Hvilken kat? {{forumTopicSubject}}
Kære Allesammen.
Jeg har altid haft katte i mit barndoms hjem og har ønsket at få mig en kat i mange år nu, men da jeg har været ude og rejse osv har det ikke været ansvarligt for mig at få en kat, men nu har jeg købt en lejlighed som jeg skal bo i de næste mange år og vil derfor gerne have en kat.
MEN, er der nogen katte racer der egner sig rigtig godt til at være inde katte?
Ved godt det selvfølgelig også kommer meget an på kattens personlighed, men hvis der nu var nogen racer som kun egnede sig, eller i hvert fald egnede sig bedre til at være indendørs end andre ville det jo være skønt.
Har altid ønsket mig en kæmpe Maine Coon kat! (Ikke kæmpe som i fed)
Men ville det være helt ude i hegnet at have en Maine Coon som inde kat??
På forhånd tak for jeres hjælp
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
En Maine Coon egner sig fint, så længe du kan opfylde nogle af dens krav, så som at klatre op i højden, kradse, iagttage udelivet gennem vinduer osv..
Min søster havde en MCO som indekat i 14 år, den trives fint..
Husk MCO er en dejlig snaksaglig klumpet kat, hvis du ikke ønsker en kat der snakker med overalt, så vælger du ikke en MCO, den snakker med også når du snakker i telefon
Hvis du har dine ting kært så stil dem ikke hvor katten kan gå, for selv om katte skulle være elegante og yndefulde, så passer dette ikke altid på en MCO, de er vældig gode til at rive ting ned fra hylder og reoler, noget bevidst for at få opmærksomhed noget fordi de simpelthen er lidt klodsede, det er en del af deres charme
Og lige et godt tip, vælg en MCO med tavle, der er alt for mange bybber derude som påstår at det er ægte MCO, men så viser det sig pludseligt at det er det ikke, samt reg. opdrættere får som regel testet deres avlsdyr for arvelige sygdomme såsom HD og FORL, og så er der vist en hjertesygdom jeg ikke husker navnet på..
Og så endnu et godt råd besøg et par opdrættere før du beslutter dig, vær kritisk, og føl dig tilpas med opdrætter, hvis du har en dårlig følelse så vælg en anden, besøg killingen et par gange inden du overtager den, så den lære dig at kende..
Held og lykke
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 11 Svar: 210
Vores maine coon vil gerne være med i ALT.. De accepterer ikke lukkede døre (heller ikke toiletdøren). De er klodsede og falder ofte ned fra stole og borde, lander nærmest aldrig på benene og er bare generelt pisse charmerende
Det eneste men jeg har er at, i hvert tilfælde for vores maine coon, at de er ret reserverede overfor fremmede og at de ikke trives ved at være for meget alene hjemme.
Ved ikke om du har mest kig på med eller uden stamtavle?
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 47 Svar: 552
Opdrætter ville ikke sælge til fritløb, så jeg er ret sikker på, at de egner sig fint til at leve indendørs. Jeg kan sende dig et link til opdrætters hjemmeside, hvis du gerne vil have det? Hun har stadig killinger til salg, og en af hendes hunkatte var højgravid, da vi var dernede i weekenden. Og det er altså bare nogle store, smukke, kælne bamser hun har:)
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
okt 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Maja M, dét har jeg faktisk ikke rigtig taget stilling til. De katte jeg havde som barn var alle et bredt mix af forskellige racer, så har ingen erfaring eller viden omkring stamtavler osv. det ville selvfølgelig være noget jeg skulle sætte mig ind i.
Men hvad er positiv og negativt omkring at have og ikke at have stamtavle?
Maiken A jeg vil rigtig gerne modtage linket fra dig!
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Jeg kunne ikke drømme om, at købe en rasekat uden tavle, og slet ikke MCO, en god opdrætter skal teste sine dyr for flere arveligt sygdomme, det kan du ikke forvente, at en Bybber gør, og når du køber en kat med tavle, er den som oftest både vaccineret 2 gange og neutraliseret, så den ikke kan bruges til ukontrolleret avl.
Se dig godt for, der er for mange tilfælde hvor der er nogen som har købt en billig Main Coon, og så fundet ud af det slet ikke var billigt og nogle gange endda har stået med en kat der langt fra var en MCO
jan 2013
Så det komme lidt an på hvad du vil med din kat og hvor "sikker" du gerne vil være og hvad du gerne vil med katten i fremtiden
jan 2013
http://coon-amore.dk/
der er der lidt billeder af hendes bybbere
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Jeg ser deri mod en del negativt ved ikke at få stamtavle med, en og måske vigtigst er arvelige sygdomme som især MCO er særligt minded for at få, det er dem jeg nævner i tidligere indlæg, bybbere tester sjældent for de arvelige sygdomme det gør en ordentlig reg opdrætter, køber du kat med stamtavle så er du dækket af købeloven, køber du ved bybber så er du ikke dækket af noget som helst..
jan 2013
Køber man på kontrakt, så er du dækket af denne
men det er uanset et spørgsmål om hvad DU selv vil. Jeg tror på at du kan få en fin kat, som du kommer til at elske lige højt, stamtavle eller ej
Personligt (nok i og med jeg er aktiv indenfor hestebranchen, hvor at købskontrakt er alfa-omega) ville jeg aldrig købe et dyr uden kontrakt.
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Og så er den helbredsmæssig robust.
Hvilken kat?