{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.316 visninger | Oprettet:

Killinger SKAL være 12 uger, før de videregives. {{forumTopicSubject}}

I forbindelse med en anden tråd herinde som gjorde opmærksom på salg af for små killinger har jeg idag haft kontakt til dyrenes beskyttelse, hvor jeg snakkede med to mennesker.

Den første en ældre mand, som var kedsformand for viborg egnen hos dyrenes beskyttelse, som ikke anede hvor gammel en killing skulle være før man måtte sælge eller videregive den, og ikke rigtig forstod hvorfor jeg ringede før jeg fortalte ham om loven ang de 12 uger.
Den næste jeg snakkede med, var fra dyrenes vagtcentral hun troede de skulle være 10 uger, så også der måtte jeg fortælle hende om loven fra 2009, som ændrede det fra 8 uger til 12 uger.
Jeg synes det virker fuldstændig absurd at folk som beskæftiger sig med dyr på den måde ikke engang kender lovgivningen omkring dem, og jeg ville ønske man kunne sætte mere fokus på det.

Så mit ønske er at hvis i ser noget som helst som tyder på salg eller køb af for små killinger, så skab opmærksomhed på loven, fortæl folk hvordan den er og hvorfor den er der, for det kan simpelthen ikke passe, jeg ved der er en del der bare er ligeglade med at killingerne er for små, men der er åbenbart også folk som simpelthen ikke ved det, så please skab fokus omkring det, så meget som muligt, så der måske er lidt færre killinger som kommer ud før de er klar.

Her er de paragraffer som omhandler det, så dem kan i jo bruge som dokumentation hvis det var noget smiley

§ 1. Med bøde straffes den, der sælger eller på anden måde overdrager eller køber eller på anden måde erhverver kattekillinger, hvis levering af kattekillingerne sker, inden de er 12 uger gamle. På samme måde straffes den, der fra udlandet indfører kattekillinger, der er under 12 uger gamle.
Stk. 2. Reglen i stk. 1 finder ikke anvendelse, når der er tale om en samlet overdragelse, erhvervelse eller indførsel af moderdyr og killinger, eller når moderløse killinger indleveres til dyreinternater eller overdrages til en ammekat.
§ 2. Justitsministeriet kan meddele dispensation fra denne bekendtgørelse, hvis hensynet til moderdyrets og killingernes velfærd taler for det. Dispensationen kan gøres betinget af nærmere angivne vilkår.
§ 3. Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. november 2009.
Justitsministeriet, den 29. oktober 2009


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Killinger SKAL være 12 uger, før de videregives.
  • #1   10. nov 2012
    Basse og Cheries mor **Den første en ældre mand, som var kedsformand for viborg egnen hos dyrenes beskyttelse, som ikke anede hvor gammel en killing skulle være før man måtte sælge eller videregive den, og ikke rigtig forstod hvorfor jeg ringede før jeg fortalte ham om loven ang de 12 uger.
    Den næste jeg snakkede med, var fra dyrenes vagtcentral hun troede de skulle være 10 uger, så også der måtte jeg fortælle hende om loven fra 2009, som ændrede det fra 8 uger til 12 uger. **

    What?! smiley
    En ting er, at en masse Hr. og Fru Jensener ikke ved det (hvor skulle de vide det fra?) Men at mennesker, der arbejder med dyreværn, ikke ved det :-S, er simpelthen for ringe!


  • #2   10. nov 2012 Det er fuldstændig vanvittigt, vi lever et sted hvor dyr åbenbart er så 'ligegyldige' at hvem som helst kan komme ind op have hoved ansvar for dyr i problemer, uden at kende lovgivning omkring det, jeg synes det er helt vildt!

  • #3   10. nov 2012 Der er desværre rigtigt mange som tror at killinger må tages fra deres mor når de er 8 uger, det troede vores dyrlæge også at de måtte

  • #4   10. nov 2012 om 5 dage er det 3 år siden loven blev ændret det er uacceptabelt at dyrlæger, folk fra dyrenes beskyttelse og i det hele taget folk som har med dyr at gøre, enten professionelt eller privat ikke kender til det, og derfor ønsker jeg at der skal blive sat mere fokus på det.

    Jeg har svært ved at acceptere den måde tingene foregår på nuværende tidspunkt, at man kan ringe ind med en anmeldelse af folk som gør noget ulovligt, og så skulle sidde og forklare dem der skal hjælpe en hvordan loven er ang. killinger, det synes jeg er for langt ude.


