{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.129 visninger | Oprettet:

På operationsbordet i dag {{forumTopicSubject}}

I dag er dagen kommet, hvor vores kære Jackson skal neutraliseres.
Vi har ikke før haft en kat der skulle neutraliseres, og vil derfor høre jer ad, hvad vi skal tage forbehold for, inden, under og efter operationen. Dyrlægen vil sikkert også fortælle os en del, men for at være lidt på forskud, vil jeg gerne høre jeres mening også.

Jackson er en huskat på lidt over et halvt år. Vi har haft ham siden han var 12 uger gammel, og har hverken haft problemer med strint eller overdreven opførsel pga. hans bedrifter, men da vi skal flytte og han nok får mulighed for at gå ude i voliere der hvor vi flytter hen, synes vi det vil være bedst at få ham neutraliseret nu. Der findes nemlig mange andre katte i området, hanner såvel som hunner, som kunne påvirke ham til at strinte el. lign. selvom han ikke er i fysisk kontakt med dem.

Vi har en tid i aften kl. 19, og jeg er simpelthen så nervøs for at det lille pus kommer noget til.

Er der nogen af jer der måske kan berolige mig lidt? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  På operationsbordet i dag
  • #2   16. apr 2013 Tak for svaret Felis.
    Godt at vide at vi ikke må fodre, da dyrlægen nemlig ikke har nævnt noget deromkring overhovedet.

Vi var ikke klar over hvornår han ville begynde at strinte, da det er den første hankat vi har som indekat, og ved udekattene (dengang jeg var lille, på landet, som mine forældre selvfølgelige ikke var kloge nok til at ville neutralisere) vi havde dengang lod man ikke mærke til det.

Tusind tak for svaret, jeg føler mig en smule mere rolig nu, hvor jeg kan forberede mig lidt på det der kommer efter på psykisk plan.

• #4   16. apr 2013 Det kan være farligt at give dem mad inden da de kan kaste op når de bliver bedøvet og de kan blive kvalt i deres opkast. jeg ville måske ringe til min dyrlæge for lige at tjekke om han må få eller ikk få så du er sikker.
    indgrebet tager ca 5 min, og han vil blive lagt i et bur efter operationen hvor han vil vågne stille og roligt. Oftet kommer de sig hurtigt over det, i skal self tjekke at der ikk går betændelse i såret

• #5   16. apr 2013 Jeg undrer mig MEGET over at i har en til til den slags kl 19 ????

Normalt afleverer man om morgenen/formiddagen, så opereres der ila firmiddagen, dyret vågner nogenlunde op <i>under overvågning hos dyrlægen</i> og ejer får en knap så groggy kat hjem.

Jeg undrer mig også over at der ikke er nævnt noget om forløbet (faste etc).

Prøv at google "dr dyredød", det er forhåbentlig ikke en af hans klinikker og forhåbentlig heller ikke en stordyrs-dyrlæge ?

Beklager, hvis jeg foruroliger dig, men jeg synes det lyder mystisk...

• #6   16. apr 2013 Anne Marie - Tak for svaret, jeg ringer lige til ham nogle timer inden vi tager afsted. Hvordan er det med såret? Jeg går ud fra at det skal sys sammen, men skal han så have trukket stingene eller falder de af af sig selv? mener jeg har læst noget om det før, med at de skulle falde af selv.

Jeg går ud fra at han heller ikke må få foder når han kommer hjem igen, eftersom han til den tid stadig er lidt påvirket af bedøvelsen? smiley

• #7   16. apr 2013 Pia D - der er intet at bekymre sig om. smiley
    Han skal neutraliseres ved vores egen dyrlæge som vi har kendt igennem mange år. Da jeg netop ikke er meget for at skulle holde tanken ud at han ligger på operationsbordet mens jeg er i skole, har han indrettet det sådan at vi kan komme derop med ham til kl. 19.00 hvorefter vi bliver der i nogle timer til Jackson er klar igen, og så tager hjem med ham.

