Lær kat at spise vådfoder {{forumTopicSubject}}
Jeg har for en måneds tid siden køb verdens sødest 1,5 års gamle kat og jeg har langsomt fået ham over på applaws tør foder (som er det mine andre katte også får) men vådfoder rør han altså ikke.
Har prøvet forskellige mærker som applaws, miamor, royal canin, lux, cosma (mine 2 andre spiser applaws og cosma) men intet vil han have. Har prøvet at varme det lidt og blade lidt vådfoder sammen med hans tørfoder, men intet virker.
Ingen af mine katte vil at råt kød, hverken kylling, fisk, okse eller svin.
Suk.. er der nogle gode foreslag til hvordan jeg får min nye mis til at spise vådfoder og evt. hvordan jeg får den allesamme til at tage i mod råt
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Har en kat på 4år der aldrig har rørt vådfoder... selvom vi efterhånden har prøvet alle mulige forskellige slags. Og selvom de fire andre katte elsker deres vådfoder... så rynker han bare på næsen
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Jeg er selv ny til Rå men har haft lidt held med det.
Har du forsøgt at tilbyde dem tun i vand? mine elsker tun i vand så da jeg skulle introducere dem til Råt forsøgte jeg med meget småt hakket kyllingekød blandet med tun i vand. Det spiste det hele med det samme. Derfra har jeg så blandet mindre og mindre tun i kyllingen. og har så forsøgt at tilbyde dem en lille bitte stykke kylling fra min hånd(halv fingernegl størrelse) og når de så tog det give den en lille potion af samme størrelses kyllinge stykker
andet trick, forsøg at stege kyllinge kødet først(eller lav kyllinge suppe som også er god til katte der har problemer med maven). I starten skal du måske stege kyllinge kødet helt igennem men så med tiden stege det mindre og mindre indtil du kan give dem det Råt:)
På dette links er der mange gode råd til at få lokket en kat over på Råt(tricksne kan også bruges til vådfoder det meste)
http://www.rawmeatybones.com/petowners/switchingcats.php
Denne article fra Raw Essentials er også rigtig god er og forkuseret på når man har en tørfodder-junkie der bare KUN vil have sit tørfodder.
http://www.rawessentials.co.nz/media/documents/aHow%20to%20convert%20the%20biscuit-addict%20cat.pdf
Jeg har fået mange tips fra http://www.rawessentials.co.nz/site/webpages/general/specific-to-cats hjemmeside og de er også søde hvis man skriver til dem omkring problemer. så gør de hvad de kan for at hjælpe selvom de bor i New Zealand
Det er en kamp og jeg kæmper stadig selv
Jeg har skrevet en blog omkring mine op og nedture på engelsk
(link fjernet)
Jeg har stadig lidt problemer med den ene da han har dårlig mave på grund af sine 5 år på tør og vådfodder. Men han lever af kogt kylling med suppe som hjælper hans mave med at blive genoprettet en gang imellem spiser han lidt rå kylling eller lidt Laks Den anden spiser glad kødstykker men kæmper for at få ham til at spise ben som kyllinge-halse til hans tænder.
Du må gerne skrive til mig hvis du har nogen spørgsmål til noget af det
okt 2011
Dåse tun er rigtig skidt for katte!!
sep 2012
Det værste er dåretun i olie.
okt 2011
Link : http://maxshouse.com/Tuna_and_Cats_Nutritional_Facts.htm
Og det har været oppe mange gange før ... tun indholder al for mange tungmetaller/kviksølv/magnesium osv og er meget skidt for katte nyre og urinveje..
Og hvis man nu har en kat der æææælsker det... så MAX 1/4 dåse om UGEN... men hvorfor give dem noget der kan skade dem
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
sep 2012
Jeg har nogle frysetørret godbider som nogle gange virker som lokning til at få Aidan til at prøve andet end sin kyllinge kød-suppe. men nogle gange er tun eneste der virker:)
Forsøger at få dem over på 100% råt og når de er det kommer der ikke tun på dåse ind i dette hus. Og det der bliver brugt lige nu er udelukkende lokke mad som er en teskefuld blandet i maden. så mindre end 1/4 smider hellere en dåse ud end at give dem for meget tun.
Ja mine katte ryger ind under kategorien "Kat der ÆÆÆÆLLSKER tun" Desværre. Men Macro elsker sin kylling nu så et stykke kyllinge filé er hans godbid nu(han står dog klar lige så snart han lugter tun i nærheden.... suk)
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
sep 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 24 Svar: 520
Jeg har en pige på et halvt år som pludselig gik fra at æde en hel pose vådfoder (100gr) til at spise en halv, og nu kun slikke vandet af
Hun stoppede helt efter hun fik nyt tørfoder som hun åbentbart virkelig elsker !
sep 2012
Hvis der er knogler med i stykket må man ALDRIG putte det i micro'en
Men hvis man putter det i en pose og ligger den i en skål med vand et par minutter kan man opnå samme effekt uden at gøre knoglerne farlige for katten/hunden.
varmen kan man bedømme efter bytterdyr så man skal tænkte "muse varm"
maj 2007
sep 2012
Alle de Rå fodrings hjemmesider jeg har læst siger at man aldrig aldrig må putte kød med knogler i microovnen for at varme det...
risikoen er for stor med hensyn til splintring.
sep 2012
Under practical guide skriver hun:
"
Serve raw food slightly warmed or at room temperature.
