{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.588 visninger | Oprettet:

Lukket stamtavle? {{forumTopicSubject}}

Hvordan kan jeg finde ud af, om en kats stamtavle er lukket?
Jeg er nemlig blevet tilbudt en killing (race underordnet) og jeg har set begge forældres stamtavler, men der kommer ikke stamtavle på killingerne.
Jeg synes det virker lidt mærkeligt, da jeg godt ved det ikke koster en formue at få tavle på, og jeg vil egentlig godt betale lidt ekstra for en med tavle.
Jeg tænker om det kan være fordi, der er en af dem der ikke må avles på pga "defekter" i forhold til racestandarden eller sygdomme, men kan jeg på nogen måde tjekke om tavlen er lukket? og hvis jeg kan det, kan jeg så finde ud af hvorfor den er lukket.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lukket stamtavle?
  • #2   2. mar 2010 Ok - tænkte bare på om det var muligt at finde ud af det vha. stambogs nr? dem skrev jeg nemlig lige ned, fordi jeg syntes det virkede lidt underligt (sådan lidt ubemærket) tænkte ikke på at skrive opdrættere af forældrene ned.
    Ville gerne have undersøgt sagen nærmere, inden jeg besøger dem igen, fordi jeg nødigt vil blive glad for en af killingerne og så være nødt til at droppe det pga. dårlige gener

• #3   2. mar 2010 Det står faktisk på selve tavlerne. En lille rubrik i højre side med: Stambogførens bemærkninger. Der må ikke være skrevet i denne.

Kan godt forstå du er OBS. -
    Jeg ville prøve at ringe til en af katteklubberne, for at høre om de kunne søge på stambogsnummeret.

• #4   2. mar 2010 http://www.felisdanica.dk/

• #5   2. mar 2010 jeg vil også kontakte Felis Danica og høre om de kan hjælpe dig. Det burde være muligt at finde forældrenes opdrættere og spørge dem. Men ja, som Poly-cats siger, så må den lille rubrik i højre hjørne ikke være skrevet i, hvor der står "Stambogsførens bemærkninger:".

Jeg ville være meget betænkelig ved at købe en kat uden stamtavle, men hvor jeg må se forældrenes. Det er netop ikke svært at få en stamtavle når forældrene blot har det, også selvom man ikke har stamnavn, kan det lade sig gøre....

• #6   2. mar 2010 DK MISLING - det er jo også lige netop det jeg tænker. Normalvis betyder tavle ikke så meget for mig, meeeeeen nu når forældrene begge to har, så synes jeg det kunne tyde på, at der måske er et eller andet galt med en af dem.
    Jeg må prøve at få fat i Felis Danica

• #7   2. mar 2010 Der behøver nu ikke være noget galt bare fordi stamtavlen er lukket, måske sælger ikke ønsker katten ud til avl, eller køber ikke ville betale for en kat med åben stamtavle, den koster normalt mere end en kælekat, samt så indebærer det et vist ansvar at opdrætte..

• #8   2. mar 2010 pernille K - der er ingen af killingerne, som bliver neutraliserede og de kan jo derfor på sigt bruges til avl. Jeg vil som køber gerne betale lidt ekstra for en med tavle (den vil jeg nu selv sørge for at få neutraliseret, da jeg ikke ønsker at avle)
    Jeg spurgte ganske lidt til, hvorfor der ikke kommer tavle på, og fik et lidt undvigende (efter min opfattelse) svar om, at de ikke var tavleryttere.
    Jeg siger heller ikke det er 100% sikkert, at der er noget galt med nogen af kattene, men jeg vil bare gerne undersøge sagen nærmere, inden jeg bruger mine penge smiley

• #9   2. mar 2010 Hvis du gerne vil købe en kat med tavle skal du jo ikke købe den du har fået tilbudt.. For hvis de ikke kan lave stamtavle på killingerne,men forældredyrerne har tavler som er lukket er det jo fordi de selv har skullet neutralisere,men "bare" lige ville "tjene" lidt guld på deres tavleløse killinger..

