2.507 visninger
|
Oprettet:
Nyresvigt {{forumTopicSubject}}
Er der nogle der har erfaring med kronisk nyresvigt?
Min Thor-mis har lige fået diagnosen idag og er startet i behandling. Om en måned skal jeg til kontrol med ham for at få vurdere om det har nogen effekt eller om han skal have fred.
Men tænkte på om der er nogle herinde der har erfaring med det og kan fortælle mig hvad jeg skal være opmærksom på, og forberede mig på?
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 2 Emner: 79 Svar: 550
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
De har fået Hills K/D våd og tør-mad og har levet flere år uden problemer.
Det er jo forskelligt hvor skadet nyrene er, når det opdages, men er det ikke alt for slemt kan de sagtens leve flere år med rette diæt.
Kontrol af nyretal jævnligt anbefales.
God bedring
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Men ja, masser af vådfoder. Evt. næredieten, men det vigtigste er bare katten vil spise det.
Tørkost - nyrediæt som f.eks. k/d eller renal (evt. Integra eller Kattovit, jeg nåede ikke selv at afprøve de to mærker dog). Igen, det er mere vigtigt at katten spiser, end at det lige er nyrediæt. Min hunkat var glad for nyrediæt i tørkost, men ville ikke røre ved det i vådfoder. Der duede KUN den gule og orange LUX, så det fik hun i massevis.
I nogle perioder måske ekstra vand, hvis du kan mærke katten har det skidt. På min pige kunne jeg altid se det med det samme på pelsen, og så tog vi en uges tid hvor hun fik ekstra vand med en engangs sprøjte (20 ml af gangen, gerne 4-5 gange dagligt). Hun kom i øvrigt altid selv når hun hørte jeg trak vand op i sprøjte, tror måske hun kunne mærke det hjalp.
Det der fik hende stabiliseret i sin tid efter hun kom hjem fra indlæggelse med drop var elektrolyt vand i øvrigt.
Min hunkat havde rigtig, rigtig dårlige nyretal, men levede i 2 år og kom op på ideal vægt igen efter vi opdagede det og ændrede hendes diæt. Jeg var heldig at hun aldrig døjede med opkast dog, og hun virkede heller ikke til at være kvalme påvirket efter hun først lige blev stabiliseret efter sin indlæggelse.
Hun blev aflivet fordi hun fik andre problemer (dog til en vis grad forårsaget af de dårlige nyrer også), og vi vurderede at hun ikke ville kunne tåle en tur i narkose.
Denne side har god information http://www.felinecrf.org/ (der er også en .com i øvrigt)
Felis - Dejligt at se at du har ændret holdning til at alle katte med nyreproblemer bare skal aflives og det er synd at holde dem i live, til faktisk at anbefale noget nyttigt
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Og lige nu går det ok, ikke strålende, med ham og Manne, jeg fik lavet den helt store blodprøve for godt en uge siden, og troede faktisk den ville være rigtig dårlig, for Birk er blevet tynd, og Manne var på nakken af ham, men nej de var fine, der kunne så ses at han lider af stres, håber den er vendt, men han må ikke tabe sig mere, helst tage på, det vil være tegn på han trives igen, ellers bliver jeg nød til at sige farvel
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 2 Emner: 79 Svar: 550
Dyrrlægen sagde thor kun må få nyre diæt så nu er jeg lidt forvirret over i siger noget andet. Jeg ved han vil spise specifik s/d vådfoder ja faktisk alt vådfoder men kan læse mig frem til han ikke må få for protein holdigt foder og det er s/d ikke, det får Donna engang imellem pga de sten hun danner.
Jeg er bare bange for at hun begynder at tisse blod igen fordi hun nu også får k/d istedet for hendes c/d. Men skiller dem ad om natten og så får hun c/d.
Men massere af vand siger i? Det er sjovt for jeg har passet borgere på plejehjem der var i dialyse og de måtte ikke få for meget væske for nyrerne kunne ikke tåle det.
Felixs: jeg forstår godt din holdning, jeg giver behandlingen et forsøg fordi dyrlægen anbefalede det og ikke mente det var egoistisk af mig at forsøge at holde ham i live, men har hans nyretal ikke forbedret sig om en måned vil han få fred for ønsker ikke han skal lide
Nyresvigt