Jeg ringede til ham i morges, meget tidligt, for at høre om han kunne give os en tid i dag. Han havde allerede rimeligt travlt med en hun der var kommet til skade som han skulle kigge på omkring 10 min. efter jeg ringede, så hvis der var mere skulle jeg lige ringe senere.

Jeg ringer også til ham senere for at være sikker på hvordan og hvorledes mht. fodring, men nu hvor jeg nyder godt af at følge med i så mange andres tråde, tænke jeg at jeg i mellemtiden lige ville spørge herinde. smiley

• #8   16. apr 2013 Da vi var afsted med Trolden fjernede vi hans mad ved midnat, og afleverede ham 8.30. Ved 12 tiden ringede de og sagde han var klar og vågen. Vi var hjemme igen ved 13 tiden hvor han fik en god portion vådmad - han spiste stille og roligt, men kontinuerligt i nok næsten 20 minutter. Sedan sov han resten af eftermiddagen/aftenen. Han var barberet der bag, men snittet var kun et par mm, så ingen sting.
    Held og lykke med det!

• #9   16. apr 2013 Tak Jennie! smiley

• #10   16. apr 2013 Jamen, så håber jeg det hele er OK.

Det er et meget lille snit med hankat og ingen tråde (medmindre der skal hentes noget i bughulen (mono/kryptorchid), det er yderst sjældent).

Han vil være groggy, når han kommer hjem, hold ham i lille lunt rum (de er ikke gode til at holde varmen efter narkose) og sørg for han ikke kan klatre op på noget og falde ned. Et badeværelse med varme i gulvet er fint.
    Husk en bakke og noget vand.
    Hvis han er sulten, så giv ham kun lidt af gangen og lad det være vådmad.

Mange katte bliver urolige over at de ikke har 100% styr på kroppen og vil vandre hvileløst rundt, kan du være hos ham og berolige ham er det fint.

Pøj-pøj med det
    smiley

• #11   16. apr 2013 Pia D. - Jeg giver lige en opdatering på det i morgen smiley Endnu engang tak for svar.
    Han bliver nusset om med små skefulde vådfoder og holdt varm efter, og så håber jeg at han tager det pænt. smiley

• #12   16. apr 2013 Han skal gerne fastes 12 timer før han skal bedøves for at maven er tom for mad. så et par timer før er ikk nok. og nej de får ingen sting

• #13   16. apr 2013 Kæresten var hjemme og fjerne alt foder siden det første indlæg blev skrevet herinde som svar til mit indlæg for to timer siden. Jeg håber det går. Hvis dyrlægen ikke mener det er en god idé på baggrund af, af han kun får omkring 9-9,5 timers faste, så må vi rykke det til en anden dag. Jeg ringede til ham før, og han mener at det nok går. Han beklagede også at havde travlt i morges, så vi ikke fik alle oplysningerne med det samme. Han vil se ham an når vi kommer.

Men tak for svarene, folkens. Jeg er meget mere rolig nu.

• #14   16. apr 2013 Vi havde en hel flok af både hanner og hunner af sted i februar.. Vi fik at vide at de skulle faste 12 timer inden og så måtte de få en lille smule tilbudt når de kom hjem og så skulle de tilbyde en lille smule ad gangen hver halve- hele time indtil deres maver var kommet i gang igen.. Hankattene skal ikke syes, deres sår er så lille at det lukker sig af sig selv.. Vores blødte ikke engang.. Kun hvis han slikker meget i såret de følgende dage skal du reagerer..
    De må endelig ikke fryse, da katte i narkose har svært ved at holde varmen.. Mine forsøgte at gå rundt og undersøge hele huset selvom de var godt groggy.. De havde det bedst med at gå lidt rundt og fandt hurtigt balancen igen.. Da de havde sikret sig at alt var som det plejede sov de et par timer og ville så lege (hunkattene ville først lege dagen efter)..

