{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.723 visninger | Oprettet:

Ny mis eller brugt mis {{forumTopicSubject}}

Jeg går i kattetanker men jeg kan ikke finde ud af om jeg vil have en killing eller en "brugt" kat på 1-3 år.

Der er fordele og ulemper ved begge.

En killing er jo skøn og kommer ikke ind her med dårlige vaner eller noget den er vandt til som den ikke må.

Jeg har kun haft en hunkat. Hende havde jeg med hjem fra Fyn da hun var 4. Jeg ved ikke om det var held men hun havde ingen dårlige vaner og lærte lynhurtigt hvad hun måtte og hvor hun måtte være og ikke være. Hun blev 18 år og var udekat.

Den jeg skal have nu bliver indekat men får en voliere i haven og kommer på tur i snor. Jeg skal spørge boligforeningen ad om jeg må bruge hele haven og hvor højt det må være.

Får jeg slet ikke lov, kan jeg ikke have kat smiley . Dels syntes jeg at en lejlighed på 61 kvm er for lille og da jeg er kørestolsbruger, vil det være svært at passe på den ikke render ud. Den største ulempe er at jeg ikke kan have terassedøren åben. Den har stået åben 24/7 indtil nu.

Jeg vil gå ud fra at jeg må lave voliere. Jeg syntes det er svært også om det skal være en racekat eller en fra internat. Der er så mange dejlige katte der. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny mis eller brugt mis
  • #2   30. aug 2013 Om du skal vælge en killing eller voksen kat, afhænger jo af dig og din tålmodighed og forventninger til det at have kat..

Orker du at gennemgå lømmelalderen med alle dens prøvelser??

Hvis du ikke har haft killing før og ikke er killingeskruk, så syntes jeg måske du skal vælge en voksen kat..
    Ved en voksen kat har du jo også fordelen ved at kende temperament på forhånd og dens personlighed, så du evt kan se om den forenes med de forventninger du har til et liv med kat.

• #3   30. aug 2013 Jeg har haft en del med katte og killinger at gøre da jeg var barn og yngrer. Det var så andres katte og der er det nemme jo at jeg kunne gå fra dem når jeg ville.

Jeg vil gerne lære og træne katten, der er en killing måske mere modtagelig en en voksen kat. Eller vil en voksen kat være kvik nok til det?

Måske det bliver svært at vende en voksen kat til at gå i sele. Så skal den også kun have levet som inde kat.

• #4   30. aug 2013 Mit hjerte banker for genbrugskatte<3. Hvis du vælger sådan en, så vælg en, der er vant til at være inde (og enekat - eller trænger til at blive det), og så vil indhegnet have jo være en stor gevinst for missen.

De fleste katte fra internat har været vant til at løbe frit (men der findes nu også indekatte der - bare ikke så mange).
    Ellers kan en genbrugs-inde-racekat - eller en racekat fra opdræt, der er blevet stresset af at leve med for mange katte, være en mulighed.

Håber virkelig ikke at boligforeningen modsætter sig indhegning! Det vil være så skønt for både dig og katten. Nemlig det, du nævner med åben terrassedør, er ikke til at undvære smiley

Jeg indhegnede (ca. 190 høj inden for hækken) for 6 år siden uden at spørge, og ikke én har brokket sig... de ku' også bare lige prøve .... smiley

Mht killinger, så tror jeg at en ene-inde-killing for nemt kommer til at kede sig - og i de fleste boligforeninger er det kun tilladt med én kat smiley Så det skal du i hvert fald lige have med i dine overvejelser.

• #5   30. aug 2013 Man kan sagtens træne voksne katte (har dog ikke selv gjort det)... hvis de selv gider. Majken Lysholm Steen har skrevet en bog om træning af kat.

Ture i sele vil jeg faktisk slet ikke anbefale. En indhegnet have er meget bedre smiley

• #6   30. aug 2013 Hvad mener du med at træne katten???

• #7   30. aug 2013 Tinka. Jeg har en firkantet have med hæk og hundehegn på 3 sider. Så jeg vil gerne have det så højt som vi må have hæk, 180. Så kan naboerne ikke klage. Vi må også kun have 1 dyr.

Hvorfor kan du ikke anbefale gåture i sele?

Heidi. Jeg vil gerne klikkertræne katten. Giv pote, sit, dæk, kom og alverdens tricks. Jeg vil også targettræne den.

