{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.440 visninger | Oprettet:

På besøg hos opdrættere {{forumTopicSubject}}

Hejsa allesammen

Jeg skal i den kommende tid ud og besøge nogle opdrættere af racen Hellig Birma. Jeg vil høre om der er nogen der har nogle gode råd mht. hvad man skal være opmærksom på når man er på besøg hos opdrætterne?
Jeg har efterhånden læst/hørt om mange der har haft 'uheld' ved køb af kat, eksempelvis syge katte, manglende stamtavle mm. Det vil jeg meget gerne undgå smiley
Hvis der er nogen der kan anbefale/fraråde nogle opdrættere som I har haft gode erfaringer med, er jeg også meget interesseret i at høre det. Send evt. privat besked, da der selvfølgelig ikke er nogen der skal hænges ud smiley

På forhånd mange tak - Sabrina

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  På besøg hos opdrættere
  • #1   17. jul 2007 med bimser er det jo os en god ide og se blodtype på dem.

• #2   17. jul 2007 sabrina - har blodtypen betydning når jeg jeg skal have en kat til kæl? Eller mener du forældrenes blodtype?

• #3   17. jul 2007 Vibeke J - tak for dine råd. Uh der er mange ting man skal huske smiley

• #4   17. jul 2007 sabrina: som britta siger hvis det bare er til kæl er det lige meget men skal du avle skal katten være blodtype A.

• #5   17. jul 2007 Tak for jeres gode råd - nu ved jeg i hvert fald hvad jeg skal kigge efter ude ved opdrætterne! Mange tak

Men der må da stdig være nogen der har gode/dårlige oplevelser med nogle bestemte opdrættere - er stadig meget interesseret i at høre fra nogen der selv har købt en Birma killing og har fået en rigtig god behandling/vejledning fra opdrætters side - kom frit frem alle birma ejere smiley

• #6   17. jul 2007 Skal lige spørge - det er vel ikke forbudt at anbefale nogen herinde i forummet?

Ved godt at det naturligvis er forbudt at hænge nogen ud.

• #7   17. jul 2007 står blode typen på stamtalven ?

• #8   17. jul 2007 Takker smiley

• #9   17. jul 2007 Er der i øvrigt nogen der ved om man kan tage på udstilling med en kat man har købt til hygge/kælekat?

• #12   17. jul 2007 Hej Sabrina; en meget go ting,er at være kritisk! Se på de forhold kattene bor på: er der mange katte på næsten igen plads? er de sky og skræmte,er der snotnæser ?
    Hvordan ser det ud med test af arvelige sygdomme??
    Hvordan virker opdrætter?? De spørgsmål du stiller? hvordan bliver der svaret på dem ? Hva stiller opdrætter af krav til dig ? osv osv osv........

Men vær kritisk!!!!!!!!!!!!!!!! Opdrættere stiller krav til killingekøbere,men de skal også stille krav til opdrætter!!!

Held og lykke ;o)

• #13   17. jul 2007 Christina: så må I opdrættere jo udlevere engangskitler og fodtøj...siger ikke mere da jeg kommer til at sige noget rigtigt grimt snart...kunne forstå hvis det drejede sig om en afd. for for tidligtfødte menneskebørn..

• #15   17. jul 2007 Tak for jeres råd begge to :o)

Hmm, vil det sige at jeg ikke må have min egen kats hår mm. på tøjet inden jeg tager på besøg?

• #16   17. jul 2007 Christina ;vi er enige her.Blev bare lidt *provokeret* af det du skrev G* forstå mig ret..ja,der findes brodne kar med og uden stamnavn og tavle.Det gælder sig så ikke kun inden for *Bimserne* men bestemt også de andre racer....synes bare man skal passe på med ikke at *skræmme* nybagte killingeejere af H til....synes at der er ved at være en tildens til det her på KG efterhånden...

Sabrina;o)) ...tag det roligt og nyd at komme på besøg hos opdrætterne ,men stil stadig krav til dem.Selvfølgelig kan du da ikke være streril når du kommer på besøg...lol...hvordan filan ville de så få solgt deres killinger hvis købere skulle ligne marsmænd ?? GH

• #17   17. jul 2007 Hehe, nej synes også lige det ville være omstændigt nok smiley

Men jeg kan selvfølgelig bruge min sunde fornuft, og har, af de allerede nævnte grunde, heller ikke tænkt mig at besøge flere opdræt samme dag.

