{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.552 visninger | Oprettet:

Hvorfor flaskes så mange killinger op? {{forumTopicSubject}}

Når man læser diverse indlæg her på kattegalleriet, så kan man let få det indtryk, at det er et udbredt problem, at kattemødre enten ikke vil eller ikke kan passe deres killinger. Der er ihvertfald påfaldende mange brugere, der skriver at de har flasket mange kuld op.

Jeg kan ikke lade være med at undre mig over hvorfor det er så udbredt hos katte, at de ikke passer deres killinger. Det er ligefrem så udbredt, at folk ligefrem føler det nødvendigt, at indkøbe mme og sutteflasker INDEN killingerne er født.

Hvis man kigger på andre husdyr og/eller kæledyrs arter, så hører det absolut til sjældenheder, at moderen ikke vil tage sig af afkommet.

Hvad er det der er "galt" siden så mange kattemødre opgiver killingerne?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor flaskes så mange killinger op?
  • #2   14. maj 2010 Lise jeg tror ikke kun det er katte der ikke passer deres killinger smiley
    Der kan være mange årsager til bla. nedsaat mælke produktion grundet evt en sygdom i mælke kirtlerne.

Det kan også være et kuld der er så stort at mælken fra moren ikke er nok, og at killingerne derfor ikke tager det på de skal. og man må flaske dem ved siden af smiley

Det kan også være nogle har rørt meget på killingerne og moren derfor ikke gider dem.

Vores hun har lige født for 3 uger siden. det gik jo heldigvis godt alt sammen og han vejer for meget i følge vægt skemaerne smiley
    Så det er ikke alle der gør det smiley

• #3   14. maj 2010 Natascha J

Min viden og erfaring med både hundeavl og hesteavl er stor, og selvfølgelig kan det ske, at tæven eller hoppen dør, eller bliver så syg, at den ikke kan tage sig af føllet/hvalpene, men det er da heldigvis sjældent, og endnu mere sjældent er det, at de ikke vil kendes ved deres afkom.

• #4   14. maj 2010 Det er det nemmelig smiley

• #5   14. maj 2010 Og så er der alle de der %&¤&/% (/%&/65 &)(/%&%¤
    der ikke gider bruge penge på at neutralisere deres kat, men som heller ikke gider killinger.

Når deres kat så får killinger, dumpes killingerne rundt omkring i f.eks skraldespande, containere, på rastepladser i grøftekanter, på dyrlægens dørtrin.

Og så er vi nogen der igen igen igen træder til og flasker disse små killinger op.

Der er også dannet en forening, der består af mennesker, der flasker disse killinger, og sørger for de er sunde og raske og så bliver de formidlet ud i nye hjem, når de er klar, og de er neutraliseret og vaccinerede og øremærkede, og koster under 1000,-kr, hvilket er billigt i forhold til hvad det koster at "lave" disse hjælpeforanstaltninger.

Sagde Dorte der har flasket killinger i massevis.

• #6   14. maj 2010 Jamen Dorthe og Jeanette

Det I skriver forklarer jo ikke hvorfor så mange helt almindelige kærlige og ansvarsbeviste katteejere er nød til at flaske killingerne op, fordi deres hunkatte ikke selv vil/kan.

• #7   14. maj 2010 jeg tror det er fordi vi/de ikke tror på at vores/deres hunkatte kan selv.
    Jeg tror vi/de ofte er for hurtige med hjælpeflasken, fordi vi har en forestilling om hvor meget de små skvat skal tage på.
    I naturen ville ikke alle killingerne overleve og det ville på den måde regulerer sig selv, men når vi/man har "dyre" , højt elskede, katte, hvor man kan tjene en bette slat penge på de killinger der nu er, skulle så mange som muligt jo gerne overleve.

Jeg tror det er for meget menneskelig indblanding, for meget pyller og for meget kontrol, der er "synderen".

