{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.229 visninger | Oprettet:

Dorte
Dorte
Tilmeldt:
25. maj 2013
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 1

Min "gamle" kat overfalder min nye killing! {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Vi har brug for noget rådgivning, angående ny killing i hjemmet.
Vi har i forvejen en kastreret hankat på 10 måneder, og har lige anskaffet os en killing for tre uger siden, også en hankat. Vi har brugt metoden, at holde dem adskilt, hvor vi har præsenteret dem for hinanden flere gange om dagen (i starten), hvor vores gamle kat hvæsede både af killingen og vores hænder.

Efterhånden hvæsede han mindre og mindre, så vi besluttede os at sætte dem sammen, bortset fra om natten. Og nu laver vores gamle kat ikke andet end at jagte killingen, og bide den i ben, nakke, hals osv., hvor killingen ofte ender uden i et skrig/hyl, hvor vi så skiller dem ad. Det skal dog pointeres at killingen derefter igen er med på leg, og sagtens kan finde på at løbe efter den store. Vi har anskaffet os en feliway kontakt, for 10 dage siden, hvor vi ikke har set de store forandringer.

Vi er meget tæt på at give op, og ser os stort set ingen anden udvej end at komme af med killingen igen, og det vil vi meget nødig, så vi håber i har nogle gode og brugbare råd til nogle desperate katte ejere!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min "gamle" kat overfalder min nye killing!
  • #1   3. feb 2014 Rolig nu.
    Du skal ikke skille dem ad.
    Din "gamle" kat skal vise den lille ny hvor "skabet" skal stå og det skal de bare have lov til så længe der ikke flyder blod.
    Det med at den skriger kan være fake - jeg siger ikke at det er det, men Elvis skriger før han bliver angrebet, for så kan det jo være at jeg får ondt af ham.
    Husk at kæle lidt ekstra med den "gamle" så den ikke føler sig overset.

    Når I så vurderer at der ikke sker killingen noget om natten, så bare lade dem sove sammen.
    Den lille har både skarpe kløer og tænder smiley
    Når de ligger sammen kan de lide hinanden, når de vasker hinanden er det en kærlighedserklæring.

    Så glem lige aflivning og tilbagelevering.


  • #2   3. feb 2014 Er din "gamle" hankat kastereret?

  • #3   3. feb 2014 Susanne:
    Det står i 2. linje smiley


  • #4   3. feb 2014 rolig nu
    det er altså helt normalt at de i den størrelse leger meget vildt. Med 19 rovdyr i huset, og den yngeste er 1 år gammel, ja så er jeg også turen igennem.Her er det bare ham på 1 år og så den næste i rækken en hankat som bliver 3 år
    Før der, var det ham som nu bliver 3 som tog turen med en på 5. Og de to leger stadig meget vildt den dag i dag. Og det er altså også med bid og det hele

    Ja den nye er lille, men han skal nok lærer at sige rigtig fra.

    jeg gør gerne det, når ejg syntes at de går over stregen, at jeg lige kommer med en høj lyd, eller smider noget legetøj. Bare et eller andet som gør at de får opmærksomheden væk fra hinanden. ja de forsætter nok igen, men så er de lige nået at komme lidt ned

    ham jeg har som er 5 år, Birger, ham fik jeg på internattet hvor jeg arbejdede. Han boede der oppe fra han var 1 år og så 1 år frem. Og han legede altid med killingerne. Han sad ligefrem og ventede på at de blev lukket ud om morgen. I dag er han stadig den meget legesyge kat som bare vil lege vildt.

    Men sæt lidt grænser, man lærer hurtigt at hører hvornår det går galt. Men så lang tid at de begge er med, så er der altså ikke nogen problemer.

    Husk at de er børn, og børn leger altså vildere. De vokser dog heldigvis -nok - fra det igen. Det aftager helt sikkert


  • #5   4. feb 2014 Jeg kan godt forstå i er ved at give op, når i konstant skal starte forfra. Lad vær med at skille dem ad, de skal nok finde melodien.

