Lov omkring katte {{forumTopicSubject}}
Jeg vil gerne starte med at sige at jeg ikke ønsker en heftig diskussion omkring indekatte vs. udekatte. Jeg respektere at folk holder kat på forskellige måder, og ligeså ønsker jeg at blive respekteret for den måde jeg holder kat på
Når det så er sagt så kommer vi til selve essensen af mit spørgsmål. Der har flere gange været Loven om mark- og vejfred oppe og vende, og jeg hører rigtig mange gange at folk siger at det ikke er lovmæssigt at man skal holde sin kat inde på sin egen grund. Derfor bliver jeg nysgerrig på hvordan i læser §1.
Jeg læser den nemlig som lige præcis det, at man ikke må have katten andre steder end på sin egen grund, men vil gerne hører hvordan folk herinde mener den skal forståes da jeg kan læse mig frem til at det ikke er alle der er lige enige
§1 i ''Lov og mark- og vejfred'' citeret ordret:
<b>§1.</b> Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget.
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
Der har været nogle kilometer lange tråde herinde om hvordan det var, og mener det endte med at en simpelthen skrev ind til ministeriet (eller hvor man skriver hen) og spurgte, og fik netop dette svar.
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 19 Svar: 64
Citat:§1 omhandler pligten til at holde sin kat inde på sin egen grund. (taget direkte fra Kattens værns hjemmeside
jul 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 9
Sådan er det med de fleste ting der ikke straffes alvorligt, det gælder ikke kun katte, hvor mange bryder ikke færdselsloven hver dag.
apr 2011
Søg nu bare på emnet i forummet og du vil kunne læse hvordan den netop skal forstås. Med de højere magters "fantasifulde fortolkninger".
nov 2008
Derudover siger også Dyrenes Beskyttelse at loven omkring mark- og vejfred gælder for kattene.
jul 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 9
Det fremgår af § 14 stk. 1 i lov om mark- og vejfred:
"Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret herved kommer til skade eller omkommer".
Så naboen må altså gerne fange din kat med en fælde eller en skovl, hvis han har lyst.
apr 2011
nov 2008
Viking Cats (gruppe indenfor Tica) er så også en af de 100 kan jeg forstå. De skriver rent citeret: ''efter Mark- og vejfredsloven er man som katteejer faktisk forpligtet til at holde sin kat på egen matrikel; det er altså et lovbrud at lade den løbe frit, og man er erstatningsansvarlig for skader, den eventuelt måtte forvolde.''
nov 2008
Jeg takker for en god debat. I er selvfølgelig velkomne til at diskutere videre
Håber alle har en fortsat behagelig aften.
nov 2008
Jeg logger nu. Skal tidligt op i morgen
apr 2011
Der får man da svar. Og så kan man endda gå ind og dobbelttjekke paragafer og styk.
dec 2011
Følger: 17 Følgere: 17 Katte: 3 Emner: 6 Svar: 59
Hver morgen var der skrald for deres katte havde lavet huld i vores skalde spand.. :((
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Svar: 10
apr 2011
Hegn eller voliere
aug 2012
apr 2011
Mit svar er: Hegn eller voliere til at holde dine katte væk selvfølgelig
aug 2012
apr 2011
Og undskyld jeg ikke kunne vide der var fælles vej....
Troede jeg svarede på et uskyldigt spørgsmål
aug 2012
apr 2011
Så jeg tror ikke man føler sig indelukket som sådan. Men man kan jo også lave flotte volierer på alle størrelser med fin indretning.
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 591
Hvor står det henne?
Katte hører i visse tilfælde også hjemme under landbrugsdyr. Landmænd har eksempelvis skattefradrag for foder og dyrlæge til katte under forudsætning af, at disse katte ikke har adgang til stuehuset.
Endelig har ministeriet fødevarer, landbrug og fiskeri kommenteret loven i en publikation.
(link fjernet)
Om begrebet husdyr skriver de følgende:
"Begrebet ”husdyr” er ikke nærmere defineret i lovens kapitel I. I lovens § 1, stk. 2, fastslås det dog, at under begrebet ”husdyr” henregnes tillige pelsdyr, der er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Begrebet ”husdyr” antages herudover almindeligvis foruden nyttedyr i landbruget, såsom heste, kvæg, svin, får, geder, fjerkræ, også at omfatte visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte, jf. således også lovens § 14."
At ministeriets antagelse om, at katte er omfattet af lovens § 1 ikke har praktisk betydning, er en anden diskussion.
Desuden har jeg endnu tilgode at se en afgørelse, hvor en katetejer dømmes for at lade sin kat gå frit. I det hele taget har jeg aldrig set nogen domme, hvor der bliver taget stilling til dette forhold.
Det er derfor lidt svært at vide, om katte skal holdes på egen matrikel eller ej, og det er efter min mening blot en kendsgerning.
sep 2007
sep 2007
Du skriver at katte ikke er omfattet af begrebet husdyr i lovens forstand. Jeg henviser til ministeriets kommentarer til loven, og til gældende skattelovgivning - også er jeg Prins Knud?
sep 2007
"Som spørgsmålet er omkring lovgivningen i øjeblikket, der kan man ikke sige at katte er omfattet af lovpåbudet om at holde husdyr på egen grund."
Det er jeg enig i.
Ligesom det heller ikke kan afvises at katte rent faktisk er omfattet af bestemmelsen.
Men når ministeriet efter deres bedste overbevisning antager, at katte er omfattet af bestemmelsen, hvorfor skulle min opfattelse så være anderledes?
Lov omkring katte