• #8   14. maj 2010 Min killing fik flaske det første døgn pga moren´s kejsersnit, både hun og killingen var svag og derfor fik han flaske ( i samråd med dyrlæge) derefter tog mormissen selv over igen og nu styrer hun det hele selv

• #9   14. maj 2010 Du skriver det så godt, Ulla smiley

• #10   14. maj 2010 Ulla jeg vil helst vælge at tro det ikke forholder sig sådan. Lidt godtroende må man vel godt være:)
    Men jeg tror at ro omkring fødslen og efter er det vigtigste til mormissen og killinger. Både ro fra hjælperen der er tilstede ved fødslen, men også bagefter af andre katte, hunde osv. Jeg syntes det er alm. sund fornuft.

• #11   14. maj 2010 Jeg tror at det er et behov for at få kontrol over naturen.

Se bare på folks behov for at kende kønnet på deres barn, længe før barnet er født.

Vi lever i en tid, hvor næsten alt er menneskestyret, og det moderne mennesker ser det som selvfølge, at man kan styre naturen.

• #12   14. maj 2010 Jeg vil give Ulla fuldstændig ret.

Jeg har selv haft et kuld på 7 og de kunne fint klare det hos mælkebaren, giv moderen masser af god mad og vand og fred og ro, så går det oftes helt fint.

• #13   14. maj 2010 Ud af alle de kuld vi har haft har jeg endnu tilgode at give sutteflaske. Jeg har haft et par store kuld hvor der har været en sulten killing ved 2-3 ugers alderen som havde behov for lidt supplemenet. Men ro, renlighed og regelmæssighed og godt foder - så klarer mormis det i 9 ud af 10 tilfælde.

• #14   14. maj 2010 Jeg ved ikke hvad årsagen er til at så mange killinger opflaskes, men tænker da nogle gange at det må være svært for en mormis at få ro og rum til at være mor i en to-værelseslejlighed, hvor der også bor andre dyr (katte, hunde) og børn.

• #15   14. maj 2010 Har kun flasket killinger en eneste gang, da missemor blev indlagt i komatøs tilstand og i 4 uger ikke selv var i stand til det. Det er bestemt ikke noget jeg vil anbefale at gøre for "sjov" og særligt glorværdigt er det heller ikke, kan jeg hilse at sige. Jeg ønsker aldrig at komme i den situation igen. Men jeg vil altid have det hjemme hvis jeg nu skulle være så uheldig at det skulle ske igen, Især fordi dette skete sidste på aftenen/midt nat, Men jeg nægter at lade killinger på ca 2 uger dø fordi jeg ikke er forberedt og nogen ikke synes det er ok. Denne tråd blev i øvrigt startet i går og og forgårs, så gad vide om der er gået mode i at tage det emne op ???

• #16   14. maj 2010 giver dig helt ret i at det er bekymrende hvis nogen gør det for "hyggens" skyld. Jeg gjorde helt sikkert ikke. Og vil meget nødigt have det ansvar igen, det er mormis alligevel bedst til, med mindre hun er død eller døden nær som min. Indlader man sig på den slags tager det mellem 30 min til en time pr killing, man skal huske på at man osse skal hjælpe dem med afføring og den slags. Og det skal så gentages op til 6 gange i døgnet alt efter killings alder. Man risikerer osse at hvis man blander sig alt for hurtigt og for meget opgiver mormis og så står man med det hele selv, ikke nogen ønskesituation. Har kun været så træt een gang før i mit liv og det var da jeg havde et barn med kollik. Men stadig vil jeg være forberedt, hvis jeg mod alle odds igen skulle komme i den situation

• #17   14. maj 2010 Jeg synes det er bekymrende.... Dem der gir flaske og "hjælper" med at flaske killinger op, har ikke set konsekvensen af det, for den kommer når de blir gamle...

En ting er at støtte lidt.. Men synes mange de handler for hurtigt og vupti så har en anden overtaget eller missemor fik ikke en reel chance og derved ikke vil killingerne..

