1.177 visninger
|
Oprettet:
farver {{forumTopicSubject}}
jeg har lige et par spørgsmål,om hjælp til farve bestemmelse jeg har fået killinger mor mis er lilla masket colourpoint far mis er rød masket colourpoint, killingerne er meget ens farve udover de er lyse og mørke masket,hva farver kan de to få, også lige det næste når killingerne er masket men men på tærene er de også farvet men der er nogle af dem der har eks to lyse tær, er det så tortie håber i kan hjælpe mig:-)
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 30 Katte: 5 Emner: 28 Svar: 754
Er nogen, en eller begge, forældredyr med hvidt eller er de KUN maskede?
Alle hunkillingerne i kuldet vil være tortie, da rød knytter sig til X-kromosomet og hver enkelt killing skal have 1 kønskromoso fra begge forældre (ligesom de skal have 1 gen for alt andet, fra hver af deres forældre )
Den creme hankat er således rød på sit x-kromosom og ikke-rød på sit y-kromosom. Den lilla hunkat er "ikke-rød" på begge sine x-kromosomer.
For at lave en hunkilling skal den have det røde x fra sin far (han har ikke andre x´er) og et chokolde (lilla er fortyndet chokolade, ligesom creme er fortyndet rød) fra sin mor og hunkillingerne vil derfor alle være tortie
Hvilken slags tortie kommer hernede sammen med hankillingerne farve-muligheder.
Hankillingerne skal bruge y-kromosomet fra deres far... Det er "ikke-rødt". Desuden et chokoladefarvet x-kromosom fra mormissen. Men se nu bliver det trickie... y-kromosomet bærer aldrig rødt MENde andre farver er ikke knyttet til køns-kromosomerne... Derfor kan en rød hankat bære sort (i dette tilfælde blå, da den er fortyndet)... HVIS hankatten har blå/sorte forfædre kan du få blå/sorte killinger, der vil være bærer af chokolade, men da chokolade er vigende for sort/blå, vil det ikke kunne ses.
Tilsammen betyder dette at du kan få:
Tortie hunkillinger der enten er lilla eller blå.
Lilla eller blå hankillinger.
Se det var da slet ikke svært *pyyyh*
Det tog mig så ½ time at få det skrevet så forståeligt som jeg kunne... Virkede det?
Sig endelig til hvis der er noget jeg ikke fik forklaret ordentligt.
Du har 2 forældre der begge er fortyndede i farven. Det betyder de har 2 gnener hver for fortynding og dermed kan de kun give et fortynder-gen videre til alle killingerne, som derfor alle vil være en fortyndingsfarve (blå istedet for sort, creme tortie istedet for rød tortie, lilla istedet for chokolade)
Tilsammen betyder dette at
aug 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 65
hanner bliver maskede farver chokolade,brun,blå og lilla
er det rigtigt ud for mine stamtavler har jeg forstået det du skriver hehe.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Dvs. at han også udover at kunne give rød, kan give f.eks. gen for sort eller chokolade, og da han er rød og ikke creme, så også har mindst én allel for ikke-fortyndet.
Så killingerne kan være
Chokolademasket
Brunmasket
Sort/Brun tortie (masket underforstået, gider ikke skrive det mere :o)
Chokoladetortie
OG hvis hanmis bærer fortynding så
Blå
Lilla
Blå tortie
Lilla tortie
osv. Men hunner er tortie, og hanner er ikke tortie, i den kombination, men de kan så være flere forskellige slags tortie eller ikke-tortie (aka brun/sort, chokolade, og evt. blå og lilla)
Håber det giver mening, ellers skal jeg lige skrive det lidt bedre i morgen (har været til familie tamtam hele dagen, hovedet virker knap så godt)
maj 2007
Alle killingerne vil være maskede, det glemte jeg også at skrive... Det er åbenbart sent.
Jeg er, kort sagt, enig med Eva, der ikke, som jeg, overså det røde ufortyndede gen.
maj 2007
Godt gået, at du alligevel fangede at alle hunner vil være tortie maskede
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
farver