Fra udekat til indekat til gårdkat {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg har brug for lidt råd og forhåbelig nogle der kan berolige mig.
Mine forældre har to katte (tidligere også mine men jeg flyttede hjemmefra).
De var ude katte (i byen tæt på å og kraft). Men grundet nabo brok og trusler om at skade dem - besluttede vi at give dem chancen som indekatte og min stedfar byggede en voliere. Efter et par år med denne løsning er den ene mis blevet skør. Han går amok på døre og vinduer om natten, miaver og er nervøs overfor den anden kat og går til angreb. Det gjorde han aldrig førhen! Grundet dette og manglen på nattesøvn ville mine forældre have dem aflivet da frygten for at andre ikke passer dem lige så godt er stor.
Men men - nu har de så fundet nogle som mormor en gård som gerne vil have ham den ene. Han skal altså være gårdkat! De har i forvejen en kat eller to ude og hvis også en hund. Den første uge skal han dog bo i bryggerset.. Men er det nu en god ide? Han er ikke vaccineret siden han blev indekat og kan han klare sig?? Nole gange er de smuttet ud ved et uheld - og de står på lur for at smutte ud af døren men kommer altid hjem igen. Men kan han klare et nyt liv der? Han vil jo ikke komme ind som han er vant til osv. ?
Jeg kan næsten ikke bære det og jeg kan ikke nå at se ham en sidste gang for de kommer snart og jeg har langt hjem!
Snøft!
Følger: 17 Følgere: 154 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
Men er katten kastereret, hvis ikke så kan det være derfor han går i panik, kan lugte damerne og vil ud. Men det kan også være at din kat desværre ikke kan vende sig til en løbegård, nu når han har smagt udelivet.
Hvis han ikke er kastereret, så ville det være en god ide at få det gjort, så bliver han også mere rolig.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Annoncer: 1 Emner: 68 Svar: 9.957
Nej, jeg er ikke ubetinget begejstret for ideen.
Når det så er sagt kender jeg til et par eksempler på inde-udekatte, der er blevet gårdkatte, og det er gået fra nogenlunde ok til rigtig godt.
Måske kan du besøge ham på gården... og forhåbentlig falder han godt til der.
Jeg krydser fingre!
dec 2006
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
apr 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 17
Problemet ligger i at den ene mis Louis virker stresset over Piverts tilstedeværelse. Pivert er den som er blevet gårdkat. Da han var killing og ude kat var han en rigtig jæger og da vi var tvunget til at lukke dem ind - var vi faktisk mest bekymret for ham for trods kastraktion føjtede han tit i flere dage. Men han arbejde det overraskende godt.. Mm igen efter de er kommet ind er det som om de ikke, dvs. Louis ikke tolerere pivert. Beslutningen om aflivning var egentlig taget men så var der nogle af min mors bekendte/venner som ikke kunne klare tanken om dette og tilbød tage imod ham.. Aftalen er dog at hvis ikke han falder til - tager vi ham hjem og så må han desværre nok aflives, så nej - Felis - det er ikke for at give ansvaret videre eller slippe for beslutningen for er udemærket klar over at chancen for de andre misser jager ham væk er der. Det er for at give ham en chance i livet.
Louis skæbne afhænger af om han ændre adfærd idet pivert kommer hjemmefra. Han er gået fra st være en rigtig dejlig kat til at være aggressiv, utilregnelig og stresset over den andens tilstedeværelse. Pivert bar desuden begyndt at virke bange for ham og det er jo bestemt også synd.
dec 2006
Dog for en sikkerheds skyld, synes jeg det vil være en god ide med sundhedstjek af Louis, da aggression og den slags adfærdsændringer <i>kan</i> skyldes smerter. Men jeg er nok mest tilbøjelig til at tro, at det er en reaktion på at være blevet gjort til indekat. Håber da, at han falder til ro og i trivsel nu, hvor han ikke længere har Pivert at stresse over.
Og håber sådan, at det vil gå godt for Pivert på gården.
(... og gid brokke-naboen får rotter B-))
apr 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 17
Pivert er kommet ud på en gård og bo, sammen med et par andre katte og en hund De har en hel lade selv, med sofaer osv. - bare til hygge og musefangning.
Jeg var meget nervøs for hvordan det ville gå, og efter de lukkede ham ud (efter et par dage indenfor) tog han på langtur, men kom hjem (til gården!) efter to dage. Virkelig rart at han ved at det er hans nye hjem. Han kommer og går som det passer ham, og er stadig lige så kælen som før. Han har åbenbart fundet ud af, at manden i huset smører madpakke hver morgen, og at hvis han sidder ude foran køkkenvinduet, så kommer han ind og får leverpostej madder Skønne kat, og hvor gør det mig glad for det liv han har fået.
Louis, den anden mis, bor stadig hjemme, og indenfor. Hans adfærd har ændret sig 100 % - dog jamre han stadig om natten. Han vil så gerne ud.
Fra udekat til indekat til gårdkat