• #10   2. mar 2010 Anita S - det er ikke fordi jeg VIL have en killing med tavle. Jeg er jo ikke engang sikker på, at forældrenes tavler er lukket, det er det jeg vil undersøge. For HVIS jeg besluttede mig for at købe en af killingerne (med eller uden tavle fuldstændig underordnet) vil jeg gerne være sikker på, at forældrene IKKE har lukkede tavler pga. sygdomme osv.
    Jeg har ikke fået at vide, at der ikke kan komme tavle på killingerne, men at de har valgt at laqde være

• #11   2. mar 2010 Og som sagt, med eller uden tavle er helt underordnet, men vil da ikke købe en killing, som evt får helbredsmæssige problemer, fordi der er avlet på en kat, som der ikke burde være avlet på.

• #12   2. mar 2010 Det lyder lidt plat syntes jeg - både det med manglende stamtavle og ikke neutraliseret. Er du sikker på det er en registreret opdrætter?

Registrede opdrættere SKAL trække stamtavler på ALLE killinger i et kuld - gør de ikke det kan de meldes.

• #13   2. mar 2010 Nej det er ikke en registreret opdrætter, mener heller ikke jeg har skrevet det er....

• #15   2. mar 2010 Lotte - enig det virker lidt underligt. Vil da lige prøve den hjemmeside, kan i hvertfald huske moderens navn.
    Har så absolut ikke bestemt miog for at købe en af killingerne.

• #16   2. mar 2010 Janni N - Hvis de ikke er registreret er det derfor der ikke kommer stamtavle på killingerne, det kræver nemlig at man er registreret opdrætter og medlem af en af de 4 hovedeklubber

• #17   2. mar 2010 Janni N:

Når jeg læser tråden, bliver jeg en smule forvirret over de overvejelser, som du gør dig i forbindelse med køb af kat samt dit udgangspunkt for køb af kat.

Hvis jeg har forstået tingene rigtig, så er udgangspunktet for dit køb følgende:

Du ønsker dig en kælekat af en bestemt race.
    Du ønsker ikke, at katten skal have killinger/kunne lave killinger.
    Du vil selv stå for at neutralisere katten.
    Du er ligeglad med om katten har stamtavle eller ej, men har dog ikke noget imod at betale lidt ekstra for at få tavlen med.

Hvis jeg har forstået tingene korrekt, så synes jeg indledningsvist, du bør gøre op med dig selv, om du vil have en racekat med eller uden stamtavle.
    Et godt råd i den forbindelse ville være at besøge nogle forskellige opdrættere få en snak med dem samt besøge kattene og eventuelt tage på udstillinger og kigge. Gør op med dig selv, hvad du specifikt leder efter, og hvilke ønsker du har til din fremtidige killing som f.eks. farve, temperament, størrelse, type, pris, køn osv.

Hvorfor er det i øvrigt, at du selv vil neutralisere katten, hvis du ikke har planer om at opdrætte?

Angående problemstillingen omkring de opdrættere du beskriver i tråden.

At forældrene til et kuld killinger eventuelt har lukket stamtavle betyder nødvendigvis ikke, at der er noget i vejen sygdomsmæssigt m.v. med forældrene. Der findes mange grunde til, at sælge en kat med lukket stamtavle. Den primære grund finder man efter min opfattelse i en diskussion omkring tidlig neutralisering.

Jeg tror, kernen i dine bekymringer skal findes i tillid. Gensidig tillid er for os en vigtig forudsætning, når vi sælger et afkom herfra. Tilliden opnås bl.a. gennem åben og ærlig kommunikation mellem køber og sælger. Man skal kunne stille de spørgsmål, man finder relevante, og få de svar som er nødvendige. Det at du finder det nødvendigt, at undersøge forældrekattene nærmere fortæller mig, at tilliden ikke er tilstede. Det burde være nok, hvis du spurgte dem til stamtavlerne. Hvis det er muligt, kunne de f.eks. også vise dig katte fra et tidligere kuld af samme kombination, som dokumenterer, at kattene lever i bedste velgående.

