{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.234 visninger | Oprettet:

Mette E
Mette E
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Hjælp! Kattesøstre er nu fjender! {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har to søde hunkatte (6år), Pippi & Ronja - søstre, som har boet sammen siden de blev født. Nu har Pippi set sig sur på Ronja, og vil faktisk slet ikke kendes ved hende. Det er kommet som dug for solen og nu både hvæser og knurrer hun, og er generelt meget ængstelig.

Det viste sig første gang om lidt over en måned siden. Det kom virkelig bag på mig, så det virkede meget voldsomt, og vi ringede straks til dyrlægen, som foreslog Feliway. Det er ikke til at sige, om det har hjulpet. Hun er ikke nær så hidsig, men hun hvæser stadig, hvis hun blir overrasket af Ronja. Hun har fået en meget nervøs tilgang til tilværelsen - gemmer sig og bevæger sig langsomt. Til gengæld er hun blevet meget mere kælen, når hun ved Ronja ikke er i nærheden.

Hun er også holdt op med at ville bruge bakken, og jeg antager, at det er fordi, hun ikke er tryg ved, at Ronja også kommer der? I stedet har hun en gang forsøgt med sofaen og ellers (heldigvis) badeværelsesgulvet.

Selv forestiller jeg mig, at det er en eller anden form for stres? Vi har flyttet en del, men altid sammen.
De er to damer fra et stort kuld, som moderen forlod i en grøftekant. Altså mistede de deres mor alt for tidligt. Jeg fik dem først da de var 12 uger (eller var det 8 dengang?)

Jeg kender til en anden voksen kat, som udviklede samme adfærd, men det var ikke søskende og kom fra to forskellige misvedligeholdte hjem. Løsningen her var at splitte dem, og så var alt fint igen!

Er der mon nogen der ved hvad det evt er for et problem jeg står med her? Kan stress kureres på katte? Jeg har ikke lyst til at splitte mine misser smiley :( I værste fald aflive smiley

På forhånd tak for råd!
Mette Esbensen

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp! Kattesøstre er nu fjender!
  • #1   25. sep 2013 Er hun blevet tjekket for urinvejslidelser?
    Hvis hun har ondt pga. dét kan hun godt reagere aggressivt og nægte at bruge bakken..

Men det kan også sagtens skyldes stress... Prøv evt. med en omgang Zylkene, når urinvejslidelse er udelukket...

• #2   25. sep 2013 Hvis hun ofte bruger badeværelsesgulvet, så prøv at sætte en ekstra bakke op derude og se om hun så vil bruge den,,

• #3   25. sep 2013 Og så lige en sidste ting.. Er de begge steriliseret?

• #4   25. sep 2013 Det lyder ikke som om du har fået dyrlægetjekket hende..
    Det ville jeg starte med, der kan være rigtig mange årsager til hendes ændrede adfærd, den ene er som Lotte nævner en urinvejslidelse, en kat der er syg vil ofte reagere aggressivt overfor andre dyr i husstanden, simpelthen fordi de ikke vil udvise svaghed og angreb er som bekendt det bedste forsvar smiley

Det kan selvfølgelig også være stress og så kunne zylkene eller et foder som RC Calm måske hjælpe, men udeluk sygdom først, og det behøver ikke at være urinvejene den er gal med, katten er jo i en alder hvor der kan komme nogle aldersbetegnede sygdomme, såsom slidgigt, nyreproblemer osv..

• Mette E
    Mette E Tilmeldt:
    sep 2013

#5   25. sep 2013 Det er rigtigt, hun har ikke været ved dyrlægen endnu!

De er begge steriliseret, og blev det da de var ca 1 år.

Det er først inden for den sidste uge at bakken har været et problem. Før det var det "kun" ængstelighed og knurren.
    Hun angriber ikke, men hun hvæser og siger lissom "skrid, jeg gider ikke snakke med dig"! Men det er lidt det, der siger mig, at det ikke har noget med urinen at gøre som sådan..
    Det er også ret synd for Ronja, for det er ret tydeligt at hun ikke forstår det. Der gik lang tid, før hun lissom fattede at hun ikke skulle bevæge sig hen til Pippi. Før lallede hun jo bare hen som naturligt, og fik et møgfald med på vejen. Nu tør hun bare ikke rigtig længere, hun er vel blevet klog af skade... smiley

Jeg må have hende til lægen, det er jeg klar over. Tænkter bare der måske var nogen med erfaring herinde smiley

• #6   25. sep 2013 Hvorfor udelukker du urinvejslidelse??

Min store hunkat har lige haft blærebetændelse..

Hun blev ikke urenlig, men jeg bemærkede at hun virkede lidt utilpas og var noget mere afvisende overfor den lille vi har, hun er i forvejen ikke bedste venner med hende, men det blev ligesom lidt mere..

Katte reagere forskelligt på sygdomme også urinvejslidelser, så intet kan udelukkes..

Jeg ville hvs jeg var dig snarrest muligt få undersøgt hende ved dyrlægen for hun kan have rigtig ondt, katte skjuler smerte da det er et tegn på svaghed, og hvis Pippi er den der er øverst i hierakiet, så vil hun i hvert fald ikke vise svaghed for så taber hun magten, er hun ikke øverst så vil hun heller ikke vise svaghed for så har hun ikke en chance over for den øverste..

• Mette E
    Mette E Tilmeldt:
    sep 2013

#7   25. sep 2013 Jeg udelukker ingenting, det er bare først meget sent i forløbet, at bakken er blevet et problem. Ville hun da ikke lægge ud med bakkeproblemerne, hvis det havde noget med det at gøre? Hun har haft blærebetændelse før, det ligger nu år tilbage, men der var hun i hvert fald slet ikke sådan.
    Anyway der er helt sikkert et problem, der selvfølgelig skal tjekkes!

Jeg ville bare høre om nogle havde erfaring..

• #8   25. sep 2013 Det er ikke sikkert at hun ville starte med at være urenlig, som sagt katte reagere forskelligt på sygdomme..

Det er bla også derfor at der vil være forskellige erfaringer på forskellige sygdomme og katte..

Jeg håber et dyrlægetjek vil åbne op for problemet, og kom gerne med en update når du finder en evt årsag smiley

• Mette E
    Mette E Tilmeldt:
    sep 2013

#9   25. sep 2013 Det vil jeg gøre! Tak for lidt indsigt smiley

• #11   26. sep 2013 Jeg er meget enig med Felis.

Hvis du har lukkede bakker, så tag toppen af mindst den ene, for der kan også være en minimal chance for at hun er blevet voldsomt forskrækket, mens hun har siddet derinde. Når bakken er lukket, har hun jo ikke overblik over hvad eller hvem der er udenfor.

Men få hende først undersøgt hos dyrlægen.
    God weeekend

Kommentér på:
Hjælp! Kattesøstre er nu fjender!

Annonce