• #18   26. jul 2007 Hej Sabrina S

Jeg kan kun varmt anbefale dig en birma - og birmaer er sund katte med ingen kendte arvelige sygdomme. Vi har ikke problemer med eks. HCM, PKD, HD, Løse knæskaller, øjensygdomme mv, som mange andre racer. Det er ikke det sammen som at sige, at det ikke ses - men det er ikke noget kendt problem. Nogle katterier er ramt af dødsfald med FIP, smidtsom bughindebetændelse. Men der er også rigtig mange katterier, som aldrig har oplevet det endnu.

Jeg syntes det er dejligt, at du gerne vil hjælpes på vej til en god opdrætter. Jeg kan anbefale en opdrætter fra Klubben for den Hellige birma - skriv privat for adressen til deres linksside, hvis du ikke kender den...er nemlig ikke lige klar over, om det er tilladt at sende det ud her?

Vær kritisk når du kigger på din lille killing - og så lyt til opdrætteren - brug dine øre og øjne.

Jeg sætter selv stor pris på ærlighed overfor mine købere - de ved nøjagtig hvad og hvordan killingens opvækst har været. Ofte har jeg haft kontakt til vores købere inden killlingen er født, og det er fantastisk at lære hinanden så godt at kende. Det er ikke alle opdrættere som ønsker det, og gider bruge så meget tid på deres købere, men for mig er det vigtigt - men vigtigt er det, at DU sætter dig ned og finder de forventninger frem,som du gerne vil have af din fremtidige opdrætter.

Og køb ikke en kat som du ikke er 110% sikker på - eller ikke følere rigtig kemi med opdrætteren. Det kommer der som regel ikke noget godt ud af, hvis der bliver problemer senere.

Sørg for at katten har stamtavle, 1. vaccine og var det mig, som skulle købe en kælekat, så forlangte jeg en navlebrok samt kryptocidattest (hankatte). MEN skulle der være et brok eller katten mangle den ene sten, så er det opdrætteren som som udgangspunkt skal udbedre skaden - dvs. betale for den udgift til operation hos dyrlægen. HUSK at alle katte und er Felis Danica SKAL skal sælges med købekontrakt. Sørg for at læse den ordentligt igennem INDEN du sætter din underskrift. Jeg sender altid en "forkontrakt" til mine købere, så de lige kan læse den igennem inden de kommer og henter killingen - eller jeg afleverer den - så kan vi få uddybet tingene om nødvendigt.

Jeg syntes det er en rigtig god idé, at gå på shows og lure lidt der for at se hvad der findes af forskellige birmaer - og opdrættere.

En kælekat må gerne udstilles - men ofte har en birma jo aftegningsfejl på poterne som gør, at den desværre ikke vil finde noget overhovedet. De er derfor vi sælger så mange birmaer til kæl - vi kan ikke styre det hvide gen desværre.
    Du ville kunne opleve, at en opdrætter slet ikke ønsker, at du tager killingen med på shows - og det mener jeg du bør respektere - det er jo gensidig respekt og tillid at købe og sælge.

Held og lykke med din kommende birma

Hilsen Heidi og Birmabanden

• #19   26. jul 2007 Til "Sabrina har små mislinger."

du skriver et sted, at en birma altid skal være blodtype A hvis den skal gå i avl.

Det er altså ikke korrekt.

En kat kan være lige så god i avl, hvis den er blodtype B eller AB - MEN en B-mor er lidt mere bøvlet at bruge i avl, idet bliver hun parret med en A hankat, så vil hun kunne danne antistoffer imod sine A-killinger. Derfor vil det være at anbefale, at flaske killingerne op til 16 timer efter fødsel, så de ikke dier hos deres mor. Efter de 16 timer er tarmen på killingerne lukket, og derved kan de ikke blive påvirket af antistofferne.
    Er faderen B type, så er det ikke noget problem overhovedet.

det var lige lidt om blodtyper....ganske lidt for der er meget mere at sige, men det undlader jeg lige her - men du må gerne oprette en anden tråd, hvor vi skal snakke blodtyper og katteavl!!

