{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  parring mor-søn
  • #1   12. okt 2006 Whaaat?

Det lyder da ikke særligt fornuftigt... hvorfor dælen vil nogen direkte lave indavl??

• #2   12. okt 2006 Julie - Det er for at få en bedre type på killingerne at nogle gør det.

MC missen - Jeg har hørt at man ikke må lave bror-søster parringer, men at man gerne må lave mor-søn parringer.

• #3   12. okt 2006 det er klamt efter min mening.

• #4   12. okt 2006 julie : du må forresten ha en god tur til mallorca; min far kom hjem der fra i søndags :o)

• #5   12. okt 2006 Man kan lave mor/søn eller far/datter parringer for at teste sundheden i linien. Det er ikke velset at gøre det, men det kan være mødvendigt - det er ikke alle sundhedsproblemer, der kan testes for.
    Bror/søster parringer er der muligvis det samme formål med.

• #6   12. okt 2006 sjovt jeg troede netop det var derfor man havde stamtavle på katten netop for at undgå dette... men har selv har en hvor samme han kat gik igen to gange og det er åbenbart helt okay... men ikke i mine øjne. :o)

• #7   12. okt 2006 Det kommer an på racen, hvor meget indavl der accepteres blandt opdrætterne. Min race er ganske lille - i antal og i genpulje - det tætteste vi accepterer er halvsøskende parringer. og så kun med allerstørste forsigtighed,
    En enkelt tæt parring i en stamtavle er ikke noget at bekymre sig om - det er, hvis der er indavl i flere generationer, man skal passe på.

• #8   12. okt 2006 Hvaad?..

Det kan man da ikke det er inde indarvl.

• #9   12. okt 2006 Altså i mine øjne er der en klar forskel på direkte indavl og linieavl... Forstået sådan at i linieavl er det tætteste man kommer på hinanden er fætter/kusine, mens indavl er forældre + børn eller søskende + søskende.

Bare tag et kig på Røskva's stamtavle. Den er et eksempel på linieavl, men der er under ingen omstændigheder parret forældrer + børn eller søskende + søskende...

• #10   12. okt 2006 Nonononononono!!!!!! Det er da bare for meget!? De får da mega vandskabte killinger! o.O

• #11   12. okt 2006 Jeg havde en kat, der var resultat af indavl, og han havde mange, mange problemer; bl.a. kronisk diarré, gentagne infektioner, skizofreni og angst, og han var enormt jaloux, adfærdsvanskelig, voldelig og urenlig! Han var en flot, sort kat, som også kunne være meget sød og kælen, men han blev mere og mere sindssyg, og til sidst måtte jeg aflive ham, da han ikke engang var 2 år gammel... Jeg ville give ham en chance, og endte med at give ham mange, men til sidst måtte jeg indse, at katten levede i et personligt helvede... Han og hans bror fra samme kuld er de eneste levedygtige killinger, moderen har født. Alle andre har været deforme og dødfødte. Broderen er dog også for nyligt blevet aflivet, ikke engang et år efter min egen, da han også havde et meget skrøbeligt helbred samt adfærdsmæssige problemer.
    Så jeg behøver vel ikke sige, at jeg er imod indavl?

• #13   12. okt 2006 I er da syge i hoved:-(

• #14   12. okt 2006 Hvorfor mener I indavl er så farligt?
    Mange huskattekillinger på gårdene rundt omkring er sandsynligvis resultater af indavl - hankillinger hopper ligeså gerne på deres eller søstre som på fremmede hunkatte, når de er kønsmodne (ca 6mdr gamle).
    Mange hankillinger bliver jaget væk fra gårdene af samme årsag - men nogle af dem bliver...

MC (og alle I andre):
    Ved indavlsparringer fordobler man *alle* gener - både de gode og de dårlige. Så - ja - det er muligt at få vanskabte og syge killinger ud af det - MEN hvis de katte, man parrer, er sunde og raske, får man som oftest sunde og raske killinger. Hvis der kommer syge killinger, bliver de opereret eller aflivet - men ikke alle sygdomme ses i killingestdiet. (hverken ved udavl eller indavl) smiley
    De situationer, hvor indavl er betænkeligt, er, hvis man i flere generationer laver indavl - altså ikke tilfører nye gener. Det er i de situationer, at der risikere at komme vanskabte og meget syge killinger. Så meget indavl er bestemt ikke tilrådeligt!

Marie Therese:
    Det gør mig ondt, at du havde en kat med så mange problemer. Hatten af for, at du forsøgte at hjælpe ham, så godt det kunne lade sig gøre. Men hvorfor tror du, hans problemer skyldtes indavl? Det sker altså også, at katte uden indavl har mange uhelbredelige helbredsproblemer. smiley

• #16   14. okt 2006 ¤ MB - Saxo har født. ¤
    Nej det er jo også derfor de fleste vildkatte er syge, Derfor er det ikke en andledning i skal begynde at parre mor/ søn far/datter osv det er sku da sygt og forkert at gøre...incest når det er bedst, er det det i mener er ok???? klamt

• #17   14. okt 2006 Lonnie,
    Hvorfor tror du, de fleste vildkatte er syge? hvor har du det fra?

Dyr har ikke de samme moralbregreber som os mennesker - faktisk ved de ikke, hvad moral er. Kønsmodne dyr parrer sig lysteligt med den første og den bedste. De standser ikke op for at spørge om familietræ osv. - det ved, de faktisk heller ikke, hvad er.

Vi skal passe på ikke at menneskeliggøre dyrene.

• #18   14. okt 2006 Er der ikke nogen regler indenfor div. katteklubber ang. linjeavl ?

• #21   1. nov 2006 Nååå er der nymodens Perser-ejere i dette forum??

Hvon fan... tror i jeres katte ser ud som de gør??

Alt avl indenfor familie (undtagen bror/søster parring) er linieavl IKKE indavl. Hvis din kat står flere gange i stamtavlen er det også linieavl.

Linieavl kan, hvis det bruges rigtigt, være rigtigt godt. Det fremhæver fejl, og det fremhæver gode ting.
    Jeg som opdrætter vil altid gøre brug af linieavl, og det er kun for at kunne udelukke evt. sygdomme i racen, samt for at forstærke et godt udseende (ikke overtypet som hos Persere)

Indavl - bror/søster-parring

Kommentér på:
parring mor-søn

Annonce