{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.248 visninger | Oprettet:

Mie  J
Mie J
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 26

Vaccination af indekatte? {{forumTopicSubject}}

Hej KG.

Jeg er blevet lidt i tvivl om hvor vidt mine to misser skal vaccineres igen eller ej.

De blev begge neu. i december sidste år hvor de også fik deres første vacc. (der har de været ca. 6måneder), de blev igen vacc en måned efter, altså i januar i år.
Fik dengang af vide ved dyrlægen at de skulle vaccineres igen et år efter, som så bliver her til januar, men er det nødvendigt når de er indekatte og det tætteste på ud, de kommer er på altanen (selvfølgelig sikret med net)?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vaccination af indekatte?
  • #2   24. sep 2012 Synes bare jeg læste et sted at de skulle have deres basis vaccination hvor de også skulle have den efter et år?

• #3   24. sep 2012 Man siger indekatte skal vacc. hvert 2. år. Det var meningen, at Tarzan skulle være indekat, men det trives han ikke med, så han kom ud, så må han jo bare få loppekur og blive vaccineret hvert år smiley Han er selvfølgelig øremærket, chippet og kastreret smiley

• #4   24. sep 2012 Felis: Hvad mener du med det? Hvis de bliver vaccineret hvert år, er det så skadeligt for nyrene? For så vil jeg da bestemt ikke vaccinere Tarzan hvert år smiley

• #5   24. sep 2012 Det er sådan at den vaccine som kattene bliver tilbudt hvert år, indeholder vaccine for 3 forskellige ting, 1 holder 1 år, 1 holder 2 år og 1 holder 3 år. jeg kan ikke lige huske hvad der holder hvor længe.
    De gode dyrlæger fortæller faktisk at hvis man har en indekat, der ingen kontakt har med andre dyr så behøver man ikke vacciner eller højst vaccinere hvert andet år, også hvis de kommer ud i aflukket have/volier hvor ingen andre end ens egne dyr kommer.
    Min søster havde 2 katte, som kun fik basisvaccine og vaccine nr. 2, de var indekatte, kom ud i snor, den ene blev 14 år og den anden 17 år, begge døde af slidtage/alderdom, og de har aldrig været alvorligt syge..

• #6   24. sep 2012 De eneste dyr der kan være i nærheden af vores altan er duer og måger, der kan sætte sig på den anden side af nettet, men det er dog efterhånden sjældent at vi ser de gør det.

Men hvis ikke der er nogen speciel grund til at vaccinere katte hvert år, hvorfor får man så af vide ved dyrlægen at der skal det? er det kun for at de kan få penge i kassen eller hvad, de ved jo godt hvad de vil have for det.

• #7   24. sep 2012 Vil det sige at Mille som altid har været inde og kun har været i kontakt med sine søskende som også var inde - ikke behøves at blive vaccineret ?

• #8   24. sep 2012 Alle ude katte bør vaccineres, ingen tvivl om det, da de jo er i kontakt med andre dyr dagligt, via snak og kampe osv..
    Men hvis katten aldrig er i kontakt med andre dyr er risikoen for smitte meget lille, at dyrlæger anbefaler det, tjaa jeg tror desværre det er et spørgsmål om penge, jeg har dog 2 forskellige dyrlæger og de siger begge at de syntes det er fint at jeg vælger kun at vaccinere hvert andet år, (jeg har kattegård, så for en sikkerheds skyld, da naboerne har frit gående).
    Så det er altså ikke alle dyrlæger der blankt anbefaler..

Maria, det er jo op til dig selv hvad du syntes, men jeg kan ikke se nogen grund til at vaccinere indekatte hvert år, hvis jeg var dig ville jeg nøjes med hvert 2. eller 3. år. Kun hvis du tager på udstillinger eller på anden måde giver dem fysisk adgang til andre katte kan jeg se en grund til det, men det er min personlige mening..

