Meget tynd maine coon {{forumTopicSubject}}
Hej
For lidt over et halvt år fik min kæreste og jeg 2 maine coons foræret af en bekendt. En hun og en han kat. De har været sammen fra de var killinger, men er ikke fra samme kuld. De er ca. 2 år nu. Han er meget stor og ligner en typisk maine coon, men hun er meget lille og tynd, og har en lidt anderledes pels end ham . Hendes er længere og tyndere, hvorimod han har en meget kraftig pels.
De er begge indekatte og har sundhedsbog (ikke stamtavle, og er godt klar over at jeg ikke kan være 100 % sikker på at de er rene i rasen)
Mit problem er at hun er meget tynd og hendes pels forandre sig hele tiden . Da vi fik hende var hendes pels meget tynd og efter noget tid, var det som om den blev lidt kraftigere og hun fik den store manke om halsen.
Nu er hendes manke forsvundet, og hendes pels er meget mat og tør. og hun er stadig MEGET tynd.
De har altig fået royal canin maine coon foder, men nu har jeg prøvet at servere noget coyal canin alm. killinge foder sammen med det andet, og det gør slet ingen forskel.
De er begge meget kræsne så det er svært at servere mad der kunne fede.
Hvad kan jeg gøre ? De er begge fået orme kur, og da de jo ikke er ude, går jeg ikke ud fra at de kan få orm igen ?
Jeg tænker om hun kan være stresset over at bo sammen med en han kat som ikke er kastreret (hun er på p-piller), eller om der bare er nogle katte der ikke kan tage på.
Håber meget i har nogle gode råd, da jeg ikke har den store erfaring med katte
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 92 Svar: 1.036
Men en anden ting er at det er usundt for hunkatten og være på p-piller, og hun kan stadig blive gravid når hun er på p-piller og nu hvor jeres han kat er fertil, så kan i meget meget nemt risikere at få killinger.
Bare lige en lille side ting
maj 2013
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 12
aug 2012
Jeg siger det kun, for at du kan hjælpe katten. Men vil næsten tro hun godt kan blive stresset over at han er fertil, men fixer du så ham og hun er fertil, så vil hun muligvis blive hård ved ham.
maj 2013
Jeg har også hørt at de begge kan tage på hvis de bliver fixet ? (han trænger nu ikke til det )
aug 2012
aug 2012
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Ville ikke turde få killinger på en kræsen, undervægtig kat. Synes i skal få dem begge fixet asap inden hun bliver gravid
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
Personligt ville jeg dog først og fremmest få dyrlægen til at tage en blodprøve og tjekke hendes organtal m.m. Jeg har haft en birma, som tabte sig voldsomt og blev ekstremt tør i pelsen; han viste sig at have dårlige nyrer og måtte på skånekost. Det fik ham til at tage på i vægt igen og gav ham 2½ år mere at leve i.
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 429
Det er heller ikke særligt hesigtsmæsigt at hankatten er fertil, det er faktisk direkte synd for ham.
Og så er der alt det dårlige p-piller gør ved din hunkat .
Det allerbedste du kan gøre for dine katte er at neutralisere dem begge ;))
maj 2013
Jeg synes det er en jungle med det foder, og der er så mange forskellige meninger og holdninger til det.
Men tørfoder tilgængelig hele tiden og så et andet måltid som vårfoder en gang om dagen ville være godt - Noget bestemt i kan anbefale ?
maj 2013
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
Til gengæld kan kattene godt være kræsne med diverse kød. Fisk plejer dog som regel at glide ned. Mine elsker kogt torsk; især hvis de kan få lidt af fiskevandet med.
Forresten kan jeg i en opfedningsperiode, indtil din hunkat har nået sin normalvægt, anbefale "Recovery" vådfoder, som fås hos dyrlægen. Det er et foder, som er lavet specielt til syge/skrantende dyr med nedsat appetit for at sikre, at de både får lidt mad i sig OG væske.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Felis har sagt alt hvad jeg ellers ville sige om dit start spørgsmål og jeg er glad for at læse at du har valgt at ville neutralisere begge katte, det vil du bestemt ikke fortryde
Mht foder så syntes jeg du skal prøve at tilbyde dem dåsemad og/ eller råt kød 2 gange om dagen, kom lidt ekstra vand ved dåsemaden, det kan mange katte godt lide og nej du skal bestemt ikke fjerne tørkosten, enten vil kattene dåsemad eller også vil de ikke, men giv ikke op fordi de ikke vil spise det første gang, prøv igen og igen, nogle katte kan godt lide hvis dåsemaden er lidt lun så 10 sek. microovnen eller lidt kogt vand over kan give gevinst..
Til Louise, jo der er desværre katte der nægter dåsemad/ råt kød, mine 2 søstre har begge 2 katte og alle 4 katte nægter dåsemad og råt kød, de sulter hellere, og flere mærker dåsemad er forsøgt og det er også forsøgt med lunet og alle andre tricks
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Enig i de gode råd du har fået
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.634
Jeg ville, hvis jeg var dig, overveje at gå helt væk fra Royal Canin. En del katte trives ikke optimalt på det mærke foder, og det kan ses på pelsen. Den bliver mat, tør og kedelig at se på.
Det er en af grundene til, at jeg ikke længere bruger RC.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
I forhold til foder, så vil jeg ud over det våde eller rå anbefale at du giver applaws måske sammen med det du bruger nu.
maj 2013
Ser MEGET frem til at få to endnu bedre katte der trives , for de er jo mine to små guldklumper
Tusind tak for jeres gode råd. Det har helt sikkert hjulpet mig meget. Men med hensyn til foder var jeg hos en dyre handler i dag, hvor jeg snakkede med ham ang vådkost, og han sagde til mig at det ikke var nødvendigt hvis de trives med tørkost. Men det ser jo ikke sådan ud på deres pels vel?
maj 2012
Det behøver ikke, at være dyrt ( mine elsker det dyreste ) LUX fra Aldi er fint og billigt, 400g for ca 5,5kr, og er uden korn og sukker.
Ellers er der også mange gode mærker på feks zoopluds
maj 2013
maj 2013
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 429
Godt at du fik begge katte neutraliseret og rigtig godt at din pige har taget på
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
maj 2012
Meget tynd maine coon