{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.275 visninger | Oprettet:

opgiver snart.. tis på gulvet.. {{forumTopicSubject}}

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre mere.. vores kat bliver ved med at tisse på gulvet! Han kan sætte sig ned, vel vidende at vi sidder lige ude i køkkenet og kan se ham, og pisse på gulvet..
Nu er jeg de sidste 6 dage enten vågnet op til pis på gulvet, eller kommet hjem til det.. jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.. det ender med en aflivning hvis det fortsætter.. så sent som i går (han havde lige fået HELT ren bakke, sætter han sig ned lige ved siden af bakken og pisser! ) det er bare ikke holdbart.. har en sidste løsning, han bliver kastreret i februar, og hvis det ikke virker, er jeg simpelthen nød til at give op.. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opgiver snart.. tis på gulvet..
  • #2   26. jan 2014 Han har jo lige haft en urinvejsinfektion??? Kan jo sagtens være det er tilbagefald, så afsted til dyrlægen igen (og find da en som kan finde ud af at stikse en urinprøve mens du venter..)

• #3   26. jan 2014 Når det kun har stået på i 6 dage lyder det utroligt vildt i mine ører, at du allerede er SÅ frustreret at du snakker om aflivning?

Der kan være rigtig mange årsager til han gør det, så hvad med at få ham undersøgt?

Når han "sætter sig" tyder det ikke på at han markere, der står de som oftest op og sitre med halen mens der kommer "støv/dråbe-tis"ud - ikke en direkte pøl....

Jeg ville få dyrlægen til at undersøge ham, og også få ham kastreret smiley

Jeg håber ikke det er aflivningsårsag så tidligt i et problem.

Min ene hunkat (steriliseret) gjorde det i en måneds tid, bare med afføring. Pludselig stoppede hun igen.
    Først tænkte jeg det er fordi havedøren ikke bare står åben mere, som i sommers - for det var altid derhenne hun gjorde det. Tænkte hun fortalte mig hun vil ud når det passer hende.
    Derefter tænkte jeg om det måske var pga. min fertile hunkat der er lidt strid ved hende...
    Så skiftede jeg mærke på kattegruset i bakken der står ved døren, for at prøve noget nyt grus af. Siden har hun ikke gjort det!

Måske det var årsagen... Jeg er ikke sikker smiley

Få ham tjekket, han kan have smerter uden at vise dig det!
    Er han tjekket så prøv dig frem hvad det er han prøver at fortælle dig.
    En kat er renlig, og tisser ikke bare forkerte steder pludselig, for fornøjelsens skyld...

• #4   26. jan 2014 Enig med de andre, og du bør få ham fikset hurtigt, så det netop ikke bliver en dårlig vane smiley

og jeg håber du får ham tjekket ved dyrlægen igen, det kunne jo være han har tilbagefald eller skulle have haft lidt mere behandling-

held og lykke med det.

• #5   26. jan 2014 Han er tjekket og meldt rask ( i fredags ) så hvis det kommer tilbage på 3 dage... det har stået på HVER dag, de sidste 6 dage.. derudover har han pisset på gulvet i halvanden - to måneder..

• LNS
    LNS Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 20
    #6   26. jan 2014 Hvorfor er han ikke blevet neutraliseret endnu??

• #7   26. jan 2014 Har du mere end 1 kattebakke? for kan jo også være han bare ikke vil tisse i den han laver det andet i. smiley

• #8   26. jan 2014 jeg har også en hankat der tisser på alt der ligger på gulvet men han gøre det kun hvis han synes at kattebakken ikke er rent men han har nu altid gjort det siden vi fik ham da han ikke har haft en ren kattebakke der hvor han kommer fra og vores hunkat strinter når hun er i løbetid så vi får dem begge 2 fixet ved dyrlægen her den 3 februar så må vi håbe at det hjælper smiley men vores hankat gøre det kun hvis han mener at kattebakken ikke er rent smiley men har du fået tjekket din kat for blærebetændelse for synes da det lyder underlig at din kat tisser på gulvet selvom du lige har gjort kattebakken ren

• Ove A
    Ove A Tilmeldt:
    jan 2014

Følger: 1 Svar: 1
    #9   26. jan 2014 Jeg ville som det første tage hans bakke gøre den fuldstændig ren, og gerne med rodalon til sidst.
    Lad den blive hel tør, og giv ham så en frisk bakke, første gang du ser at han er på vej til at tisse igen, vis ham bakken.
    når han at tisse på gulvet fat i nakken og i voldsomt, men bestemt næsen ned i det og fortæl ham det ikke er ok.
    tror ikke på det er infektion, mere tilhænger af magtkamp internt

• #10   26. jan 2014 LNS - fordi dyrlægen ikke ville gøre det før han var et halvt år. Og da han blev det stod vi midt i flytning og der var pengene ikke til det, så han bliver kastreret i februar.