• #10   24. sep 2012 Felis: Super, jeg vidste faktisk ikke det med nyrene. Jeg har sat penge af, så han kan blive vaccineret hvert år, men måske jeg så bare skal holde mig til hver 3. år?
    De katte vi har haft hos min mor (udekatte med adgang indenfor), er heller ikke blevet vaccineret andet end de første basis vacciner.
    Min gamle kat døde desværre af en mulig hjerneblødning (vi ved det ikke, da dem der fandt ham brændte ham :((), den anden lever endnu, og er 11 år, har dog snakket om aflivning, da han er blind og næsten døv (han går bare lidt rundt, sover og spiser), den 3. blev aflivet, da han fik nyresten for 3. gang, og dyrlægerne kunne ikke gøre mere for ham (han var før blevet mishandlet, så fred ville nok være det bedste for ham).
    Så ja, jeg har da overvejet ikke, at vaccinere, men når det er bevist, at det kan skade nyrene, så hælder jeg da mere til, at han ikke bliver vaccineret, ellers hvert 3. år.

• #11   24. sep 2012 Tak for alle jeres svar, det har givet lidt mere klarhed smiley
    med de første basis vacciner, mener I da, den første de får samt den en måned efter?

• #12   24. sep 2012 Jamen altså hvis hun ikke er i kontakt med andre dyr overhovedet - så kan hun jo heller ikke rigtig blive smittet - og jeg vil da 1000 gange hellere bruge pengene på nye ting til hende(:
    Men er det uansvarligt/dumt ikke at vaccinere hende overhovedet? Hun er ikke blevet det endnu.

• #13   24. sep 2012 Ja Mie, det er det der menes med basis vaccine, den første og den 1 måned efter.

Maria K, det er op til dig selv, syntes ikke det er uansvarligt, risikoen for de sygdomme som der vaccineres mod, når du har en total indekat er jo så umanerlig lille, så hvorfor gøre det?? og ellers kan du jo vælge at vaccinere hvert 2. eller 3. år.

• #14   24. sep 2012 I teorien ville jeg umiddelbart vaccinerer vores indekatte hvert 2-3 år, meeeen nu bliver de jo udstillet så der skal de hvert år.

• #15   24. sep 2012 Super, skulle lige være sikker smiley

Jeg mener selvfølgelig også at det er op til en selv om man vælger at vaccinere sine katte eller ej. kender da også selv flere, der vælger ikke at vaccinere deres katte og andre vælger jo så at gøre det.

• #17   25. sep 2012 Mine forældres hund kommer af og til i vores hjem , findes der sygdomme der kan smitte fra hund til kat ? ( hunden er vacineret)
    Kan jeg bære smitte af katte syge eller katte influenza eller lign. med hjem hvis jeg rører ved en syg kat et sted ?

• #18   25. sep 2012 Dine forældres hund kan i princippet godt bære sygdomme til dine dyr, du kan teoretisk set også, men lige med hensyn til dig vil jeg sige teoretisk, og hvis du vasker fingre efter at have rørt ved en syg kat, så er risikoen jo minimal, hvilket jeg ville gøre hverenten jeg havde kat eller ej, jeg vasker altid hænder efter at have røret ved en fremmed kat, den kan jo også smitte mig..

• #19   25. sep 2012 Vil dog lige sige, at de bakterier der bliver vaccineret imod, jo ikke sidder i pelsen på dyrene, men overføres primært via spyt og blod (samt samleje mellem dyrene), så det er jo oftest via kampe eller 2 dyr der gnider tæt op af hinanden..

• #21   25. sep 2012 Nej Lotte det ved jeg godt, vidste bare ikke lige hvad jeg skulle kalde det i forklarings øjeblikket smiley

• #22   25. sep 2012 Jeg har min gang i en heste stald ,hvor stald kattene ikke bliver vacineret, så jeg tror nok jeg vælger at vacinere Maximus årligt , jeg vil nødigt slæbe noget med hjem.
    Better to safe than sorry smiley

Kommentér på:
Vaccination af indekatte?

Annonce