Hilsen Heidi og birmabanden

• #20   26. jul 2007 Helt ærlig Heidi, hvor mange år har du efterhånden været med i opdræt?
    Den der med FIP i katteriet....hmmm måske du skulle prøve at lære noget nyt. Der er ikke nogen der har FIP i katteriet, men 95% af alle katterier har corona og ja også du, som kan mutere til FIP.

Til Sabrina.
    Jeg ved jo at du skal på besøg og også hvor du skal, jeg synes du skal glæde dig og bare hygge dig med de dejlige killinger.
    Finder du ikke hvad du søger lige der, så HAR vi jo talt om hvad vi så kan sætte i værk. Birmaringen er selvfølgelig et godt sted at starte, lige som der er opdrætterliste på killingelisten og på birmaklubben.

• #21   26. jul 2007 og så lige til:
    *Nogle katterier er ramt af dødsfald med FIP, smidtsom bughindebetændelse. Men der er også rigtig mange katterier, som aldrig har oplevet det endnu.

Njaaaa den skal vist lige fraseres....ja mange katterier har oplevet dødfald i forbindelse med FIP det gælder alle racer.
    Og ja mange har heldigvis ikke oplevet det endnu.
    Min frasering går så på, at mange har oplevet det, men kunne aldrig finde på at indrømme det, for de har ikke lært noget og tror stadig på al den gamle viden.....SUK

• #22   27. jul 2007 Hej Lone - samt I andre som læser med

Du skriver
    "Helt ærlig Heidi, hvor mange år har du efterhånden været med i opdræt?
    Den der med FIP i katteriet....hmmm måske du skulle prøve at lære noget nyt. Der er ikke nogen der har FIP i katteriet, men 95% af alle katterier har corona og ja også du, som kan mutere til FIP.
    samt
    og så lige til:
    *Nogle katterier er ramt af dødsfald med FIP, smidtsom bughindebetændelse. Men der er også rigtig mange katterier, som aldrig har oplevet det endnu.

Njaaaa den skal vist lige fraseres....ja mange katterier har oplevet dødfald i forbindelse med FIP det gælder alle racer.
    Og ja mange har heldigvis ikke oplevet det endnu.
    Min frasering går så på, at mange har oplevet det, men kunne aldrig finde på at indrømme det, for de har ikke lært noget og tror stadig på al den gamle viden.....SUK"

Heidi skriver:
    Ja jeg har været med i mange år, og er jo altså en af dem som forsøger at følge med i ny viden, så stop lige tak. Jeg tror også som du, at flere har svært ved at erkende, hvis de har haft FIP i deres katteri. Men du kan ikke tillade at skære alle over en kam.
    At vi alle stort set har Coronavirus, er jeg da ganske godt klar over, men det er jo altså ikke det sammen som at få FIP - FIP er når Coronavirus muter - OG den ses ses så i våd eller tør form. Den våde kan diagnostiseres uden obduktion, men det kan den tørre endnu ikke. Når jeg skriver "FIP i katteriet", ja så er det ment som katte, som er døde af FIP. For jeg er ganske klar over, at FIP ikke smitter - men det gør Coronavirsus som er en del af de viraer som er i kattenes tarmsystem. Nøjagtig som os mennesker, for vi har også Coronavirus i vores tarme.

Jeg har eks. endnu ikke aflivet en kat pga. FIP - nogle vil sige jeg pudser glorien. Jeg har bare ikke været så uheldig at miste mange dejlige katte, som mange andre. Jeg har mistet 2 katte siden 94 - den ene uden for avl, og den anden i avl og han blev obduceret af proff. pataloger på Danmarks fødevare og veterinærforskning i Århus. Det var en kronisk nyrelidelse desvære.

