Mangler lidt mad råd {{forumTopicSubject}}
Her den 18. juli, fylder min Tinkerbell 1 år, hvilket bliver for mit vedkommende en spændende dag..
Så, tænkte at mens jeg stadig har lidt over en måned, ville jeg spørge om nogen har mad og gode råd til hvad hun skal have når hun er fyldt 1 år og for gammel til killingefoder?
Hun er 100% inde/huskat, hun er sterilliseret, vaccineret og fuldstændig sund og rask.. Lige nu lever hun af vand, Arion Kitty Premium (lilla pakke) som tørfodder, samt Whiskas Jr. som vådfoder.. Og så for hun ca. en håndfuld Whiskas Jr. kyllinge tørfodder om dagen..
Så ja, hvordan finder jeg ud af hvad hun vil/skal have af voksen foder? Min er min første kat og vil hende selvfølgelig det bedste.
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 92 Svar: 1.036
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Og giv gerne kød og fisk.
Tørfoder kan være et eller andet almindeligt voksenfoder - gerne flere slags. (Whiskas er ikke så godt).
Prøv at søge på "foder" i Forum, der er masser af lange tråde med mange gode og uddybende indlæg om foder.
aug 2012
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Ideen med at bruge to forskellig slags foder er en god ide (der er næringsfordele ved det, men jeg gør det også for kattenes skyld, så der er lidt variation i deres tørfoder, smagsmæssigt)
aug 2012
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 6 Svar: 11
Er der flere forskellige slags Lux, hvor jeg skal prøve mig frem med hvad hun kan lide eller er der kun én?
Og hvad med tørfoder? Skal jeg fortsætte med Arion?
Mange tak for jeres svar indtil videre
dec 2006
Eller overlappe når du skifter til ny slags.
Her i huset bliver der skiftet mellem forekellige mærker (dog er deres foretrukne RC, men det er ikke specielt godt foder, bare ok) og blandet noget forskelligt i også.
Der er fire slags Lux. Mit indtryk, sådan groft sagt, er, at de katte der kan lide til boller i gele, vil æde den gule og orange variant. Og katte der foretrækker paté holder sig til rød og blå.
feb 2012
dec 2006
Det sMager gÅååt, Hilsen Bjarne
feb 2012
aug 2012
sep 2012
Så, jeg ved ikke om hun foretrækker sovs eller boller eller pate eller andre ting..
apr 2009
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 43 Svar: 663
Så syns da du skal fortsætte med Arion i voksen udgave + et andet produkt sammen med. Og så selvfølgelig våd foder.
Derudover så er råt/kogt kød ikke bare en lækkerbisken for katten men også godt for den
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Jeg selv giver RC, men det er fordi det er det eneste min kat vil spise, til gengæld blander jeg 3 forskellige varianter for at mine katte får det de har behov for til pels, hud, hårboller og led..
Jeg vil anbefale at droppe whiskas, det er ikke det bedste for katten, af vådfoder kan jeg anbefale LUX fra Aldi, det koster kun 5,5 kr pr. 400g. hvis du ikke har noget i mod at give lidt mere, er Select Gold og Bio Plan fra Maxi zoo også rigtig gode sukker og kornfrie varianter, de koster så 13 kr. pr.400g.
Og så vil jeg anbefale dig at give vådfoder 1-2 gange dagligt og gerne med lidt ekstra vand i, så det bliver lidt suppeagtigt, det kan mange katte godt lide (nogle kan ikke) men det hjælper med at holde væskebalancen, da rigtig mange katte ikke er gode nok til at drikke det de bør..
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Mere vådfoder og endnu bedre råt kød.
hvis det skal være tørkost så vil jeg anbefale at du finder et korn og sukker frit produkt som katte kan lide. Stella her har lavet en lille test af forskellige kornfrie tørkost produkter. (link fjernet)
Hvis du ikke kan komme til en Aldi så findes der andre vådfodre uden sukker og korn man skal bare lede. Jeg ved at der er nogle på Zooplus men kender ikke lige hvad mærkerne hedder.(se på de Heidi nævner)
Selv fodre jeg 100% råfodring så her er intet vådfoder eller tørkost.
dec 2006
Men det farvestofbefængte (og hvad der ellers er i) Whiskas tørfoder, tror jeg altså ikke er velegnet til daglig kost.
sep 2012
Får han lux eller råt er han afslappet bag efter og ikke hyper.
sep 2012
Så ved jeg ikke om jeg dropper Whiskas og blander LUX med Arion tørfodder eller hvad jeg gør.. Men tænker at det lyder nok bedst for min kat at udskifte Whiskas med LUX..? Eller er jeg helt forkert på den?
By the way, der er ingen Maxi Zoo butik her i byen, der er Pet World og en eller 2 andre dyrbutikker, men ved ikke hvad de hedder
Jeg plejer at købe Arion i Pet World og Whiskas i Føtex og Bilka..
sep 2012
Hvis i dog ikke kan finde en Aldi så er der mulighed for at bestille nogle gode vådfodere fra Zooplus.dk (eller zooplus.de kan være billigere)
Jeg kan ikke lige pt huske hvad de mærker hedder som flere her inde anbefaler fra zooplus.dk . forhåbentlig vil en af dem komme og sige hvad de køber:P
dec 2006
Mangler lidt mad råd