race avl -hvorfor {{forumTopicSubject}}
Nu har vi kun haft hunde og blandings kat, men da vores kat er død overvejer vi en ægte, i den forbindelse ser jeg at mange race katte trods stamtavle ikke må bruges til avl efter man har købt katten.
nu er vi et ægtepar uden børn og senest er vi da begyndt at overveje om vores ny kat evt. skulle have et hold killinger inden den blev steriliseret fordi vi har tiden og forholdene til det, selve oplevelsen ville jo glæde os, men så er det vi kan læse i annoncer at katte med stamtavle ofte ikke kan købes hvis man ønsker et kuld killinger, så hjælp lige en uvidende her, hvorfor ikke?.
Nu er det mere vigtigt for os at finde den rette kat til vores hjem så hvem ved om det viser sig at være en han kat men alligevel er jeg blevet nysgerrig - ved hunde findes disse ´´regler´´ jo ikke.
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.641
at man passer på sine linier
at man ikke ønsker at medvirke til BYB avl
tavlekatte med lukkede tavler kan ikke få tavler på deres afkom.
fertil hunkatte kan godt være "sære" ... især i løbetid, hvor de kan blive utætte, hankatte derimod kan strinte....det er så absolut ikke altid lykken at have fertile dyr....
Får du evt et stort kuld af en af de super populære racer, så kan det være svært at finde hjem til dem alle, er du slev indstillet på at beholde dem du ikke finder hjem til ?
find du dig en neutraliseret hankilling, se det er lykken....
det er så min mening...
jan 2009
Følger: 6 Følgere: 7 Katte: 3 Emner: 35 Svar: 117
Haneben - hvorfor er en neutraliseret hankat at fortrække fremfor en neutraliseret hunkat?
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
Nu er jeg ikke selv opdrætter, men jeg har i den grad sympati med de opdrættere, der ikke sælger avlskatte ud til højre og venstre. Jeg synes generelt, der er en tendens til at en del kommende købere af racekatte vil lave hyggekuld fordi det er ih og åh så dejligt og sødt at have killinger, og det synes jeg i den grad er en misforståelse af hvad seriøs opdræt handler om. Et seriøst opdræt handler jo i den grad om at gavne den respektive katterace. Det er min mening.
Andre årsager
- At passe på sine linjer
- For at undgå såkaldte ægte racekatte uden tavle-problematikken
Men alt det har Haneben været inde på.
En kastrat er en dejlig kat, med bløde værdier. Jeg har selv en Main Coon hankastrat, som faktisk får samme størrelse som en fertil Main Coon (hvis ikke større), og det er jo bestemt en bonus eftersom kastraten ikke strinter. Jeg kan kun anbefale sådan én.
Du kan jo også gå på udstilling med en hankastrat.
jan 2008
jan 2009
Jeg er jo bare en ganske almindelig katte køber, der søger kat som et familemedlem, i den forbindelse må jeg indrømme der er en ting jeg savner i mange killinge annoncer, - en beskrivelse af deres sind hver især.
ofte er der billeder men alligevel består teksten kun af en ydre beskrivelse af killingen der står ikke noget om personligheden som jo er det allervigtigste for os ikke avlere.
jeg er helt med på man ikke kender en helt ung killings personlighed men tag selv et kig på mp mange af killingerne er ældre så personligheden må være udviklet.
bare et lile suk fra mig
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 37 Katte: 7 Emner: 28 Svar: 495
jeg elsker alle mine katte højt, men mine kastrater er bare så skønne og kælene, det er angelo også, men han er heller ikke klar endnu.
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
jan 2008
1 er en værre hyggefis, der elsker at sove ved min hals, ligge på skød, og som er meget glad for mennesker
1 hviler i sig selv, leger vildt med de store katte og som er fræk som en slagterhund...men stadig er hun da også kælen og spinder når vi tager hende op.
