669 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
Hvordan starter man et opdræt ? Hvordan starter man et opdræt ?
jah .. Hvordan gør man ? Har en drøm om selv på et tidspunkt at starte mit eget opdræt , og vil gerne vide noget om det (: Nogen der vil dele deres viden ?
0 synes godt om
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 96 Svar: 1.048
maj 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 1 Emner: 73 Svar: 499
(Måske er det ikke smart for mig at begynde at opdrætte katte - kan ikke skille mig af med dem alligevel. Men spændende er det nu!)
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 96 Svar: 1.048
maj 2004
Så kan jeg derefter udgive bogen: "101 Maine Coons"
(uden en Cruella DeVille, hehe)
jul 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 765
maj 2004
Vi kan jo da ikke få for mange gode katteopdrættere
sep 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 152 Svar: 1.860
Naja
sep 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Svar: 551
Jeg kan se, at du har huskatte nu og før du beslutter dig for at opdrætte en bestemt race, bør du som det mindste prøve at leve sammen med katte af den race. Racekattene er meget mere end bare et bestemt udseenede - de er vidt forskellige at bo sammen med.
Jeg har det lidt underligt med de, der starter opdræt på deres allerførste racekat. For at blive en god opdrætter og vejleder for sine købere, skal man vide hvad man har med at gøre.
Og man skal vide, hvad man vil med sit opdræt. I mine øjne er det ikke tilstrækkeligt motiv bare at ville have søde killinger i sjove farver
Desuden er det vigtigt, at du starter opdræt med de rigtige katte. De skal være sunde og racetypiske - det kan man som helt grøn i racen have svært ved at vurdere, hvornår en kat er.
Derfor er det en god idé at starte med en kælekastrat og udstille den (hvis den vil). Man lærer utroligt meget om sin race ved at udstille og man får et netværk til andre - både ejere og opdrættere. Det er vigtigt at have, når man giver sig i kast med opdræt. Man kan IKKE læse sig til alt
Alternativt kan du kontakte opdrættere af racen og finde dig en mentor, som vil lade dig følge med i opdrættet de næste par år, inden du evt. selv anskaffer en avlskat. Det vil du uden tvivl kunne lære meget ved
Og som Cecilia også har skrevet: Det koster MANGE penge at opdrætte. Penge, som du ikke skal regne med at få hjem igen ved salg af killingerne. Katteopdræt er at betragte som en dyr hobby. Det er vigtigt at have i baghovedet
Hvis ikke du allerede er medlem af een af hovedklubberne under Felis Danica (Jyrak, Racekatten, Darak, Katteklubben), så er det der du skal starte
maj 2006
Følger: 12 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 35 Svar: 396
Først vil jeg lige sige at jeg har stor respekt for at katteavlen holdes så vidt muligt "rent", og at der er tjek på tingene.. Men det virker også som næsten en umulighed at få lov at få et kuld killingerne..
Jeg kunne da godt selv tænke mig på måske den næste kat, at få et hold killingerne.. Her er der dog ikke tale om opdræt som sådan, men under alle omstændigheder, om man har langsigtet eller kortsigtet planer- kræver det jo det samme.. Men man kan nærmest blive helt afskrækket af de tråde der handler om det- da det virker som en næsten umulighed..
Er dette korrekt eller er det bare fordi folk er påpasselige(ved ik hvor´n det staves) ...?
Måske er Misse`tat os blevet lidt afskrækket.. men ganske rigtig ellers Coonstaff:-)
Hvordan starter man et opdræt ?