På operationsbordet i dag {{forumTopicSubject}}
I dag er dagen kommet, hvor vores kære Jackson skal neutraliseres.
Vi har ikke før haft en kat der skulle neutraliseres, og vil derfor høre jer ad, hvad vi skal tage forbehold for, inden, under og efter operationen. Dyrlægen vil sikkert også fortælle os en del, men for at være lidt på forskud, vil jeg gerne høre jeres mening også.
Jackson er en huskat på lidt over et halvt år. Vi har haft ham siden han var 12 uger gammel, og har hverken haft problemer med strint eller overdreven opførsel pga. hans bedrifter, men da vi skal flytte og han nok får mulighed for at gå ude i voliere der hvor vi flytter hen, synes vi det vil være bedst at få ham neutraliseret nu. Der findes nemlig mange andre katte i området, hanner såvel som hunner, som kunne påvirke ham til at strinte el. lign. selvom han ikke er i fysisk kontakt med dem.
Vi har en tid i aften kl. 19, og jeg er simpelthen så nervøs for at det lille pus kommer noget til.
Er der nogen af jer der måske kan berolige mig lidt?
dec 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 141
Godt at vide at vi ikke må fodre, da dyrlægen nemlig ikke har nævnt noget deromkring overhovedet.
Vi var ikke klar over hvornår han ville begynde at strinte, da det er den første hankat vi har som indekat, og ved udekattene (dengang jeg var lille, på landet, som mine forældre selvfølgelige ikke var kloge nok til at ville neutralisere) vi havde dengang lod man ikke mærke til det.
Tusind tak for svaret, jeg føler mig en smule mere rolig nu, hvor jeg kan forberede mig lidt på det der kommer efter på psykisk plan.
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 508
indgrebet tager ca 5 min, og han vil blive lagt i et bur efter operationen hvor han vil vågne stille og roligt. Oftet kommer de sig hurtigt over det, i skal self tjekke at der ikk går betændelse i såret
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Normalt afleverer man om morgenen/formiddagen, så opereres der ila firmiddagen, dyret vågner nogenlunde op <i>under overvågning hos dyrlægen</i> og ejer får en knap så groggy kat hjem.
Jeg undrer mig også over at der ikke er nævnt noget om forløbet (faste etc).
Prøv at google "dr dyredød", det er forhåbentlig ikke en af hans klinikker og forhåbentlig heller ikke en stordyrs-dyrlæge ?
Beklager, hvis jeg foruroliger dig, men jeg synes det lyder mystisk...
dec 2012
Jeg går ud fra at han heller ikke må få foder når han kommer hjem igen, eftersom han til den tid stadig er lidt påvirket af bedøvelsen?
dec 2012
Han skal neutraliseres ved vores egen dyrlæge som vi har kendt igennem mange år. Da jeg netop ikke er meget for at skulle holde tanken ud at han ligger på operationsbordet mens jeg er i skole, har han indrettet det sådan at vi kan komme derop med ham til kl. 19.00 hvorefter vi bliver der i nogle timer til Jackson er klar igen, og så tager hjem med ham.
Jeg ringede til ham i morges, meget tidligt, for at høre om han kunne give os en tid i dag. Han havde allerede rimeligt travlt med en hun der var kommet til skade som han skulle kigge på omkring 10 min. efter jeg ringede, så hvis der var mere skulle jeg lige ringe senere.
Jeg ringer også til ham senere for at være sikker på hvordan og hvorledes mht. fodring, men nu hvor jeg nyder godt af at følge med i så mange andres tråde, tænke jeg at jeg i mellemtiden lige ville spørge herinde.
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 668
Held og lykke med det!
dec 2012
apr 2009
Det er et meget lille snit med hankat og ingen tråde (medmindre der skal hentes noget i bughulen (mono/kryptorchid), det er yderst sjældent).
Han vil være groggy, når han kommer hjem, hold ham i lille lunt rum (de er ikke gode til at holde varmen efter narkose) og sørg for han ikke kan klatre op på noget og falde ned. Et badeværelse med varme i gulvet er fint.
Husk en bakke og noget vand.
Hvis han er sulten, så giv ham kun lidt af gangen og lad det være vådmad.
Mange katte bliver urolige over at de ikke har 100% styr på kroppen og vil vandre hvileløst rundt, kan du være hos ham og berolige ham er det fint.