• #15   16. apr 2013 Cawani - det lyder forholdsvis "nemt" at skulle udstå som katteejer. Jeg suger al den information til mig som jeg bare kan, men jeg troede at hannerne skulle sys når det var. Tak for svar!

• #16   16. apr 2013 Da min hunkat blev steriliseret, sagde min dyrlæge faste 8 timer før, så 9 timers faste skulle jeg ikke se som et problem..

Og ja hankattens indgreb er meget mindre end hunkattens, og de fleste er ikke nødvendigt med sting, fordi såre er så lille, men der skal selvfølgelig holdes øje med at han ikke slikker for meget i det, da der ellers kan opstå infektion og han kan holde det åbent med sin slikken..

• #17   16. apr 2013 Tak for svar, Heidi! smiley

• #18   16. apr 2013 Det var det faktisk også.. Vi havde 7 af sted og havde nærmest regnet med at det blev et mareridt, men det største problem var nærmest at få dem i transportkasserne da de skulle af sted inden de blev bedøvet xD..
    De eneste problemer hankattene skabte var at de ville lege med hunkattene som havde sting på maven, så når de bed fast i hinanden og "sparkede" op under maverne rev de i stingene.. Men det problem får du jo ikke når det kun er en hankat..

• #19   16. apr 2013 Hov.. Skimmede lige indlæggene og tror ikke nogen har nævnt det..
    Nogen katte kan ikke tåle narkosen og kan blive rigtig syge.. Hvis han ikke kvikker på i aften eller begynder at kaste op, så kan det være at han er en af de få der ikke kan tåle det.. Så skal du kontakte dyrlægen igen..

• #20   16. apr 2013 Tak for at du nævner det, det vil vi tage forbehold for. Vores dyrlæge er heldigvis så mobil at vi altid kan ringe til ham hvis han skulle vise tegn på at der er noget galt. Så er dyrlægen der 10 min. efter. smiley

• #21   16. apr 2013 Voksne fjernes maden fra ved midnat

Killinger er det smartest at isolere natten før - giv et brev vådmad inden du går i seng. Killinger må ikke fastes så hårdt som voksne - det går ud over blodsukkeret. Et trick kan være at stille suppe tilført druesukker

De må gerne have vand

• #23   16. apr 2013 Selvfølgelig ikke Felix - men hvor mange klinikker udfører en simpel kastration på det tidspunkt?

Det er normalt morgenarbejde på klinikkerne

• #24   16. apr 2013 Tjaa Lis men lige i dette tilfælde har TS altså en tid kl. 19 smiley

• #26   17. apr 2013 Hvordan gik det?

• #27   17. apr 2013 Dyrlægen havde akut-tilfælde helt hen på natten med en hest der havde kolik, så det bliver først på fredag. men jeg er godt forberedt nu. smiley

• #28   17. apr 2013 Årrhh det var da uheldigt..
    Men fint du så har fået en tid senere på ugen, nu har du jo så også tid til at vænne dig til tanken og sætte dig ind i det hele, nu er du bedre rustet til hvordan han kan reagere når han kommer hjem..

• #29   17. apr 2013 Jen* nu vil jeg ikke være en rigtig kedelig tvær en, men du skal være opmærksom på at din kat kan "se grønne mænd" efter en tur i narkose!! Men det kommer an på om dyrlægen giver ham modgift at vågne op på.. det er nemlig ikke alle katte der kan tåle det.
    Jeg havde selv en hankat som ikke kunne tåle modgift.. Han var utrolig lang tid om at komme igennem eftervirkningerne af narkose og modgift.. han så og hørte ting der ikke var der og kunne kun genkende mig når jeg talte meget højt til ham.. en rigtig grim omgang at opleve men heldigvis har jeg en super dejlig og dygtig dyrlæge som havde advaret mig om dette fænomen og som gladelig tog imod mine telefon opkald hver anden time det meste af en nat smiley

• #30   17. apr 2013 irene N:
    Det lyder som et meget specielt tilfælde, det du beskriver.
    Ved du hvilken narkose katten fik?

