4.073 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
13 Svar
Hård mave - hvad gør jeg? Hård mave - hvad gør jeg?
Vores lille puttycat, har virkelig hård mave - også så meget at der tiltider er blod i afføringen og diarre! Når hun går i bakken lyder det som betonklodser der rammer.. Kan jeg give hende noget som løsner lidt op eller?
0 synes godt om
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
jul 2010
Følger: 1 Katte: 5 Emner: 4 Svar: 34
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Min hunkat har også tendens til fast mave, og efter at jeg er gået over til 2 gange om dagen, hvor hun ellers kun fik 1 gang, der har hun normal mave..
Min den store får omkring 100-130 gram om dagen men hun vejer altså også 9 kilo.. Den lille på ca 4 kilo får omkring 50 gram om dagen..
Giv hende så meget hun kan spise, efter et par gange ved du hvor meget hun spiser og kan afpasse det..
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Med hensyn til at give hende mad som kan hjælpe på afføringen vil jeg lige som de andre sige at det skal være mad med masser af væske, vådfoder, råt og specielt organer kan hjælpe med at løsne afføringen. (jeg har selv haft god held med kogt kyllinge da de drikke "suppen" så de får ekstra meget væske)
Hos min dyrehandler(som sælger BARF råfodrings poser) kan jeg købe en kanin eller kyllinge pose som indeholde 50/50 kød og organer(lever, hjerte, bug, nyre, lunger milt, ect) men okse, lam eller svine lever fra supermarkederne kan også bruges.
Hvis din kat ikke er vandt til råfodring så køb kun nogle produkter du ved du kan få brugt selv. måske en gang kyllinge fileer(uden lage) eller en pakke 500g kyllinge kråser/herte/lever. bare så du ikke står med en hel masse din kat ikke er klar til at spise endnu
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Er de fra samme opdrætter eller ??
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Indeholder det for mange fibre, hober de sig op i tarmsystemet og giver hård mave, hvis katten ikke drikker nok, og det gør de fleste katte som regel ikke.
(Derfor, jeg aldrig ville give mine katte f.eks. slankefoder.)
PS: Olie mod hård mave skal være hvid parafinolie - IKKE andre olietyper.
jul 2010
G.H - Nej disse to er ikke fra samme opdræt - min forrige kat Bugatti - led også rigtig meget af diarre, men hans søster Bailey jeg har nu har aldrig været syg eller haft problemer, men da jeg anskaffede mig Soya, startede hun kort efter også med diarre.
*Mega* Jeg har altid kørt med Royal Canin, men blev enige med mig selv om at prøve noget andet, så nu er jeg gået over til at prøve Hills.
- men hvis jeg nu giver dem råt, er det så godt eller skidt for vægten? Bailey må helst ikke tage mere på, gerne hellere smide 1-2 kg. Tænkte nu hvor Soya har så hård mave, kan det så være grund til at hun ikke vil lave stort i bakken og hellere på gulvet? i og med hun har erfaret at det gør hun i numsen når hun laver stort eller hvordan skal jeg fortolke det. Hun nægter som regl at bruge bakken men hellere gulvet nær bakken?
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Har du to katte, bør du også have to (helst tre) bakker, da det ikke er sikkert, katten vil lave på samme bakke som den anden.
I forvejen foretrækker mange katte at tisse og lave på hvert sit sted, så også kun én kat bør have to bakker.
Som killinger er de ligeglade, men de ændrer tit "mening" som voksne.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.135
Mange katte foretrækker mere end en bakke, og holder katten sig for længe kan den også få hård mave, og ja det kan igen føre til, at bakken bliver valgt fra.
Vådt og råt vil slanke din kat
sep 2012
Ja hård mave kan se ud som diarre. Min kat havde hård mave men den smule afføring i tarmene der var "vådt" kunne komme rundt om det hårde også kom det ud som diarre.
Lyder som om at du gør rigtig meget for at dine misser har det godt!
råfodring og vægt - de fleste katte stabilisere sig ret hurtigt og som fingeregel siger man at de katte der er ovevægtige taber sig nemt. men igen alle er jo forskellige
Jeg synes at råfodring kan være besværligt når man starter men når man så først har lært det så bliver det hurtigt en rutine man kender
Jeg pakker nu deres måltider i celofan også kan det nemt pakkes samlet i store poser så det bare er om at tage 2 stks madpakker ud om aftenen og ligge til optøning i køleskabet
jul 2010
-Sascha jeg har prøvet at give vådfoder de sidste par dage og kan godt se en lille bedring i afføringen men det kunne stadig godt være bedre. Ja! Jeg gør alt for mine katte har det rigtig godt, vil gerne have de trives! Jeg er begyndt at have dem ude i snor ca en halv time om dagen hvis jeg når det i håb om at se får lidt mere motion end indenfor.. Men som du siger må jeg prøve med lidt indmad altså lever og sådan i håb om at det kan hjælpe men hvor tit skal de have det? Man vil vel kunne se en markant ændring i afføring når de ikke er vandt til det?
sep 2012
Så hvis du både kan få lidt vådfoder og lidt indmad indenbords så tror jeg snart den hårde mave er væk
Motion vil også hjælpe med at sætte gang i mave/tarm funktionen. det samme sker for mennesker, hunde og andre dyr ^^
Hård mave - hvad gør jeg?