Glemmer at gå ud om natten {{forumTopicSubject}}
Min kæreste og jeg er virkelig i krise. Vi har lige fået den sødeste killing. Vi er første gangs katteejere, og kunne virkelig godt bruge nogle gode råd. Balder har en kattelem. Denne lærte han meget hurtigt at benytte. Når vi er oppe går han ud i haven hver gang han skal på toilet. Han er en tur i haven flere gange hver dag uanset om det er lyst eller mørkt, regner eller ej. MEN - lige så snart vi går i seng om aftenen og han er alene, så glemmer han at han skal gå ud. Han skider i vores køkkenvask, på køkkengulvet, ude i gangen osv. Hvordan kan det være? og hvad kan vi gøre? Vi har haft kattebakke det første stykke tid, men her var det det samme. Om dagen gjorde han det i bakken, om natten på gulvet.
jul 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 765
dec 2007
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 9 Svar: 32
dec 2007
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 6 Emner: 89 Svar: 491
dec 2007
dec 2007
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
dec 2007
apr 2007
Følger: 71 Følgere: 63 Katte: 9 Emner: 27 Svar: 1.472
Sætte dog kattebakken op igen, og giv ham en chance mere...
Kan godt se det er træls, men han kan være utryg som der også bliver nævnt og luk ham ind på ikke såå meget plads og vend ham til det..
Eller prøv og sætte ham ud inden inden i gå i seng og se om han ikke gør noget såå... Man kan godt lære en kat opdragelse..
Held og lykke.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Hvis han var min kat, så ville jeg give ham to bakker og sætte en Feliway duftspreder i stikkontakten. Og så ville jeg lade soveværelsesdøren stå åben om natten, så han ikke skulle blive ked/utryg/angst ved at være overladt til sig selv om natten. Hvis nu jeg (utænkeligt;) ) ikke ville have katte på soveværelset, så ville jeg overveje at anskaffe en jævnaldrende killing til at holde ham med selskab.
De steder, hvor han har besørget, ville jeg rengøre grundigt i Rodalon og masser af vand, så han ikke kan lugte det.
Du skriver at målet på sigt er at han kun skal besørge udendørs. Men det er altså en dårlig ide helt at fjerne bakken - lad ham dog beholde den, så han har den mulighed. Og fx nytårsaften vil det være en meget dårlig ide at lukke katten ud, og der kan opstå andre situationer, hvor han skal holdes inde, og så har han jo brug for bakken.
dec 2007
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 187 Svar: 1.885
Og som tinka siger, de steder han har gjort det, køb noget rodalon og gør grundigt rent de steder da han ellers vil føle sig fristet til at gøre det de steder igen. Du kan også prøve at roooose ham når han bruger bakken.
dec 2006
Jeg har godt nok aldrig hørt om katte, der var mørkeræd, men man ved aldrig ... prøv da at lade en lampe være tændt hos ham om natten.
Eftersom han også beskrives som nervøst anlagt, mener jeg at Feliway bør prøves.
dec 2007
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.030
Urenlighed
Brug et godt, klumpende fint, sandagtigt grus - idet de fleste katte foretrækker dette. Sørg for at katten har et egentligt klatre-kradse træ med hylder, hvor den kan overskue sit territorie fra, og hvor den kan gå i "sikkerhed". Nogle katte foretrækker overdækkede kattebakker, mens andre føler sig "fanget" i dem, under alle omstændigheder skal bakken placeres, hvor katten let kan komme til og hvor katten ikke kan blive generet af mindre børn eller hunde, når den benytter bakken. Sørg for en ordentlig bakke hygiejne - nogle katte tolererer ikke urin- eller afføringsklumper i bakken. Hvis der opstår problemer - så hjælper det ikke at dyppe kattens næse i urinen eller afføringen, klapse den bagi eller skælde den ud - som regel forstærker det problemet! HUSK katte opfatter hverken deres egen urin eller afføring som noget negativt, eller afstraffende over for ejeren, men som et middel til bl.a at berolige sig selv eller hævde deres ret til området.
Måske kunne en tlf. konsultation til ovennævnte klinik hjælpe, det koster 50 kr.
dec 2006
Glemmer at gå ud om natten