{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.144 visninger | Oprettet:

opfølgning på solgte katte {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger....følger opdrættere op på, om deres killinge/katte købere gør som kontrakten siger?

Det jeg tænker på er, om købere overholder neutralisering når katten er x antal måneder som det er ifølge kontrakten?

Hvis dette ikke bliver overholdt, hvad gør I så?

Hvis I sælger med lukket tavle, hvad står der så I kontrakten mht avl?

Jeg spørger fordi jeg er meget nysgerrig omkring dette, og fordi jeg måske en gang i fremtiden ønsker at avle, hvis muligheden melder sig, og jeg synes jeg kan finde noget jeg vil arbejde med som jeg selv mener kan bidrage med noget i avlen, og lever op til standarden smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opfølgning på solgte katte
  • #1   5. okt 2012 Nu er jeg ikke opdrætter men når der er lavet en kontrakt med underskrift kan man rets forfølge hvis det der er skrevet i kontrakten ikke bliver overholdt..

• #2   5. okt 2012 Jeg får killingerne neutraliseret inden salg. Så er man over det problem med, at de ikke får dem neutraliseret smiley

• #3   5. okt 2012 Der er jo nogle der ikke sælger sine killinger/katte neutraliserede fordi de er for unge, eller andre årsager....

• #5   5. okt 2012 Jeg tror hovedparten af opdrættere i dag får neutraliseret inden salg, men kan da huske at da min søster købte MCO for 20 år siden, da skulle hun sende kopi at dyrlægeregningen for neutraliseringen til opdrætter men mener også hun havde jævnlig kontakt med opdrætter det første halve år indtil neutraliseringen, hvor opdrætter bla. fik billeder af katten osv.

• #7   5. okt 2012 Krista

Det var mere for at høre fra Andre opdrættere.
    Men når det er ved at være så er det også meningen at jeg skal have taget uddannelsen, men det bliver ikke nu...

• #8   5. okt 2012 Jeg sælger aldrig mine killinger fertile, så jeg har ikke problemet og bidrager dermed heller ikke til kontroverser på den konto. Skulle der endelig sælges en killing herfra, der er fertil, så vil det kun blive til en i forvejen registreret opdrætter. Af den årsag, så er mine stamtavle heller ikke forsynet med krydset i avlsforbud.

Men jeg har dog en kollega, der sælger fertile, med krav om neutralisering inden en bestemt alder. Hun siger at i hvert fald 90 % af køberne retter sig efter kravet. Men hvad der sker omkring de bekymrende 10% har jeg ingen anelse om.

• #9   5. okt 2012 Marianne

Mange køber en kat billigt ved at sige de overholder kontrakten, men dette er jo et bevis for der er nogle der tænker de kan få en "billig" kat, og bare nikke og smile til opdrætter....det er bare så ærgerligt....

• #10   5. okt 2012 Men hvis jeg var en af disse opdrættere ville jeg slæbe dem i retten da jeg har mit på det rene mht kontrakten..

Men det mest fornuftige er jo at neutralisere killingerne inden de flytter

• #12   5. okt 2012 Otto & Pedros moaar: er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener smiley

• #13   5. okt 2012 vi er helt enige *Ikke alt er lutter lagkage* derfor neutraliserer jeg altid mine, så jeg bruger ikke energi på at tænke på om køber nu også overholder den del af aftalen. Men jo, jeg "holder da øje" eller det vil sige at jeg jævnligt er i hyggelig kontakt med købere, ikke for at tjekke, men for at vi kan dele dejlige oplevelser omkring killingen og så er det også godt for mig at vide, hvis der med tiden opstår sygdom i min linie, hvilket heldigvis ikke er sket endnu. Så det er bestemt ikke for at snage, men et hyggeligt og positivt arrangement for alle parter.

• #15   5. okt 2012 Jeg tror at opdrættere bruger felis danicas købskontrakt, det burde da være i orden ? smiley

• #16   5. okt 2012 Nu er jeg ikke opdrætter, men hvis jeg var, ville jeg ikke sælge fertile kælekatte netop for at undgå, at køber lige laver et "hyggekuld" uden stamtavle. Det har min race ikke brug for (og jeg tvivler på, at nogen racer har det behov).

Skaldepandens opdrætter er jeg jævnlig i kontakt med, og ellers løber vi ind i hinanden på udstillinger. Er der noget, jamen så kan jeg altid ringe til hende eller komme på besøg. På Skaldepanden har vi en FD-standard kontrakt, og der er som sådan ingen "krav" fra opdrætter side.

• #17   5. okt 2012 da jeg købte min katte var de fertile, men solgt med at gavekort til en til en sterilisering, hos deres dyreklinik. og så havde de en aftale med dyreklinikken om at de skulle give besked når det var ordnet. Vi gav nu også selv besked.
    og der var en fin dialog indtil de bliv fixet smiley

• #19   5. okt 2012 Du må ikke sælge killingerne, før de tidligst er 12 uger gamle, og derfor kan de næppe være for unge til at være neutraliserede.

• #20   5. okt 2012 Jeg ved der er nogle birma oprættere, der sælger fertilt ud i 12 ugers alderen fordi der har været snak om at Birmaer ikke tåler narkose så godt, og derfor helst ikke skulle udsættes for det før en 5. mdr alder.
    <b>Om der er videnskabeligt hold i narkose problematikken har jeg ikke kendskab til</b>
    MEN dem, der så gør sådan, forventer at se en udskrift fra dyrlægen om at det er blevet gjort inden den fx. fylder 8 måneder.
    Så nogle opfølger på den måde.

• #21   5. okt 2012 Ved faktisk ikke hvad de gør. De har jo ikke en klub af os købere at kontakte hmmm

• #22   5. okt 2012 Thilde:
    Der er noget om snakken ang. Hellig Birma. Samme problemstilling gælder i øvrigt også for Sphynxer, som heller ikke tåler det så godt - især hvis der er tale om anæstesi i kombination med ketamin. Men en ordentlig dyrlæge burde, uden problemer, kunne udføre en sådan operation.

Dertil skal det siges, at alle operationer kan ende med at katten uheldigvis dør. Der er jo ingen garantier.

• #23   6. okt 2012 Lotte

Jo nogle tænker da de kan få en billigere kat ud af med tavle og hele molevitten, netop ved at være på den måde som før nævnt. At du eller nogle andre ikke gør det, det er jo op til den enkelte hvad de har samvittighed til at sende videre.
    Jeg vil gerne.....hvis det kommer til at ske i fremtiden, sende killinger afsted neutraliserede, netop så der ikke sker nogle upsere smiley

Kommentér på:
opfølgning på solgte katte

Annonce