{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.412 visninger | Oprettet:

Parring efter kejsersnit? {{forumTopicSubject}}

Vores kat gik i fødsel d. 19/12, hvor vandet gik og så kom fødslen ikke videre.. Efter vagtdyrlægens råd så vi tiden an til dagen efter, da hunkatten slet ikke virkede påvirket eller alment dårlig på nogen måde.. Dagen efter var der stadig ingen veer, og der begyndte at kunne ses let pletblødning fra skedeåbningen.. Vi fik derfor foretaget et kejsersnit på hende, hvor de fjernede en enkelt killing som var misdannet (organerne sad udenfor kroppen og der var knæk på rygsøjlen). Hun har dog tidligere fået et ganske sundt kuld som hun fødte ved egen hjælp - og hun har ikke fået p-piller i flere måneder før eller under drægtigheden.

Vores spørgsmål er så omkring hvornår hunkatten må parres igen efter kejsersnittet? Vi har snakket med flere dyrlæger, og har fået forskellige svar? Nogle mener at livmoderen skal udvides igen forholdsvis hurtigt efter og andre mener at man skal vente 6 mdr med en ny parring..? En søgning på nettet gjorde os ikke klogere, da vi der stødte ind i de samme forskellige svar..

På forhånd tak for hjælpen smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Parring efter kejsersnit?
  • #1   23. dec 2010 Min flashy har også fået et kejsersnit.
    Vi fik at vide at hun måtte/skulle parres to mdr efter.

Det blev hun og det gik fint ved den fødsel
    Hilsen Lisbeth

• #2   23. dec 2010 Okay, så kunne hun føde selv anden gang? Vores har selv født uden problemer en gang før, men man kan jo ikke andet end at blive lidt nervøs når det her er sket.. har simpelthen så ondt at hende, selvom hun nu egentlig virker ret tilfreds og er helt som hun plejer - bare lidt irriteret over kraven.. Hvorfor fik din kejsersnit? Var alle killinger raske og levendefødte efterfølgende??

• #3   23. dec 2010 Gitte J: Ja, der var desværre kun den ene killing.. Så det er rigtigt trist det hele - vi havde rigtigt glædet os til killinger - de havde været et dejligt lyspunkt i en ellers rigtig trist tid, da vi desværre har en del sygdom, både i min og kærestens familie.. Men vi har stadig hunkatten og hun har det godt - hvilket selvfølgelig er det allervigtigste...

• #4   23. dec 2010 vi har selv haft kejsersnit på vores Celeste og hun gik kun til killingerne var ca 13-14 uger og så parrede vi hende igen og hun fødte uden problemer fint selv her d. 29/ 10

• #5   23. dec 2010 Drægtigheden, og da slet ikke med een killing, tærer ikke i den grad på en hunkat som fodring af killinger gør.

Efter hvad jeg har læst skal man parre så hurtigt som muligt efter et kejsersnit - det er ihvertfald ikke 6 måneder.

Katte er designet til at reproducere sig selv - så længe man får kuld på unge katte der er i god kondition - så er der intet forgjort i det. Langt mere forsvarlig end at tage kuld med lang tid imellem på gamle katte.

• #7   23. dec 2010 Jeg kunne heller ikke få det helt til at hænge sammen.. den ene dyrlæge sagde nemlig at der skulle gå 6 mdr, fordi hun skulle være helet ordentligt.. men jeg er sygeplejerske - og det tager da bestemt ikke operationssår 6 mdr om at hele ordentligt op - i hvert fald ikke hos mennesker..

Er rigtigt glad for jeres svar, så tror jeg vi prøver igen efter 2 - 3 mdr..

Sofie H --> Jeg synes bestemt ikke at hun har lidt overlast - vi var først sikker på at hun var gravid da vi kunne mærke liv i hende, for en killing fylder jo ikke ligefrem så meget, så man kunne stort set ikke mærke graviditeten på hende overhovedet.. Hun har ikke killinger hun skal passe nu, og hun er i fin form og foderstand, og er fuldstændigt sig selv.. Men det er klart at hun skal være 100% helet op inden, og det er jo så det jeg søger råd omkring..

