Ustyrlig kat - desperat brug for hjælp! {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Min kæreste og jeg købte en killing på ca. 15 uger i slutningen af december 2015 på et kattehjem. Han er født d. 1/7 2015, blev efterladt (højest sandsynlig ingen opdragelse af moderen) og blev kastreret inden vi fik ham.
Han har været rigtig sød de første par måneder og lavede sjove tossestreger som en killing nu gør, men den sidste måned er han blevet mere og mere "sindssyg" som vi kalder det.
Han har en ren kattebakke som står ude på badeværelset hver eneste dag og han får kingsmoor foder to gange om dagen (lidt mere end anbefalet fordi han konstant er sulten).
Min kæreste har et arbejde som gør at han kan være væk i nogle uger af gangen, men ellers er han hjemme som normalt og det samme med mig. Fritz (katten) får, hvad vi mener, nok opmærksomhed og vi putter med ham om aftenen på sofaen.
Problemet er, at han er begyndt at lave rigtig mange narrestreger, såsom at spurte fra den ene ende af lejligheden til den anden, ind i kattebakken, for så at spurte ud i stuen igen imens der står kattegrus og gulvtæpper ud til alle sider og når vi får fat i ham, galoperer hans hjerte afsted.
Derudover, når vi ikke er hjemme, har han lavet lort på gulvtæppet, selvom døren til toilettet er åben og kattebakken er helt fin og han hiver bundproppen op af vores vask og fisker alt det "snavs og skidt" fra rørene op og smider det ud over hele vasken.
Han har også fået den vane at lige så snart der ikke er mad i madskålen (selvom han har haft rigeligt), så miaver han lige så snart maden er væk og om morgenen står han og miaver og kradser på døren indtil soveværelset kl. 5 om morgenen fordi han har spist maden så hurtigt. Nogle gange er han ikke en gang sulten når vi giver ham mad i madskålen, men han miaver over det alligevel.
Generelt laver han rigtig mange trælse narrestreger ude på toilettet når han er alene hjemme og det jeg har nævnt, er kun få ting han kan finde på.
Vi er desperate efter hjælp til hvoirdan man evt kan afrette ham.Vi bruger en sprayflaske med vand, som har hjulpet en del på nogle af hans uvaner, men det er svært at afrette ham når han laver de fleste af uvanerne når vi ikke er hjemme.
Vi vil ham det bedste og vi vil så gerne beholde ham, men tanken har desværre strejfet os, at vi bliver nødt til at komme af med ham igen hvis ikke vi kan få rettet op på ham.
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 33 Svar: 580
Så han er sulten, og så er det klart han miaver.
Det med han render rundt og skaber sig tosset. Det gør min stadig, og hun er altså 5½. Går ud fra han er indekat, og han skal jo have sin energi ud på en eller anden måde. Giv ham et godt stort (til loftet) kradsetræ, og sæt evt nogle hylder op på væggene, som han kan hoppe rundt på. En kat tænker ikke kun på gulvplads men også i højden.
Han er på vej i lømmelalderen. Og den skal han altså igennem, selvom det koster jer grå hår og måske en smadret vase. Vi har alle været igennem det, og det eneste der hjælper, er at aktivere ham så meget som muligt. Med drillepinde, små mus man kan kaste, osv. Evt. give ham lidt mental udfordring med et foderbræt, så han skal arbejde med maden. Men vent med det til han ved, at der altid er mad til rådighed!
Mange katte vil gerne have to kattebakker. Jeg har to til min. De har idé om, de ikke kan tisse og prutte samme sted. Så en kattebakke mere, plus noget R10, dér hvor han har skidt, så lugten forsvinder helt. Ellers vil han blive ved med at skide der.
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
Sådan er katte, mine spurter også fra den ene ende af huset til den anden og alt der kan være interessant for dem er fjernet.... For hver gang jeg ser de fjanter med noget, så fjerner jeg det, hvis det kan skade dem.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
nov 2008
Følger: 6 Følgere: 14 Katte: 3 Emner: 6 Svar: 75
Tillykke, i har fået en killing!