• #9   30. aug 2013 Troede lige jeg kunne finde en tråd, hvor jeg før har ytret mig om risikoen ved at tage kat ud i sele, men det kunne jeg så ikke lige.

Det ikke alle katte, der overhovedet har glæde af at komme ud i sele.
    Ture på befærdet vej, vil jeg altid fraråde! Det må være voldsomt stressende for en kat at færdes på steder, hvor der er megen trafik og støj.

Og så synes jeg personligt, at det er røvsygt at gå tur med kat - man skal jo bare gå - eller rettere: for det meste stå og vente - med alle sanser ude og øjne i nakken, så man har styr på, om der kommer en hund eller fremmed kat eller andet, der kan forskrække ens kat. Og så er det med at få roligt fat i katten og hjemad.
    Når man sidder i kørestol, bliver det næppe mindre risikabelt, da en kat lynhurtigt kan være inde under en hæk eller noget og med snoren filtret ind.

Jeg har engang set et videoklip, der gjorde indtryk. Det var en kat i sele, der lige pludselig blev skræmt og gik totalt amok - flænsede ejerens bukser, og endte med at løbe væk med både sele og snor :-O.

• #10   31. aug 2013 Jeg fik i november en kurilian bobtail på 11 måneder, han er skøn, og han var utrolig let at få ind i mit hjem og mit liv, her i august har jeg fået en lille birma killing ogun hvor er han sød og sjov, men jeg glæder mig også til, at se hvordan han bliver som voksen, lige nu er vi igang med,, du må ikke kravle op ad mine bukser,, ,, av av dine klør og tænder dur ikke på mine hænder, ben og arme,, han har lige nogle flip i løbet af dagen, hvor jeg bliver brugt som nålepude, jeg har heldigvis Røde som god vil aflaste mig lidt smiley jeg havde egentligt besluttet, at jeg ikke ville have en killing igen, men når man har kat i forvejen er det nemt, at modtage en killing, men det er meget lettere at få en voksen kat smiley
    Jeg fik Røde meget billigt, og det sker tit du kan finde en voksen (ung) kat, billigere end en kat fra internatet, men du skal være sikker på den har haft et godt hjem.
    Du skal ud og se hvor katten kommer fra, og mærke om katten passer til dig.
    Jeg har gået tur med en af mine katte, men selvom jeg bor i udkanten af en lille by, er det svært, at gå med katte når der er så mange hunde smiley og ja er de vandt til det så skal man jo helst fortsætte, jeg måtte stoppe fordi der flyttede 2 kernterrier ind på vores faste tur, Manne ville ikke andre veje og han var bange for de hunde som gøede helt vildt og var på vej over hegnet hver gang.
    Mine har en lille have som er bag hegn smiley

profilbillede
  • #11   31. aug 2013 OT, men ihhh altså så fint et billede af både have, hegn, og store mis og lille mis :-).

• #12   31. aug 2013 Ja det er et skønt billede smiley

Jette. Er det kun de jernpinde der holder siderne? Og hvordan er taget lavet?

Min have er ca 30 kvm

• #13   31. aug 2013 Tak smiley syntes jeg også, hegnet måtte lige Mitti sikres, 5x10 masker kunne han jo spadsere igennem smiley

• #14   31. aug 2013 Hmm ja det der med klikkertræning, det tror jeg nu godt du kan lære en kat på 1 år, det tager måske blot længere tid og mere tålmodighed..

Jeg syntes nu det mest grundlæggende spørgsmål du skal stille dig selv for at afgøre om det skal være en killing eller voksen, det er orker du lømmelalderen, for den kan godt nok trække tænder ud smiley

Mht løbegård, du behøver altså ikke nødvendigvis tag på løbegården, Jette har ikke tag på og jeg har heller ikke tag på min..