• #8   24. dec 2010 Min dyrlæge anbefaler også hurtig parring igen.
    Og mht kraven hun har på,den stresser hende da mere end den gavner,prøv at tage den af og se hvordan det går..
    Tror ikke at hun gør noget ved såret,det sker faktisk meget sjælendt.

• #9   24. dec 2010 Min dyrlæge har altid sagt at der bør gå 2 måneder...

Og som Lis siger, kan en killing jo ikke tage det store fra katten, så fremt den er i god foderstand...

Lene og Høgerstedets skovkatte

• #10   24. dec 2010 Hanne N --> Hun slikkede desværre med det samme i såret da hun kom hjem og ikke havde krave på, så tror desværre hun er nødt til det - hun prøver også på at slikke i det når kraven er på - så hun ender med at slikke på kraven i stedet.. det er heldigvis sådan en blød krave, som går ned over skuldrene og ikke de typiske "lampeskærme".. Men det er klart at hun hellere vil have den af, den må også være irriterende..

I skal have tak for alle jeres svar, synes det er dejligt at man kan få hjælp herinde, når der er behov for det.. Vi prøver en parring efter 2 mdr.. kan også forestille mig at livmoderes har bedre af at blive udvidet så den ikke bliver rigid pga arvæv smiley

• #12   25. dec 2010 der er vel ca 10 udvendige sting, tror jeg.. hmm, jeg tænker bare med alle de bakterier de har i munden og så på et helt nyt operationssår? I hvert fald hos mennesker er det jo rigtigt vigtigt at holde redskaber sterile og vaske med NaCl når man har med operationssår at gøre? Det ville også bare være ærgeligt hvis hun nu når at rive stingene op inden jeg opdager det.. Så jeg tror hun beholder den på et par dage og når det så er ved at hele op så får hun den af - hun er også ved at vænne sig til den, hun forsøger i hvert fald ikke at hive den af længere, og falder heller ikke i den smiley

• #13   25. dec 2010 måske en bodyskocling er modellen?
    http://www.kattegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=9807

den sidste med hulller i, den har jeg oplevet en kat fik en kontaktallergi af - så brug kun microfiber.

Tungen er fyldt med baktusser - får hun et sting op - så er der adgang.

Min oplevelse er interessen for "snittet" afhænger meget af hvad sutur (tråd) dyrlægen bruger

• #15   25. dec 2010 Wow Lis - Det var smart med sådan en bodystocking.. Det vil jeg prøve at kreere til hende i stedet smiley
    Ja, jeg havde også lidt håbet hun ville blive syet med indvendige.. Men det er nu ellers et virkelig flot operationssår og virkelig pæne suturer - det har de gjort godt. Det passer lige med at hun er gået i 10 dage nytårsaften - men så er det godt jeg selv kan tage dem smiley Men kan helt sikkert anbefale Nykøbing F. dyrehospital, til dem der bor i omegnen.. Virkelig dygtige dyrlæger og til en rimelig pris oven i købet smiley

• #16   25. dec 2010 Virker sikkert temmelig nørdet når jeg skriver Fata's microfiberknæstrømper har den bedste pasform:-)

Koster omkring 20 kr for 2 par, altså der er til FIRE body'er

• #17   26. dec 2010 Tusind tak Lis, dem vil jeg prøve at få fat på smiley

• #18   15. aug 2013 Anne har lige fået kejsersnit og desværre to døde killinger. Dyrlægen sagde hun kunne parres igen efter 2-3 måneder.

Sådan ser det ud - længere snit end sterilisering, men fint lavet

profilbillede
  • #19   19. aug 2013 sådan ser det ud i dag - reaktion på suturen, glemte i al stressen at sige udvendige sting. Det falder af sig selv

profilbillede
Kommentér på:
Parring efter kejsersnit?

Annonce