{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
810 visninger | Oprettet:

Min gamle kat! {{forumTopicSubject}}

Så er det slået fast, Mitti er en gammel dreng, trods sine kun 10 1/2 år, begynder alderen at mærke ham.
Jeg havde dyrlægen her hjemme i går, så jeg kunne få Mitti tjekket, han spiser glad og gerne, helst vådkost, og vil Røde ikke spise sin del, så gør Mitti det for ham,sådan har det altid været, og Røde er rund, hvor Mitti altid har været meget slank.
Grunden til, at det blev nu, han skulle tjekkes, er det forandringer som er sket, lidt ad gangen, på mindre end et 1/2 år, ja han har altid snakket meget, men nu råber han, og så meget så han bliver hæs, han er ikke helt døv, men vi er sikker på, at hans hørrelse ikke er hvad den har været, han er ikke længere bange for støvsugeren, og gemmer sig ikke når det yngste barnebarn er her, eller fare sammen når jeg taber noget.
Han har tabt sig ca 200g, det lyder ikke af så meget, men når man vejer under 4 kg, så kan det tydeligt mærkes på ham, dyrlægen siger det er muskelmasse han har tabt, og han er ikke så aktiv som i foråret.
Han sover lige så meget som Røde, som jo er blevet 12 år, men vælger andre steder, her på det sidste, og sidder og stirre ud i luften eller går hvileløst r7ndt og kalder.
Det hjælper at tage ham op, og gå eller sidde med ham, så er han rolig, og når jeg går i seng, så er han også rolig og bliver i sengen.
Det er så dejligt, at dyrlægen har udelukket sygdom, men der skal holdes ekstra øje med ham, han skal vejes ofte, så jeg ikke overser noget, og min liste med forandringer er gemt, så vi har den at sammenligne med, så vi ikke overser nye ting, eller bare vender os til de forandringer som allerede er her.
Det er sjovt hvor forskellige mine 2 katte er, jeg ser ikke mange forandringer ved Røde, siden han var 4 år, efter han havde fået fjernet de sidste tænder, da Mitti fik fjernet de sidste tænder forandrede han sig overhovedet ikke.
Trods det at Mitti viser tegn på alderdom, så håber han er her længe endnu, og Røde også, det vil være svært at undvære mine drenge, selvom jeg er ved, at få pip af Mitti’s råben smiley smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min gamle kat!
  • #1   12. dec 2023 Øv, det er da tidligt. Jeg krydser fingre for, at han lever mange år endnu. smiley

  • #2   12. dec 2023 Tak Susanne, og ja det er tidligt, men også første gang jeg oplever gamle katte, Birk var min hid til ældste, og han blev kun 9 år, og alle mine katte er taget her fra pga. sygdom, og alt for tidligt, så er glad for at have 2 gamle katte, som ind til nu, ikke har haft sygedage, ud over tænderne som er væk.

  • #3   12. dec 2023 Kunne det være noget tidlig demens? Det håber jeg selvfølgelig ikke, men det kunne være værd at lufte for dyrlægen smiley

  • #4   12. dec 2023 Ja det talte vi om, men det er jo ikke noget man bare kan teste på en kat, men det ikke at høre ordentlig, kan også påvirke meget, og faktisk øger det også risikoen for demens hos mennesker, da man kan blive isoleret, og ikke udfordre hjernen nok.
    Den eneste kat jeg har oplevet det med at stirre og gå i stå, var min Tulla, hun havde gallegangsbetændelse 2 gange, og anden gang blev leveren ødelagt, men hu spiste ikke og hendes afføring blev lys, næsten gul.
    Vi talte om alle de aldersrelaterede sygdomme ved katte, og ingen er tilstede endnu, men jeg/vi er ops på det.


  • #5   12. dec 2023 Ps. Alle er velkommen til at fortælle om oplevelser med gamle katte, det kan måske hjælpe andre.
    Min aftale med dyrlægen er, at mine katte gerne må blive gamle, så længe de ikke lider, men jeg kommer ikke til at have katte på kronisk medicinsk behandling, ved feks sukkersyge, det har jeg ikke selv helbred og økonomi til ( bliver lige om lidt folkepensionist.


