{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.114 visninger | Oprettet:

Kat er flyttet til nyt hjem {{forumTopicSubject}}

Hej Alle I kloge kattemennesker,

Situationen er den, at jeg har overtaget en hunkat på 3 år. Hun er en rigtig sød og dejlig kat, som kommer fra et godt hjem. Desværre er situationen den, at hendes fortid dog ikke er helt rar. Hun er fundet som killing i Østrig, og er faktisk en smule hjerneskadet, efter et alvorligt angreb af blandt andet øremider, og kattesyge. Dette indvirker at hun virker lidt mere "langsom" end alm. katte, og hendes stedsans er ligeledes nul. Det er også her grunden er til, at jeg har overtaget hende. Min fine nye kat (jeg har hende kun på prøve i 14 dage i første omgang, for at se om hun kan trives her), har derfor ingen mulighed overhovedet for at finde hjem hvis hun kommer udendørs - og da tidligere ejer har 3 øvrige katte, som skal kunne komme ind og ud, har det simpelthen været umuligt at holde hende inde (hvilket har resulteret i at hun har været væk over længere perioder - og i det hele taget ikke trives ved at være ude på nogen måde). Derfor er hun nu kommet til min lejlighed, hvor der er mere ro, og hvor hun kan være inde.

Jeg har nu haft hende herhjemme i 3 dage. Det er jo et velkendt problem at katte ikke ligefrem nyder at flytte - og det problem er vi selvfølgelig stødt på. Jeg kan sagtens komme til hende, og hun trives også når jeg sidder med hende, eller kæler hende. Hun bruger kattebakken som hun skal, og spiser og drikker som hun skal (begyndte hun dog først på, på anden dagen). Det meste af tiden tilbringer hun under sengen; og her giver jeg hende ro til at være alene. Hun kommer dog ud om natten når jeg sover, og leger med hendes legetøj, og er i det hele taget mere aktiv her.

Situationen er den at jeg altid kun har fået katte hjem, som killinger (da jeg boede på landet), og det har derfor aldrig være noget problem at vende dem til deres nye hjem. Jeg kunne derfor godt bruge lidt råd til, hvad jeg kan gøre for at give min fine nye kat en god start i hendes nye hjem. Hun var glad og trivedes godt i hendes gamle hjem, når man ser bort fra problemet med, at hun blev væk.

Jeg håber I vil læse hele dette lange indlæg, og komme med nogle gode råd, til hvordan jeg kan lette situationen for katten smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat er flyttet til nyt hjem
  • #1   26. mar 2013 Hun virker lidt sky over for mennesker.. Hvad sagde hun til kattene i det gamle hjem ?

• #2   26. mar 2013 Hun var ikke så glad for de andre katte, og de var heller ikke glad for hende.
    Jeg er fuldstændig enig i at hun virker sky overfor os. Jeg er så privilegeret, at jeg har kendt katten i et års tid i forvejen, og har derfor kunne følge hende i hendes gamle hjem - her virkede hun ikke sky (kun når man ankom, men efter 15 minutters tid, var hun tilpas ved en).

• #3   26. mar 2013 Jeg tror du gør det helt rigtige, men du har haft hende 3 dage, og hun er langt fra tryg endnu, når hun først begynder at føle sig rigtig tryg så skal hun nok komme frem, giv hende ro og fred som du gør nu, snak med hende i det omfang hun giver dig lov til og tving hende endeligt ikke frem..
    Hun skal læe alle lyde og lugte at kende og det kan godt tage en uge eller mere, faktisk er det slet ikke sikkert at 14 dage er nok for hende til at føle sig tryg i, så hav tålmodighed..

• #4   26. mar 2013 Hun virker sky men med tålmodighed skal hun nok komme til dig af sig selv

• #5   26. mar 2013 Det er dejligt at høre at det er det rigtige jeg gør indtil videre - jeg forventer heldigvis ikke mirakler hverken på 3 dage, eller 14 dage, og viser det sig at hun har gjort lidt fremskridt på de 14 dage, er det ikke umuligt at lave en aftale om, at hun kan blive her på prøve længere.