  • #5   10. nov 2012 Det er så mig der startede den anden tråd og jeg gør alt hvad jeg kan for at gøre folk opmærksomme på denne alders regel.... men der er bare så mange der er ligeglade smiley
    det er i den grad lige til at tude over for hvor er det dog synd for de små missebørn som oplever dette... der kan aldrig komme for meget fokus på denne problematik....
    Hilsen fra en killinge rettighedsforkæmper.... smiley


  • #6   10. nov 2012 Har også lige svaret dig derinde ;D .. og giver samme besked videre til folk der læser den her tråd,

    Hvis nogen ser noget lign. eller noget hvor der skal gribes ind ang dyr som mistrives og i ikke selv har tid eller hvad ved jeg til at kontakte dyrenes beskyttelse eller lign. så kontakt gerne mig enten her eller på mail Sabinamatruglia@live.dk så skal jeg nok få ringet og få nogen ud og kigge til det.

    Dyr har ikke selv valgt at være hos os, og når vi ha valgt at tage dem fra deres vilde liv og 'frihed' så er det eddermame også vores ansvar at de ikke bare har det okay, men at de har det fantastisk, de er vores ansvar så snart vi tager dem til os, og om det koster tid eller dyrlæge regninger, så det stadig vores ansvar for det er os der har valgt dem, ikke omvendt.


  • #8   11. nov 2012 Det beklager jeg at jeg har skrevet forkert, men ja, anbefalingen var 8 uger, indtil loven kom, troede faktisk det stod i loven dengang, men man lære jo hver dag smiley ..
    Men ikke desto mindre, synes jeg som du også siger at det er fuldstændig langt ude hvordan den slags folk kan være i tvivl om noget som helst der omhandler dyr, de fleste som mig, som har mine to små guldklumper som kæledyr, og ikke noget avl, udstilling eller lign. ren og skær hygge, ved det da også, og det er først indenfor de seneste år jeg er begyndt at interessere mig sådan rigtigt for dyret, og læser en masse artikler og den slags om dem, fordi jeg synes det er virkelig spændende, men selv inden da, kendte jeg da de mest basale 'regler' for at holde kat, og det synes jeg bestemt 12 ugers reglen er, og det pisser mig virkelig af at folk som fx DS ikke har styr på de mest udbredte og basale ting ang et hvilket som helst dyr, altså hva så hvis folk ringer ind og spørger dem om råd til fx hvornår killinger må komme hjemmefra og en eller anden idiot derinde siger 8 uger, så kan de være skyld i nogle små basser kommer væk en måned for tidligt. ja jeg kan sgu ikke rigtig stoppe når jeg går igang, men det er også et emne der virkelig går ind under huden på mig, og især efter vi fik cherie (som du også var inden over i et emne herinde) og det er blevet mere og mere klart hun ikke var gammel nok da vi fik hende, og jeg har da godt ku se hvordan det kunne være gået med hende, har heldigvis en stor kat som har været så dygtig til at tage imod den lille, og hjælper os flittigt med at skælde hende ud hvis hun hopper op på et bord eller kradser i møblerne, og hjælper Cherie med at lære de ting det er at være kat, men uden Basse er jeg ikke i tvivl om at Cherie ville have manglet noget, og en del af det ligger i at hun blev taget fra for tidligt, og det synes jeg ikke skal gå ud over andre katte.


  • #9   11. nov 2012 Basse og Cheries mor - du er ikke den eneste, der skriver forkert.
    Jeg syntes, det lød mærkeligt - og bekymrende - at en dyrlæge ikke skulle kende til 12 -ugers loven. Så kiggede lige i Dyrlægemagasinet, om der ikke havde været nævnt noget om det der. Og det var nævnt. Der står:

    "Siden 15. november har det været forbudt at tage kattekillinger fra deres mor, når de er yngre end 8 uger gamle. Nu skal de være minimum 12 uger".

    Æehh :-S. Man har da vist sparet korrekturen væk smiley


  • #10   11. nov 2012 Ja så ber de da også om at det bliver misforstået smiley .. og endnu en grund til der er behov for meget mere fokus. smiley

Kommentér på:
Killinger SKAL være 12 uger, før de videregives.

Annonce