    Den bedste måde man kan introducere en ny kat på er ved at lade den få den første time for sig selv, hvis den er bange eller stresset.... Og ellers lad dem være sammen


  • #7   4. feb 2014 Jeg har selv kun prøvet at sammenbringe katte en gang og kan godt forstå hvis i er nervøse.
    Lad kattene være frit sammen men sørg for at den lille kan komme væk i sikkerhed, i huler, bag en reol, sofa eller andet, så den selv kan gemme sig, når den ikke gider blive jagtet eller lege mere . Læg lidt pauser ind, hvor i leger med den ældste, så den for løbet noget af krudtet af. Så alt krudt måske ikke skal bruges på jagte lege efter den lille. Sørg for den nye kan gå på bakke og få mad i fred. Og giv den gamle mest opmærksomhed og prøv om i kan bringe dem på lidt tættere hold f.eks ved at give godbidder og spændende leg i samme rum uden at alt drejer sig om at jagte hinanden rundt hele tiden Læg mærke til om den store er efter den lille hele tiden, så den mister modet og om den slipper den igen, når den lille hyler. Her kunne jeg se at min killing straks overgav sig og har faktisk aldrig hørt den skrige eller set den blive bidt hårdt. Men nu er det også en voksen venlig hun kat den er sammen med. Jeg tror der er nogen der har lagt video film ind af normal killinge leg, prøv at finde nogen af dem, så i kan sammenligne . Må den spise og drikke eller bliver den jaget væk fra maden ? For så ville jeg da også synes var synd hvis ikke den kan få fred til det. Men jeg vil tro den gamle er lige i den værste lømmelalder. Der er mange der har skrevet fortvivlet herinde og der synes jeg mange gange kattene hurtigt er blevet venner. Jeg synes det er godt i holder øje med dem for der er jo tilfælde, hvor det ikke går. Men husk det ser jo tit mere voldsomt ud end det er. Læg mærke til om der flyder blod som Marianne skriver eller om den bider den lille slemt.


  • #8   4. feb 2014 Jeg kan godt forstå jeres bekymring, men umiddelbart lyder det for mig, som om I blot skal lade kattene finde ud af det sammen. Killinger/ungkatte KAN lege meget voldsomt til tider, og nogle killinger har altså mere lyd end andre i den sammenhæng. Så længe killingen stadig er med på leg og ikke virker skræmt over jeres ungkat, og så længe de ikke bider hul på hinanden, tror jeg ikke, I skal være bekymrede. Så er det sandsynligvis bare voldsom leg eller ungkatten, som lige viser "lillebror", hvor skabet skal stå. smiley

  • #9   4. feb 2014 Det kan da se voldsomt ud når som hos mig, at den store vejer næsten 6 kg og den lille knapt 1400g, og så er der en mere som kan skælde nu også smiley
    Mine har aldrig været skilt ad, og der har aldrig været en skramme, den lille er rigtigt gode venner med Røde, men ikke helt fra dag et, der har været lidt hvæs mm, men du forhaler processen fordi de ikke får lovt til, at være sammen.
    Hvis du ikke kan lide, at se på det, så gå en tur eller tag på besøg, og ingen har taget skade når du kommer hjem smiley
    De gange jeg har sammenført katte ( sidste år en på 11 mdr og en på 4 og den sidste på 8år) har jeg lagt mærke til, at nætterne er rigtige gode til, at kattene lære hinanden at kende, når man står op om morgenen er der altid sket fremskridt, så sammen døgnet rundt er det der skal til.

    Min den lille er nu 9 mdr og han bliver frækkere og kan klare mere, så der bliver bøllet rundt i stor stil, men også puttet og vasket.

    Jeg har flere film af killing og kat som " slåsser" med hinanden, de ligger på min side smiley


    profilbillede
  • #10   4. feb 2014 Jeg er enig med de andre, lad være med at give op, 3 uger er ikke særligt lang tid og slet ikke når du bliver ved med at skille dem ad..

    Du skal lade dem være sammen hele tiden, og så skal du lade være med at blande dig, kun hvis blod flyder eller den store ikke respektere når den lille hyler, med respektere mener jeg at han (den store) enten giver slip eller letter sit tag, det at den lille løber efter den store efter du har skilt dem ad, fortæller mig at det er ren leg, måske voldsom leg, men det er normalt med han killinger særligt i lømmelalderen..

    Katte har den evne at de kan skrige så man nærmest tror de er ved at blive slået ihjel, men fakta er at den anden kat måske nærmest ikke røre den smiley

    Sådan kan min den store i hvert fald skrige, når den lille løber i mod hende for at få opmærksomhed, jeg reagerede også i starten indtil jeg opdagede at den store skreg sådan endnu før den lille var nået hen til hende smiley

    Så jeg syntes du skal slå koldt vand i blodet og prøve at ignorere dem, hvor svært det end kan være..