  • #6   12. dec 2023 Hold da op - er han allerede over 10 år?
    Tiden går godtnok stærkt.

    Har I snakket om forhøjet stofskifte?

    Men så længe han har det godt, så skidt da med at han ikke kan høre smiley


  • #7   12. dec 2023 jeg har 4 på 10 år
    og der er en del forskel på dem.
    Simba er i god stand og har masser af muskler, Han tager pænt på . Han mener selv at han er 10 mdr. tonser rundt med oldebarnet
    Krumme har tabt sig, og det er især mangel på muskler som det skyldes. Han er blevet mere træt
    Sille er i flot stand, Men er så også en slank kat, Er meget aktiv
    Tarzan er blevet temmelig doven og rør sig ikke meget, og det ses så på sidebenene,

    Har så også Cinnamon på 19 år,
    Han har tabt muskelmasse, men har så alligevel taget 800 g i løbet af 6 mdr. Han kan kke hører men fungere fint nok alligevel. han har mistet hørelsen for flere år siden. hans største problem er gigt


  • #8   12. dec 2023 #6 ja vi gennem gik alle de normale aldersrelaterede sygdomme, og de passer ikke, der mangler noget, så endnu er de udelukket, alt var fysisk fint, heller ingen smerte, så vi holder øje, og hvis han ikke holder vægten eller andet ændre sig, så bliver det den store blodprøve test, men så bliver det på klinikken, eller hun skal have en med, til at holde ham, fordi jeg nok ikke selv kan klare det, ellers kunne vi jo havde taget en med det samme, men dyrlægen så det ikke som noget der var akut nødvendigt.
    Ja her soves også mere, der er aldrig tegn på, at de har lavet ballade, når jeg har været afsted, de sover tit videre, selvom jeg kommer hjem, ellers kom de/ Mitti til døren, så snart jeg rørte postkassen eller lågen, Røde har altid været den rolige og Mitti den aktive og mere stresset/bange ved lyde og gæster, hvor Røde skal hilse på alle.
    En anden ting, de er ved at spænde ben for mig hele tiden smiley det er som at have 2 kælne killinger om benene, problemet er så, at jeg har dårlig balance, så godt der ikke er så langt til noget, jeg kan holde fast i, og at skuldrene har holdt ind til nu smiley


  • #9   13. dec 2023 Angel er 11. Hun har mistet muskelmasse men holder en ret stabil vægt på ca 5 kg. Hun har noget gigt i bagbenene, og hun har lidt svært ved at holde pelsen, men det har hun aldrig været specielt god til.

    Hun samler dog hurtigt diverse virus op og skal jævnligt under behandling. Vi tager hver dag som en gave, når hun nu virker til at have et nedsat immunforsvar og gigt i bagbenene.


  • #10   13. dec 2023 Ja det bliver også lige som dig Susanne, så længe det går godt så er alt godt, nu er sygdom jo udelukket, for nu, så jeg skal bare holde øje uden stres smiley
    Og ingen af drengene har tegn på gigt, det er jo heldigt.


  • #11   13. dec 2023 Mitti var da killing lige for lidt siden smiley

    "så bliver det den store blodprøve test, men så bliver det på klinikken"

    Klinikken ja! Absolut klinikken!

    Det værste Bruno (og jeg) oplevede i alle vores år sammen, var den dag han skulle have taget blodprøve herhjemme (af dyrlæge og veterinærsygeplejerske).
    For ikke at forstyrre eller blive pylret sad jeg imens på mine hænder ude i haven, og tænkte at den blodprøve nok hurtigt var klaret. Men puha, det trak ud smiley .
    Bruno skreg om hjælp og græd (jep, han græd) noget så hjerteskærende smiley og jeg tænke igen og igen, at NU måtte de da snart være færdige, så jeg blev siddende smiley , indtil dyrlægen kom ud med Bruno, der var helt slap og tom i blikket.
    Han må have følt sig så svigtet smiley , og været panisk rædselsslagen. Han havde tisset på dyrlægen og ud over det hele af skræk.

    Jeg kommer aldrig til helt at tilgive dyrlæge, sygeplejerske eller mig selv, for at ingen af os afbrød det overgreb.