Sanne - nej har kun 1, men han kan lige have tisset i bakken, for derefter at sætte sig til rette på gulvet 50 cm fra bakken og tisse.

Dorthe - han har lige været hele turen igennem, med urinvejskrystaller og blærebetændelse, så han er tjekket igennem og der er ikke noget længere.

Ove - den blev vasket og sprittet af lige inden han fik nyt grus. Og det er den blevet de sidste tre uger, da vi skulle opsamle urin til dyrlægen. Så den er i hvert fald ikke beskidt. Min kæreste tog ham i at sætte sig til rette og han nåede at tisse en smule, der tog kæresten også fat i nakken på katten og stak næsen ned i, og derefter blev han sat på bakken. smiley

• #12   26. jan 2014 Felis - tænkte det samme.. og kæresten har fået besked på at det ikke er noget der skal gøres igen.. fair nok at han bliver sur, men det er ikke noget der skal gå ud over katten..

• #14   26. jan 2014 Han et stadig på speciel foder.. dog havde han 2 dage udelukkende på vådfoder.. og han har været igennem 14 dages antibiotika. Han er fra maj 13.
    Jeg ved godt han er fodret forkert tidligere.. men det er han ikke længere..

• #16   26. jan 2014 "Min kæreste tog ham i at sætte sig til rette og han nåede at tisse en smule, der tog kæresten også fat i nakken på katten og stak næsen ned i, og derefter blev han sat på bakken"

I guder - Det er forhåbentlig løgn smiley
    Det var noget, som nogle gjorde i gamle dage, fordi de ikke vidste bedre, men vi skriver altså 2014.

Det er simpelthen noget forbasket svineri, et ondskabsfuldt overgreb mod katten og helt og aldeles nytteløst.
    For øvrigt opnår man det stik modsatte, nemlig at katten for fremtiden vil finde steder at tisse, hvor I ikke kan se det.

De fleste katte foretrækker at have to bakker, en til at tisse i og en til at skide i, og som tommelfingerregel siges: 1 kat = 2 bakker. Ellers samme antal bakker som katte + 1 ekstra.

• #18   26. jan 2014 # 5
    Han er tjekket og meldt rask ( i fredags ) så hvis det kommer tilbage på 3 dage... det har stået på HVER dag, de sidste 6 dage.. derudover har han pisset på gulvet i halvanden - to måneder..

Det er da klart det har stået på i mange måneder, din kat havde jo en urinvejsinfektion (!!) og krystaller i urinen og så vidt jeg husker, blev den ikke sat i behandling, fordi din dyrlæge havde "glemt" at analysere urinen. Så der gik længe inden den kom i behandling. Som Felis siger, så kan en urinvejsinfektion udvikle sig meget hurtigt, så jeg forstår slet ikke at du ikke får katten afsted til dyrlæge, istedet for at true med aflivning. Det er da sandsynligt at han skal have en antibiotika kur mere, samt mere vådfoder, hvilket du heller ikke mente at have råd til..
    Og så kan jeg sgu godt tvivle på, at den dyrlæge du har brugt har styr på sagerne, til at kunne sige katten er rask, når de gentagne gange glemmer at analysere en urinprøve og behandle katten. Hvis det var min kat var jeg gået til en anden dyrlæge og få ham undersøgt.

Min kat er også ekstremt renlig, men den eneste gang jeg har oplevet han tissede alle andre steder end på bakken, var da han døjede med samme sygdom. Det holdt op da han blev rask, så jeg kan godt tvivle på din kat er ordentlig rask.
    Hvor længe har du fodret med specialfoder til opløsning af krystaller?