  • Dorte
    Dorte Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 1
    #12   4. feb 2014 Det lyder som om at i alle mener det er en forkert måde at bringe dem sammen på, men det er noget vi har fået anbefalet af diverse dyrlæger, og vi har ikke før brugt den metode ved vores tidligere katte, så vi har ikke nogen erfaring omkring det.
    De kan godt gå på samme bakke, og jeg er hjemmegående, så kattene er sammen hele dagen, og sover så hver for sig. Tak for rådene smiley


  • #13   4. feb 2014 ud fra det du skriver, så er samføringen jo gået helt efter bogen - nemlig som den skal.
    Det kattene gør nu, er leg, og ikke andet. Så lad dem lege, for det lyder nemlig til at de trives fint sammen. Ja det kan lyde voldsomt når de skriger, men det er en del af legen. Man skal jo lege stor stærk hankat (også selvom at man er en lille fyr). Sådan er det at vokse op.

    Alle mine katte har jeg ført sammen på en mere direkte måde. Nemlig når de kommer hjem i transportkassen, så får de gamle lov til at se den nye kat, når den sidder i kassen. Og vil de tæve den, ja så bliver det altså kassen, og ikke katten de tæver. Nu er mine dog så vant til at der kommer nye katte, at de faktisk er ligeglade med dem. Men ellers tager det et par dage, og så er freden gået ind igen.
    Den sidste boede i vores baggang, da han var tilløbere, og jeg skulle lige se om der var nogen som ville kendes ved ham. Det var der ikke, så han blev ordnet, og dagen efter gik han selv ind, og 2 dage senere kunne man ikke se at han var ny kat
    Jo jeg har to store drenge som gerne vil markere sig overfor nye katte. Men det plejer bare at taget et par dage så er det overstået.



  • Mie D
    Mie D Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 1 Svar: 1
    #15   13. aug 2016 Jeg har også (for 10 dage siden fået en killing). Lui (hankat 10 måneder) var pænt sur i starten, hvæsede af alt og alle (på nær mig) som lugtede af den lille. De var adskilt i 5 dage - men kunne se hinanden via glasdører - hvor de begyndte at lege. Nu er de sammen nogle timer af gangen. Den lille er efter Lui det meste af tiden - men også omvendt, og Lui bider den lille i halsen ved struben! Den lille ligger helt stille på ryggen, når det sker! Jeg afbryder kontakten, og trækker begge forsigtigt i nakkeskindet.. Ikke rart at se på, og jeg tænker " er det normalt - at "gå" efter struben. smiley Det virker lidt voldsomt!

  • #16   13. aug 2016 Mie det lyder ikke godt! Du må endelig ikke afbryde ( og heller ikke rage I nakke skindet smiley ) for det er lige i de situationer, den lille lære hvem der bestemmer.
    Du forhaler i den grad sammenføringen smiley
    Jeg håber du vil lytte, for dine kattes skyld, og ja de må gerne lege voldsomt, bare de ikke flår totter af hinanden.


  • #17   13. aug 2016 Når katte slås for alvor som voksne, går de efter struben, så de øver da bare smiley O nej, ikke noget med at tage en kat i nakkeskindet!!! Lad dem slås, men der må ikke flyde totter.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.366
    #19   13. aug 2016 Hej Mie.. Specielt unge katte leger ved at tage fat i struben på hinanden, det gjorde mine også da de var mindre, det er en leg som "Hæj jeg er overmanden her" og så kan det en anden gang være den anden kat der gør det samme. Så du må endelig ikke blande dig i deres leg, selvfølgelig hvis det bliver så voldsomt at du kan se den er helt gal.

    Men man må aldrig tage en kat i nakkeskindet,

    Når kattemoderen bærer killingen, holder hun fast om nakken på den, og killingen slapper helt af og derfor kan det gøres uden det gør ondt på killingen, men en kat der løftes i nakkeskindet, det svarer faktisk til hvis man løftede et menneske i nakkeskindet og det kan medføre skader...

    En Missemor tager blidt omkring nakken på killingerne og killingen slapper helt af og derfor kan det gøres uden det gør ondt på killingen. Det andet at tage en kat/killing i nakkeskindet kan give varige skader, faktisk ret forfærdelige.

    Når en dyrlæge holder en voksen kat i nakkeskindet, så udløser det nogle
    beroligende stoffer. Det er derfor, dyrlægen bruger tricket Men dyrlæger hiver ikke en kat op i nakkeskindet. smiley


  • #20   13. aug 2016 Og når dyrlægen tager fat i nakkeskindet, sørger han for at den ikke løftes fra bordet, han narrer den bare smiley


Kommentér på:
Min "gamle" kat overfalder min nye killing!

Annonce