{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
999 visninger | Oprettet:

Er hun bare ved at blive gammel ?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle katte elskere.

Har en dejlig Birma på 10½ år .. hun har før elsket op putte i sengen når vi gik i seng om aftenen .. og det var helt sikkert at hun lå ved min pude om morgen , så hun har nok sover i sengen det meste af natten .. Men nu sover hun neden under foran brændeovnen og gider ikke rigtigt komme op til os i sengen .. Hvis vi får hende lokket med op så gider hun putte i 10 min så er hun på vej ned igen smiley (skal lige siges at hun ikke har problemer med at gå på trapper)

Hun er også begyndt at savle mere end hun plejer. Men hun spiser som hun plejer, sover lidt mere og drikker lidt mere end hun plejer ..

Ønsker ikke nogle negative kommentarer, vil bare gerne høre om dette er normalt eller om jeg skal begynde at indstille mig på det er ved at være den sidste tid med hende ? Hun har lige været ved dr. dyr og blive vacc. og han synes hun så fin ud i starten af jan.

Mvh Mia og Bailey

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er hun bare ved at blive gammel ??
  • #1   22. feb 2013 10 1/2 år er jo ingen alder, det lyder mere som om hun fejler et og andet..
    Du skriver godt nok at du i januar har været ved dyrlæge og han syntes hun så fin ud, men det lyder ikke som om han undersøgte særligt meget andet end gav vaccine..

Hun savler, kan der være et eller andet med tænderne, hun kan jo have ondt i en eller flere tænder eller have tandkødsbetændelse, det ville jeg få undersøgt af en der har forstand på tænder..
    Det kan også være smerter andre steder, katte er jo eksperter i at skjule når de har ondt, for det er jo tegn på svaghed.. Jeg tænker lidt en kat i den alder, kan det være noget med nyre eller hofter, hvis jeg var dig ville jeg simpelthen insistere på en grundig undersøgelse, med blodprøver og røngten, ja det kan være en bekostlig affære, men det er da synd for katten hvis den har ondt og det kan afhjælpes..

• #2   22. feb 2013 Han tjekkede tænder og alt på hende da vi var der oppe .. også hendes hofter .. og lyttede længe på hendes mave fordi det ik er mere end 1½ år siden hun var igennen en kæmpe operation for at tømme hendes mave for hår .. og hun savlede os da vi var ved dyrelæge ..
    problemet er bare os lidt jeg jeg ikke har penge til en dyr omgang igen.. har stadig lidt af lånet tilbage fra sidst hvor det kostede 10.000 ... men vil gøre alt for hende ..
    men tænker os at sidst hun havde noget med sine tænder udgik hun at spise sin tørkost, men der spiser hun stadig med stor lyst ..

• #3   22. feb 2013 Nu kan slidgigt jo ikke bedømmes udelukkende ved at mærke efter og nyretal kan kun stilles med blodprøver osv..

Men det er jo op til dig, du spurgte og jeg kan kun give det svar at det er en adfærdsændring, som jeg mener bør undersøges nærmere, men din dyrlæge må vel også have haft nogle bud på hvad det evt kunne være når du lige har besøgt ham, ellers er han da ikke en ordentlig dyrlæge, eller undlod du at fortælle om adfærdsændringen..
    Jeg vil sige at det nok mest er savleriet der gør at jeg mener noget er galt..
    Det at hun ikke længre gider jeres soverutine, er nu ikke så unormalt, hun er en ældre dame og har måske brug for lidt ekstra varme, som hun så får fra brændeovnen..

Hvor længe har hun savlet?? og i hvilke situtioner og hvor meget er det??

• #4   22. feb 2013 Skal lige siges at hendes adfærd ellers er helt normal .. hun leger og snakker helt som hun plejer, og sidder vi nede i sofaen putter hun hos os helt som hun plejer .. sidst hun var syg gik hun væk fra os hele tiden .. lige nu følger hun mig rundt i hele huset smiley

• #5   22. feb 2013 hun har savlet i 3-4 mdr .. og der er mest i forbindelse med når hun vasker sig .. og det mente dyrelægen var fordi hun producere mere "savl" til at vaske sig .. og der er intet negativt fra min side smiley kan godt læse det lyder sådan .. er super glad for du gider komme med muligheder smiley

Har egenligt tænkt mig at skulle hun blive syg igen bliver det en aflivning, for sys ikke hun skal igennem det igen .. sidst tog det 14 dage før han var nogenlunde ovenpå igen .. og hun tabte efter håret var fjernet og trukket fra 500 g inden hun var frisk igen .. så vil heller give hende fred ..