Some cats don’t take well to raw food that’s cold, straight from the refrigerator, but instead prefer it to be closer to ‘mouse body temperature.’ This is easily done by simply putting the meat in a plastic baggie, and either running it under a warm faucet, or soaking it in a bowl of warm water for a few minutes. <b>Never microwave your cat's raw food to warm it, as microwaving changes the molecular structure of food, thereby altering its nutritional value, and can also turn raw bones into cooked bones, which should never be fed to your cat.</b> "
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 229 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.873
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 243
Med hensyn til jeres diskusion om tun i vand, så kan det ikke bruges som godbid her i huset alligevel, for der er ingen af min katte der vil spise det (de fik engang lidt da jeg selv skulle have en tunmad, med næ nej det var ikke godt nok
sasha G: har læst de link du gav mig, men kan det virkelig passe at man skal potionsfodere tørfoderet, og vende dem til 3 måltider om dagen af tør- og råfoder? Jeg ved bare at noget at det første jeg læste, inden jeg fik kat, var at katte småspiser og derfor altid skal have foder stående. hvordan fordeler du evt. de 3 måltider så? jeg tager nemlig afsted kl. 7 og er først hjemme kl. 17 mandag-torsdag.
Jeg tor jeg vil starte ud med at lave noget kyllingesuppe (er det bare vand I koger med et kyllingebrydst i? og hvor meget laver I af gangen? kan det evt. fryses?)
Da Ya-Hoo misen elsker sit vand, så det man kunne lade sig gøre at få ham til at drikke det.
dec 2012
Tak for opskriften, sasha g (så den i en anden tråd)
sep 2012
Til Marie. Ja altså katte er glade for at små spise da de i naturen fanger mus som er et lille måltid i sig selv flere gange om dagen. Men i naturen er en kat også vand til at måtte vente med at spise til den har fanget sit bytte.
Så længe du ikke faster katten i mere end 12 timer(MAKS 18 timer) så klare de sig fint Det ville være mere problematisk med en <b>meget</b> overvægtig kat. Når jeg er på arbejde er jeg selv væk i 13 timer men heldigvis er min partner hjemme før mig og giver dem gerne lidt mad. 10 timer uden mad er helt fint for katten.
Mange der fordre med råt gør det kun i 2 måltider men jeg kan godt lide at gøre det i 3. De får morgen mad inden jeg tager afsted, når jeg kommer hjem får de endnu en portion og når jeg skal i seng før de en sidste lille mundgodte (ca 10-20gram)
Råt forder kan godt tåle at stå ude hvis nu din kat ikke lige har spist op om morgenen - nogle katte vil bare ikke spise hvis de får lov at stå i længere tid. suppen der kan godt få lov at stå i 5 timer her inden min Aidan har spist færdigt fordi han spiser i små portioner.
Grunden til at man vender katten til portionerne er at de er mere villige til at prøve nye ting hvis de er sultne. så længe at de faster under 12 timer gør man dem ikke ondt, de er en ganske normal sult de føler.
Kan suppen fryses? Ja og den kan fryses i isterningskuber så de er hurtigere at varme op om morgenen hvis man nu glemte at tage en pose ud
dec 2012
De fik også begge to lidt rå kylling og lidt med knogle, hun kunne ikke se det spændende i det, han ELSKEDE det;-)
feb 2010
sep 2012
Pas på med at give knogler i starten for hurtigt, deres maver skal lige kunne følge med men jeg forstår dig! Da jeg begyndte ville jeg også helst give dem knogler med det samme! Uh det var svært at vente. Min Macro er den der er 100% på råt men han er ikke sikker på hvad han skal synes om knogler endnu Lidt ribben fra en kylling kan han godt få ned men de lidt større lårknogler kigger han på mig og siger "hvorfor kan jeg ikke få det skåret ud??" Hehe
Her er lige et link med 10 gode start regler(på engelsk)
http://www.rawessentials.co.nz/media/documents/raw%20rules.pdf
"Tripe" er Kallun på dansk, mange katte vil ikke røre okse kallun(green tripe - grøn kallun) men mine har gerne ville spise kyllingemaver og kanin mave.
@Marie: Ja som Marianne siger kan det være en lang hård kamp at få sin tørkost glade kat over på dåsemad og/eller råt Selv kæmper jeg med Aidan der kommer løbende hvis jeg nærmer mig skaber hvor deres gamle foder stod. Men han er glad for suppen
dec 2012
Jeg har ikke planer om at skifte til rådighed, de får bare tilbudt det vi spiser (før det bliver tilberedt) de får masser af vådt, desværre betyder det at der går lang tid før jeg kan købe det nye tørfoder jeg gerne vil give dem (Har lige 10kg af det gamle, der skal spises først)
maj 2007
Vi snakker om kød der er optøet, der kommer i en micro i få sekunder..