1 er en kyssekat, han skal helst kysse hele tiden, når han sidder hos een...han leger også og er meget glad for at ligge i ske med hunden...
og jeg har valgt hvilken kat der skal til de købere jeg har til dem, det er rart at få lov til, når man kender familerne godt, har man mulighed for at tage stilling til hvem der passer bedst ind hvor.....
killingerne sælges ikke til hjem uden mindst 1 anden kat
jan 2009
den ene blid og elskede at nusse næsten hele tiden
den anden fræk hankat med ballade, gad ik nusse i længere tid
og den tredije var også blid og mild. (hankat)
de voksede alle op i vores lille by ved nye ejere og deres personlighed ændrede sig ikke, 2 var blide og elskede nus, den 2 en børste der elskede ballade så længe den levede
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 4 Svar: 431
men selvfølgelig er killingens personlighed ved opdrætteren vigtig for det er der man falder for den
jan 2009
arv og miljø har selvfølgelig begge betydning for kattens fremtid, og selvfølgelig kan man ikke beskrive hvordan killingen vil udvikle personligheden i fremtiden men kun nu og her, jeg mener stadig det giver købere en ide om det er netop den killing der passer ind i familien.
Nu gætter jeg, hvis største delen af kilinger bliver solgt så køberne på en eller anden måde ikke kan avle, vil det jo sige de ikke bliver solgt til andre avlere men private ligesom mig, hvorfor er det så vigtigere at teksten på salgs killingen indeholder farve beskrivelse x 2 (både på billede og i tekst) fremfor at skrive lidt om hver enkelt killings sind?
selvfølgelig kan man til en vis grad præge en kat via miljøet men jeg mener nu den arv den enkelte killing har med sig er ekstrem vigtig og jeg mener ikke man kan lave en killings personlighed helt om med tiden, man kan understøtte og udvikle den med tiden men ikke lave dens sind fuldstændig om via miljø ( her taler jeg naturligvis ud fra det er sunde killinger der har haft en god opvækst)
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 1.547
Der er forhåbenlig stor forskel på det ønskede temperament på en Bengaler/Siameser kontra en Perser/Ragdoll. Ja sørme om det ik er arv og miljø vi har fat i. men hvis feks en Ragdoll ik har det ønskede temperament, så er den bare en fejlfarvet Birma. Hos feks en Bengaler, så kan man dele "friskheden" op i meget, mellem, lidt, men som en Ragdoll bliver den aldrig, og det er vel heller ik meningen...
Hos Perser/Ragdoll er det mere arv en miljø.
dec 2008
Følger: 10 Følgere: 7 Katte: 1 Emner: 14 Svar: 77
Nu skriver du i dit første indlæg at i vil have en ægte kat..
Så lyder mit spørgsmål på hvad er en ægte kat?
For mig er en huskat og en blandings race lige så meget ægte som en racekat..
(Er næsten sikker på at du mener en raceren kat)
Men fik lige et "surt opstød" da jeg så at du skrev en ægte..
Vi for på søndag en blandings kat hjem (Norskskov kat/huskat) og d. 30 en alm. huskat hjem og for mig er de lige så meget ægte som tavlekatte..
En kat kan jo ikke være uægte :o)
jan 2009
ægte kat ja der mener jeg en med stamtavle, og jeg mener ikke nødvendigvis vores den nye skal være raceren, kun hvis vi havde valgt at få killinger mener jeg stamtavle er meget vigtig fordi der efter min mening findes rigeligt med blandingskillinger ude på diverse gårde, og det må alt i alt være nemmere at finde hjem til katte med tavle fordi man via arven lidt bedre ved hvad der kommer ud af parringen arvemæssig.
nu var vores miv nok det mest uægte man kunne opstøve, udenpå var den ikke specielt køn, indeni var den verdens kønneste kat, men det er jo mine følelser for uægte/u-raseren det var den, jeg ville gøre alt for at vi fik flere gode år sammen men den var uhelbredelig syg.
race avl -hvorfor