Og et sidste spørgsmål, er det en bestemt race du vil have eller er det en huskat, eller hvad havde du tænkt dig??
    Nogle racer er jo nemmere at lære nye ting end andre og så er der igen katte der ikke kan lærers ret meget for det gider de ikke, katte er jo ikke som hunde, katte lære kun det de gider og hvis de ikke gider så glor de bare dumt på dig smiley

• #15   31. aug 2013 Jeg synes netop at i dit specielle tilfælde vil det være en god ide med en "brugt" kat. En killing kan kræve rigtigt meget og skal hentes ned fra gardiner og lignende. De nykker er de fleste voksne katte kommet over.
    Jeg synes også at de fleste katte man henter på internat udviser en stor taknemlighed mod deres redningsmand.
    Hvis du vil have en racekat er det vigtigt at du sætter dig ind i det generelle sind hos hver race. Er der fx masser af pelspleje og du har gigt i hænderne, så er det måske ikke en god ide, med sådan en race.
    Har du lyst til en race der "snakker" meget, eller er du mere til en stille type.
    Mange opdrættere har fx voksne katte, der måske ikke længere trives i flokken eller skal hjemmefra af anden årsag, de kan hurtigt sige om deres kat, ville passe til dig.
    Held og lykke med tilladelsen og jagten på den, for dig, perfekte kat.

• #16   31. aug 2013 Nu bor jeg selv i lejebolig og kunne IKKE få tilladelse til indhegning, så få det på plads først smiley

Jeg ville i dit tilfælde også vælge en voksen, for som de andre siger, så er den ovre lømmelalderen og er blevet lidt mere "moden" smiley

En indekat kan sagtens trives på 61 kvm. Den skal bare have lov til at komme op i højden så den har overblik;)

Di skal i dit tilfælde ikke begynde at vænne den til at gå i snor.
    Jeg går nemlig tur med Elvis - eller rettere... Elvis går tur med mig smiley
    Det er nemlig langt sværere end at lufte en hund, for ser den en sommerfugl, så skal den lige fanges osv.

Se om du kan finde en god brugt voksen indekat.
    Den vil med garanti give dig mange glæder smiley

• #17   31. aug 2013 Tja, det er vel bedst at søge tilladelse til hegn (hvis man får tilladelsen) så er man da sikker på, at ingen kan kræve det taget ned.
    Men jeg er altså sådan lidt lala med at ansøge om tilladelser til noget, der ikke rager andre. Det vil være så ærgerligt at få afslag på noget så afgørende, hvis man kunne have fået tilgivelse ellers ;-)'. Det skulle i hvert fald ikke undre mig, om jeg havde fået afslag, hvis jeg havde søgt tilladelse (og så var Dejligdrengene aldrig flyttet ind :-O).

Med 180 cm høj hæk burde det ikke være noget problem for nogen at der bliver sat noget havehegn op indenfor den hæk - med eller uden tilladelse.

Og lige et nyttigt og inspirerende link:
    http://www.katteindhegning.dk/

• #18   31. aug 2013 Her gælder hegnsloven, og hækken må være 180cm, og ingen kan klage over trådhegn i hækken smiley det fik vi meget klart at vide da der var stemning imod fast hegn i samme højde rundt om haverne, så sagde formanden for bolig foreningen,, i kan godt lave regel om fast hegn, men resten følger hegnsloven og det kan i ikke ændre på smiley

• #19   31. aug 2013 Det lyder godt, Jette. Her i boligafdelingen er der kommet en regel om, at hegn skal være et eller andet antal centimeter fra hækkens midte (men der er nok tænkt i lamelhegn, som folk typisk bruger til afskærmning af terrasser). Når smiley jeg engang flytter, kommer hegnet så tæt på hækken, som det kan lade sig gøre.

• #20   31. aug 2013 Tinka:
    Her er det eneste der sker såmænd bare, at der kommer én og beder dig pille hegnet ned!
    Vi havde engang én der havde lavet en hundegård...
    Den blev krævet fjernet - naboerne klagede over udseendet.......

• #21   31. aug 2013 Det er bedst for hækken, at den får "ro" de første 20cm fra stammen, men den vokser jo fint igennem net hegn, ja fast hegn skal også helst levne plads til hækken,det skygger jo og den kan ikke vokse igennem.
    Det er altså så dumt når det er tilladt at have dyr, men der ikke tages hensyn til indretningen smiley her er der en som er blevet bet om at sikre bedre, fordi nogen et bange for hans 2 store hunde, de kan godt ligne de forbudte raser eller kryds, men ejeren siger de ikke er,jeg ville ikke gå forbi med en kat i snor :o, men der er nu bare lalle glade og store, så de virker jo voldsomme, den ene fik mig ned at ligge med et hale slag smiley så jo der skal sikres ordentligt.

• #22   1. sep 2013 Tak for alle jeres råd og input. smiley

Jeg tænker lidt over en racekat men jeg falder også for en alm. mis fra internat.

