1.807 visninger
|
Oprettet:
Hegn igen {{forumTopicSubject}}
Jeg har haft en anlægsgartner her i dag til at hjælpe med hvordan og om min ide holdt osv. En plan er lagt og jeg får et tilbud på jobbet over på mail.
Den dims der skal levere strøm, er det den samme som en man køber til andre dyr og å kruser man ned for det, eller hvad skal det være?
sep 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Svar: 551
dec 2012
Følger: 2 Følgere: 111 Katte: 1 Emner: 149 Svar: 690
Jeg har kun 17m der skal hegnes.
sep 2004
Selve nettet skal der ikke være strøm i. Kun hegnstrådende - de 2 orange på billedet herunder.
Men katten får kun stød hvis den er i forbindelse med jorden, når den rører tråden og det er den ikke, hvis du sætter eltråden på toppen af et raftehegn eller plastbeklædt (grønt) havehegn Træ og plastik er ikke ledende som metal er. Det er også derfor fugle kan sidde på el-tråde uden at få stød - de har ikke forbindelse med jorden
Jordspydet skal forbindes til selve strømgiveren - den har en udgang til det
sep 2004
dec 2012
Hvor højt er dit hegn? Mit bliver 1.60 hvoraf de sidste 20 cm skal gå indad. Gartneren vil sætte træpæle som dit, bare tyndere og så med skrå trælægter indad til at støtte det knæk der bliver på 20 cm. Under det knæk eller "halvtag" kommer der til at være 2 eltråde.
Håber du kan se et billede for dig. Jeg finder lige en billede fra en anden have hvor jeg har set det.
dec 2012
dec 2012
Er der nogen fordel ved disse 2
dec 2012
sep 2004
Med andre ord, så slår strømmen kun, hvis den finder en vej til jorden via kat og trådnet. Hvis der ingen forbindelse er, mærker katten intet. Det er lidt svært at forklare, så jeg håber, det giver mening
Hvis du meget gerne vil bruge det grønne hegn, kan du løse problemet ved også at lave en jordtråd ved toppen af hegnet - altså en tråd af et ledende materiale, som har forbindelse til jorden. Men det skal sættes op, så katten med sikkerhed rører begge tråde på samme tid - ellers mærker den næppe noget. Jeg mener, jeg har set det gjort på den måde i en have med raftehegn.
Mit hegn er omkring 170 cm. Jeg har brugt 180 cm højt havehegn og så er det gravet ca 10 cm ned hele vejen rundt - dels for at kattene ikke skal kravle under, men også for at sikre jordforbindelsen.
Men når du både laver knæk og eltråd, tror jeg det bliver ret flugtsikkert
dec 2012
Jeg vil nok vælge hegn uden plast på, hvis det er bedre for strømtrådene. Så meget betyder det grønne hellere ikke.
Puha jeg bliver nok nervøs de første gange hun er derude
sep 2004
Da der først kom strøm på, var det med en knude i maven, jeg lukkede dem ud, for jeg vidste godt at hun (Freja) på et tidspunkt ville lave samme nummer igen. Men jeg var nødt til at lade hende få det rap - og det fik hun Hun blev forskrækket og løb ind i huset. Hun gik først ud igen næste dag, men nød haven i alle årene herefter og forsøgte aldrig at klatre over hegnet igen.
De 2 andre, jeg har set forsøge, var burmesere - det skete også i tiden lige efter hegnet var sat op. Det var heller ikke rart at se på. Den ene løb ind i huset, men kom ud igen kort efter. Den anden sprang bare ned og det var så det. De forsøgte heller aldrig igen. Og mine huskatte har aldrig klatret i hegnet.
Men glæd dig Det er så dejligt at kunne være ude og nyde havelivet sammen med kattene. Og de elsker det. Sommer aftenerne er de bedste. Mine drøner altid rundt og leger i tusmørket - fanger hinanden og div. insekter. Ih, hvor jeg glæder mig til det bliver sommer
dec 2012
Jeg glæder mig sådan set også, for det er noget hun rigtig gerne vil. Jeg håber bare ikke at hun har så meget frihedstrang så hun kommer ud af haven.
Er dine ude når du ikke er hjemme?
Jeg skal have mine lokke midler i orden, får hun skal ind, når jeg kører. Jeg sider i kørestol og kan ikke løfte hende op for at få hende ind. Den del er jeg noget nervøs for om hun bliver meget på tværs
sep 2004
Det er en rigtig god ide at have et indkald parat. Mon ikke du kan lære hende at komme ved en bestemt lyd?
Jeg oplevede selv at sidde i kørestol henover sidste sommer, (Jeg brækkede både arm og ben ved en trafikulykke i april), så jeg forstår godt din bekymring. Jeg turde ikke lukke mine ud, når jeg var alene, fordi jeg netop ikke kunne komme ud og gribe ind, hvis der skete noget uforudset. Men jeg endte med at gøre det alligevel, fordi jeg ikke kunne nænne at holde dem inde hele dagen i det fantastiske vejr - og jeg ville jo også gerne selv have noget luft (jeg havde en rampe, så jeg kunne køre ud på terrassen). Og der skete ingenting Misserne nød det bare, og for det meste kom de, når jeg klirrede med madskålen eller bankede en ske imod en dåse kattemad Og ellers måtte jeg jo bare vente.
dec 2012
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
dec 2012
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Men jeg tror også at den udgave på 0,1 J, som er nummeret mindre, ville være for lidt, og det var det jeg kunne høre på andre, da jeg selv søgte efter folks erfaringer dengang
dec 2012
Hegn igen