{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.813 visninger | Oprettet:

Killing uden ben - hvad gør man? {{forumTopicSubject}}

Årh, fik det mest forfærdelige syn da jeg skulle se vores stald-kat's killinger. Men lommelygte bevægede jeg mig op på vores halmloft og ind i skunken og kunne lyse på 3 små killinger (omk. en uge gamle - måske lidt mere). Jeg fik fat i én lille sort han killing, nårh hvor var den sød. Den næste jeg fangede var lysegrå og hvid på maven MEN, den magler halvdelen af det ene bagben :'(, samt havldelen af halen. Det ligner ikke noget den er født med, nej det´ligner det er blevet bidt af. Men det er helet op (ingen åbne sår), kun en lille smule betændelse ved haleroden - ligner en lille byld.
Den sidste killing var også sort og meget fin...

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Den lider ikke, men den vil jo ikke kunne gå uden et bagben og hale. Min far ville få den aflivet nu her, men jeg ville lige høre hvad i siger herinde.

Mvh Kathrine

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Killing uden ben - hvad gør man?
  • #1   11. aug 2008 Ville have haft taget et billede, så i kunne se hvordan det ser ud. Men da jeg kom op med kameraet lå dens mor der og vil ikke forstyrre. Det er trods alt første gang de har været oppe af reden.

• #2   11. aug 2008 Jeg ville tage den til dyrelæge

• #3   11. aug 2008 Mie og Lars: Ja, men skal jeg lade dyrlægen aflive hende? Eller Hvad gør man? Hvad er etisk korrekt. Det er virkelig en svær beslutning. Der er jo ingen grund til at køre hende akut til dyrlægen. Der er ikke noget åbent eller noget. Og hvis jeg tager hende til dyrlægen, så siger de enten - den skal aflives, eller den skal ikke aflives....

• #4   11. aug 2008 Vi har jo ikk set det. Vi kan ikk vudere hvor slemt det er.. Normalt kan en kat godt leve med 3 ben... Men når halen er betændt ville jeg tage til dyrelæge.. Og ville få undersøgt benet imens.

• #5   11. aug 2008 Vil da mene det er etisk korrekt, at tage killingen til dyrlæge... smiley
    Og hvis dyrlægen mener, killingen skal aflives, er det jo nok det, der er bedst... Under alle omstændigheder skal der da behandles for betændelsen...

Syntes godt nok det er synd...

• #6   11. aug 2008 Det er jo dyrelægen der ved bedst.

• #7   11. aug 2008 en kat kan sagtens leve med tre ben. den lærer bare at gå uden at bruge det sidste ben. måske skal det så ambuteres længere oppe så det er nemmere for den at gå, men det ved dyrlægen. du skal ikke være bange for at han siger at den skal aflives, med mindre der er andet galt som du ikke kan se.

jeg ville tage den med til dyrlægen for at få ordnet halen, da den ellers kan få feber af infektionen og blive dehydreret og så kan sådan en lille en altså ikke klare sig så længe. så afsted til dyrlægen og håb at han kan gøre noget for den lille, men jeg tror sagtens den kan reddes!

god bedring til bebsen og opdater os lige herinde.

• #8   11. aug 2008 Dens mor har sikkert taget fejl af dens ben og navlestrengen, da hun fødte.
    Det ses nogen gange, specielt hos 1. gangs fødende.

Johanna - herindefra - har en 3 benet kat.
    http://www.kattegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=2855

• #9   11. aug 2008 Sku jeg være helt ærlig, og ja det her lyder nok hårdt og koldt. Men få killingen aflivet, det er en staldkat med 3 ben. Det mest humane er da at lade det lille dyr sove ind.

• #10   11. aug 2008 Det lyder barskt Kathrine, men jeg ville lade killingen aflive.

Det er muligvis (og sandsynligt) en rotte, der har været i gang med at æde den, mens missemor har været væk fra reden, og så er den blevet forstyrret, da hun kom tilbage.

Hvis killingen skal reddes, skal den både til dyrlægen og derefter dagligt have renset sit sår med betændelse + have medicin, og dette vil missemor nok ikke acceptere, men flytte killingerne et sted hen, hvor I måske ikke kan finde dem, og hvad så?

Uden behandling vil lugten fra betændelsen trække både fluer og rotter til, og en killing på kun en uge har ikke en chance. Den vil gå en langsom og smertefuld død i møde.
    Så er det en barmhjertig handling at lade den aflive humant nu.

Og jo, med kun tre ben kan den godt få en dejlig tilværelse under beskyttede forhold, men ikke som staldkat, hvis den mod alle odds skulle overleve.

• #12   11. aug 2008 Tusind tak for jeres svar.

Vi kører den til dyrlægen i morgen og får hende aflivet. smiley

*Mega* : Det du skriver med rotten, får mig til at gyse smiley Det er forfærdeligt, hvis det er sådan smiley

Det er sku hårdt at skulle træffe sådan en beslutning...!!

• #14   11. aug 2008 aflivning er ikke bare det etisk mest korrekte, syntes jeg. Det er desuden det eneste dyrevenlige at gøre. En staldkat på 3 ben overlever ikke længe.

Kommentér på:
Killing uden ben - hvad gør man?

Annonce