Jeg vil ikke anbefale, at købe kat et sted fra, hvor man ikke har tillid til sælgeren. Du skal tænke på, at hvis uheldet er ude, og der skulle være noget i vejen med killingen, så er du sanktionsmæssigt ringere stillet ved at købe hos en ikke-registreret opdrætter end hos en registreret opdrætter.

Blot et par tanker herfra.

• #18   2. mar 2010 Glenn P - gode og fornuftige overvejelser smiley
    Mit spørgsmål drejer sig egentlig udelukkende om, om man kan finde ud af, om en tavle er lukket og hvis ja, om man så kan finde ud af årsagen.
    Jeg havde ikke overvejet alvorligt at få en kat mere, men jeg fik kendskab til disse killinger gennem en bekendt og tog ud og kiggede lidt af nysgerrighed, og så studsede lidt over kombinationen tavle på begge forældre, men ikke på killingerne. Kunne så læse længere oppe, at hvis de ikke er registrerede opdrættere, så kan de ikke få tavler på afkom, så det er nu nok derfor.
    Mhs til hvorfor jeg evt. selv ville neutralisere en kat, som ikke er blevet det fra opdrætter, så er det fordi den kat jeg har i forvejen færdes frit ude, og det skulle en evt. ny kat også. Så neutralisering for at undgå "ups" killinger.
    Men som sagt er beslutningen om at købe en killing ikke taget endnu, hverken derfra eller andet sted. Det var bare for at finde ud af, om man kan finde ud af de ting, uden at konfrontere sælgeren direkte (hvilket jeg ville gøre, hvis jeg fandt ud af, at der var noget galt med forældrene)

• #19   2. mar 2010 Nå ja glemte lige at tilføje, at selvfølgelig har jeg ikke noget imod at betale ekstra for en kat med stamtavle, da jeg mener at de der avler ligger lang tid og mange kræfter i arbejdet.
    tror nok, at når jeg tænker over det, så tænker jeg på en almindelig huskat, når jeg tænker på katte uden stamtavle.....

• #20   2. mar 2010 Janni...Det kan også skyldes at ejerne af forældrene ikke ønsker at være medlem af en klub *S*

• #21   2. mar 2010 Hejsa,

Hvis forældrene til den misling du har kig på har lukket stamtavle så burde det faktisk fremgå af deres stamtavler.

Jeg har selv købt en neutraliseret NFO hun misling med stamtavle for 2 mdr. siden og her fremgår ovennævnte også på hendes stamtavle - endda selvom hun er neutraliseret!

Det var et must for mig, at der var stamtavle på min misling. Det betyder for mig nemlig, at opdrætteren er omfattet af en hovedklubsregler for hold af katte, at opdrætteren er forpligtiget til at få lavet tests for racespecifikke sygdomme og sidst men ikke mindst, at opdrætteren - af mig - opfattes som langt mere seriøs.

Nu er det det faktisk ikke ret dyrt at være medlem af en hovedklub og stamtsvlen koster ikke meget. Så jeg forstår ganske enkelt ikke, at en opdrætter med 2 forældrekatte med stamtavler ikke er medlem af en hovedklub og får lavet stamtavle på killingerne.

Det lugter lidt af BYB - og personligt ville jeg finde et andet sted at købe en killing. Find en opdrætter hvor du får en færdig pakke - hermed menes at killingen har stamtavle, er neutraliseret, vaccineret, sundhedstjekket og er orme og loppebehandlet. Du slipper hermed for den risiko, der er ved neutralisering.

Det var så lige mine ord smiley

Knus Gitte

• #22   2. mar 2010 Tak for svarene alle sammen.

