9. jan 2012 Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Spørgsmål om farver {{forumTopicSubject}}
Ja spørgsmålet er jo mest til jer som er rigtig meget inde i farver og aftegninger på kattene
Jeg er blot ret nysgerrig, og netop farver er jeg ikke så stærk i
Men jeg har jo min smukke huskat Smilla, som jeg betegner som værende blå, om dette er forkert kan jeg så måske få at vide nu, farven på hende har som sådan ingen betydning, men er som sagt blot fordi jeg er nysgerrig..
Jeg har på det sidste bemærket at hun har fået sådan en rødlig/ rustfarvet skær over pelsen, så tænker om blå katte kan få ruffisme ligesom sorte katte kan??
Jeg ligger lige et par billeder ind som viser hendes farver håber jeg, så håber jeg der er nogle kyndige der kan give mig et bud på hendes farve og om hun har ruffisme, jeg syntes det er lidt sjovt at lære om det med farver, og hvor bedre end herinde at spørge og blive klogere :D :D
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
jan 2012
jan 2012
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
jun 2009
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 9 Emner: 6 Svar: 177
og hvor er hun dejlig! Da jeg havde mit første kuld (huskat) fik jeg 5 killinger. en rød han (rød og på en måde stribet), 2 sandfarvede hanner (ved ikke om der er en speciel betegnelse for deres farve?), en trefarvet hunmis (sille kan ses på min profil) og så fik jeg også en blå lille hunmis. Da hun var lille var hun helt blå men da hun er blevet voksen har hun fået nogle "pletter" hvor hun er rød. Først troede jeg at faren var blå og derfor var hun blevet blå og så at mormis havde givet farve til de andre (2 sandfarvede, en rød og en trefarvet hunmis) men da den lille blå senere begyndte at få røde pletter blev jeg lidt overrasket.
Mormis er rød (Lady an ses på min profil)
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Det med lige som, at blive sveden i pelsen, plejer at være om sommeren ? Det blev min datters ene sorte kat, hende hun har nu falmer ikke om sommeren, deter de eneste sorte katte jeg kender ud over maskekatte.
Mitti er blå masket
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
jun 2009
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 9 Emner: 6 Svar: 177
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Og ja, blå katte kan også blive mere "colafarvede" i det, hehe. Genetisk bliver en kat "fortyndet" i farven fra sort til blå fordi der udover farvepigmenterne i hårstrået også er luftbobler
Det er i øvrigt ikke ualmindeligt at blå katte er lysere i bunden, hvilket nogle gange gør det kan være svært at afgøre om katten er blå eller blå smoke
jan 2012
Skønt at få at vide at jeg ikke tager helt fejl af at hun er blå, det mente jeg også, men da jeg så bemærkede at hun var begyndt af få et rustfarvet skær så blev jeg da lidt i tvivl og ja det med at hun er så lys i bunden det tænkte jeg også over om det var noget smoke, da jeg i andre tråde har set det med at man kalder det smoke når de er lyse i underulden
Tak fordi i stillede min nysgerrighed, farven har jo ingen betydning, hun er jo en almindelig huskat og skal ikke udstilles, jeg syntes blot det er sjovt at blive klogere på farver og alt muligt andet
jun 2006
jan 2012
Altså Tøsen er jo nem for hun er en almindelig rundstrikket stribemis, eller hun er vist tabby tror jeg det hedder ??
jun 2006
Årh, helt almindelig "rundstrikket" er hun nu ikke, da det typisk er makrel tabby man kalder sådan
Tøsen er sort blotched tabby med hvid - også kaldet sort klassisk tabby med hvid, den nu omdage lidt umoderne danske betegnelse
jan 2012
Jamen dog da fik hun da en fin farve betegnelse, i hendes register er hun reg. som stribet, hvilket jeg er lidt utilfreds med da jeg vidste hun var tabby, men almindelige mennesker kender nu nok ikke tabby betegnelsen lige så godt som stribet
Et killingebillede af Tøsen:
jun 2006
Men tabby betyder faktisk bare at katten har en slags striber, så om der står stribet eller tabby er næsten underordnet. Nogle gange skal der også stå noget nemt, så alm. mennesker, der ikke kender alle de mærkelige farvebetegnelser kan være med
jan 2012
Og uanset farve og reg. så er hun bare min dejlige kat, som jeg aldrig skulle have haft, men som jeg aldrig ville undvære
Spørgsmål om farver