• #19   26. jan 2014 Psyko the Dreamer..
    Katten an meget nemt have fået et tilbagefald også på få dage, særligt hvis den sidste test måske ikke har været helt ren, og også hvis urinvejslidelsen skyldes stress, og stressfaktoren ikke er fjernet..

Men det kan altså også være at katten prøver at fortælle dig at den er utilfreds med kattebakke forholdene, og hvad utilfredsheden skyldes må du så prøve at guide dig ind på, start med at skaffe en kattebakke mere, hvis den du har er lukket så anskaf dig en åben (hvis omvendt - så omvendt) evt kom noget andet grus i den nye bakke og se så hvilken der bliver brugt flittigst eller om de bliver brugt lige meget, og er det det der skal hjælpe på problemet så er det jo super, nogle gange må man prøve sig lidt frem, hvor frustrerende det end måtte være..

Men du må nok også komme til den erkendelse at neutraliseringen er trukket for langt, og urenligheden kan være en udledning af dette, og så er det desværre ikke sikkert at en kastrering vil hjælpe, hvis det altså er markering han laver, men håbet er der jo, indtil du får ham kastreret så prøv med 2 bakker..

• #20   26. jan 2014 der er to muligheder. Enten er katten stadig traumatiseret af de smerter den har haft, så den stadig forbinder dem med bakken. Anskaf 2 nye og måske noget andet grus i en periode. Eller også har din dyrlæge taget fejl og den har stadig problemer med urinvejene.
    Når en hankat sætter sig ned for at tisse, så er det ikke for at duftmarkerer på samme måde som når den strinter.
    Find en anden dyrlæge og få hans/hendes vurdering.

• #21   26. jan 2014 Hov og så vil jeg lige tilføje at da min Tøsen havde krystaller i urinen, da tog det et halvt år før hendes urin var helt ren, så 14 dage er ikke sikkert det er nok..

Måske din dyrlæge ikke har været grundig nok..
    Jeg ville i forvejen have meget lidt tillid til ham når han først vil neutralisere ved 6 mdr.

• #22   26. jan 2014 Hermed en MEGET lang artikel fra Faxe Dyrehospital, men den er værd at læse.
    Du har nok ikke brug for at læse det hele, men det har andre måske.

Men læs især dette:
    <b>Hvis man tager katten i nakken og placerer den i kattebakken, vil den forbinde kattebakken med straffen og ikke det, at den har strintet.</b>

"<b>Den urenlige kat</b>

Katten er normalt et meget renligt dyr. Den benytter gerne kattebakke og dækker sin afføring og urin efter besøget. Hvis bakken ikke er helt ren, kan katten gå længe og holde sig, indtil bakken er skiftet og rengjort. Katten vil, efter den har besøgt bakken, vaske sig grundigt.

Det er bestemt ikke rart at have en urenlig kat. Det er hverken rart for dig eller din kat. Du bliver ked af det og ærgerlig over de ting, den derved ødelægger. Måske bliver du lidt aggressiv på katten, og du kan få problemer med resten af familien, som slet ikke kan acceptere urenligheden.

Katten kan på den anden side let få psykiske problemer, da den hurtigt fornemmer den negative stemning. Dette kan forværre dens problem og evt. også give andre adfærdsproblemer, som f.eks. aggressivitet og overdreven pelspleje. Der er altså ingen, der har det godt og noget må gøres. Inden du lader din kat aflive, så prøv at ringe til din dyrlæge. Der er, som det er beskrevet nedenfor, mulighed for at afhjælpe problemet i de fleste tilfælde.

Der er enkelte katte, der ikke er renlige. Nogle katte bruger f.eks. bakken til at tisse i, men kvitterer afføringen uden for bakken eller omvendt. I nogle tilfælde har katten været urenlig, siden den var killing og har aldrig benyttet sig af kattebakken. I andre tilfælde har katten været renlig og bliver pludselig urenlig.

Den urenlige kat bruger altså ikke bakken hver gang, men kan i stedet finde på at gøre det udenfor bakken og ofte et, for ejeren, meget uhensigtsmæssigt sted som f.eks. gulve, tæpper, dyner, vasketøj, sofaer, sko m.m. Nogle katte kan også finde på at strinte op af gardiner, møbler, vægge m.m.