Min hæk er ikke ret høj, så hegnet vil rage et stykke op over. Mit hundehegn går op til hækken som den er nu.

Hvis jeg laver alt mulig kravlehalløj til den, skal jeg vel have låg på indhegningen?

• #23   1. sep 2013 Da ikke hvis ikke det er muligt fra kravle halløjet at hoppe direkte over indhegningen..

• #24   1. sep 2013 Et andet spørgsmål er om jeg skal vælge en han eller hunkat?

Det bliver en enekat men den har jo haven så jeg tænker på de katte der er på den anden side af hegnet. Vil hankatten bliver mere optaget af dem end hunkatten? Og vil min kat efterfølgende markere indenfor?

• #25   1. sep 2013 Ja, hvis kravlehalløjet står så tæt på hækken (og det kommer det næsten til, med de kun 30 kvm have) at katten kan springe over.

• #26   1. sep 2013 Hvis katten er neutraliseret (og katten bør neutraliseres uanset køn!), så forebygger du i hvert fald strinteri, men garanti er der ikke for at man undgår strint.

• #27   1. sep 2013 Årrhh jeg havde lige overset at haven kun var 30 kwm smiley

Hvis katten er neutraliseret så skulle den ikke begynde at markere sig hvis man har fået det gjort i tide..

Og uanset køn så vil det der er udenfor hegnet altid være meget spændene smiley

Hvilket køn du skal vælge afhænger nok mere af hvilken slags kat du vil have..

Sådan i grove træk så er en hunkat nok mere selvstændig og egenrådig end hankatten, hankatten er ofte mere kontaktsøgende og uselvstændig, men dette er kun i grove træk, for det er forskelligt fra kat til kat, hvis dette skulle være en gylden regel så burde min den lille hunkat have været en hankat smiley for hun er meget kontaktsøgende og leger også brydelege som ellers hankatte skulle gøre, så det er kun groft trukket op smiley

• #28   1. sep 2013 Jeg har ikke låge jeg er bange for, at en god stabil låge giver dm noget at lande på, og det vil være vejen ud af haven.
    Selv om jeg har 3 katte, er det rigtigt spændende at kikke gennem hegnet, og det at de kan kikke igennem er nok med til, at de ikke hopper eller kravler.
    Min datters kat, søster til min MCO, søger op, og over hvis hun kunne, de har fast hegn til to sider, der hvor der er hæk og trådhegn kikker hun bare igennem.
    Jeg har så et buk ind ad i haven, ca 30 cm i 45 grader vinkel op ad.
    Jeg var ret spændt på hvordan Røde ville tage det med hegnet, han var jo 11 mdr da han kom her, men var vandt til en løbegård, og har aldrig forsøgt på noget, han er så den første der ikke er startet med at have sele på der ude, den kunne han ikke lide..

profilbillede
  • #29   2. sep 2013 Tak igen smiley

Der skal voliere i hele haven. Husmuren er den ene side og hvis jeg skal kunne gå ind og ud af terrasse døren og have den stående åben, bliver terrassen også en del af volieren. Bliver lidt skægt at for at være i haven skal jeg være i volieren smiley

Jeg må hellere lægge tag på den.

• #30   2. sep 2013 Jeg har låge, men ikke låg ;-).

Og har forresten sat noget hyldehalløj op i et hjørne, hvorfra kattene ikke kan springe over hegnet. (Åh, hvem der bare havde en større HAVE!!! )

Det bliver spændende at se hvad det ender med, Denise - både med voliere og kat. For billeder må vi jo se, når den tid kommer smiley

• #31   2. sep 2013 Ja vi må helt klart have en opdatering smiley

• #32   2. sep 2013 Tinka. Hvordan kan noget hyldehalløj (for nu at blive ved det ord:D) i et hjørne af haven, gøre at dine katte ikke kan hoppe over? Eller er det en del højere end det de har adgang til?

Jeg har flere ideer i mit hoved som jeg kan lave i min have men det betyder at der skal låg på hele haven. Kun på den måde kan jeg gøre det sjovt og godt for katten.

Når jeg kommer så langt, skal jeg nok komme med billeder og tekst. Indtil da finder jeg klart på mere at spørge om. smiley

Jeg de sidste mange år haft hund. Den kat jeg havde måtte blive hos min far og mor da jeg flyttede. Det er først sidste år at kat og hund blev lovligt her i byggeriet. Jeg har boet her i 21 år. Mis blev 18 år og var ude kat. smiley

• #33   2. sep 2013 Jette. Hvorfor er tidlig neutralisering godt efter din mening?

