{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.061 visninger | Oprettet:

Love om kattehold {{forumTopicSubject}}

Nu hvor der er meget snak om den forestående høring af ''love omkring katteopdræt'' fra justitsministeriet er jeg blevet meget i tvivl. Jeg har læst den midlertidige bekendtgørelse igennem flere gange, men syntes stadig ikke helt jeg kan se mig ud af det, så nu beder jeg om jere hjælp. Vil gerne lave 2 lister. En over hvad det betyder for folk med 3 eller flere kuld om året og en med hvad det betyder for folk med maks. 2 kuld om året.
Har nemlig svært ved at se mig ud af hvad man skal i hvert tilfælde. Jeg har i forvejen skrevet lidt på listen, men i må meget gerne hjælpe med at udfærdige disse lister, da der er mange punkter jeg ikke helt kan se mig ud af. Her er hvad jeg indtil videre har forstået:

Folk med maks. 2 kuld/årligt:
- Skal bare fortsætte med at følge reglerne under Felis Danica

Folk med 3 eller flere kuld/årligt:
- Skal have tilladelse til at drive deres opdræt hos politiet
- Skal have en dyrepasserassistentsuddannelse eller en uddannelse på samme niveau
- Skal have bygninger særskilt til kattene eks. løbegårde.

Hvad mere?

Dette skal til for

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Love om kattehold
  • #1   27. aug 2010 Følger lige med smiley

• #4   27. aug 2010 Felis F: Er du sikker på det? Sådan som jeg har forstået det, kommer det ikke til at betyde at man skal momsregistreres og betale skat. SKAT ser nemlig stadig opdrættet som være en hobby, og det er det der har betydning, så tror altså ikke at SKAT bliver blandet ind i det, sådan som jeg har forstået det.

Følgende er citat fra JYRAK's hjemmeside:
    ''denne bekendtgørelse IKKE operer med at opdrættere skal registreres som erhvervsdrivende!!! Den kræver at de mennesker der opdrætter katte med henblik på salg skal have en tilladelse til opdrættet!! Se det er noget helt andet! Hvis man skal registreres som erhvervsdrivende skal det ske genne erhvervs og selskabsstyrelsen, hvor man også kan momsregistrere sig. Det kræver at du sælger killinger for mere end 50.000 kr om året OG at dit opdræt enten giver eller har udsigt til at give overskud!! - og denne registrering har IKKE noget som helst med denne bekendtgørelse at gøre!! ''

• #5   27. aug 2010 Lige nu synes jeg det hele er lidt "russisk" og alt for mange hvis og måske. Nu tager jeg det ikke så tungt, for jeg laver max 2 kuld om året uanset loven, så jeg bliver ikke ramt, sådan som det ser ud lige nu.
    Men jeg finder denne uvished ganske uholdbar og frustrerende og især for de opdrættere der laver flere kuld end de 2. Jeg kan blive nervøs for at samtidig med at der er nogen ting der bliver lidt vanskeligere, vil der være nogen der vil omgåes den eventuelle lov.
    Men jeg vil især sige til dem der nu sidder og overvejer at starte et opdræt, at det måske ville være en god ide at vente indtil vi ser den færdige lov. Det kan jo få en stor betydning for nogen

• #6   27. aug 2010 Du glemmer at få med, at de gerne vil have man får et sterilt rum til kattene...

• #7   27. aug 2010 Folk med maks. 2 kuld/årligt:
    - Skal bare fortsætte med at følge reglerne under Felis Danica

Folk med 3 eller flere kuld/årligt:
    - Skal have tilladelse til at drive deres opdræt hos politiet
    - Skal have en dyrepasserassistentsuddannelse eller en uddannelse på samme niveau
    - Skal have bygninger særskilt til kattene eks. løbegårde.
    - Rummet hvor kattene skal holdes skal være sterilt

Hvad mere?

• #8   27. aug 2010 Undskyld, men du kan jo blive ved. . De skal jo også have besøge af dyrlægen x antal gange, osv osv..

• #10   27. aug 2010 Jeg er blandt andet helt med på at vi skal have noget viden for at have med dyr at gøre, men syntes stadig at det er lige stramt nok at man skulle have en uddannelse som dyrepasserassistent som tager 2 år. De fleste med opdræt har jo også et arbejde ved siden af, hvilket vil sige at de har læst i - lad os tage et eksempel - 4 år, og for at få lov at have et hobbyopdræt af katte skal de så læse i yderligere 2 år, hvilket betyder at de ikke kan passe et job, og det kan betyde meget for dem økonomisk. Jeg syntes i stedet at man skulle lave et obligatorisk kursusforløb forløbende enten om aftenen eller over weekenderne i en bestemt periode eks. 1 år. På den måde ville man have mulighed for at passe et normalt arbejde samtidig med at man tager disse kurser. Selvfølgelig skal man så også op til en prøve, så man sikrer at folk lærer hvad de har brug for.