De forurenede ting må ofte udskiftes, enten fordi de kommer til at lugte af urin, eller fordi de beskadiges. Står problemet på i længere tid, kan det få økonomiske konsekvenser for katteejeren, og mange ejere ønsker derfor katten aflivet, hvis ikke problemet kan løses.

Katten er normalt et meget renligt dyr, og urenlighed kan for det meste afhjælpes.

<b>Kattens naturlige toiletadfærd</b>
    De fleste katte udøver i forbindelse med urin- og fæcesafsætning en grave/skrabe adfærd. Herved tildækkes det netop afsatte urin eller afføring. I naturen vil katten nedgrave urinen og afføringen i blød jord eller sand.

<b>Hvorfor bliver katten urenlig?</b>
    Alle katte er vanedyr med et meget sårbart territorialt instinkt. De er tryghedselskende og bliver let stressede, hvis der sker forandringer i deres miljø, især nærmiljøet. Katte har normalt en ”tryghedszone”, hvor den sover, spiser, leger og opholder sig det meste af tiden. Uden for denne ligger jagtområdet og udenfor dette igen det område, hvor en evt. partner findes.

Sker der ændringer i den daglige rutine, eller hvis kattens zoner forstyrres, kan den derved komme i en stress-situation. Den frustration, der herved opstår i katten, kan den ikke ræsonnere væk og den vil reagere med et normalt adfærdsmønster, foretaget på et uhensigtsmæssigt sted. Det er en slags overspringshandling. Kattens hyppigste adfærd i forbindelse med stress er urenlighed. Desuden ses overdreven soignering og aggressivitet, men dette er mindre hyppigt forekommende.

Sygdomme hos katte kan også bevirke, at en kat bliver urenlig. F.eks. ses blærebetændelse hyppigt. Nyreproblemer, urinvejssten mv. ses også forholdsvis ofte hos katte. Det er meget meget vigtigt at udelukke, at der ikke er tale om sygdom i forbindelse med en kat, som bliver urenlig, før man tager stilling til forebyggelse og behandling af adfærdsmæssige urenlighedsproblemer.

<b>Strintning eller simpel tømning af blæren</b>
    Det første man skal gøre, hvis ens kat bliver urenlig, er at finde ud af, om katten udfører urinmarkering (strinter op af en lodret flade), eller om den simpelt hen blot sætter sig ned og tisser.
    Hvis der er tale om det sidste, skal man finde ud af om det er en stor portion urin, der afsættes ind i mellem eller små portioner, der afsættes hyppigt. Hvis der er tale om små portioner, der afsættes hyppigt, er der oftest tale om et sygdomsproblem.

Behandlingen og håndteringen af de to andre typer er forskellig, og derfor er det vigtigt at adskille de to typer urenlighed.

<b>Strintning / urinmarkering</b>
    Katte kommunikerer meget via lugte. Urin er en af måderne katte kommunikerer via duft på. Ukastrerede hankatte og en del ikke steriliserede hunkatte strinter i forbindelse med markering. Dette er helt naturlig adfærd, og strintningen er mest udtalt i kattens territoriums grænseområder.

Afsat urin fortæller noget om, hvornår urinen er afsat, og hvilken kat der har afsat den (reproduktive status, alder, m.m.). Urinen nedbrydes efter et bestemt mønster, og andre katte ved derfor, om det er for 1 time siden eller 1 uge siden katten, der har urinmarkeret, var forbi. Lugten fra en ukastreret fertil hankat kan lugtes af andre katte op til 1,5 km væk. Den afsatte urin tjener derfor som eget ”visitkort” og afsættes ikke for at dække over lugten af de andre kattes urin.

Hankatte, der kastreres før de bliver fuld kønsmodne, begynder sjældent at markere. Voksne katte, der markerer, ophører ofte med dette kort tid efter de kastreres. Der er lidt flere hunkatte end hankatte, der fortsætter med at markere trods neutralisation.

Når katten markerer, står den typisk op på alle fire ben med bagdelen vendt mod det objekt, den markerer på. Den står og tripper på bagbenene, mens halen sitrer i lodret stilling. Urinen afgives lige bagud med et eller flere sprøjt. Urinmarkering kan også ske ved, at katten sætter sig almindeligt ned.

