harald Nyborg til hunde smiley

• #17   2. feb 2014 Det bliver min anlægsgartner der køber ind. Han kan som firma købe hos eks Podagra hegn. Jeg tjekker prisen på det han finder der, med de priser i Harald Nyborg. De er som regel billigere med det meste

• #18   3. feb 2014 Denise - Ok, den jeg har er Nervus M1800-PE, 8 Watt, 1,8 Joules, topspænding 9500 Volt. Hvor det så vidt jeg har forstået er de 1,8 J man kigger på ifht hvor stort et rap katten får smiley Det jeg har er jeg tilfreds med, det giver et rap så kattene kan mærke det, og jeg skal i hvert fald ikke have en kraftigere smiley
    Men jeg tror også at den udgave på 0,1 J, som er nummeret mindre, ville være for lidt, og det var det jeg kunne høre på andre, da jeg selv søgte efter folks erfaringer dengang smiley

• #19   3. feb 2014 Tak Eva. Jeg skriver ned hvad du bruger og sammenligner med hvad han kommer op med smiley

Kommentér på:
Hegn igen

Annonce