Min kat brækker sig flere gange om dagen?? :( {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Min dejlige hankat på 2,5 år har det med at kaste op flere gange om dagen. Det er hans mad der kommer op, og det er fuldstændig ufordøjet kan man se. Han spiser ikke for hurtigt, da jeg har holdt meget øje med det. Vi har haft til dyrlægen for ca 6 måneder siden, hvor vi fik at vide, at det kunne have noget at gøre med at han fældede meget. Vi har derefter børstet ham mindst hver anden dag, men synes simpelthen ikke det bliver bedre. Det er også som om, at hver gang vi har børstet ham, så bliver det lidt værre? Er det fordi at vi redder nogle af hårene løse, og at han så får dem ned i halsen når han vasker sig?
Han spiser normalt, går på bakken normalt og hans afføring ser helt normal ud. Hans aktivitetsniveau er heller ikke forandret?
Han bliver fodret med Royal Canin Indoor 27, som egentlig skulle afhjælpe hårboller. Men synes jo heller ikke at det ligner hårboller, når det er decideret mad der kommer op?
Er meget i tvivl om hvad jeg kan gøre for ham? Kan dyrlægen se om der sidder noget fast eller sådan?
Please hjælp, det skær virkelig i hjertet at se mit lille barn sådan..
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 18 Svar: 142
Jeg synes jo ikke det er hårboller, da jeg egentlig kun kan se mad? Og de får vådkost ca en gang om ugen, men han viser aldrig den helt store interesse for det?
Nu du siger det med væsken, så kan det da egentlig godt være, at den ikke drikker ligeså ofte som den anden gør? Men ville han ikke gøre det, hvis det han følte han trængte?
dec 2010
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.120
dec 2010
Og ja, hvis der ikke snart kommer bedring i det så skal der snakkes med dyrlægen. Men ville lige søge gode råd først
dec 2010
dec 2010
feb 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Emner: 6 Svar: 109
Følger: 17 Følgere: 154 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
Der er nogle katte har jeg læst, der ikke kan tåle Maine Coon tørfoderet og kaster op af det. Men der kan være mange muligheder, for hvorfor din kat kaster op, som kan være svært at gætte sig til.
Prøv at købe noget kattemalt og give ham 2 gange om dagen i en uges tid, og så se om det er problemet, det kan købes på apoteket, dyrehandler og dyrlæger, men ellers ville jeg lige give dyrlægen et kald alligevel..
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
et par af dem har jeg hendvist til at meget kommercielt lavet tørfodder inderholder store mængder af Korn eller andre kulhydratter.
Din kat har slet ikke brug for grønsager da den er en kødspiser. Tjek dit tørfodder og vådfodder. Er der korn/grønsager i? så skift det.
Korn med lette kulhydrater kan ødelægge din kats mave og foresage "inflammatory Bowel disease" Det nedbryder kattens naturlige mulighed for at fordøje maden og optage nærig over længere tid.
I denne tråd der der mest fokus på kattens afføring men det viser sig at den også kaster op: http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/103486-min_kat_doejer_med_sin_mave
Min kat har selv haft det begyndende stadige til Inflammatory Bowel Disease som er kroniske problemer med fordøjelse i form af hyppig opkast eller problemer med diahree.
Jeg anbefaler at du læse disse 2 link, nr2 er omkring inflammatory bowel disease og hvad man kan gøre for at hjælpe. Det har hjulpet mine katte med deres dårlige mave. Dertil kan du også give din kat Bio-kult til at genoprette dens naturlige mave og tarm flora.
http://feline-nutrition.org/health/species-inappropriate-the-dangers-of-dry-food
http://feline-nutrition.org/health/feline-inflammatory-bowel-disease-nature-and-treatment
Jeg håber din kat snart får det bedre
MVH
Sasha
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 24 Svar: 205
Sidenhen har jeg købt sådan noget meget protein holdigt fodder fra Canada, de spiste ikke så meget af det som af royal canin og jeg lagde mærke til at deres pels falmede lidt i forhold til RC tørfodder. Dog virker de sprængt fyldt med energi på det nye.
dec 2010
Men de får RC indoor 25, mener jeg det hedder, og hælder det bare i foderspanden når vi køber nyt. Men vil da lige kigge næste gang om der er korn og andet overflødigt i.
I skal i hvertfald have tusind tak for alle jeres svar. Det er så skønt det er bedre.
dec 2010
dec 2010
Jamen hvorfor? Det ved jeg ikke. Det har jeg aldrig gjort meget i. Og så slet ikke når den mindste stort set ikke vil æde det.
dec 2010
maj 2012
Jeg har jo selv lige været gennem møllen og problemet var et andet sted end jeg troede.