Årsag til pludselig urinmarkering kan findes i ændringer i kattens miljø. Enhver ting, der forstyrre dens mentale balance kan medføre urinmarkering. Dette gælder f.eks. straf, manglende opmærksomhed, manglende opfyldelse af basale behov, nye dyr i husholdningen eller hos f.eks. naboen, ny baby, skilsmisse, dødsfald mv.

<b>Kattens basale behov</b>
    Katte har nogle basale behov for at trives. Hvis en eller flere af disse ikke er opfyldt, vil katten ikke trives optimalt og der vil være risiko for udvikling af urenlighed.

<b>Kattens basale behov er: </b>

Fri adgang til mad og vand
    Fri adgang til og fra ”tryghedszonen”
    Trygge sovesteder – helst i højden

Fri adgang til rene toiletforhold
    Roligt sted hvor den kan soignere sig
    Mulighed for leg og jagt adfærd
    Mulighed for at hvæsse klør

<b>Neutralisering</b>
    Neutralisering er det første, man bør gøre. Der er meget stor sandsynligvis for, dette alene vil hjælpe næsten med det samme.

Hvis der er en anden faktor, der er oplagt årsag til urenligheden, er det selvfølgelig en god ting at fjerne denne faktor. Normalt er det dog ikke så let at finde årsagen. Det er meget vigtigt at sikre sig, at alle kattens basale behov er opfyldt. Desuden kan det anbefales, at man bruger Feliway og Zylkene / Calm.

<b>Feromoner og fodertilskud</b>
    Feliway er feromoner (duftstoffer), som svarer til de feromoner, kattene afsætter, når de gnider hovedet op af ting. Disse feromoner lugter ”trygt” for katten, og når Feliway benyttes, vil området dufte ”trygt” for katte.

Zylkene er kapsler med et mælkeprotein, der sætter sig på specielle receptorer i hjernen og medfører nedsat stress og nervøsitet. Calm er et foder, hvor selve foderpillen er overtrukket med det samme mælkeprotein.

Det er en rigtig god ide, at benytte både Feliway og Calm / Zylkene tilskud når man har en kat, der er urenlig pga. stress. Man skal gøre sig klart, at det ikke altid er den eneste løsning, men bruges som supplement.

<b>Rengøring</b>
    Det er vigtigt IKKE at vaske områderne, hvor katten har urinmarkeret, af med vaskemiddel der indeholder klorin eller salmiak. Disse stoffer ligner de duftstoffer, der er i urin, og de kan forværre problemet. Hvis objektet, der er strintet på, kan vaskes, kan man efterfølgende skylle det med en tilsætning af fyrrenåleolie eller citronolie i sidste hold skyllevand eller lægge mølkugler / stærke krydderier på området. Mange katte kan ikke lide disse dufte.

Man kan også forsøge at sætte kattebakken det sted, hvor katten strinter, og når den så begynder at benytte denne i stedet, flytte den 20-30cm hver dag hen mod det sted, hvor man ønsker bakken skal stå.

Desuden kan man forsøge at skifte kattegrus, da nogle katte foretrækker en slags grus frem for en anden.

Man kan også forsøge at fodre katten eller placere legetøj på det sted, hvor katten er urenlig eller ændre på underlaget ved f.eks. at lægge stanniol ud eller et tæppe i et stykke tid.

<b>Afstraffelse</b>
    Man må under INGEN omstændigheder straffe katten, når den har strintet. Dette vil yderligere stresse katten, da den ikke vil forbinde straffen med urinmarkeringen. Hvis man tager katten i nakken og placerer den i kattebakken, vil den forbinde kattebakken med straffen og ikke det, at den har strintet.

Den eneste afstraffelse er, hvis man tager katten i at STRINTE mens den gør det, da kan man enten sige ØV eller lignende eller man kan sprøjte på den med en vandpistol. Men det skal ske SAMTIDIG med den strinter og ikke bare et sekund efter den har gjort det, da dette ville have modsat effekt.

