{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.632 visninger | Oprettet:

Christina R
Christina R
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Moderløse killinger - navlestreng {{forumTopicSubject}}

Hej.

Inden der kommer misfortåelser, jeg har avlet Skovkatte, og har haft tonsvis af killinger, også opflaskningskillinger. Så det er ikke fremmede for mig, det ligger bare en del år tilbage smiley
- jeg var selvfølgelig sidste udvej for disse killinger.

Jeg har 2 moderløse killinger, som jeg har plejet siden de var 2 timer gamle.

De er nu 6 dage gamle og vejer hhv. 126 g og 115 g. De var MEGET små ved fødslen, 87 g og 89 g.

De er i det hele taget sunde og raske, spiser hver 3. Time (GAB!), kommer af med afføring og tis, dog til tider lidt hård/tynd. Men det forekommer heldigvis kun 1/10 gange.

Historien om deres fødsel og moren er lang, men den korte version er, at hun er en MEGET ung gårdkat, som overhovedet ikke vil kendes ved dem, og fødte dem på et betongulv, og lod dem ligge i knap en time, inden jeg tog mig af dem.

Nu kommer problemstillingen:

Jeg måtte klippe navlestrengen af den ene, da hun bare lod den ligge med moderkage og navlestreng. Det er også gået fint, og den er klippet ca. 4 cm fra maveskindet.

De er som skrevet 6 dage gamle, og har endnu ikke tabt navlestrengen.

Den killing som jeg har klippet strengen over på, er ved at falde af ved roden af maven, men den er lidt rød nede ved roden, altså inde ved maven.

Selve strengen er fin og tør.

Den anden er knap 1 cm lang, og er tør.

Men plejer de ikke bare at tørre ind, eller kan de falde af på den måde, som killingen med den afklippede navlestreng godt gå an??

Tak for hjælpen på forhånd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Moderløse killinger - navlestreng
  • #1   13. maj 2014 jeg ville nok lige kontakte dyrlægen, også mest fordi den er rød på maven, bare for den ikke lige får en infektion - lidt dumt i den alder

jeg ville så også lige overveje at få dem teste for fiv og felv, bare for at være sikker. Kunne godt være lidt bekrymeret når de nu var så små. Og deres mor nu er staldkat.

om det er hårdt smiley kender det for godt. for små 10 år siden valgte vores nabos kat at lægge 6 flotte killinger på vores loft. Da de var 11 dage gamle valgte morkatten så at gå ud og lege på den store vej, hvilket hun ikke lige overlevede. Og naboen ville så bare aflive disse killinger (det gjore de i forvejen derfor valgte begge deres hunkatte at lægge dem hos os, og vi havde så en aftale om at vi fandt nye hjem til killingerne).
    Men da de små lige have fået øjne ja så kunne jeg ikke stå for dem, og kontaktede Sonja på kv, og så gik mig og min mor ellers i krig. Også hver 3. time. samtidigt med at vi gik på arbejde. Men vi mistede kun 1 killing. resten fik nye hjem.
    så 2 år efter to Frida og Cinnamon retur, og frida var så lige gravid

selvom at det er hårdt, så er det nu alligvel meget sjovt at prøve. Så jeg tager hatten af for dig.

• #3   14. maj 2014 Lad navlestrengene være!
    Jeg ville være noget bekymret for den, du selv har klippet navlestrengen på, for rødfarvningen KAN skyldes infektion, og da der via navlestrengen er direkte adgang til leveren, kan det ende katastrofalt.

PS: Og så klipper man IKKE en navlestreng over. Man vasker sine hænder grundigt og kniber den over med sine negle, både for at lukke hullet og presse blodårerne sammen.

Det samme sker, når en hunkat gnaver den over.

• #4   14. maj 2014 Felis :
    det er nu ikke helt rigtigt. man må ikke OVERDRAGE KØBE/ SÆLGE killingerne til andre end internatter og ammemødere, hvis de er under 12 uger

så har du den hjemme selv, og det er din egen kat, ja så må du gerne flaske den op. der står der nemlig ikke noget om.

https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=127877

• #7   14. maj 2014 Felis...du skriver:

"Fuldstændig ligegyldigt
    DET ER IKKE LOVLIGT medmindre du af det relevante ministerie eller Styrelse er godkendt til at opfostre moderløse killinger."

Mener du så at killingerne skulle have været efterladt på gulvet indtil man får tilladelse af ministerier/styrelser, fordi der står noget i loven? Grotesk!

• #9   14. maj 2014 Ok, tak NFO-Moar, det giver mening.

• #10   14. maj 2014 få fat i noget klorhexidin-pudder og drys lidt af det på navlestrengen.

• Christina R
    Christina R Tilmeldt:
    maj 2014

#11   14. maj 2014 Tusinde tak for svar smiley

• Christina R
    Christina R Tilmeldt:
    maj 2014

#12   14. maj 2014 Den har forresten tabt navlestrengen og er så småt begyndt at åbne øjnene, så det går den positive vej smiley

Den anden har stadigvæk sin, men den begynder at blive løs smiley

Kommentér på:
Moderløse killinger - navlestreng

Annonce