• #6   22. feb 2013 Nårrhh jamen hvis det primært er når hun vasker sig, så ville jeg ikke være bekymret, jeg troede at hun sådan gik rundt og savlede uden noget forudgående smiley

Ja sådan kan man misforstå alt smiley Hvis det primært er når hun vasker sig så vil jeg være enig med dyrlægen, det er nok lidt aldersbetegnet at hun så producere mere savl og har lidt svært ved at styre det smiley

Min hunkat på 6 år hun savler ofte når hun er mega kælen og vildt saglig smiley og en gang imellem his man forstyrre hende midt i vaskeriet, så kan der også lige dryppe et par savlklatter smiley

Sådan som du nu beskriver så ville jeg nok ikke bekymre mig, når du såogså samtidig ortæller at hun leger og følger dig rundt.. Undskyld jeg misforstod smiley

• #7   22. feb 2013 Vil lige høre en gang for nysgerrighedens skyld, du skriver at hun har fået tømt maven for hår.. Gætter på det er fordi hun har problemer med hårboller...

Hvad gør du for at forebygge problemer med hårboller???

Jeg kan anbefale flittig brug af kattemalt, masser af vådfoder med ekstra vand ved og supplere med tørfoder der forebygger hårboller, jeg har selv en kat der døjer lidt med hårboller, og det er sådan jeg forebygger, og når det er fældnings sæson så får hun lige en omgang zoolac også for at øge fordøjelsen..

• #8   22. feb 2013 Godt det bare var en misforståelse smiley

Ja hun havde store problemer .. og dyrelægen mener også det kan komme fra tidligere ejer da hele maven og hele tarmen var fyldt op med hår som en prop ..

Nu er hun "tom" og får kattemalt 3-4 gange i ugen efter henvisning fra dyrelægen og en stor ske vådfoder hver morgen smiley kattegræs har hun aldrig gidet så ... Ellers er hun i bad 1 gang i mdn og efter henvisning fra dyrelægen for at tage de løse hår og blir børstet 5-10 min om dagen og hun elsker det smiley og kattemalten er også højt elsket .. når skuffen går med kattemalt er hun der med det samme og miaver og vimser rundt og ligner en der tænker "KOM NU MOR; HURTIGERE !" smiley

• #9   23. feb 2013 Syns nu det lyder meget normalt

• #10   23. feb 2013 Hun er ved at blive en ældre dame, og når tænderne er tjekket og hun ellers spiser og leger og er "normal", så tror jeg bare at hun er ved at blive en ældre kat.

Mht. sygdom, så hvis den kommer til at fejle noget banalt, så skal man jo ikke ty til aflivning med det same. Jeg kan bedre forholde mig til det hvis det er en OP til 10.000 med efterfølgende smertehelvede.

Min mors kat på 12 har også ændret adfærd, vi driller hende lidt med at hun er dement. Katten har aldrig kunne lide mig og nu må jeg pludselig ae hende...
    Såå jeg mener godt at en ældre kat kan skifte rytmer uden at være syg smiley

• #11   24. feb 2013 Hahaha Marianne, katte behøver slet ikke at være så gamle for at ændre adfærd overfor mennesker..

Min hun kat på 6 år hun har aldrig kommet og sagt hej til gæster og meget få har kunnet få lov at røre hende, enten gik hun en bue uden om dem, eller også fik de en knurren, men her indenfor det sidste år er hun begyndt selv at komme hen til folk når de kommer på besøg, og lader dem kæle sig, så jo katte kan ændre adfærd uden at de fejler noget, men man bliver ski lidt paf når det sker smiley smiley

Kommentér på:
Er hun bare ved at blive gammel ??

Annonce