Ikke kød der bliver tøet op eller tilberedt i microen
mar 2012
Når jeg nu skal igang med at vende dem til de 3 måltider om dagen, hvor meget skal jeg så give ? For jeg ved faktis ikke hvor meget tørfoder de spiser om dagen, fylder bare skålen når den er tom. DeDe og Lille V får ud over tør foder 50 g vådfoder, hver aften.
Min den midste vejer kun 3 kg og den store vejer 5 kg (vægten har vil noget at sige i forholdt til hvor meget mad de skal have ikke?)
sep 2012
Når du fodre tørkost skal du se på pakken hvad de anbefaler for daglige mængder. det samme med vådfoderet. Ja vægten har noget at gøre med hvad de skal have men alt efter hvilket foder det er kan de være forskellige mænger så vi kan ikke sige hvor meget de skal have herfra
De fleste pakker fortæller hvor meget man skal give hvis man allerede giver vådfoder ved siden af. for eksempel fik mine 1 pose vådfoder + 40gram tørkost hver.
Når det er råt skal dine katte have ca 2% af deres kropsvægt. Det lægger sig omkring 100gram kød/knogler/indmad om dagen
@Beltane jeg ved godt du kun snakker om at opvarme maden i microovnen og jeg påpeger bare at rå fodrings guides anbefaler at man aldrig opvarmer råt kød i microovnen. Microovnen varmer ting op inde fra så selvom benene ser rå ud på ydersiden kan de være blevet små kogt indefra.
mar 2012
kl. 7 - tørkost
kl. 17 - tørkost
kl. 21 - vådfoder
Hvis jeg nu gerne vil prøve at skifte en af måltiderne ud med kyllingesuppe, hvor meget må jeg så give af det?? Når jeg begynder at give kød har jeg regnet følgende ud: 2-4% kød af kattens vægt = 80 - 160 g.
Hvornår kan jeg begynde at give køb som en af måltiderne ? skal jeg starte med at give lidt som godbider og gemme lidt i vådfoderet? også se hvordan de tager i mod det ??
mar 2012
maj 2007
jul 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Jeg har også forsøgt mig med masser af forskellige typer vådfoder, før jeg fandt noget, der faldt i missens smag. Her er Almo nature green label det største hit.
Når I giver kylling er det så med eller uden skind fx lår eller vinger?
okt 2011
Når nu man ved at katte ikke har godt af og spise store måltider....og generelt er småt spisende hele dagen.
Nu har du flere katte og det kan give slagsmål ved måltider hvis der nu er en der er meget sulten.
Mon ikke også du skal vænne dem langsomt til ikke at have adgang til mad hele tiden... for hvis de ikke spiser deres morgenmad... så er over 10 timer godt nok længe at vente på mad .
Til dem der fodre med kylling/kyllingbryst, så husk at være meget varsom med hvad I køber... da der tit er tilsat og pumpet en masse vand/salt/og tilsætningsmidler i kræet!
maj 2012
okt 2011
sep 2012
De skal gerne lære at spise kyllinge vinger og kyllinge halse da mine har en tildens til tandsten og knoglerne i vingerne og halsen vil være gode tandbørster for dem.
Lige nu er jeg nødtil at meget meget let svitse udersiden af kyllinge halsene for at den ene spiser dem og han skal være sulten får han gider. Men lige så snart han har spist den eller i hvert fald forsøgt så før han lidt let tyggeligt kød som godbid Men han kan godt få pillet alt kødet af et kyllingelår
Man skal kigge ekstra godt efter på kyllinge pakkerne for at undgå lage(sukkervæsken de tilsætter) de fleste produkter har 10% eller mere tilsat.
Jeg ville gerne købe fritgående høns men med en pris på op til 100kr for 1 kylling har jeg altså ikke råd til det...
mar 2012
maj 2012
Så desværre er jeg ikke til nogen hjælp, men syntes det er sejt at i kæmper
sep 2012
Jeg syntes din plan lød rigtig god og vel overvejet.
Med hensyn til hvor meget kyllinge suppe du kan give så spiser min kat ca 3 dl om dagen. så jeg ville egentlig give dem en dl(du kan starte med mindre hvis de lige skal lære at spise det først) Se om de spiser det og hvis de ikke spiser med det samme så vent en time og se om de forsøger igen. Det sværeste bliver vis de begynder at holde ud til du giver dem tørkost.. de er jo smarte de kattedyr hvis de opdager at bare de venter så kommer tørkosten så bliver det svært at få dem til at spise andet. Men de skal ikke sultes og hvis de ikke spiser inden for 12 timer så giv dem deres tørkost.
Råt kan gives som godbid eller blandes i suppe/vådfodder min er nu igang med at få små rå kyllinge stykker blandet i sin kyllinge suppe Det spiste han med al tilfredshed.
feb 2010
Her i huset bliver killinger på 6-7 uger præsenteret første gang for "hele" daggamle kyllinger og instinktivt ved de at det kan ædes, det er noget af et cirkus.
maj 2012
feb 2010
maj 2012
Lær kat at spise vådfoder