• #34   2. sep 2013 De heler bedre, kommer hurtigt over det, og hvis der ikke skal laves et avlsarbejde hvor de skal i indgå, hvorfor så vente? Du får en mere stabil kat uden hormon flimmer, forstil dig selv som 12-15 årig og du fik at vide du aldrigskulle bruge dine hormoner til noget, det giver frustrationer, også hos katte.
    Der er bare så mange fordele ved, at få det gjort og bedst tidligt smiley
    Min Lille Mitti blev kastreret onsdag den ene uge og flyttede ind hos mig mandag i den næste uge, der var intet at se eller mærke på ham, og han når aldrig, at få nykker smiley

profilbillede
  • #35   2. sep 2013 Tak det vil jeg tænke på, hvis jeg falder i og vælger en killing.

Det er mest opdragelse der får mig til at hælde mod en voksen kat. Jeg ved ikke hvor meget en killing skal have lov til at være som den er og jeg ved den får raset af og bliver voksen. Skal man lade den kradse og bide som en killing gør eller skal den guides? Uha jeg ved det ikke

Jeg var lige inde og se den lille ny men fordi jeg ikke er oprettet kan jeg ikke skrive en hilsen til hende og dig. Hun er godt nok sød smiley

• #36   2. sep 2013 Du kunne måske have glæde af at læse denne:
    (link fjernet)

• #37   2. sep 2013 Mitti er ved at være helt god til ikke at bruge kløer og tænder, jeg piver i en høj tone når han tror han kan lege med mine hænder, arme og tæer, så stopper han ret hurtigt ( man må ikke så meget som tænke på at vippe med en tå, for så glemmer han, at der ikke må leges) og så har jeg jo Røde til, at hjælpe mig smiley jeg ved ikke om jeg kunne klare en killing uden hjælp smiley Røde både underholdende og opdrager jo på den lille, ja Birk hjælper også men på en lidt mere tilbageholdende måde.

• #39   3. sep 2013 Tak for link Heidi

Jette. Ja det hjælper selvfølgelig t have en artsfælde til at gøre det beskidte arbejde for dig smiley

CCD. At det ikke er en hund skal jeg nok ind i mellem lige sige til mig selv men jeg forventer ikke at den tømmer vaskemaskinen. Jeg vil bare lære den at komme md et højt MIAUW når det ringer på døren smiley

De samme nej ord som til hund kan jeg bruge. Det var bla det jeg tænkte på når jeg tænker opdragelse

• #40   3. sep 2013 Det er fint at man vil prøve at lære sin kat nogle ting og tricks, men man skal bare selv lære at en kat kun lære de ting den selv gider og evt kun når den gider, som CCD siger en kat er langt fra en hund som er en pleaser, en hun vil gøre alt for at gøre dig glad, en kat er bedøvende lige glad med om du er glad for det den gør så længe der er mad og vand i skålen smiley en kats indstilling er at du skal gøre den glad og ikke omvendt smiley du er kattens slave, og før du ved af det så har katten opdraget dig smiley

• #41   3. sep 2013 Denise **Hvordan kan noget hyldehalløj (for nu at blive ved det ord:D) i et hjørne af haven, gøre at dine katte ikke kan hoppe over?**

Ja, det kræver selvfølgelig en nærmere forklaring. Hjørnet er ikke i hjørnet af haven, men i husmuren. Billede kan ses i denne tråd.

http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/107157-hjemmelavet_ting_til_katte_

Hvilke ting tænker du forresten på med dette?
    **En killing er jo skøn og kommer ikke ind her med dårlige vaner eller noget den er vandt til som den ikke må**.

• #42   3. sep 2013 Denise:

Jeg tænker faktisk på om en hund vil være bedre i din situation.
    En kat og opdragelse, det er bestemt ikke som en hund. En kat gør hvad den selv gider.

Jeg har en veninde der har fået en labrador og uden at den er blevet opdraget til det, så putter den både tøj i vaskemaskinen og henter ting hun har tabt og hun er også kørestolsbruger.

Du må ALDRIG sammenligne hund og kat, de er vidt forskellige smiley

• #43   4. sep 2013 Tinka. Jeg mener at en killing er uspoleret og har ikke (meget lidt) bagage med.