Jeg er da glad for at du skriver, at det jo gælder alle katteracer, at de kan udvikle FIP - for det er jo netop korrekt. Indimellem hører jeg også, at det specielt er birmakatte som dør af FIP. Og det må jeg indrømme, at jeg ikke ønsker at vores birmaer ska have af prædikat. For det er ikke korrekt, som jeg ser det. Men mange får aflivet deres katte på mistanke af FIP - men hvis du ikke ved det, så har mange organlidelse nogle af de samme symptomer, som FIP - og derfor bliver de aflivet under mistanke op tør FIP.

Jeg ved ikke om du føler dig truffen pga. min tidligere mail. Hvis du gør det, så er jeg ked af det, for det har ingen hensigt.

Hilsen Heidi og birmabanden.

• #23   27. jul 2007 Njaaa jeg følte mig nu ikke specielt truffet....jeg følte mig irriteret, for det er forkert at skrive "FIP i katterier", det er der simpelthen ikke hold i.

Til resten af dit indlæg, kan jeg vist kun smile. Måske det er gået forbi dig, at jeg faktisk er een af de der kører FIP-Rafflet og derfor, får min viden lige fra forskerens mund. Netop fordi FIP-Raflets grundlæggere har så tæt tilknytning til Winn Feline Foundation. Hvilket de jo har i deres egenskab af at være WFF´s Danske repræsentanter..

• #25   28. jul 2007 Hej Lone

Hvis jeg ikke må sige " FIP i katterier ", når nogle mister solgte killinger, egne katte eller voksen solgte killinger pga. FIP, hvad vil du så have jeg skal kalde det, for at du kan svare mig ordentligt, så vi ikke laver trælse mails?

Der er jo ikke nogen grund til at fare i blækhuset, bare fordi jeg formulerer mig anderledes.

Hilsen Heidi

• #26   28. jul 2007 Jamen når du formulerer dig anderledes, er der rent faktisk mennesker der misforstår det der skrives og det kan være nok til at få en lavine til at rulle.

Når du skriver FIP i katterier, kan der være nogen der IKKE har viden om FIP, som tror et katteri har en smitsom og dødelig sygdom i katteriet og derfor ikke tør købe af de opdrættere der har været så uheldige.....det er simpelthen et forkert signal at sende.

• #27   30. jul 2007 Hej Lone

Om folk ønsker at købe fra opdræt, hvor de har misetet/mister killinger/voksne af FIP, skal jeg ikke bestemme. Men de skal have en fair chance for at vide, at det findes på birmaer. Hos nogle opdrættere mere end andre.
    Jeg ved godt, at du mfl. laver et flot stykke arbejde for at indsamle penge til FIP forskning.
    Jeg ved godt at du ved rigtig meget om FIP, men derfor kan andre altså også have en stor viden.

• #28   30. jul 2007 Ang. FIP: Hvordan kan jeg sikre mig at der ikke er risiko for at min kommende kat vil blive ramt af denne sygdom? Kan der testes for det inden køb? Undskyld hvis jeg spørger dumt, men kender ikke rigtig til fænomenet.

• #29   30. jul 2007 Jeg har læst lidt om FIP forskellige steder på nettet, og fundet ud af at et symptom kan være betændte øjne. Vil det sige at jeg bør være på vagt overfor om enkelte katte hos en opdrætter har øjenbetændelse? Endnu et dumt spørgsmål :o)

• #30   30. jul 2007 Sabrina, der findes ingen dumme spørgsmål smiley

Nej betændte øjne kan være så mange ting, blandt andet Chlamydia.

Du skal ikke være nervøs, for FIP smiley
    Man kan nemlig IKKE sikre sig mod noget som helst, for uanset om du køber hos en opdrætter der kun har 1 hunkat gående og 1 kuld killinger om året, eller hos en opdrætter der har rigtigt mange katte og flere kuld om året.Uanset hvilken race du køber, så kan ingen give dig garantier.

Kig efter sunde dyr, de skal være rene, pæne og blanke i pelsen, have klare øjne og et vågent blik. De må ikke se "vommede" ud ej heller må de være magre.

Noget helt andet er, at en god tommelfingerregel for køb af killing er; at man kun skal købe der hvor man selv gerne ville have været kat.

