Én kat til eller ej??? {{forumTopicSubject}}
Jeg ved godt at jeres individuelle oplevelser og erfaringer kan være meget forskellige fra hinanden MEN spørger alligevel.... Har i forvejen 2 kastrater som jeg har haft fra killing af og tog en forladt hunkat til mig for ca 2 år siden- Det har aldrig rigtigt gået godt i mellem hende og mine 2 drenge og vil ikke gøre det værre... Men nu er der endnu en hunkat (ser voksen ud) som er blevet forladt af sine mennesker og det holder mit kattehjerte ikke rigtigt til Tror i det ville kunne udligne i katteflokken at der kom en hunkat mere.. eller forværre det?? I det hele virker min Silvia meget enespæner agtig.. så ved ikke engang om hun vil synes om at få en veninde
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
Hvor meget plads har dine katte at bevæge sig rundt på? Er de 100% indekatte? Eller kommer de også ud?
Hvis du overvejer at tage tilløberen ind og forsøge at sammenføre hende med dine egne katte, vil jeg ligesom Momo&Gaia anbefale, at du forinden får hende tjekket igennem af en dyrlæge, neutraliseret, vaccineret osv.
Dernæst ville jeg om muligt, hvis jeg var dig, vælge at holde hende adskilt fra de andre katte med en dør de første dage. Døren kan så evt. stå lidt på klem, så de kan snuse til hinanden og vænne sig til hinandens duft gennem sprækken, før du lukker dem helt sammen.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 16 Svar: 49
Historien om hende er kort fortalt sådanne her; Der er en ung kvinde som er flyttet ind i en lejlighed i med sine egne 2 katte (max husdyr pr husstand) hvor denne søde hjemløse kat har kommet siden marts måned. Hende som er flyttet ind har undersøgt kunkattens baggrund med naboerne og dennes mennesker har været bagud med huslejen i længere periode og bare stukket af (altså flyttet) Den stakkels kat har de efterladt og der er ingen som ved hvor hen de er flyttet.
Nu efterlyser hende der er flyttet ind så en ny ejer som kunne være intra i at gi' hende et nyt hjem.
Ja, har selvfølgelig overvejet et dyrlæge besøg synes bare det virker svært da jeg selv læser i fortællingen hjemme fra Nykøbing Sjælland hvor jeg er fra og hunkatten befinder sig i St Heddinge så afstand er lidt lang i mellem os... og hvad så hvis hun ikke er vaccineret, neutraliseret osv?? Hvad skal der så ske??
Derfor er det også svært at bare køre derud og få hende med hjem og blive tjekket osv. Hun er voksen og smadder smuk men kender overhovedet intet til hendes personlighed eller temperament så det ville være en totalt chance at ta'.. ligesom med min Silvia som jeg tog til mig for ca 2 år siden og jo som virkelig ikke er gået godt i mellem mine ene kasterat og hende men havde heller ikke hjerte til at smide hende for porten igen så hun har vi selvfølgelig stadig selvom de 2 katte i mellem ikke kan tåle synet af hinanden (mest ham der irriterer sig over hende).
Jeg har det bare så svært med de katte der bare er blevet efterladt af deres mennesker som om de ikke er noget værd.. men ved selvfølgelig at man ikke kan redde dem alle. Vedr. Silvia, så er hun jo virkelig en taknemlig og kælen kat den dag men det var hun ikke de første uger, hvilket jeg jo godt kan forstå. Og, jeg må da indrømme.. at ligeså vel som mit kattehjerte smerter for denne hunkat ligeså veæ håber jeg da det vil udligne Silvias situation at der kommer en hunkat mere og samtidigt vil jeg jo ikke gøre min den "vrede" kastrat mere sur. Min anden kastrat er den ældste (ca 6 år) og så'n lidt mere ligeglad og nysgerrig.
Vedr. Inde og udekatte.. jamen så er de begge dele. De er ude om dagen fra morgenstund (dog ikke Silvia selvom hun har sin egen udgang- hvis hun er ude er det max 10 min også ind igen) men når det er blevet aften vil jeg gerne ha' dem hjem til natten over. Nu bor vi godt nok på en STOR grund på landet i et hus og det med at ha' dem hjem sidder i mig fra mine misser var små og vi boede i lejl og ud til en støre vej hvor jeg havde mistet 2 katte på 3 år. Her ude er jeg ikke nervøs for trafikken men har det bedst med at de er inde natten over og det accepterer de heldigvis også uden problemer (selvfølgelig, er deres ude tid længere når det er forår og sommer)
Åååhhh, dette blev langt! Håber jeg i lige holder ud
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Nu efterlyser hende der er flyttet ind så en ny ejer som kunne være intra i at gi' hende et nyt hjem.**
Det er da godt, at hende der tilfældigvis er flyttet ind, er en, der tager sig af den stakkels kat. Nogen har jo åbenbart vidst, at de *biiiip*personager var flyttet fra katten, men har åbenbart valgt at lade kat være kat ........ endda siden marts!
Hvis hun ikke har haft killinger i den tid, må hun vel næsten være neutraliseret, tænker jeg.
Om det er en god ide at du tager hende? ... Aner det ikke. Tror ikke selv jeg ville turde med en sur kastrat i huset, for kunne ikke overskue, hvis det slet ikke gik
Held og lykke, hvis du beslutter dig for at lade hende flytte ind. Kan da være, at det kun er Silvia, som surekastraten ikke kan li' ... kan man da håbe.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Efter din historie så er jeg ikke blevet mindre i tvivl om hvad du skal gøre, men fakta er jo at jeg selv har gjort noget lignende det du overvejer at gøre, jeg har en lidt egenrådig hunkat på nu 6 år og jeg har observeret at hun knap tåler andre end sig selv, jeg har tidligere prøvet at tage en anden kat ind, men det gik bare ikke hverken for min den gamle eller for mig desværre..
Så pludselig stod min søster med en killing på sit arbejde som nogen havde smidt af, og så spurgte hun om jeg da ikke skulle have en kat mere??
Hun var noget såå sød og smuk, kælen og kontaktsøgende, hun kunne ikke være på arbejdspladsen pga de producere fødevarer, og min søster har selv 2 kastrater..
Jeg forelskede mig i killingen og algte at tage chancen, jeg lukkede killingen i et rum for sig selv til dagen efter hvor jeg kunne få en tid ved dyrlægen, fik den tjekket og alt var fint, så satte jeg de 2 katte sammen..
Min gamle kat Tøsen hvæste og brummede af den lille killing, og killingen var bare nysgerrig, de har aldrig sloges, men det er nu 1 år siden, og Tøsen hvæser og brummer stadig af Smilla som killingen kom til at hedde, men det er aftagende og de kan fint spise i samme rum, Tøsen kan sågar stjæle Smillas mad uden nogen af dem brummer
Og Tøsen er så småt begyndt at vappe ud efter Smilla i leg, så den gamle sure mis er blevet blødere med tiden
Mine 2 bliver aldrig bedste venner men de acceptere hinanden..
Hvad ved jeg med at fortælle min historie, hmmm jeg vil nok sige at var jeg i dine sko så tog jeg chancen, hentede katten og på forhånd havde bestilt tid ved en dyrlæge, som du kunne runde og få katten tjekket inden du tog den med hjem, går det ikke så må du tage den derfra, enten aflivning eller finde et andet hjem til den, men måske bliver det som min at de acceptere hinanden og du har oven i købet muligheden for at lade dem komme ud så de kan nemt undgå hinanden hvis de vil, mine er indekatte..
Én kat til eller ej???