Der findes flere forskellige former for narkose, jeg kender kun til én, som skulle kunne give hallucinationer (i hvert fald <i>kan</i> den gøre det humant), men det er vist utroligt sjældent det sker (hos katte).

Når du så skriver det er modgiften, den ikke kunne tåle lyder det i mine ører endnu mere mystisk ...

(jeg har igennem de mange år jeg har arbejdet på dyrehospital/klinik ikke oplevet katte med problemer, som du beskriver dem)

smiley

• #31   17. apr 2013 Heidi - Det er fint nok, fordi der nu er lidt mere tid at forberede sig på, men jeg synes dte var så synd for lille Jackson som er ih og åh så bange for dyrlæger (eller stort set alle andre end os selv), som så slet ikke forstod hvor i alverden han skulle hen - hvorefter han ankommer dertil, og bliver forvirret over at dét i hvert fald ikke var derhjemme. Så ventede og ventede vi, og besluttede så at køre hjem igen. Stakkels lille Jackson. Han sov dog utroligt godt i nat..

• #32   17. apr 2013 Nååhhrr det var da synd at i kom afsted, jeg troede dyrlægen havde ringet og aflyst, det havde jo været bedre..
    Nu skulle stakkels Jackson faste i 9 timer, køre i bil og blive stresset over det, ja jeg kan godt forstå han sov tungt i nat, med sådan en oplevelse..

Men så får i forhåbentlig overstået på fredag, så kan han slappe helt af og skal forhåbentlig ikke besøge den væmmelige doktormand foreløbig smiley

• #33   17. apr 2013 Pia* jeg ved ikke hvad narkose det var han fik og heller ikke modgiften, men dyrlægen havde advaret mig om at det kunne ske. Det var meget ubehageligt at være vidne til. Felix var i en periode rimelig tit halv bedøvet på det tidspunkt pga et brækket bagben. Han var til kontrol og få lagt nye skinne ca en gang om ugen men det var kun den ene gang hvor dyrlægen gav ham noget for at modvirke narkosen at han havde denne reaktion. De andre gange var der intet unormalt at mærke på ham. Jeg tror også det er meget sjældent at det sker men føj hvor er et grimt når det gør. Jeg var hjemme med Felix kl 15 om eftermiddagen og det var først ved 2-tiden om natten at han begyndte at reagerer nogenlunde normalt igen!

• #34   17. apr 2013 Der er nogen katte der ligesom går tilbage i narkosen - det er injektionsnarkose. Det har jeg prøvet et par gange - gør mig et notat så katten skulle den i narkose igen får inhalation.

Sælger jeg katten gør jeg opmærksom på det - og skriver det i kontrakten

• #35   19. apr 2013 SÅ er det i dag!
    - Jackson har fastet, og bliver kørt ud til dr. dyr omkring halv tolv, hvorefter vi henter ham senere på dagen. Er stadig lidt nervøs for, om der kommer voldsomme bivirkninger, men tror nu nok at hele skal forløbe vel.

Så at sige, glæder jeg mig bare til jeg kan have ham i armene igen i aften. Åh. lille pus!

• #36   19. apr 2013 smiley

• #37   19. apr 2013 Vil lige komme med en update - Jackson er stadig i live, dog er han smadret og sover bare under et tæppe. Jeg synes det var lidt skræmmende at se ham i groggy tilstand, men så har jeg også fået det med. Tak for hjælpen, folkens!

• #38   19. apr 2013 Ja jeg syntes heller ikke det er sjovt at se når de er groggy efter narkosen..

Heldigvis da jeg havde Smilla under kniven i oktober måned, da var hun helt frisk og ude af narkose da jeg hentede hende og frisk på spilopper da vi kom hjem smiley

• #39   20. apr 2013 Tak for update

smiley

• #40   20. apr 2013 Dejligt at det gik godt.. smiley ..

Kommentér på:
På operationsbordet i dag

Annonce