Til Heidi.
    Dine udtalelser siger mig så bare, at du stadig tror på skrøner og at du stadig tror at FIP er en epidemi.
    Dine udtalelser om, at FIP findes mere i nogle katterier end i andre, må stå for din egen regning.
    Jeg kan kun sige og gentage, der findes de katterier der erkender at de har haft tilfælde af FIP og andre sygdomme i deres katteri og så findes der dem der ikke vil erkende det og lyver for både dem selv og deres omgivelser.....nå ja og så findes der selvfølgelig katterier der har oplevelserne til gode, men de er et fåtal.

• #31   30. jul 2007 Lone J - Jamen så må man jo bare håbe at man ikke støder på sygdommen :o)
    Hmm, Chlamydia, endnu en sygdom at være OBS! på. Det kan man vel godt teste for?

• #32   30. jul 2007 Hej Lone

Vær lige venlig at lade være med at tolke og omformulere mine svar - tak.

Ja det er ikke rart, når folk ikke er enig med dig i FIP - men det er jeg jo så ikke. Og jeg lever ikke på gamle skrøner. Så det vil jeg gerne være mig frabedt af at blive "anklaget" for- tak.

Men at komme med udsagn, som du kommer med, at alle har fået konstateret FIP men bare ikke vil erkende det, eller for den sags skyld andre sygdomme, og lyver for sig selv og andre, gider jeg simplethen slet ikke kommentere yderlige.

At blive anklaget for at lyve er faktisk ikke særlig rart Lone.

Jeg syntes det er pineligt, at du derved stiller spørgsmålstegn andre troværdighed. Og ikke mindst de fagdyrlæger eller alm. dyrlæger, som giver andre diagnoser, end der lige passer ind i din "diagnose. Og du stiller hermed også sprøgsmålstegn ved proff. patalogers obduktioner.

Ja jeg er rystet over dig må jeg indrømme.

• #33   30. jul 2007 Jamen så er det jo så dig der tolker og ikke mig....JEG har ikke på noget tidspunkt anklaget dig for noget som helst...heller ikke for at lyve, i modsætning til dig og dine underlige hentydninger om mig, ikke bare i denne tråd men også i andre.

Og ja jeg har lov at stille spørgsmålstegn ved fagdyrlægers troværdighed og viden, for den er MEGET lille her i landet...desværre.

Og at du er rystet over mig er jo så ikke første gang vel? Jeg kunne jo så give igen med at spørge hvor søren du da har fra, at du kan tillade dig at korrekse mig...hvad med at kigge lidt indad det ville klæde dig fantastisk godt.

Hilsen Lone, der fremover IKKE svarer på indlæg hverken skrevet af dig eller besvaret af dig. Det beklager jeg overfor de mennesker jeg normalt har gode debatter med, men sådan er det. Jeg orker ikke dette her, mit liv er for kostbart til at spilde tid på sådan noget pjat.

• #34   30. jul 2007 Hej Lone

det finder jeg også bedst at du lader være med. For den ondertone bryder ingen sig vist om.

Hilsen Heidi

• #35   30. jul 2007 Hej Sabrina : håber du ikke er blevet alt for skræmt,når man tænker på hvordan din tråd udviklede sig..Men brug dine øjne og sunde fornuft,så går du ikke helt galt i byen ..Held og lykke herfra ;o))

Lone: hvordan i alverden kan du sidde og udtale dig om at samtlige af landets fagdyrlæge ikke *ved ret meget* ????? Jeg går ud fra,at du har været rundt i hele Danmark og *teste* dem ??? Du er selv en rigtig dygtig dyrlæge som har taget en hulens masse kurser/ ekstra uddanelse indefor kattesygdomme osv ??

Jeg har selv en rigtig dygtig dyrlæge og bryder mig bestemt ikke om,at du sidder og er bedrevidende og nedgør hende !For sådan læser jeg dit indlæg.

• #36   9. aug 2007 Hej til jer som har deltaget i indlæget her.. Kunne godt tænke mig at vide hvad der menes med at katte til avl skal have blodtype A, hvis altså jeg har forstået det ret???
    Mvh
    Pernille

Kommentér på:
På besøg hos opdrættere

Annonce