En voksen kat kan have ting med som jeg evt. skal pille af den.

Marianne. Jeg har skam haft hunde. 1 fuldtrænet servicehund. 2 der ikke kom så så langt og 1 selvtrænet servicehund.

Jeg ved godt katte og hunde ikke kan/skal sammenlignes men katten er klog og kan lære meget godt nok på andre præmisser end hunden men meget kan man putte i dem. Man kan så også lade være og mis lider ingen nød smiley

Mit liv er nød til at være uden hund og derfor vil jeg have kat igen og hygge mig med at se hvor meget den har lyst til at lære, ud over sit, dæk, stå og aport.

Ej pjat smiley

• #44   4. sep 2013 Ja smiley du får nok sat dig godt ind i hvad der kommer med en kat, de er jo fantastiske til at opdrage os.
    Det med en voksen/ ung kat om den har unoder med sig, jo det kan den da, min Røde var vandt til at blive fodret på køkkenbordet, for at hundene ikke skulle æde kattenes mad, men han har været hurtigere til at lære, at der får man ikke noget godt, faktisk hurtigere end killingerne.
    Mitti tager ikke hoppet der op endnu, men det kommer! Og så bliver han løfter ned igen og igen smiley
    Mitti har så underholdt mig her til morgen, flere timer før jeg skulle op smiley måtte gemme mig under dynen så han ikke kunne fange fingre, tæer og ansigt smiley nu sover kattene igen også Mitti, han overtog faktisk sengen da jeg stod op, nu skal jeg afsted til fys og pilatis og kunne egentligt godt bruge en lur, sammen med kattene smiley

• #45   4. sep 2013 Dæk, stå og apport skal du ikke forvente smiley
    Den hund jeg nævnte er faktisk ikke en trænet sevicehund, den er bare så klog så den véd hvad problemet er:)

Men jeg forstår til fulde at du gerne vil have en kat på skødet, men du er måske ikke i stand til at gribe ind lige i det øjeblik den gør noget som den ikke må smiley

• #46   4. sep 2013 Denise **Jeg mener at en killing er uspoleret og har ikke (meget lidt) bagage med.
    En voksen kat kan have ting med som jeg evt. skal pille af den.**

Hvilke ting tænker du eksempelvis det kunne være, du skulle pille af en voksen kat?

Jeg tænker nok lidt omvendt ift. spørgsmålet killing/voksen. En voksen kat har udviklet sin personlighed, og hvis man ser den godt an, kan man få en god fornemmelse af kattens temperament, og - hvis man har mulighed - spørge ejer om kattens vaner osv.
    Godt nok har jeg altid bare "taget hvad jeg har fået" (og har været heldig smiley ), men var det i dag, jeg skulle have indekat, ville jeg gå målrettet efter en voksen rolig, kælen kat, der var vant til at være inde. For det ville passe til mig, og det, jeg ønsker, og kan tilbyde.
    En killings temperament er sværere at forudsige - i hvert fald hvad angår huskatte. Racekatte skulle være nemmere at forudsige temperamentet på. Men vaner og uvaner kan enhver killing nu sagtens have med hjemmefra.

Mange opdrættere sælger ikke killinger til hjem, hvor de skal være enekatte, men nogle gør. Synes bare man skal tænke over, at der jo er en grund til at så mange ikke gør.

Du kunne evt. foreslå tilladelse til to indekatte på næste beboermøde. Hvis forslaget indebærer, at kattene skal være neutraliserede, mærkede og registrerede, og ikke må løbe frit på fællesområder, så burde der kunne blive flertal.

• #47   5. sep 2013 He he Jette, jeg kan høre du har en del arbejde med dine katte smiley

Marianne. Det var kun gas. Jeg vil klart prøve at lære katten en hel masse. Der i blandt sit og dæk smiley

Tinka. Det kunne være at den voksne kat var vant til at hoppe op på alle møbler. Det er mest køkkenborde og spiseforstyrrelser. Jeg ved ikke lige hvad det ellers kunne være. Jeg forestille mig måske ting den har for vane og noget jeg ikke vil have.

Jeg forstår ikke hvorfor de skulle have så meget i mod en ene kat? Katten er jo ikke et flokdyr.

Jeg kunne godt tænke mig en racekat. Jeg tænker lidt på ragdoll og også lidt på en helig birma.

