Tror fødslen er igang - HJÆLP! {{forumTopicSubject}}
Så tror jeg, at min hunkats fødsel er gået igang. Faktisk siden i eftermiddags. Hun har ik haft rigtige vedvarende veer, kun nogle småspjæt med benene ind imellem og har kunne mærke lidt "hoppen" på hendes mave et par gange. Men altså ik ret kraftigt, og meget sjældent. Så ved ik om det bare er killingerne der bevæger sig?!
Hverken min kæreste eller jeg har prøvet at vores kat skulle have killinger før, så vi er lidt grønne på det punkt. Jeg har dog forsøgt at læse en del om det på nettet, men dertil og ik længere rækker min viden så.
Tror hun sådan gik så småt igang med det ved 14-tiden i eftermiddags, der lå hun inde på sengen og kælede vildt med hankatten (som gerne skulle være far til killingerne), og pludselig opdagede vi sådan en sort og slimet klump, som hang en smule ud af hendes "hul". Så vi tog hende ud på badeværelset, hvor hun har været siden. Godt med håndklæder på gulvet, da hun ik gider ligge i fødekassen. Men den der klump spiste/drak hun rimelig hurtigt, og vi aner ik hvad det har været. Tænkte lidt at det måske var en moderkage, men der er ik kommet nogen killing ud endnu, så det kan det vel ik være, eller hvad???? Læste også at nogen snakkede om en slimprop... kan det have været det??? Nogen der aner hvad sådan en er og hvordan den ser ud???
Pjuske (som er vores hunkat) er ret rolig... ligger hele tiden og spinder i vilden sky. Sidder jeg ude på badeværelsesgulvet ved hende lægger hun sig også næsten helt op af mig og vil bare gerne kæles for.
Jeg er lidt på herrens mark, og håber at nogle lidt mere erfarne end mig gider hjælpe. Er lidt nervøs for hvad den klump hun spiste kan have været, tror helt sikkert ik at det var en killing, selvom jeg har hørt hunkatten godt kan finde på at spise dem... men det tror jeg ik det har været, for det lød mere som om hun drak det.
Forresten sad der en lille smule blod i hendes hul efter hun spiste den ting der, og ellers er hun hele tiden bare slimet bagtil, og så lugter det bare helt forfærdeligt - lidt ligesom menstruationsblod, bare meget værre!
Men please hjælp.... vil så nødig skulle kontakte dyrlægen... kun hvis det virkelig er nødvendigt.
VH Thilde (og kæresten Jens som er med på sidelinien)
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.224
okt 2005
Grunden til hun spinder kan være smerter/veer - katte spinder ofte højt under en fødsel.
Træækker det ud til engang i nat/morgen tidlig, så tag hende med i soveværelset, så hun er ved jer, hvis hun skulle få brug for hjælp.
okt 2005
apr 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Katte: 15 Emner: 15 Svar: 217
apr 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Katte: 15 Emner: 15 Svar: 217
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 4 Svar: 10
jul 2007
jul 2007
jul 2007
Hvordan kan man se om de får noget, når de patter? De patter begge to, men ville jo være ærgeligt, hvis der af den ene eller anden grund ik kom noget mad til dem fra Pjuske af.
Pjuske har det ellers fint... lidt træt, men det er ikke slemt. Hun er meget beskyttende over for de to små, virker det til. Hun ligesom læner sig ind over dem - sikkert for at holde dem varme?
Vi ved ikke om hun har flere killinger i sig, men tror det ikke. Men nu må vi jo se.
Knus fra mormor-Thilde.
okt 2005
Det gør ikke nogen at du ikke kan kende forskel på de 2 nu, men hvis du vil kende forskel, kan du sætte en lille dut med neglelak på den enes halespids, eller klikke lidt hår af den ene.
Du ved om de får kok mad hos mormis netop ved at veje dem. Hvis de tager på hver dag = så får de mad :o)
Held og lykke med dem.
okt 2005
jul 2007
Men så vidt jeg kan se er killing 2 UDEN TVIVL en lille han.... den har små miniboller.. helt sødt faktisk. Så han har for en sikkerheds skyld fået en lille streg med en grøn tusch under halen. Det var ham der vejede 89 g, som jeg nu har skrevet ind i et skema. Killing 3 tror jeg meget bestemt er en hun.... der er ikke nogen boller eller noget at se. Hun vejede 88 g og har fået en streg med en lilla tusch under halen. Har ik kigget efter hvilket køn den døde killing var, heller ik vejet den, synes det er uden grund, da den er død. Det er jo selvfølgelig synd, at den ik overlevede, men er bare glad for at to ud af tre gjorde. Og Pjuske har klaret det super flot. Har slikket dem fint rene og navlestrengen er bidt over uden at hun eller killingerne bløder. Hunkillingens navlestreng er godt nok lidt lang, men hellere det end det modsatte jo. Synes det er helt skægt, at jeg allerede nu kunne se hvilke køn de er. I hvert fald killing 2 uden tvivl, men er også ret sikker på killing 3. Nu må jeg bare veje dem for at holde øje med om de får nok at spise/drikke.
Nå, har liget checket at de har det godt, så tror jeg vil hoppe i seng igen. Skal nok komme med updates på vægt og om der kommer flere - hvilket jeg ikke tror.
jul 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 1 Emner: 39 Svar: 206
Man siger at hvis man holder en killing på ryggen med hovedet længst væk fra en, vil drengenes kønsdele ligne et spørgsmålstegn og pigen et udråbstegn.. Hehe ved ikke om det passer, da jeg desværre ikke er begyndt at opdrætte endnu
jul 2007
Nå, men da jeg vejede killingerne ved middagstid i dag, havde de begge tabt sig, hannen havde tabt 1 g (fra 89 til 88 g) og hunnen havde tabt 4 g (fra 88 til 84 g). Så mormis har vist ik så meget mælk at give af, tror måske kun der er en af hendes patter der kommer noget ud af, for de har slåsset lidt om den, og hanmissen er stærkest, så han har nok fået den lille smule der har været. Så jeg måtte efter at have ringet til en dyrlæge, for at høre hvor jeg kunne få det henne, afsted til apoteket og købe modermælkserstatning til dem samt sådan en sutteflaske til at give dem det i. Troede først, at de hver skulle drikke de 60 ml som flasken kunne have i sig, men læste så at de kun skal have 2-3 ml pr 100 g pr gang og så hver 2. eller 3. time... det var lidt en lettelse, for ellers kunne jeg da ik lave andet end at sidde og give dem mælk. Nå men gav dem før og tror hanmissen drak noget lignende 15 ml, så han har i hvert fald fået det han har brug for. Lille hunmis drak måske 4 ml ca..... så det var også ok. Hun er dog meget svag, synes jeg. Og ik så god til at holde på varmen, så måtte lægge hende ned til mormis for at blive varmet nogle gange under madingen. Nå, men håber det går bedre med dem og at de tager på igen. Nu vil jeg igang med madlavningen til den bryllupsreception vi skal levere mad til i morgen, kæresten har allerede været igang i flere timer, mens jeg har taget mig af killingerne.
Tror fødslen er igang - HJÆLP!