Gitte A - vidste ikke hvor det skulle stå på stamtavlen, derfor skrev jeg bare stambogsnr. ned, så det er da muligt det har stået der.......
    det ved jeg så nu, hvis jeg en anden gang bliver i tvivl.

Og igen har ikke bestemt mig for at købe denne killing, eller nogen andre for den sags skyld smiley
    jeg stillede spørgsmålet pga. jeg syntes det var lidt mærkeligt med tavler på forældrene og så ikke på killingerne.

Britt - må sige jeg lærer en hel masse andre gode ting. Jeg troede faktisk, at Reg. opdrættere var forpligtet til, at få tjekket deres katte. Hmmm så er det jo godt der er så mange opdrættere derude, som gør meget for, at undgå arvelige sygdomme osv. af egen fri vilje (eller hvordan jeg nu skal sige det)

• #23   2. mar 2010 Janni N, hvorfor spørger du ikke bare "opdrætteren" af den killing du har kik på, om forældrenes tavle er lukket.
    Hvis de er hemmelighedsfulde omkring det ville jeg bestemt ikke købe killing af dem.

• #24   2. mar 2010 Som skrevet længere oppe, så spurgte jeg også og fik efter min mening et lidt undvigende svar om, at de ikke var tavleryttere.

• #25   2. mar 2010 Må sige jeg undrer mig lidt.....

hvorfor tror alle, at jeg har besluttet mig for at købe den killing? er jeg virkelig bare så dårlig til at udtrykke mig på skrift? :)))

Og er jeg virkelig den eneste, som nogensinde har spekuleret på, om man kan finde disse oplysninger uden at spørge sælger direkte?
    jeg har da gennem årene set mange killinger til salg af div. racer, hvor der er tavle på begge forældre, men ikke på killingerne.

hmmmm undres med et smil...........

• #26   2. mar 2010 Britt:

I følge FIFe er opdrætteren forpligtet til at teste for racespecifikke sygdomme.. Det er i alt fald det jeg har fået ud af en debat på et andet forum. Det er muligt at jeg har tolket noget forkert, men i samme debat er jeg blevet opmærksom på, at seriøse opdrættere faktisk tester deres avlskatte smiley

Knus Gitte

• #27   2. mar 2010 Janni:

Jeg har læst og forstået at du søger råd. Hermed underforstået at du ikke har besluttet dig for et køb smiley

Jeg synes faktisk du søger råd og vejledning om noget rigtig fornuftigt - og det ville jeg ønske mange andre gjorde smiley

Knus Gitte

• #28   2. mar 2010 Man sætter sig ind i hvad der er af fejl og mangler, ikke kun de gentiske, i den race man gerne vil have.

Så beder man om at se certifikaterne på forældredyrene - det der manuelt kan testes for beder man om på påført killignens sundhedsbog.

Det er er ikke noget hokus pokus i.

Jeg kan ikke remse op hvad der testes for i andre racer - min egen har jeg dog styr på:-)

Når det er sagt, så skal man kigge sig godt for, ergo besøge opdrætteren. Er der dårlige maver, nys og fnys og løbeøjne - så sig nej tak - det er direkte at købe et problem

• #29   3. mar 2010 Tusind tak Britt - desværre kan jeg ikke længere se klagesagerne på FD's hjemmeside - ellers havde jeg glædelig linket:-)

Nu er det jo sådan at det er et klagenævn for FD opdrættere - og ingen andre, det kunne nu ellers have været interessant at se "de andre"

At jeg så ikke helt har samme opfattelse som dig - det lader vi hvile og vil så glæde mig over hvor nemt og hvor billigt det er at være opdrætter (vel og mærke i dine øjne:-))

Når det er sagt, så var det bemærkelsesværdigt klagersagerne stort set kun var repræsenteret i een af de fire kattegorier - semilanghår.
    Hvad kan vi så udlede af det - nogen bud?

Kommentér på:
Lukket stamtavle?

Annonce