Hvorfor flaskes så mange killinger op? {{forumTopicSubject}}
Når man læser diverse indlæg her på kattegalleriet, så kan man let få det indtryk, at det er et udbredt problem, at kattemødre enten ikke vil eller ikke kan passe deres killinger. Der er ihvertfald påfaldende mange brugere, der skriver at de har flasket mange kuld op.
Jeg kan ikke lade være med at undre mig over hvorfor det er så udbredt hos katte, at de ikke passer deres killinger. Det er ligefrem så udbredt, at folk ligefrem føler det nødvendigt, at indkøbe mme og sutteflasker INDEN killingerne er født.
Hvis man kigger på andre husdyr og/eller kæledyrs arter, så hører det absolut til sjældenheder, at moderen ikke vil tage sig af afkommet.
Hvad er det der er "galt" siden så mange kattemødre opgiver killingerne?
mar 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 7 Emner: 71 Svar: 366
Der kan være mange årsager til bla. nedsaat mælke produktion grundet evt en sygdom i mælke kirtlerne.
Det kan også være et kuld der er så stort at mælken fra moren ikke er nok, og at killingerne derfor ikke tager det på de skal. og man må flaske dem ved siden af
Det kan også være nogle har rørt meget på killingerne og moren derfor ikke gider dem.
Vores hun har lige født for 3 uger siden. det gik jo heldigvis godt alt sammen og han vejer for meget i følge vægt skemaerne
Så det er ikke alle der gør det
jun 2004
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 6 Emner: 80 Svar: 535
Min viden og erfaring med både hundeavl og hesteavl er stor, og selvfølgelig kan det ske, at tæven eller hoppen dør, eller bliver så syg, at den ikke kan tage sig af føllet/hvalpene, men det er da heldigvis sjældent, og endnu mere sjældent er det, at de ikke vil kendes ved deres afkom.
mar 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 7 Emner: 71 Svar: 366
mar 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Emner: 30 Svar: 393
der ikke gider bruge penge på at neutralisere deres kat, men som heller ikke gider killinger.
Når deres kat så får killinger, dumpes killingerne rundt omkring i f.eks skraldespande, containere, på rastepladser i grøftekanter, på dyrlægens dørtrin.
Og så er vi nogen der igen igen igen træder til og flasker disse små killinger op.
Der er også dannet en forening, der består af mennesker, der flasker disse killinger, og sørger for de er sunde og raske og så bliver de formidlet ud i nye hjem, når de er klar, og de er neutraliseret og vaccinerede og øremærkede, og koster under 1000,-kr, hvilket er billigt i forhold til hvad det koster at "lave" disse hjælpeforanstaltninger.
Sagde Dorte der har flasket killinger i massevis.
jun 2004
Det I skriver forklarer jo ikke hvorfor så mange helt almindelige kærlige og ansvarsbeviste katteejere er nød til at flaske killingerne op, fordi deres hunkatte ikke selv vil/kan.
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 30 Katte: 5 Emner: 28 Svar: 754
Jeg tror vi/de ofte er for hurtige med hjælpeflasken, fordi vi har en forestilling om hvor meget de små skvat skal tage på.
I naturen ville ikke alle killingerne overleve og det ville på den måde regulerer sig selv, men når vi/man har "dyre" , højt elskede, katte, hvor man kan tjene en bette slat penge på de killinger der nu er, skulle så mange som muligt jo gerne overleve.
Jeg tror det er for meget menneskelig indblanding, for meget pyller og for meget kontrol, der er "synderen".
okt 2009
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 2 Emner: 63 Svar: 618
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 30 Katte: 5 Emner: 28 Svar: 754
apr 2008
Følger: 91 Følgere: 85 Katte: 9 Emner: 81 Svar: 7.602
Men jeg tror at ro omkring fødslen og efter er det vigtigste til mormissen og killinger. Både ro fra hjælperen der er tilstede ved fødslen, men også bagefter af andre katte, hunde osv. Jeg syntes det er alm. sund fornuft.
jun 2004
Se bare på folks behov for at kende kønnet på deres barn, længe før barnet er født.
Vi lever i en tid, hvor næsten alt er menneskestyret, og det moderne mennesker ser det som selvfølge, at man kan styre naturen.
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.227
Jeg har selv haft et kuld på 7 og de kunne fint klare det hos mælkebaren, giv moderen masser af god mad og vand og fred og ro, så går det oftes helt fint.
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Katte: 14 Emner: 14 Svar: 1.395
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
feb 2010
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.227
En ting er at støtte lidt.. Men synes mange de handler for hurtigt og vupti så har en anden overtaget eller missemor fik ikke en reel chance og derved ikke vil killingerne..
jun 2004
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 5 Emner: 78 Svar: 510
Nej nu er jeg alvorlig... Det er bestemt en bekymrende trend, og det lader til at den tager til i styrke. Folk anskaffer sig dyr, for så at skille sig af med dem igen når de når en vis alder, og så igen anskaffe sig et nyt lille væsen. Det er også en skidt trend, som peger hen imod denne trend, at opfostre dyrebørn, jeg syntes der tegner sig et klart billed af hvad det er for mennesker som har tendens til at gøre det.
En ting er at være forbedredt, det kan jeg forstå, en anden ting er at gøre det igen og igen og igen, der er ingen som skal bilde mig ind at ud af 3-4 kuld er der en eller alle killinger der har behov for ekstra pleje. Ej heller at 3-4 mødre bliver kørt ned, eller på anden vis ikke er istand til at varetage moder rollen. Der er mange historier der ikke hænger sammen, og jeg må indrømme at jeg er holdt op med at skrive i de tråde.
Det samme gælder for dem, som gang på gang skriver at deres kat er gravid, og dagene går og der bliver skrevet hver dag om denne graviditet, og der går 70-80 dage og så stopper skriverierne, for så et par mdr. efter at starte forfra igen med samme historie.
I min bog handler det om opmærksomhed, eller mangel på samme.
jun 2004
Hvad det angår, der er jeg total pernittengryn og har feks foræret min gamle hest til en VOKSEN dame, selvom jeg snildt kunne have solgt, den til en ung pige, for jeg ville ikke risikere, at hesten endte som "omgangs hest".
Jeg har det på fuldstændig samme måde med hvalpe og killinger - jeg har da bemærket hvor mange af omplacerings hunde og katte der er sat til salg af HELT unge piger, som ikke kan have dyret mere, fordi de skal flytte eller fordi de ikke har "tid" til dyret.
De killinger min kat får i løbet af næste uge, de kommer KUN ud til VOKSNE mennesker, som for længst har slået rødder, og som har råd til at betale det det koster at have kat.
feb 2010
Når det så er sagt, så vil jeg altid været garderet med de remedier som jeg måske vil få brug for, og så krydse fingre at jeg kan smide det væk bagefter.
jun 2004
Hvordan kan man lovgive sig ud af problemet?
feb 2010
jun 2004
feb 2010
Hvorfor flaskes så mange killinger op?