{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.064 visninger | Oprettet:

Glemmer at gå ud om natten {{forumTopicSubject}}

Min kæreste og jeg er virkelig i krise. Vi har lige fået den sødeste killing. Vi er første gangs katteejere, og kunne virkelig godt bruge nogle gode råd. Balder har en kattelem. Denne lærte han meget hurtigt at benytte. Når vi er oppe går han ud i haven hver gang han skal på toilet. Han er en tur i haven flere gange hver dag uanset om det er lyst eller mørkt, regner eller ej. MEN - lige så snart vi går i seng om aftenen og han er alene, så glemmer han at han skal gå ud. Han skider i vores køkkenvask, på køkkengulvet, ude i gangen osv. Hvordan kan det være? og hvad kan vi gøre? Vi har haft kattebakke det første stykke tid, men her var det det samme. Om dagen gjorde han det i bakken, om natten på gulvet.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Glemmer at gå ud om natten
  • #1   2. dec 2007 Køb en kattebakke smiley

• #2   2. dec 2007 Han har som nævnt haft en. I starten gik han på den hver gang og havde meget få uheld nogen forkerte steder, men så begyndte han konsekvent at besørge andre steder om natten. Nu er kattebakken fjernet, men mønsteret er det samme som før... Han ved godt han skal gå ud og besørge, men glemmer det så snart vi går i seng.

• #3   2. dec 2007 Vi er nået dertil hvor vi overvejer om vi må skille os af med ham. Det er for meget at skulle rundt og tørre op hver eneste morgen.

• #4   2. dec 2007 hvis det er tilfælet at han ikke gider besørge i bakken om natten så skal i prøve og lukke ham inde eventuel på toilettet om natten sammen med bakke, mad og self vand, samt noget han kan sove i.. Med mindre i har et andet sted han kan være.. I kan jo ikke drøne rundt hele natten for og holde øje med den... Så et lille rum med bakke kan være løsningen..

• #5   2. dec 2007 I starten var han om natten lukket ude i køkkenet med mad, vand, en katteseng/kurv og sin kattebakke, og alligevel ville han hellere lægge en hilsen på gulvet, i vasken, i sin seng osv.

• #6   2. dec 2007 Jeg tror han var 10-11 uger da vi fik ham. Det vi ikke forstår er bare at det kun er når vi er gået i seng. Han kan sagtens ligge inde i sofaen sent om aftenen. Så rejser han sig, og går ud i køkkenet, ud af kattelemmen. Når han så har ordnet det han skal ude i haven kommer han ind igen. Det kan godt være vi skal sætte kassen ind til ham om natten, men målet er bare på længer sigt at han lærer at gå udenfor uanset om det er nat eller dag.

• #7   2. dec 2007 Hvad har du gjort for at lærer ham at bruge bakken?

• #8   2. dec 2007 Jamen det gjorde han egentlig selv. Fra dag et var han ikke i tvivl om hvad den skulle bruges til. Så det gik helt af sig selv. Han brugte bakken den første uges tid uden problemer, men så en dag vi havde været til fest og været væk hjemmefra det meste af natten havde han haft op til flere uheld rundt om i køkkenet - dette er fortsat efterfølgende... Men som sagt kun om natten.

• #9   2. dec 2007 Hej Som de andre siger..
    Sætte dog kattebakken op igen, og giv ham en chance mere...
    Kan godt se det er træls, men han kan være utryg som der også bliver nævnt og luk ham ind på ikke såå meget plads og vend ham til det..
    Eller prøv og sætte ham ud inden inden i gå i seng og se om han ikke gør noget såå... Man kan godt lære en kat opdragelse..
    Held og lykke.

• #11   2. dec 2007 Er der ingen problemer, når han er alene hjemme om dagen?
    Hvis han var min kat, så ville jeg give ham to bakker og sætte en Feliway duftspreder i stikkontakten. Og så ville jeg lade soveværelsesdøren stå åben om natten, så han ikke skulle blive ked/utryg/angst ved at være overladt til sig selv om natten. Hvis nu jeg (utænkeligt;) ) ikke ville have katte på soveværelset, så ville jeg overveje at anskaffe en jævnaldrende killing til at holde ham med selskab.
    De steder, hvor han har besørget, ville jeg rengøre grundigt i Rodalon og masser af vand, så han ikke kan lugte det.

Du skriver at målet på sigt er at han kun skal besørge udendørs. Men det er altså en dårlig ide helt at fjerne bakken - lad ham dog beholde den, så han har den mulighed. Og fx nytårsaften vil det være en meget dårlig ide at lukke katten ud, og der kan opstå andre situationer, hvor han skal holdes inde, og så har han jo brug for bakken.

• #12   2. dec 2007 Nej, der er ingen problemer om dagen. Hverken når han er alene eller når vi er hjemme. Nu har vi vasket hele huset i rodalon. Renset hans kattebakke og hældt nyt grus i den. Så har vi sat den et godt stykke fra hans mad og drikke, men i samme rum. Kattelemmen kan han stadig gå ud og ind af som han vil.

• #13   2. dec 2007 Som de andre allerede har sagt, så giv ham en kattebakke, og prøv gerne med to. hvis han laver en pølle på gulvet, så saml den op og læg den i kattebakken.. Det kan måske hjælpe når han kan lugte "sig selv" (mangel på bedre ord, hehe)
    Og som tinka siger, de steder han har gjort det, køb noget rodalon og gør grundigt rent de steder da han ellers vil føle sig fristet til at gøre det de steder igen. Du kan også prøve at roooose ham når han bruger bakken.

• #14   2. dec 2007 Det er lidt mærkeligt at han kan være alene hjemme om dagen uden at lægge hilsner. Men måske er det kun når I er i huset og "isolerer" jer fra ham, han bliver ked....
    Jeg har godt nok aldrig hørt om katte, der var mørkeræd, men man ved aldrig ... prøv da at lade en lampe være tændt hos ham om natten.
    Eftersom han også beskrives som nervøst anlagt, mener jeg at Feliway bør prøves.

• #15   3. dec 2007 Han har en lampe med sensor lige uden for døren som tænder når han går ud...

• #16   3. dec 2007 Ja feliway kan gøre underværker. Har fundet dette om urenlighed hos en katteadfærdsklinik www.felismir.dk

Urenlighed

Brug et godt, klumpende fint, sandagtigt grus - idet de fleste katte foretrækker dette. Sørg for at katten har et egentligt klatre-kradse træ med hylder, hvor den kan overskue sit territorie fra, og hvor den kan gå i "sikkerhed". Nogle katte foretrækker overdækkede kattebakker, mens andre føler sig "fanget" i dem, under alle omstændigheder skal bakken placeres, hvor katten let kan komme til og hvor katten ikke kan blive generet af mindre børn eller hunde, når den benytter bakken. Sørg for en ordentlig bakke hygiejne - nogle katte tolererer ikke urin- eller afføringsklumper i bakken. Hvis der opstår problemer - så hjælper det ikke at dyppe kattens næse i urinen eller afføringen, klapse den bagi eller skælde den ud - som regel forstærker det problemet! HUSK katte opfatter hverken deres egen urin eller afføring som noget negativt, eller afstraffende over for ejeren, men som et middel til bl.a at berolige sig selv eller hævde deres ret til området.

Måske kunne en tlf. konsultation til ovennævnte klinik hjælpe, det koster 50 kr.

• #18   14. dec 2007 Jeg havde ikke set S.S.Js svar. Gad vide om det er den sensor, katten ikke kan lide.....

Kommentér på:
Glemmer at gå ud om natten

Annonce