Pøj-pøj med det
dec 2012
Han bliver nusset om med små skefulde vådfoder og holdt varm efter, og så håber jeg at han tager det pænt.
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 508
dec 2012
Men tak for svarene, folkens. Jeg er meget mere rolig nu.
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 454
De må endelig ikke fryse, da katte i narkose har svært ved at holde varmen.. Mine forsøgte at gå rundt og undersøge hele huset selvom de var godt groggy.. De havde det bedst med at gå lidt rundt og fandt hurtigt balancen igen.. Da de havde sikret sig at alt var som det plejede sov de et par timer og ville så lege (hunkattene ville først lege dagen efter)..
dec 2012
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Og ja hankattens indgreb er meget mindre end hunkattens, og de fleste er ikke nødvendigt med sting, fordi såre er så lille, men der skal selvfølgelig holdes øje med at han ikke slikker for meget i det, da der ellers kan opstå infektion og han kan holde det åbent med sin slikken..
dec 2012
nov 2012
De eneste problemer hankattene skabte var at de ville lege med hunkattene som havde sting på maven, så når de bed fast i hinanden og "sparkede" op under maverne rev de i stingene.. Men det problem får du jo ikke når det kun er en hankat..
nov 2012
Nogen katte kan ikke tåle narkosen og kan blive rigtig syge.. Hvis han ikke kvikker på i aften eller begynder at kaste op, så kan det være at han er en af de få der ikke kan tåle det.. Så skal du kontakte dyrlægen igen..
dec 2012
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Killinger er det smartest at isolere natten før - giv et brev vådmad inden du går i seng. Killinger må ikke fastes så hårdt som voksne - det går ud over blodsukkeret. Et trick kan være at stille suppe tilført druesukker
De må gerne have vand
nov 2008
Det er normalt morgenarbejde på klinikkerne
jan 2012
nov 2012
dec 2012
jan 2012
Men fint du så har fået en tid senere på ugen, nu har du jo så også tid til at vænne dig til tanken og sætte dig ind i det hele, nu er du bedre rustet til hvordan han kan reagere når han kommer hjem..
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 35 Svar: 328
Jeg havde selv en hankat som ikke kunne tåle modgift.. Han var utrolig lang tid om at komme igennem eftervirkningerne af narkose og modgift.. han så og hørte ting der ikke var der og kunne kun genkende mig når jeg talte meget højt til ham.. en rigtig grim omgang at opleve men heldigvis har jeg en super dejlig og dygtig dyrlæge som havde advaret mig om dette fænomen og som gladelig tog imod mine telefon opkald hver anden time det meste af en nat
apr 2009
Det lyder som et meget specielt tilfælde, det du beskriver.
Ved du hvilken narkose katten fik?
Der findes flere forskellige former for narkose, jeg kender kun til én, som skulle kunne give hallucinationer (i hvert fald <i>kan</i> den gøre det humant), men det er vist utroligt sjældent det sker (hos katte).
Når du så skriver det er modgiften, den ikke kunne tåle lyder det i mine ører endnu mere mystisk ...
(jeg har igennem de mange år jeg har arbejdet på dyrehospital/klinik ikke oplevet katte med problemer, som du beskriver dem)
dec 2012
jan 2012
Nu skulle stakkels Jackson faste i 9 timer, køre i bil og blive stresset over det, ja jeg kan godt forstå han sov tungt i nat, med sådan en oplevelse..
Men så får i forhåbentlig overstået på fredag, så kan han slappe helt af og skal forhåbentlig ikke besøge den væmmelige doktormand foreløbig
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 35 Svar: 328
nov 2008
Sælger jeg katten gør jeg opmærksom på det - og skriver det i kontrakten
dec 2012
- Jackson har fastet, og bliver kørt ud til dr. dyr omkring halv tolv, hvorefter vi henter ham senere på dagen. Er stadig lidt nervøs for, om der kommer voldsomme bivirkninger, men tror nu nok at hele skal forløbe vel.
Så at sige, glæder jeg mig bare til jeg kan have ham i armene igen i aften. Åh. lille pus!
apr 2009
dec 2012
jan 2012
Heldigvis da jeg havde Smilla under kniven i oktober måned, da var hun helt frisk og ude af narkose da jeg hentede hende og frisk på spilopper da vi kom hjem
apr 2009
nov 2012
På operationsbordet i dag