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 10 Svar: 337
Den tørkost som Lasse P snakker om er nok Orijen - det skulle være noget af det sundeste for katte på markedet og er uden korn. Det indeholder 80 % kød, som jo er det katte skal leve af. Og grunden til at Lasse skriver at hans katte ikke spiste så meget af det, er nok fordi det mætter mere og derfor er mere drøj i brug - det er også det jeg oplever herhjemme. Hvis de ikke kan lide det kunne et alternativ være Applaws, som også er super sundt - også deres vådkost. Min Romeo er vilde med deres tun med tang ;O) Vores katte er helt vilde med Applaws tørfoder og Po har Orijen liggende i vindueskarme og på diverser katte-hylder.
MEN - sæt vådfodermængden betydelig op - det er det de skal spise sig mætte i. Tørkosten skal bare være et supplement og noget de kan tage hvis de er småsulten. Min kræsne Po var heller ikke så vild med vådkost, men det er lykkes at få hende til at spise Royald Canin vådkost - og nu bladet op med hakket rå kylling. Min plan er at hun skal lære at spise mere råt, hvilket jo er det katte er bygget til....
dec 2010
Vi havde et kæmpe problem med den lille længere tilbage, da han var meget voldsom. Men ikke bare overfor den anden kat. Generelt. Fandt ham hængende i mine gardiner og han farede rundt. Dette forekommer aldrig mere. Så ingen grund til at blande trådene sammen, for det lyder lidt til at de bliver misforstået
dec 2010
maj 2012
Jeg har haft 2 drenge sammen i 4 år, som aldrig blev putte venner, men de var ok venner alligevel, lige sætte næserne sammen og snuse kunne de godt, og nogle få gange et enkelt slik i øret, og stormløb efter hinanden, det er så længe siden, og den ene er over regnbuen nu, men jeg ser at Birk og Røde har ca det samme forhold nu, om det bliver anderledes??
Jeg kan mærke, at Røde som blev 1 år i november begynder, at være mere rolig og voksen nu
At dine kan spise af samme skål er fint, det kan mine ikke, den lille Bimse ville spise først og de andre ville vente, her Er Birk Bimsen topkat.
maj 2012
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 10 Svar: 337
Det er altså super vigtig, at du giver dine katte vådkost - og ikke meget dyrer. Katte er ikke gode til at drikke vand, fordi de er indrettet sådan at de får deres vand fra byttedyret ude i naturen - altsa det kødvæske og blod, som er i byttedyret. Ellers får de ikke så meget væske, da de heller ikke føler tørst, og deres tunge er ikke designet til at drikke store mængder vand. Så hvis du ikke vil fodre med råt, så er vådkost 1-2 gange dagligt altså et must for dine katte. Når de kun spiser tørkost har de brug for endnu mere vand end ellers. Det er vigtig at de får væske nok ellers kan det giver urinvejs- og nyreproblemer.
Men vælg nu et sundt produkt uden korn(majs og soya, stivelse som gluten og hvede). Stark med f.eks kylling - det er ikke så hård ved maven og er velsmagende. Hvis dine katte ikke er så vilde med det, så prøv at blande lidt rå hakket kylling i (det uden lage - der er meget salt og sukker i lage)
Du kan stadig have tørkost stående til dem, men i starten er det måske en god idé at gemme skålene 2 timer før du serverer vådkosten, så de er lidt sultne. Når de har vænnet sig til vådkosten og du har fundet noget de elsker - så er det det de helst vil have - så vil de se frem til de måltider :O)
Giv vådkost for dine kattes sundheds skyld.....Giv det nu en chance...
dec 2010
maj 2012
De må gerne få råt kød hvis de vil spise det, ikke ret tit lever og indmad, du skal forestille dig deres byttedyr mus og fugle, der skal være en balance,, men så længe du kun giver som tilskud, og ikke fodre med råt heletiden, må de få lidt af det hele, okse er svært at fordøje så ikke for meget, rå ben må de også få, de skal nok selv lade dem ligge som er for store.
dec 2010
Og ja, har en aldi. Så vil da smutte derned i morgen og købe Lux til dem
Og tak for alle jeres søde råd. Det er skønt med et forum hvor man kan hente lidt hjælp
maj 2012
Og han kan spise det meste af en kotelet eller mørbrad afpusses, men han har altid fået råt, det er ikke alle katte der vil, Birk vil ikke og Manne som jeg har mistet ville ikke en gang spise af en skål der havde været råt i, eller hvis der var lidt i den ene side
Giv lidt af det kød i selv skal have, og det må gerne være det du lige vil skære fra, fedt og brusk feks.
dec 2010
maj 2012
Jeg fodre ikke råt, men et mix af tørt , kornfrit, vådt også uden korn, og Røde spiser så også råt ca hver anden dag, det er det som passer til mig og mine katte, og Birk har fået meget bedre pels féret det skift.
Min kat brækker sig flere gange om dagen?? :(