Parring efter kejsersnit? {{forumTopicSubject}}
Vores kat gik i fødsel d. 19/12, hvor vandet gik og så kom fødslen ikke videre.. Efter vagtdyrlægens råd så vi tiden an til dagen efter, da hunkatten slet ikke virkede påvirket eller alment dårlig på nogen måde.. Dagen efter var der stadig ingen veer, og der begyndte at kunne ses let pletblødning fra skedeåbningen.. Vi fik derfor foretaget et kejsersnit på hende, hvor de fjernede en enkelt killing som var misdannet (organerne sad udenfor kroppen og der var knæk på rygsøjlen). Hun har dog tidligere fået et ganske sundt kuld som hun fødte ved egen hjælp - og hun har ikke fået p-piller i flere måneder før eller under drægtigheden.
Vores spørgsmål er så omkring hvornår hunkatten må parres igen efter kejsersnittet? Vi har snakket med flere dyrlæger, og har fået forskellige svar? Nogle mener at livmoderen skal udvides igen forholdsvis hurtigt efter og andre mener at man skal vente 6 mdr med en ny parring..? En søgning på nettet gjorde os ikke klogere, da vi der stødte ind i de samme forskellige svar..
På forhånd tak for hjælpen
dec 2006
Følger: 36 Følgere: 33 Katte: 16 Emner: 39 Svar: 366
Vi fik at vide at hun måtte/skulle parres to mdr efter.
Det blev hun og det gik fint ved den fødsel
Hilsen Lisbeth
jun 2005
Følger: 2 Følgere: 16 Emner: 58 Svar: 336
jun 2005
sep 2006
Følger: 74 Følgere: 118 Katte: 17 Emner: 59 Svar: 1.066
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Efter hvad jeg har læst skal man parre så hurtigt som muligt efter et kejsersnit - det er ihvertfald ikke 6 måneder.
Katte er designet til at reproducere sig selv - så længe man får kuld på unge katte der er i god kondition - så er der intet forgjort i det. Langt mere forsvarlig end at tage kuld med lang tid imellem på gamle katte.
jun 2005
Er rigtigt glad for jeres svar, så tror jeg vi prøver igen efter 2 - 3 mdr..
Sofie H --> Jeg synes bestemt ikke at hun har lidt overlast - vi var først sikker på at hun var gravid da vi kunne mærke liv i hende, for en killing fylder jo ikke ligefrem så meget, så man kunne stort set ikke mærke graviditeten på hende overhovedet.. Hun har ikke killinger hun skal passe nu, og hun er i fin form og foderstand, og er fuldstændigt sig selv.. Men det er klart at hun skal være 100% helet op inden, og det er jo så det jeg søger råd omkring..
jun 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 117 Svar: 1.283
Og mht kraven hun har på,den stresser hende da mere end den gavner,prøv at tage den af og se hvordan det går..
Tror ikke at hun gør noget ved såret,det sker faktisk meget sjælendt.
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 66 Katte: 20 Emner: 23 Svar: 197
Og som Lis siger, kan en killing jo ikke tage det store fra katten, så fremt den er i god foderstand...
Lene og Høgerstedets skovkatte
jun 2005
I skal have tak for alle jeres svar, synes det er dejligt at man kan få hjælp herinde, når der er behov for det.. Vi prøver en parring efter 2 mdr.. kan også forestille mig at livmoderes har bedre af at blive udvidet så den ikke bliver rigid pga arvæv
jun 2005
nov 2008
http://www.kattegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=9807
den sidste med hulller i, den har jeg oplevet en kat fik en kontaktallergi af - så brug kun microfiber.
Tungen er fyldt med baktusser - får hun et sting op - så er der adgang.
Min oplevelse er interessen for "snittet" afhænger meget af hvad sutur (tråd) dyrlægen bruger
jun 2005
Ja, jeg havde også lidt håbet hun ville blive syet med indvendige.. Men det er nu ellers et virkelig flot operationssår og virkelig pæne suturer - det har de gjort godt. Det passer lige med at hun er gået i 10 dage nytårsaften - men så er det godt jeg selv kan tage dem Men kan helt sikkert anbefale Nykøbing F. dyrehospital, til dem der bor i omegnen.. Virkelig dygtige dyrlæger og til en rimelig pris oven i købet
nov 2008
Koster omkring 20 kr for 2 par, altså der er til FIRE body'er
jun 2005
nov 2008
Sådan ser det ud - længere snit end sterilisering, men fint lavet
nov 2008
Parring efter kejsersnit?