• #18   14. maj 2010 Mode emne? Jeg kigger forbi KG sådan cirka hvert andet år, og var ikke lige klar over, at der var andre der havde åbnet for dette emne smiley

• #19   14. maj 2010 Arrrh Ulla --- Dyr ER BAMSER og DUKKELISE, de skal have tøj, og ble på, en sut + flaske i munden, de skal puttes kl 19, vækkes igen hver 2 time og skiftes, mades, nusses, pusses, og ikke at forglemme bøvses af ;o) Dyr er en erstatning, man kan så gisne om hvad det er en erstatning for.

Nej nu er jeg alvorlig... Det er bestemt en bekymrende trend, og det lader til at den tager til i styrke. Folk anskaffer sig dyr, for så at skille sig af med dem igen når de når en vis alder, og så igen anskaffe sig et nyt lille væsen. Det er også en skidt trend, som peger hen imod denne trend, at opfostre dyrebørn, jeg syntes der tegner sig et klart billed af hvad det er for mennesker som har tendens til at gøre det.

En ting er at være forbedredt, det kan jeg forstå, en anden ting er at gøre det igen og igen og igen, der er ingen som skal bilde mig ind at ud af 3-4 kuld er der en eller alle killinger der har behov for ekstra pleje. Ej heller at 3-4 mødre bliver kørt ned, eller på anden vis ikke er istand til at varetage moder rollen. Der er mange historier der ikke hænger sammen, og jeg må indrømme at jeg er holdt op med at skrive i de tråde.

Det samme gælder for dem, som gang på gang skriver at deres kat er gravid, og dagene går og der bliver skrevet hver dag om denne graviditet, og der går 70-80 dage og så stopper skriverierne, for så et par mdr. efter at starte forfra igen med samme historie.

I min bog handler det om opmærksomhed, eller mangel på samme.

• #20   15. maj 2010 En af måderne at stoppe denne trend kunne jo være, at man lader være med at forsyne disse pigebørn med killinger - jeg har aldrig forstået dem der vil sælge killinger/hvalpe eller heste til unge piger.

Hvad det angår, der er jeg total pernittengryn og har feks foræret min gamle hest til en VOKSEN dame, selvom jeg snildt kunne have solgt, den til en ung pige, for jeg ville ikke risikere, at hesten endte som "omgangs hest".

Jeg har det på fuldstændig samme måde med hvalpe og killinger - jeg har da bemærket hvor mange af omplacerings hunde og katte der er sat til salg af HELT unge piger, som ikke kan have dyret mere, fordi de skal flytte eller fordi de ikke har "tid" til dyret.

De killinger min kat får i løbet af næste uge, de kommer KUN ud til VOKSNE mennesker, som for længst har slået rødder, og som har råd til at betale det det koster at have kat.

• #21   15. maj 2010 Hvis der virkeligt er nogen der leger "far, mor og børn" med deres dyr, skulle de efter min bog, have en r..fuld. Det er bestemt ikke dukker eller bamser vi snakker om. Jeg tror der er mange der ser Animal Planet og der har set de forskellige udsendelser om de mennesker der tager lidende dyr ind og giver dem en chance for overlevelse. På en eller anden måde får de det så drejet til noget glorificerende og vil selv gerne være små "helte". Men den slags forskruede mennesker vil altid findes og dem når vi ikke her igennem. Det skal der lovgivning til og ansvarlige mennesker/voksne til.
    Når det så er sagt, så vil jeg altid været garderet med de remedier som jeg måske vil få brug for, og så krydse fingre at jeg kan smide det væk bagefter.

• #22   15. maj 2010 Marianne

Hvordan kan man lovgive sig ud af problemet?

• #23   15. maj 2010 Tja, jeg vil jo kalde det vanrøgt hvis man uden grund giver sig til at eksperimenterer med den slags uden "gyldig" grund. Så en opstramning af gældende regler og så nogle til at håndhæve det. Det er efter min mening samfundet som helhed der bærer ansvaret for at love og regler bliver overholdt. Ja jeg er klar over at det er drømmetænkning, jeg er trods alt ikke dum hele dagen. smiley

• #24   15. maj 2010 Det ville være en umulig opgave at håndhæve det smiley

• #25   15. maj 2010 JA

Kommentér på:
Hvorfor flaskes så mange killinger op?

Annonce