1.268 visninger
|
Oprettet:
Farve/mønster {{forumTopicSubject}}
Hej alle i dejlige kattemennesker
Har lige et spørgsmål angående farvebestemmelse på mine killinger.
Hvis begge forældre er bloched tabby/klassisk tabby, er det så muligt at killingerne har en helt anden tabby?
Kender du en hjemmeside, hvor man nemt kan se de forskellige farver/mønstre og derudfra bestemme killingernes?
Er det overhovedet muligt at kunne lave den endelige farvebestemmelse i deres alder? (Tre uger)
Håber i kan hjælpe.
okt 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 105
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
De kan dog blive ensfarvede uden mønster.
Og ja, som 3 ugers burde man snildt kunne farvebestemme dem - hos mine européer kan jeg ofte gøre det så snart jeg ser hovedet i slimhinden under fødslen Og ellers så så snart de er tørre.
Det er mest de maskede der kan gå noget tid ved. Samt ved de dårlige/langsomt udviklede smoke/sølv eller de tilfælde hvor man skal vurdere om en makrel/spotted tabby har/får flest striber eller pletter.
På www.eife.dk kan du under farver og genetik læse lidt.
På www.europeklubben.dk har vi under Om racen mange billeder af de forskellige farver
Norsk skovkattering har så vidt jeg ved også en side med billeder
Derudover så kan du med fordel læse FIFes generelle standard for farver og mønstre. Der er også illustrationer i form af tegninger
http://www1.fifeweb.org/dnld/std/GEN-PART.pdf
okt 2012
jun 2006
Jeg kan læse at mor er blå blotched tabby og hvis far er Samson, så er han rød blotched tabby ud fra hvad jeg kan se på billederne?
Det betyder at alle dine hunkillinger er sort tortie eller blå tortie, og dine drenge er sorte eller blå. De kan så enten være solide eller være blotched tabby
okt 2012
Hannerne er eg rimelig sikre på er sorte, men tør ikke sige 100%. De er nemlig ret ens.
Pigerne er lidt noget andet. Den ene er umiddelbart helt sort og har kun en rød stribe på hovedet. Mens den anden nok er tabby med røde spots.
okt 2012
Jo kan de sikkert sagtens, men tænkte at der nok også var kyndige kattemennesker til stede herinde
Ville jo være allerbedst med personligt fremmøde, så man rigtig kunne se dem. Men dem vi kender bor desværre ret langt væk fra hinanden og har ikke bil..
okt 2012
apr 2013
Følger: 15 Følgere: 26 Katte: 2 Emner: 36 Svar: 576
okt 2012
Tak for linket.
Har set på det før, men synes ikke det blev nemmere..
Svært når ingen katte jo er helt ens. Og at skulle sammenligne voksne kattes farver/mønstre med killingers, synes jeg ikke er helt nemt
apr 2013
Følger: 15 Følgere: 26 Katte: 2 Emner: 36 Svar: 576
okt 2012
Også sjovt vi ikke har fået nogle røde killinger. Havde vi ellers lige troet.
jun 2006
Ariel er tydeligt sort tortie blotched tabby
Fiona er også sort tortie blotched tabby. Knap så tydeligt på billederne, men uden tvivl en rød tå (heldigt, når hun nu SKAL være tortie med de forældre, hehe)
Louie og Viggo er så sort blotched tabby begge to
Mht rød, så får man kun røde killinger, hvis mormissen er rød eller tortie. Hun skal have genet for det. Med en rød farmand og en mor der ikke selv er rød/tortie får man kun tortie hunkillinger som det med mest rødt på
okt 2012
Vidste jeg slet ikke. Så blev jeg også klogerei dag
Skam heller intet i vejen med dem jeg har fået.
Hannerne er dog svære at kende forskel på. Ariel har en rød plet, derfor navnet og Fiona har kun en enkelt rød stribe på hovedet. Så kært
jun 2006
okt 2012
Vi løfter halen og kigger på striberne bagpå den. Det er pt. den eneste forskel vi lige kan se der er
Farve/mønster