Medicinsk behandling
    Hvis intet andet virker, kan man forsøge at behandle katten med kønshormoner eller beroligende midler. De bedste resultater fås med injektion af langtidsvirkende kønshormoner. Ofte ses effekt efter få dage. Undertiden er det nødvendigt at genbehandle efter en måned. Behandlingen skal oftest gentages halvårligt. Man skal vide, at der kan være mange bivirkninger ved brug af kønshormoner. Dette kan f.eks. være kræft, stofskiftelidelser, sukkersyge mv. Det er derfor dette vælges som sidste udvej. Det er ved strintning, der ses bedst effekt ved injektion med kønshormoner.

Urenlighed med afføring / blære tømning
    Den anden type urenlighed, hvor katten sætter sig ned og tisser uden for kattebakken et uhensigtsmæssigt sted (sengen, sofa, vasketøj, måtter, sko, tæpper osv.), er vanskeligere at behandle. Denne type urenlighed kan også omfatte afføring udenfor bakken, men ofte benytter katten bakken til det ene og er så urenlig med det andet.

Man ser ofte denne type urenlighed med urin hos katte i alderen fra ½-1 år. Hos disse katte er der stor sandsynlighed for de stopper med problemet, når de neutraliseres og/eller bliver ældre. Man er dog nødt til at forsøge at få kattens adfærd ændret, så det ikke bliver en vane. Her skal man sørge for den ikke har mulighed for at tisse på det, den ikke må (fjern vasketøj fra gulvet, sæt låg på vasketøjsspanden, luk til værelset osv.).

Modvilje overfor kattebakken
    Katte kan have modvilje overfor kattegruset. Den vil ikke udføre de sædvanlige skrabe bevægelser før og efter besøget på kattebakken. Den kan finde på at stå på kanten af bakken for at undgå at træde i gruset og kan ryste poterne efter besøget i kattebakken. Der er stor variation i dette mønster, men i værste fald benytter katten ikke bakken, men anvender andre steder, hvor den så udfører skrabe bevægelserne bagefter.

Bakken skiftes måske ikke hyppigt nok. Der kan være for mange katte om for få bakker. Kattebakken kan være placeret et sted, hvor der ikke er ”privatliv” og ro nok (f.eks. ved en dør eller ved siden af vaskemaskinen). Måske er kattebakken placeret tæt på mad og vand, hvilket er meget unaturligt for kattene og kan få katte til ikke at benytte kattebakken. Hvis katten har haft ubehagelige oplevelser med kattebakken, som f.eks. være en smertefuld blærebetændelse eller forstoppelse eller måske forkert afstraffelse, hvor ejeren har smidt den i kattebakken fordi, den var urenlig. Alle disse ting kan medføre modvilje mod kattebakken.

Separationsangst
    Urenlighed som følge af ejers fravær skyldes en separationsangst hos katten. I modsætning til hunde, der viser separationsangst indenfor den første time efter adskillelsen, vil katte ikke demonstrere denne angst, før der er gået et døgn eller mere.

Angsten kan give sig udslag i urenlighed og ofte i tilknytning til ejerens hjemkomst. Stimuli som synlige kufferter kan udløse senere urenlighed. Ofte vil katten være urenlig på steder, som har lugt af ejer (senge, brugt tøj, favorit møbler mv.).

Angst overfor en person i huset kan også føre til urenlighed simpelthen fordi katten ikke tør komme frem for at benytte bakken.

Urenlighed kan ses efter afstraffelse eller hvis katten ikke får mad til tiden (ikke har opfyldt sine basale behov i dette tilfælde fri adgang til mad).

Forebyggelse
    Først og fremmest skal man sikre sig, at alle kattens basale behov er opfyldt. Dernæst skal katten neutraliseres, hvis den ikke er dette allerede.

Dernæst skal man gøre kattetoilettet mere attraktivt og gøre de uønskede toiletsteder mindre attraktive for katten. Det vil sige:

Kattebakken skal være helt ren og lugtfri

Kattebakken står et egnet sted, hvor der er ro og kattens behov for privathed kan opfyldes.

Der skal findes egnet skrabemateriale i, rundt om, i nærheden af bakken. Gerne det materiale katten er urenlig på.

Ny kat i hjemmet
    Når man får en ny kat, er det vigtigt, den til start har et begrænset område at færdes i og straks bliver præcenteret for kattebakken. Når den har vænnet sig til kattebakken og rummet, kan den gradvist integreres i den øvrige del af huset.