    Resten af dagen lå Bruno bare i sin kurv oppe på soveværelset og var helt slukket - kunne hverken spinde eller spise eller noget smiley . Jeg troede vitterligt, at min kat var ødelagt.
    Om aftenen lå jeg bogstaveligt talt hulkende og grædende på mine knæ og undskyldte i ét væk, og tiggede og bad ham om at spinde. Og endelig kom der et par forsigtige, træge spindelyde smiley TAK Bruno!

    Forresten havde han tidligere fået taget blodprøver på klinikken, hvor han bare sad ligeså stille og tålmodigt. Men hjemme hos sig selv? smiley NO way. NO go!


  • #12   13. dec 2023 Malene min dyrlæge er nu ret god, til det med blodprøver, men Mitti er som midgårdsormen når det kommer til blodprøver, så er det godt at der er en med et godt tav på ham, han plejer at skulle rulles i et håndklæde, både for hans skyld og for de andres, tidligere holdt jeg mine katte selv, og jeg ville også helst nu, men er der og nusser lidt, og Mitti gemmer sit hovede under min arm, eller mod min mave smiley

  • #13   13. dec 2023 Min dyrlæge sagde engang:
    Alt det gode derhjemme, det grimme på klinikken.


  • #14   13. dec 2023 Min dyrlæge havde tidligere klinik sammen med flere, men da hun blev udkørende, så hun for første gang, mine katte uden at de stres fællede og Røde uden lort i pelsen smiley smiley han kan ikke lide transport, uanset hvad jeg har forsøgt,,, og han er ellers tidligere udstillingskat smiley

  • #15   13. dec 2023 Mja, det var også Malene, der tog føromtalte blodprøve på Bruno. Og lige den dag tog det desværre for lang tid (og burde være blevet afbrudt, inden stakkels Bruno blev traumatiseret).
    Men hvis Mitti før har prøvet blodprøver derhjemme, så går det vel nok.... Men ud fra egne - og især Brunos - erfaringer er jeg meget enig med # 13.



  • #16   14. dec 2023 Han kan absolut ikke lide blodprøver smiley uanset hvor, efter 5 tandoperationer, er mine katte ikke glade for dyrlægen, og Mitti forsvandt da også, da hun kom, men der var ikke mange steder han kunne gemme sig, for jeg lukkede til værelset, og jeg hentede ham bag bruseforhænget smiley
    Men jeg har aldrig fået lavet blodprøver på kattene, uden jeg var der, så er det også lettere at sige stop.


  • #17   15. dec 2023 Er han ligesom Freddie???
    Han skriger så højt, så man skulle tro, at han bliver mishandlet smiley


  • #18   15. dec 2023 Nej han laver ingen lyde, han prøver at vende sig, så han kan bruge klør og tænder, derfor bliver han rullet i et håndklæde smiley

  • #19   3. jan smiley Idag skulle Mitti, have været ved dyrlægen, fordi han stadig taber sig, og virker lidt forvirret, desværre kørte vi fast på vejen, og måtte vende om, efter at have talt med dyrlægen, og vidste der knapt var ryddet der hvor klinikken ligger, så vi måtte vende om, mens det var muligt.
    Næste tid er så først på tirsdag, da jeg ikke regner med, at turen bliver bedre i morgen.
    Børnebørnene måtte hentes hjem fra skole og børnehave, før tid, da de frarådede udkørsel.
    Så nu må jeg bare passe på Mitti


  • #20   4. jan Ja det er jo helt vildt hos jer.
    Mitti har det jo som blommen i et æg, så mon ikke han klarer sig smiley

    Nu har vi fået lidt sne hernede, men i Sydjylland har vi nærmest gået i vaders - vildt at der er så stor forskel


  • #21   4. jan I går stod regnen ned i tykke stråler. Og i dag ligger der 20 snefnug ca.

