Nye killinge ejere Nye killinge ejere
Hej vi er et ungt par som har valgt at anskaffe en lækker hankilling det skal være en indekat men kommer ud i naturen via gåture med sele. vi har egentlig været hos opdrættere efter en bengalsk killing, men har dog fundet en fantastisk killing som ligner en bengalsk kat! vi glæder os til at hente ham fra d. 20/10 - men alt information i dejlige katteejere kan give os ville være rart :-)! vi bor i nordsjælland & skal hente ham helt oppe i aalborg så vi tænker også på vores lille baby får en hård tur hjem! opdragelse - ting inden killingen ankommer osv ja alt information vil vi gerne høre om! har også søgt en del herinde! håber i kan komme med jeres gode råd! tak på forhånd fra det lykkelige par!
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 1.018
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 454
Vil i ikke have ham i sengen, så må han heller ikke ligge i sengen den første nat "fordi han er ny"..
Sæt jer ind i foder.. Råt og vådfoder er godt og sundt.. Læs om hvad tørkost skal indeholde hvis i vælger det og læs om hvad råfodring kræver og hvad fordele og ulemper er..
Få ham kastreret hurtigt, så i ikke ender med en stresset, urenlig kat..
Der skal påregnes at han skal køres ind i jeres rytme og det kan betyde at han fx. holder jer vågen om natten - læs om hvordan i kan tackle det på forhånd og hvordan i kan forebygge.. (det problem stod jeg selv med)
Hav tingene til ham klar når han kommer hjem.. Som min. bør i have: Kradse/klatretræ, mad og vandskål, legetøj an mas som i kan lege sammen med ham med, og som han kan lege med selv, kattebakke - gerne 2 + grus og grusskovl, kurv/hule.
Kan ikke lige komme i tanke om andet..
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Jeg undre mig måske også over at i tager helt til Aalborg efter en klassisk huskat, det er en meget lang tur for en lille killing, men ikke umulig
Nå men hvad skal i sørge for??
I skal sørge for at i får en lille killingepakke med, eller som mindst får at vide hvad han plejer at få at spise og hvilket kattegrus de bruger, dette er vigtigt, da ændring i mad kan give meget dårlig mave og ændring i grus kan give en urenlig killing, så kan i altid senere skifte langsomt over til det foder og grus som i ønsker, men det er vigtigt at man gøre det langsomt med glidende overgang..
Når i så kommer hjem med ham er det vigtigt at i lader ham komme ud af transportkassen i sit eget tempo, at han får lov til at udforske på egen hånd, dog skal i lige vise ham hvor kattebakken står, og hvis jeres bolig er stor så hav kattebakker flere steder, og det er altid bedst at have mindst 2 kattebakker, men lad være med at rende rundt i røven på den konstant, overvåg at den ikke kommer til skade eller går steder den ikke må, men lad være med at være over den hele tiden, det stresser den..
Lad være med at have for mange no-go steder, jeg mener altid det er vigtigt når man har indekat at de må komme op i vindueskarme, måske ikke alle men nogle stykker, tænk på vinduer og livet udenfor er kattens TV, begge mine katte ved ikke noget bedre end at sove middagslur i vindueskarmen, eller sidde og kigge ud
Om i ønsker katten på borde eller ej, det er op til jer, det kan være umådeligt svært at lære dem fra det, men det handler om at være konsekvent og tage dem i det lige i det de hopper op og ikke når de først står der, der kan du kun tage katten og løfte den ned og sige nej, men vær stadig forberedt på at katten er på borde når du ikke ser det
Katte kan opdrages, men kun til det de selv gider
Et sidste råd, sørg for at få katten neutraliseret inden den bliver 5 mdr hvor den begynder at blive kønsmoden, hvis i venter risikere i at den allerede begynder at strinte og så stopper den måske ikke efter neutralisering..
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
. Jeg håber i er heldige med den lille mis.
Det er altid det klogeste at sikre sig at mor og killing er absolut sunde og raske inden køb, selv om det så nok er lidt dyrere i førstegangs udgift hos en god opdrætter . Folk tror ofte de kan spare ved at tage en billigere blandings kat der ikke har det med.. Der kan man tage grueligt fejl .
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.128
Du siger den ligner en bengaler? Det vil jeg ikke blande mig i, men når jeg vælger rase er temperamentet det vigtigste, og jo der er stor forskel fra rase til rase
Nye killinge ejere