Jeg ved også det ikke skal være en meget talende/snakkende kat.

• #48   5. sep 2013 Katte, der hopper op på spiseforstyrrelser, har jeg ligegodt aldrig hørt om ;-). Men køkkenborde - ja da, sådan gør de fleste katte .... og killinger ;-).

Når man har indekat er hjemmet jo kattens territorium, og så må man være indstillet på at dele sit hjem - inklusive sine borde - med katten. Forbudt-både-her-og-der-og-højt-og-lavt dur ikke med indekatte. (har set eksempler her fra KG, hvor katte gudhjælpemig ikke engang måtte være i vindueskarme smiley ). Men hvis du gerne vil træne med katten, kunne køkkenbord-forbudt-træning da være nyttig træning.

Denise **Jeg forstår ikke hvorfor de skulle have så meget i mod en ene kat? Katten er jo ikke et flokdyr.**

Den er jo heller ikke et "indedyr" - men jæger. Killinger kan futte noget af alt det krudt af på hinanden. Men prøv evt. at kigge på nogle opdrætteres hjemmesider - vil tro at nogle af dem har skrevet noget om deres begrundelser.(Mener forresten, at netop hellig birma har ry for at trives dårligt som enekat).
    Om det er anderledes med ragdolls aner jeg ikke, men husker da en bruger herinde, der fik en voksen genbrugs-ragdoll, der forresten straks fandt sig til rette i sit nye hjem :-).

Og vælger du en kat af langhårs-race, så vær sikker på, at den er vænnet til pelspleje - for pyh, hvor er der mange tråde, hvor katteejere - og ikke mindst kattene - døjer med den pels smiley .

• #49   5. sep 2013 Tinka. Du fik lige vækket mig der.

Jeg tænkte slet ikke på at der selvfølgelig er forskel på at have en kat som bruger timer på at gå på opdagelse ude og så syntes det er ok at den ikke må være på køkkenbordet.

Selvom den får indhegnet have, det skal lige nævnes at hvis ikke jeg må lave voliere i haven, ja så skal jeg ikke have kat, vil det sikkert ikke være nok udeliv for den.

Som killing kan jeg forstå de har står glæde af hinanden men ikke som voksen kat.

Om det bliver en med kort eller lang pels ved jeg ikke og det bliver ikke det der afgøre det. Ja en kat med lang pels, skal kunne lide at få den plejet smiley

• #51   5. sep 2013 Denise..
    Du har ret katte er ikke flokdyr, men som indekat så kommer en enekat meget nemt til at kede sig alene, også en voksen kat, netop Hellig Birma fungere ikke særligt godt alene, det betyder ikke nødvendigvis at man skal have 2 katte, blot at man skal have andre dyr, men du har jo ikke hund, så derfor i dit tilfælde vil du nok have meget svært ved at købe en enekilling, hvor i mod du vil have lettere ved at købe en voksen kat som måske ikke fungere i flokken og derfor egner sig som enekat..

Du skriver at du ikke forstår hvorfor en voksen kat skulle have glæde af en artsfælle, jamen voksne katte leger da også, voksne katte har da også energi de skal have brændt af, og mennesker giver bare ikke det samme modspil som en artsfælle kan, katte der kun ser det samme hver dag kommer nemt til at kede sig, og så sker der en af 2 ting, enten bliver katten destruktiv og aggressiv fordi den ikke trives, eller også (og måske oftest) bliver katten apatisk, dvs den faktisk kun sover, spiser og går på bakke, mange tror fejlagtigt bare at de har en doven kat, men hvis du på ingen måde kan drive din kat til leg eller den ikke selv tager sig et par spæneture rundt i huset, så har katten givet op og så trives den bestemt ikke, selv om 2 katte ikke umiddelbart hænger op af hinanden så har de stadig glæde af hinanden, det giver liv i huset og en forandring af hverdagen at den ene kat går rundt og leger mens den anden ser på, det er svært lige at forklare hvilken glæde de har af hinanden, men glæden er der..

Man skal huske på at der er en verden til forskel på indekatte og katte der kommer ud til fritløb, indekatte kræver så meget mere af deres ejer end fritløberen gør..