• #7   26. mar 2013 Nej 3 dage er slet ikke lang tid smiley Jeg forventede heller ikke at hun skulle smyge sig op af mit ben nu, og opføre sig som om hun altid har boet her, hehe smiley Jeg skriver blot for at høre om der er noget jeg kan gøre for at lette processen for hende. Jeg har al den tålmodighed som kræves - og har ikke travlt smiley

Indtil videre - tusind tak for alle jeres gode svar smiley

• #8   26. mar 2013 Du er på vej smiley det kan være svært at have en kat med særlige behov, men de giver det hele igen 1000 fold smiley

• #9   26. mar 2013 Der er ingen tvivl om at hun er en dejlig kat - og jeg håber inderligt at hun på et tidspunkt vil kunne komme til at finde sig til rette her i hendes nye hjem smiley

• #10   26. mar 2013 Jeg synes det er flot at du giver hende en chance, når man tænker på de poblemer der er og har været. Men jeg vil dog sige at med det du skriver, så er det i hvert fald vigtigt at hun ikke kommer til at skifte hjem for mange gange.

Jeg synes det lyder helt normalt når man tænker på at det er en kat i den alder. Dog tror jeg med hendes problemer at det kan tage mere en 14 dage, inden hun bliver helt tryg ved hendes nye hjem og nye ejer.
    Jeg vil anbefale at du får fat i en Feliway til stikkontakt, den kan måske afhjælpe lidt. Ellers er det kun tid, tålmodighed og kærlighed der skal til og evt nogle lækkerier til at lokke med.
    Held og lykke

• #11   26. mar 2013 Enig Marianne:)

• #12   26. mar 2013 Da jeg fik min pige var hun også sky, jeg brugte meget tid med at sidde og ligge på gulvet i nærheden af hende og snakkede stille med hende. Når hun kom frem lod jeg som ingenting og tilbød mit ansigt (med lukkede øjne) når hun viste interesse. Det kunne hun godt lide og elsker stadig at nusse ansigt. Hvis jeg ville nusse lagde jeg mine hænder frem på gulvet og når hun kom tæt på nussede jeg med en finger på en pote...
    Nu putter hun gerne i sengen om natten og hilser gerne når vi kommer hjem ellers et hun meget selvstændig.

• #13   26. mar 2013 Røde gemte sig også de første dage, men han kunne ikke stå for drillepindene smiley så kom han frem/ned men kikkede sig lige over skulderen, for at være sikker på at flugtvejen var fri smiley

• #14   26. mar 2013 Giv hende tid..... Det lyder som om, hun har været meget igennem...

Fik en gang en kat der gemte sig meget i starten.... Det er helt ok, indtil de bliver trygge, synes jeg..

Hun snakker jo med dig, så bare lad hende få helle, når hun ligger under sengen...
    Det kan jo også være, at stedet under sengen forbliver yndlingsstedet... En af mine katte går nogen gange ind under sammen - Hun ligger altid samme sted, og når hun ligger der, så går jeg bare udfra, hun vil have fred....

Hun skal nok komme til dig, men det tager jo nok tid efter alt det flytteri den stakkels kat har været igennem..

• #15   26. mar 2013 Tusind tak for alle jeres gode kommentarer, og erfaringer! Det er dejligt at høre hvad i ville gøre/har gjort i nogenlunde samme situation.
    Jeg kan godt se, at som situationen ser ud, vil der formentlig gå mere end 14 dage. Heldigvis er tidligere ejer nogen jeg omgås med dagligt, og alternativet til at jeg beholder hende, er jo desværre nok aflivning - og det er derfor i alles interesse at hun kan trives her hos mig, så jeg er slet ikke i tvivl om, at "prøve" tiden kan forlænges, hvis det er det situationen byder op til.

Ang. tippet omkring en Feliway, tror jeg helt sikkert jeg vil tage til mig! Har aldrig hørt om det før! Men det ser da ud til at være et super smart produkt. Det som hele tråden handler om, er jo netop at lette overgangen for katten, og gøre det så lidt stressfuldt og behageligt som muligt - og her er der i hvert fald noget, som lyder til at kunne hjælpe mig med dette, udover de ting jeg selv kan gøre (som flere jo er kommet forskellige forslag til, som jeg bare er SUPER glad for).

TAK alle sammen! Det er dejligt i har ville give jer tid at læse mit lange indlæg, og hjælpe mig med, hvordan jeg kan hjælpe denne dejlige kat bedst muligt smiley

Kommentér på:
Kat er flyttet til nyt hjem

Annonce