Konklusion
    Vigtigst af alt er tålmodighed og detektivarbejde. Find årsagen til at katten er blevet stresset og fjern årsagen, hvis det er muligt. Eller som minimum gør årsagen mindre. Der er ingen nemme løsninger, og man må regne med, at det tager lidt tid, før problemet er løst, men det kan løses i langt de fleste tilfælde.

Faxe Dyrehospital | Industriparken

• #23   26. jan 2014 Har du skiftet grus??
    Det kan meget vel være at katten ikke kan lide sit grus.
    Jeg har prøvet det, gudskelov opdagede jeg i tide at Elvis var ved at finde et hjørne til at besørge i i stedet for.

Ellers bakker jeg alle andre op i at denne form for afstraffelse som eks. Ove mener er korrekt er total hjernedødt! smiley Det er ligeså hjernedødt at råbe katten ind i hovedet! smiley
    Og alt for tidligt at overveje aflivning og hvis det skulle hjælpe med neutralisering, så skal du væbne dig med tålmodighed i mindst 8 uger efter!

Men få en second opinion hos en anden dyrlæge.

• #24   26. jan 2014 Louise - det er desværre ikke samme sted smiley kæresten har fået at vide at jeg IKKE vil se det igen!

Mega - som skrevet har han fået at vide at det ikke skal ske igen. Derudover har jeg haft en anden dyrlæge ind over, som også har fået en urinprøve, som også sagde at han var rask.

Camilla - der gik 4 dage ekstra. Inden han kom i behandling. Katten får massere af vådfoder.. så det er ikke det han mangler i hvert fald..

Heidi - vil forsøge med en anden kattebakke. Vil jo helst ikke aflive min lille baby.. han markere ikke, men sætter sig og tisser.. det er samtlige dyrlæger der først vil kastrere når han er 6 måneder.

Mega - har ikke lige læst dit lange indlæg, men læser det senere smiley

Marianna - han har haft det samme grus i alt den tid vi har jaft ham smiley han bliver kastreret til februar, og vi flytter i marts, desværre stress til katten smiley men self. får han tid efter han er blevet kastreret. smiley derudover bliver han kastreret hos en anden dyrlæge, end den vi har brugt indtil videre. Også beder jeg dem laver en urintest på ham også.

• #25   26. jan 2014 Forstår simpelthen ikke at det er samtlige dyrlæger du har snakket med der ikke vil før ved 6 mdr. her på Vestsjælland er der indtil flere der ikke har nogle kvaler med at neutralisere ved 12 uger eller ved en vægt på min. 2 kg.

• #26   26. jan 2014 For mig at se, er det en stor del jeres egen skyld, da han ikke er blevet kastreret. Når de begynder på, at tisse, skal de kastreres hurtigst muligt, inden det bliver en dårlig vane..
    Håber kastration hjælper.
    Har I kun 1 bakke, eller flere? Bliver de tømt reglmæssigt?

• #27   26. jan 2014 Heidi - det undrede mig også, men da jeg havde hørt det fra tre dyrlæger stolede jeg jo på dem.

Josefine - som der er skrevet, så ville dyrlægen ikke kastrere før han var et halvt år.. og da han var det, stod vi midt i flytning, og havde ikke råd. Men han blir kastreret i februar. Han har en bakke, og den bliver tømt så snart der er noget i den. Men har fået råd om at prøve med to, så det vil vi gøre smiley

• #28   26. jan 2014 Hold da op den artikel fra Faxe er utrolig. Jeg har kun læst en bid men en mis kan være krævende med sine omgivelser.

Jeg ved også at katte bliver neutraliseret neutraliseret inden de flytter til ny ejer som 12 ugers. Pudsigt du har fået andet at vide af flere dyrlæger.

At i skal flytte igen, vil desværre også være et problem

Jeg håber problemet bliver løst. smiley

• #30   26. jan 2014 Felis - jeg håber det virker at flytte smiley gan er vant til omgivelserne derude, da han boede derude de første 4 måneder smiley dog i en anden lejlighed.

• #31   26. jan 2014 Jeg har mine tvivl omkring, hvorvidt det er pga katten ikke er kastreret. Den skal kastreres, helt sikkert, men en kat som sætte sig ned og tisser, markerer ikke. Hvis det var fordi den ville markere, strintede den. Så jeg tror stadig på, at det er efterveer fra den urinvejsinfektion katten har haft. Jeg vil stadig mener at du skal forbi dyrlægen med den.