Det er selvfølgelig bare en tanke.

• #11   27. aug 2010 jeg har helt droppet at bryde mit hoved med det til det bliver ( hvis det nogensinde bliver ) en realitet, helt ærligt vi registrerede opdrættere skal i forvejen følge en masse regler og kan blive suspenderet fra klub osv hvis vi ikke holder disse.... hvad angår hvordan man har sine katte regner jeg søreme da med at dyrlægen som kommer her indimellem når det er svært at komme til ham, siger hvis der er forhold som ikke er iorden...

Tror personligt at et dyrepoliti ville hjælpe vores dyr mere, da alle jo kunne ringe angående alle og ikke kun reg. opdrættere hvis der var noget omkring dyr som de mener skal undersøges nærmere EKS om nogen som har huskatte sender killingerne ud af huset før de er 12 uger gamle..... har svært ved at se hvordan de kan håndhæve den lov ???? dyrlægerne vil ikke tage det ansvar hvilket jeg godt forstår

• #13   27. aug 2010 Syns det er langt ude med steril rum, skat osv., det er ikke noget man tjener nogen penge på i den lange ende! smiley
    Jeg er ved at starte op, men holder mig til 2hunkatte til man ved hvad der kommer til at ske!

• #14   27. aug 2010 Du kan sådan set heller ikke gøre ret meget andet lige nu Randi K. Men det er osse med stor spænding jeg venter på hvad de kommer frem til. I bund og grund er det tåbeligt for de fleste af os. I det hele taget vil jeg rigtigt gerne se hvordan de vil effektuere en sådan lov i det daglige. De kan ikke engang sørge for at de gamle love overholdes.

• #15   27. aug 2010 Marianne- Nej, det kan de nemlig ikke! Syns de skulle bruge deres krafter andre steder.
    Men syns sådan set at hvis man har et stort katteri med mere en 4kuld om året, at et dyrlæge tjek er okay at forlang. smiley
    For så ville der måske blive taget nogen af de der ikke er så skide seriøse med deres opdræt, som bare avler og avler og avler....
    Der er desværre og rådne reg. opdrættere.

• #16   27. aug 2010 Og også for at tjekke forholdene er iorden når det er større katte-flokke.

• #17   27. aug 2010 Der har jo været et par forhold der har gjort at regeringen belv nødt til at kigge på katteavlen i Danmark. Sådan har det altid været - alle dem der kan finde ud af det på fornuftig vis skal straffes fordi der nogle få der ikke kan

• #19   28. aug 2010 Uanset hvad de finder på så vil der altid være nogen kedelige typer der kan finde smutveje eller svindle alligevel. Det være sig registrerede opdrættere som ikkeregistrerede. Men de vil under alle omstændigheder være uden for rækkevidde af sund fornuft. Det er jo nemt nok at skifte ejerskab på f.eks. en hunkat, så det på papiret ser ud som om man kun har 2, men man kan i realiteten have flere. Mand og kone kan have hvert sit opdrætternavn osv osv. Og det er helt klart den slags fuskerier vi først vil KUNNE komme til at opleve, hos dem der måske har 3 eller 4 eller flere fertile hunner. Det kan godt være jeg er dum, men hvor mange fertile hankatte må man have ?? Jeg synes nemlig det er mere besværligt at have en fertil hankat. Min er ikke isoleret, da han ikke strinter (endnu), Men nogle hankatte har meget begrænset omgang med mennesker og andre katte. De er slet ikke omtalt i hørringsforslaget.
    Uanset hvad det ender ud i, så vil der med mellemrum dukke skrækhistorier op, med misrøgtede katte. En opdrætter der har mistet overblikket osv osv.
    Men de kunne jo passende starte med at håndhæve 12-ugers reglen for killinger, for at vise at vi IKKE tillader liggyldig omgang med katte i Danmark. Og ellers reagerer på de henvendelser der kommer om dyremishandling. Det største problem, som jeg ser det, er den slappe håndhævelse af de i forvejen eksisterende love.

• #20   28. aug 2010 Helt enig Marianne!
    Stram op på de love der i forvejen er, inden der laves nye.

Kommentér på:
Love om kattehold

Annonce