    profilbillede
  • #22   4. jan Ja det var godt, at jeg ikke fik en tid til idag, for det var værre end i går, men det er utroligt smukt, når man sidder inde i varmen smiley
    Billede fra idag, da vi kørte igår, var der mere sne tættere på Århus, end her hvor jeg bor, så først troede vi, at vi kunne komme helt hen til dyrlægen, men som hun sagde, så var der ikke ryddet på de små veje, og det var også en mindre vej vi sad fast på, så det er første gang siden jeg var ung, at jeg har skubbet en bil smiley godt der var en som hjalp os, han sad bag retten, mens min svigersøn, barnebarn og jeg skubbede, og da bilen fik ved, så kørte han den et godt stykke, så der efter skulle vi ned ad en lille bakke, det hjalp.
    Helårsdæk dur altså ikke i sne smiley
    Mitti gør mig stadig stresset, men i nat har han ladet mig sove, siden vi var afsted, har han stort set intet sagt, det var første gang i over 6 år, han har været i en transportkasse smiley og han snakkede hele tiden, han spiser men kun vådfoder, og han taber sig, bakken ser stort set ud som normalt, lidt flere vådklumper, men jo også mere vådmad.
    Jeg har fundet ud af, at han hellere drikker af mine små skåle, ikke den normale skål, men han drikker mere, når jeg ihærdigt sætter ham ved skålen, det er også den måde han spiser mest, som om, han skal mindes om, at han skal spise og drikke.
    RC baby mad spiser han også, det købte jeg mellem jul og nytår, lidt desperat for, at få flere calorier i ham, og små bidder er bedst, så kløjs de ikke i maden.


    profilbillede
  • #23   4. jan Susanne:
    Tag lige lidt nord for Kongeåen smiley


  • #24   10. jan Så er det alvor, resultatet af blodprøverne fra i går, er kommet her til aften, i morgen må jeg tage afsked med Mitti, det vidste jeg inden jeg fik resultatet, i går var vægten nede på 3264g, han skal løftes til mad og vand, virker forvirret og sløv, og det er leveren som er kaput, alle ledertalent er tårnhøje.
    Han minder mig så meget om Tulla og hendes sidste tid, men det var jo også leveren som satte ud, anden gang hun havde galdegangsbetændelse.
    Det bliver hårdt, har smiley en del, men vi ved jo de kære katte, ikke lever så længe som os, så afskeden kommer smiley


  • #25   11. jan Det er jeg virkelig ked af at høre. Det er altid den sværeste beslutning af alle men den eneste rigtige.

    Kæmpe kram. smiley smiley


  • #26   11. jan Så er der blevet sagt farvel, det gik meget fint og roligt, det er en sorg og et savn, men også en lettelse.
    Røde plejer altid, at hilse og nusse med Mitti, men det har han ikke gjort de sidste par dage, og lige nu ligger han roligt ved mig, han leder ikke, jeg tror han vidste det gik den vej med Mitti, der ville højest have gået et par dage inden det var sket af sig selv, det har gået hurtigt den sidste uge, og ikke det vi havde forventet i december.


    profilbillede
  • #27   11. jan Et billede fra før.

    profilbillede
  • #28   11. jan Uha nej, hvor er jeg ked af det på dine vegne! Men stærkt taget valg må man sige. Det er det mindste vi kan gøre for vores dyr: At sige stop når tid er, så de ikke lider smiley

  • #29   11. jan Kæreste Jette.

    Det gør mig godtnok ondt på dine vegne smiley

    Det er en hård beslutning, men jeg er ikke i tvivl om, at du har gjort det rette smiley


  • #30   11. jan Det er jeg godt nok ked af at hører
    det er aldrig sjovt når det kommer til at vi må tage en beslutning
    Stort kram herfra

    RIP smukke dreng


  • #31   11. jan Tak for jeres hilsner, jeg kunne ikke have gjort noget andet.
    Hans symptomer har været atypiske, så selv dyrlægen havde ikke troet det var leveren.
    Her er tomt, ingen Mitti i min seng, Røde har fået mange nusseture, og han har tigget mad igen og igen smiley Mitti fik jo vådkost mange gange om dagen, og så fik han jo også, eller spiste op af Mitti’s , og babykat fra RC er jo også noget som sætter sig, så nu er han på skrump, så det er foderforvirring og vådt morgen og aften smiley som før Mitti blev syg.
    Røde er ikke senge putter, kun om morgenen, så han er klar til morgen nusse tur.


Kommentér på:
Min gamle kat!

Annonce