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Men sørg for at din kat har masser af mad i skålen hele tiden, han er jo i voksenalderen og dermed bliver han madbehov øget for hver dag, så hæld rigeligt op og genopfyldning i løbet af dagen hvis du ser den er ved at være tom, så sparer du dig for at han hyler efter mad.
Anskaffe dig en kattebakke mere for han har nok fået den idé at når han har tisset i sin kattebakke så kn han ikke også skide i den, den idé fik min hunkat ca omkring den alder, så jeg har ikke mindre end 4 kattebakker til 2 katte, for jeg gider ikke komme hjem til afføring på gulvet så heller et hav af kattebakker
Og i øvrigt den der med at fare rundt som skudt ud af en kanon, den slipper i nok aldrig af med, min den lille er snart 4 år og hun tog en tur rundt i hele huset op på møbler og næsten også op af væggen så sent som i går, der er bare noget krudt der skal have afløb en gang i mellem, det aftager lidt med alderen men forsvinder nok aldrig helt
I øvrigt så tænker jeg du skriver han er efterladt, vil det sige han var yngre end 12 uger da han blev indleveret på internat og var han efterladt udenfor så han har prøvet udelivet???
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 229 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.873
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 33 Svar: 580
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.257
Killinger skal iøvrigt ikke begrænses i at spise. De skal have meget mad for at vokse optimalt.
nov 2008
Følger: 6 Følgere: 14 Katte: 3 Emner: 6 Svar: 75
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 143 Katte: 1 Emner: 101 Svar: 616
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Annoncer: 1 Emner: 68 Svar: 9.958
Katten skal IKKE rettes op på - det er hjemmet der skal tilpasses efter katten.
Jo ældre katte er, desto sværere bliver det at finde nyt hjem til dem, så jeg synes at I skulle begynde at lede efter et nyt hjem til ham. Og gerne et hjem med udeadgang, hvor han kan krudte af, så de næste ejere ikke også bliver overrasket over, hvad det indebærer at have en ung indekat.
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 706 Svar: 7.969
for det vil hjælpe at han har en at lege med
jeg har krumme og han har samme temperman som din, men er så lige nogle år ældre. han har lige fået en 6 mdr gammel hankat Kalle at lege med. Og det har virkelig hjulpet.
hvis jeg var jer ville jeg finde et andet sted til bakken, og evt få en mere. og så hold lukket ud til toliet.
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 706 Svar: 7.969
for jeg håber da at I har overvejet det som det vil sige at få en ung kat.
det er en af de ting man altid bør snakke med internattet om når man køber kat. de fleste steder plejer at være gode til at rådgive.
nov 2013
Følger: 4 Følgere: 27 Katte: 4 Emner: 81 Svar: 486
feb 2015
Følger: 9 Følgere: 134 Katte: 1 Emner: 73 Svar: 830
Jo, men har Fritz har samme opfattelse?
Den der lille film om Simons cat crazy time, viser så tydeligt hvad det vil sige at have kat og især en ung en. Momenter med hjernenedsmeltning må man i større eller mindre grad regne med, er en del af det
Hvis i holder fast i at han skal afrettes, så ér et andet hjem måske den bedste løsning.
Men, måske han keder sig? Jeg ville prøve at give ham hans mad i sådan en på billedet??
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
En lejlighed/indendøre er jo et utroligt stillestående miljø hvor der nærmest intet sker i forhold til udenfor med insekter, mus, fugle og andre katte, spændende dufte, vind der bevæger alting, etc. Så det er jo klart at han keder sig helt enormt, når han ikke engang har en anden kat at lege med.
Det nemmeste for jer for at undgå den destruktive bølge, der følger sådan en kat, som bor i et miljø der ikke stimulere dens sanser, er klart at give den en anden legekammerat
Men ellers så hedder det masser af leg i løbet af dagen, klikkertræning så hovedet også bliver træt. Fri mad altid, men aldrig tørkost i en skål, men gemt rundt om og i diverse foderanordninger.
For som de andre også er inde på - han laver ikke unoder og skal ikke afrettes. Han underholder bare sig selv i et miljø, der ikke fordrer meget i form af underholdning
Ustyrlig kat - desperat brug for hjælp!