Nu fik jeg jo ikke noget svar på det jeg spurgte til, men så vidt jeg kan læse er det heller ikke særlig længe den har været på specialfoder, så igen, jeg tvivler på den allerede er rask. Som Heidi også er inde på, kan det tage lang tid, mange måneder inden en kat er rask. Desuden hvis først tendensen til urinvejslidelser er til stede, kan det udvikle sig lynhurtigt. Nogle katte skal være på diætkost hele livet, for at undgå tilbagefald.

• #32   26. jan 2014 Felis. Hvad taler for og i mod tidlig neutralisering?

• #33   26. jan 2014 Camilla - det har jeg overset. Han er stadig på speciel foder.

• #34   26. jan 2014 Og han har lige igen tisset på gulvet..

• #35   27. jan 2014 smiley

• #37   27. jan 2014 Jeg ville nok også stadig overveje meget at få nummer 2 kattebakke hvis jeg var dig. smiley

• #38   27. jan 2014 Dårlig vane, tager for tidlig fra, ikke bakketrænet korrekt, sygdom, stress, urene bakker, ikke bakker nok, kan ikke lide gruset, bakken (top eller klap) bakke for tæt på mad/vand.

Jeg tror ikke det hjælper at kastrere, det hjælper på strint, men ikke simpel urinering

• #39   27. jan 2014 Sanne - henter en ekstra bakke i dag smiley

Louise - til februar. Er ved at finde en anden dyrlæge.

Lis - det er først efter han fik urinvejsproblemer at han har haft uheld.. ellers har han kun skidt på gulvet en enkelt gang. Gruset er samme slags han har haft hele tiden, og bakken er også den samme. Mad og vand står langt fra bakken.

• #40   27. jan 2014 Psyko synes jeg der lyder godt. smiley Vores den ældste bruger nemlig den ene bakke til det ene og den anden til det andet. smiley

• #41   27. jan 2014 Det er et forsøg værd smiley håber virkelig det virker smiley er heldigvis ikke vågnet op til tis på gulvet i dag, men nu må vi se om det er der når jeg kommer hjem *krydser fingre*

• #42   27. jan 2014 Jeg vil som de andre også få ham tjekket igen ved dyrlægen, så man er på den sikre side lige hvad det angår. smiley

• #43   27. jan 2014 Det bliver han også smiley skal lige have fundet en dyrlæge jeg er tryg ved, som også kan kastrere ham smiley

• #44   27. jan 2014 Hvis du kender andre med kat deromkring hvor du bor, kunne du jo høre dem ad. smiley

• #45   27. jan 2014 Er ved at forhøre mig med min moster, der selv har kat med urinvejsproblemer smiley

• #46   27. jan 2014 Tager mine ord tilbage.. han har tisset på gulvtæppet..

• #47   27. jan 2014 Nettop fordi det er samme bakke om samme grus, kan det være en mulighed at et skift af grus også vil hjælpe. Det er nemlig ikke kun bakken, en kat kan forbinde med smerten, men også gruset.
    Men det er meget positivt at du anskaffer en bakke mere. Prøv at tage toppen helt af den ene. Det hjalp på en af mine hunkatte, der lige pludseligt blev urenlig. Hun kunne nemlig ikke se hvem, der eventuelt sad på lur udenfor den lukkede bakke. Det kan hun på en åben.

• #48   27. jan 2014 Vi har en åben bakke smiley og har kun den ene kat smiley men prøver en bakke mere og noget andet grus end det han har nu smiley
    Men oftest tisser han i bakken? Der er 1-2 upsere om dagen som regl.

• #49   28. jan 2014 Wee!! smiley intet tis på gulvet i løbet af natten! smiley

• #50   28. jan 2014 Vi må håbe det hjælper. smiley

• #51   28. jan 2014 Han har dog ikke fået en ekstra bakke endnu, for var byens dyrebutikker rundt i går, og kunne ikke finde en bakke i en ordenlig størrelse smiley

Kommentér på:
opgiver snart.. tis på gulvet..

Annonce