Og du har da ret at en voksen kat kan have svært ved at lære ikke at gå på borde hvis den har fået lov i tidligere hjem, men jeg kan så fortælle dig at det ikke nødvendigvis er nemmere med en killing smiley

Jeg er selv en af dem der ikke ønsker katte på borde, min den store har lært det og går ikke på borde (når jeg ser det) den lille har jeg haft siden hun var ca 4 mdr. jeg ved ikke hvor hun kommer fra da hun er hitte killing, men trods mange opfindsomme forsøg så har jeg ikke haft heldet med at lære hende at borde er no-go, hun ved i reglen godt at hun ikke må, men hun kan bare stadig ikke lade være hvis hun finder det interessant hvad der foregår på bordet, jeg skal dog blot sige <b>ned</b> til hende så hopper hun ned, men at lære hende helt at borde er no-go har jeg desværre måttet opgive for det vil hun bare ikke fatte, det betyder ikke at jeg totalt giver hende lov, men jeg gider ikke længere alle mulige forsøg på at få hende til at stoppe, jeg har prøvet stanniol på bordet, mel på bordet intet har virket, jo så længe det lå der, men så snart det var væk fra bordet så var hun der igen, så nu bliver borde ryddet så der intet interessant er og så bliver de tørret af flere gange dagligt når de skal i brug..

Sofa bordet er det eneste bord hun ikke går på, og hun holder sig også væk fra køkkenbordet når jeg står ved det, men ellers stoler jeg ikke på at hun holder sig væk desværre..

Har man indekat eller kat i det hele taget, så må man vælge sine kampe for det er bestemt ikke alle man vinder, så enten må man vælge at acceptere at sådan er det eller også må man lade være med at have kat smiley

Sorry det blev lidt langt smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
    #52   5. sep 2013 Rigtig godt skrevet Heidi og hvor er det rigtigt. smiley

Det med bordene har jeg også opgivet, de går alligevel derop når vi ikke ser det. Her er der også no-no på sofabordet, det er meget meget sjælden jeg møder dem der. smiley

• #53   5. sep 2013 Ja man kan lære kattene en masse, men når vi ikke ser det så gør de som det passer dem smiley smiley

• #54   5. sep 2013 Mine må ikke være på køkken bordet, men gerne på muren, den blev opgivet da jeg havde boet her i 14 dage smiley men den er perfekt når man er kat og vil se hvad der sker,,,, og det sker der er katte på bordet, men de bliver bare løftet ned smiley

profilbillede
  • #55   5. sep 2013 Nå der var lige mit rode hjørne med smiley det er faktisk det sted de oftest bruger lige når de skal ned, så det er også der de ting som ikke er mad ligger.

• #56   5. sep 2013 Smart med den halvmur, Jette, så kan kattene følge med i kokkeriet uden at være i vejen. smiley

Denise - jeg kom til at tænke på, at det da må være ret problematisk at have indekat, når man er (enlig) kørestolsbruger.
    Selv uden kørestol kan det være bøvlet at komme ind og ud af sin dør, uden at katte smutter med. Uden et vindfang eller anden form for "kattesikker sluse", kan jeg faktisk slet ikke se hvordan det kan lade sig gøre :-/.....
    Kommandoer som "dæk" og "sit" og "bliv", er ikke realistisk for kat i ud-ad-døren-situation.

• #57   7. sep 2013 Hej Lisbeth. Det glæder jeg mig til smiley

Heidi. Tak for dit indlæg. Jeg ved godt at når det er mere end en killing kan de aflaste deres mennesker og være meget mere for hinanden. Som voksen er behovet der ikke så meget mere men jeg tror På at de har det godt med en artsfælde i nærheden. For nogle blive det sådan at de ikke tåler en anden lige pludselig eller bliver Enige om at holde på foderet og blive enige om at være uenige mht. flere af de voksne intrnatkatte der er lige nu, skal ud og være alene.

Jeg ved godt at katte har deres egne husregler, når jeg ikke er hjemme og det er helt fint. Jeg kender det fra min gamle kat.

Tinka. Jeg har tænkt på det men hvis/når jeg får lavet terrassen og haven kattesikret, kan jeg, når det ringer på, trække døren til stuen i og så har jeg en gang mellem den dør og yderdøren.

Jeg ville helst at katte får lov at være ude men det må vi ikke her. Desværre.

Tak for gode råd og jeres egne ideer. smiley

• #59   8. sep 2013 Tak for din lange og udførlige beskrivelse af dig og kattene.

Jeg sender dig en pb søndag eller mandag smiley

Kommentér på:
Ny mis eller brugt mis

Annonce