Spørgsmål fra en kommende katteejer {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Jeg har besluttet mig for, at jeg gerne vil have en killing (det bliver nok to). Det bliver først om lidt tid, for ligenu bor jeg til fremleje, hvor man ikke må have dyr.
Jeg har læst rigtig meget om katte og læst et hav af tråde igennem herinde (meldte mig dog først ind forleden). Anyway, da det bliver indekatte og jeg gerne vil have en kat der er meget social, er jeg kommet frem til at følgende racer nok vil være noget for mig: den hellige birma, ragdoll, burmeser eller norsk skovkat. Her vil jeg så gerne have et søskendepar, fordi de er så socialt anlagt.
Det jeg vil spørge om er, om der er nogle opdrættere af de racer, som kunne have lyst til et besøg af mig? Så jeg kan opleve de forskellige racer og se hvilke jeg "klikker bedst med" Jeg bor på Amager, så gerne i Københavnsområdet.
Jeg får nok en et- eller toværelses på 40-60 kvm, når jeg flytter - vil det være stort nok, hvis jeg sørger for mange højder de kan springe op på og være på?
Er en norsk skovkat for aktiv/"vild" til at kunne være indekat i en mindre lejlighed?
Min drømmekat er hengiven/interesseret og imødekommende overfor mennesker, kan både lide at kæle og ligge hos en og er også noget aktiv/legesyg og så vil jeg helst ikke have en alt for stor kat, selvom jeg ved at den norske skovkat og ragdoll bliver ret store. Tænker at når ragdoll er ret afslappede, gør det ikke noget, at de er store i det. Sig gerne til hvis andre racer måske kunne passe på det - ved dog godt at hver enkelt kat er forskellige.
Kan bedst lide lidt langhårede katte og lyse farver. Jeg synes alle katte er dejlige, men alle har vel deres præferencer til en drømmekat
Undskyld at indlægget blev så langt! Ville bare gerne snakke med nogen af jer om alt det jeg har fundet ud af og tænkt over
Mvh. Sofia!
sep 2006
Følger: 74 Følgere: 118 Katte: 17 Emner: 59 Svar: 1.066
okt 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
Christa: Tak, hvor bor I henne af? og hvilke katte har i?
aug 2012
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 41 Svar: 661
sep 2006
apr 2013
Følger: 15 Følgere: 26 Katte: 2 Emner: 36 Svar: 576
Hvis ikke katten skal være for stor, skal du nok hellere have en hun end en han. Og norsk skovkat er vist generelt mindre end Maine coon.
jun 2009
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 9 Emner: 6 Svar: 177
Efter din beskrivelse af kat lyder dit valg af Brima og ragdoll god (det lyder til at det passer perfekt til hvad du gerne vil have) Ragdollen er ikke støre som så, men en hankat blir selvfølgelig større end hunkat. Jeg har Birma og hvis du vil vide mere om race en du velkommen til at skrive Forskellen på birmaen og ragdollen er ikke så stor (jeg har dog ikke haft ragdoll) begge racer er imødekommende (og mine birmaer går til døren når der kommer gæster) Birmaen er meget social og egner sig ikke rigtigt til at være alen (men der er selvfølgelig forskel kat til kat) det lyder som om du har læst meget og har styr på det meste.
Birmaen er med til ALT (lægge vasketøj sammen, pakke gaver ind og alt andet) det er en meget social kat. De elsker at putte men er også altid klar til leg. Ragdollen er en smule mindre aktiv. Mine birmaer bliver ikke børstet så tit og højst 1 gang om ugen. Det er ikke så nødvendigt, fordelen ved at børste er dog mindre hår på gulvet eller i kattens mave som så kommer ud som hårbolder.
Du kan godt have dem som indekatte hvis de har hinanden til selskab mens du er væk, kan komme op i højden..... i lejlighed vil det være en god ide at ryde et stykke af vinduskammen da det ofte blir en ynglingsplads
udsenet på birma og ragdoll passer også godt til at du godt kan lide lyse. (og alt efter hvilken farve du vil have hvis det er kan du selv bestemme hvor lyse) størelsen er som en huskat. Hvis du ikke vil have killinger så husk at neutraliser
Hilsen Pifuni
(du er velkommen til at skrive hvis du har nogle spørgsmål )
sep 2006
jun 2009
okt 2013
Jane H: Det var da en rigtig god idé! Jeg har ikke travlt, så jeg ser om jeg ikke kan komme og kigge lidt til den udstilling
Pifuni: Mange tak for dit svar Jeg har også været næsten besluttet på, at det er birma jeg kunne tænke mig, for de virker til at passe rigtig godt til mig. Min gode veninde har ragdolls. De er heeelt vildt søde, bare nemlig temmelig store synes jeg. Det er også hanner hun har.
Anyway ja mht. de lyse farver, så tænkte jeg en lilla masket? Er det ikke sammen med creme noget af det mest lyse du kan få af birmaer?
okt 2013
jun 2009
jun 2009
jun 2009
Ved ikke om der er for langt men du er i velkommen
okt 2013
hvor hyggeligt med killinger! der er godt nok langt, men hvis jeg får mulighed vil jeg super gerne
jeg kigger også lige lidt nærmere omkring den der udstilling i Nærum
jun 2009
jun 2009
okt 2013
okt 2013
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 668
http://www.birmaringen.dk/opdraettere.htm
jun 2009
Jeg vil ikke sige at der er stor forskel mellem hun og han (andet end at neutraliserede hanner jo ofte er mere rolige end fertile hunner og hanner) der er støre forskel mellem kattenes personlighed men de er også meget ens da de jo er birmaer (imdekommende, altid klar på leg eller hygge, rolige, nysgerige...)
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Jeg kunne begynde at beskrive racerne som jeg kender dem (kender ikke ragdoll så godt af de fire racer dog), men jeg tror det nemmeste er at gøre som du har gang i - at tage ud og besøge en opdrætter der har en god håndfuld voksne af de racer du er interesseret i
okt 2013
Pifuni: Okay jamen det lyder jo som om de har hver deres personlighed ret uafhængigt af køn
Eva K: Præcis
Krista: Tak! Der vil jeg lige gå ind og læse lidt så. Fine missere
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
sep 2006
Spørgsmål fra en kommende katteejer