{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.143 visninger | Oprettet:

Forskellige katteorganisationer {{forumTopicSubject}}

I mange år har FIFe været den eneste stambogsførende organisation, som var repræsenteret i Danmark, og det har fået mange til enten at tro, at der ikke findes andre organisationer, eller at de andre organisationer skulle være mindre seriøse. Sammenligninger til hundeverdenens DKK og DRU har være nærliggende.

Men modsat hundeverdenen findes der på verdensplan i katteverdenen en lang række stambogsførende og showorganiserende organisationer, som alle er seriøse og alle er veletablerede. De samarbejder i paraplyorganisationen WORLD CAT CONGRESS - http://www.worldcatcongress.org - hvor de holder årlige møder og koordinerer samarbejdet. Disse forbund anerkender hinandens stamtavler, modsat hundeverdenens konkurrerende organisationer, og tillader hinandens medlemmer adgang på hinandens udstillinger under Open Doors-samarbejdet. Medlemmerne af WCC er:

FIFe - Federation Internationale Féline, primært europæisk
WCF - World Cat Federation, oprindeligt europæisk, i fremgang globalt
CFA - Cat Fanciers' Association, oprindeligt amerikansk, nu globalt
TICA - The International Cat Association, oprindeligt amerikansk, nu globalt
GCCF - Governing Council of the Cat Fancy, britisk
ACF - Australian Cat Federation, australsk
NZCF - New Zealand Cat fancy, new zealandsk
CCCA - Co-Ordinating Cat Council of Australia, australsk
SACC - Southern African Cat Council, sydafrikansk

Disse foreninger arbejder grundlæggende for de samme mål, men der er forskelle i metoderne. Derfor er der forskelle i showsystemerne, forskelle i registreringsreglerne, forskelle i hvilke racer, som anerkendes, og meget mere. Hvilken eller hvilke foreninger man foretrækker, er således helt individuelt. Men jeg synes personligt at det er lidt plat, når folk helt uden erfaring med fx TICA eller WCF skråsikkert udtaler sig om, hvad man kan og ikke kan i TICA eller WCF, for som regel tager de jo sørgeligt fejl. smiley

Viking Cats er en lokal klub, som arrangerer shows og promoverer kattevelfærd m.m. Stambogsføringen varetages centralt i TICA (ligesom i flere af de andre forbund). Det betyder altså ikke, at man ikke stambogsfører i TICA, men at lokalklubben Viking Cats ikke er involveret i processen. Det samme gør sig jo i øvrigt faktisk gældende for de fire danske hovedklubber: Ja, de står ganske vist for at videresende papirerne, men selve stambogsføringen foregår centralt i Felis Danica og ikke i de enkelte klubber. Og i alle de år, jeg har været med, har der været snak om, hvor smart det kunne være, hvis FIFe havde ét fælles, centralt register, i stedte for at medlemslandene styrer hver sin base. Det er bare en ret uoverskuelig opgave, og næppe nogensinde realiserbar.

Allerede i vores nabolande Sverige og Tyskland har man i årevis haft flere alternativer til FIFe, så det er et simpelt traditionsspørgsmål, at noget tilsvarende ikke har været gældende i Danmark. Men nu har den første TICA-klub og den første CFA-klub i Danmark altså endelig set dagens lys, og de bliver næppe de sidste, efterhånden som folk får skyklapperne af og får afmystificeret "de nye". smiley

Ud over de ovennævnte organisationer, som samarbejder i WCC, findes der endnu flere, fx CFF og ACFA i USA, diverse independent-klubber i Tyskland, osv. osv. Nogle er ligeså seriøse som WCC-organisationerne, andre mangler måske lidt troværdighed. Hvis man påtænker at importere en kat fra en ikke-WCC organisation ind i et WCC-forbund, bør man forhøre sig hos sit eget forbund, om stamtavlen kan overføres, *inden* man køber katten.

Pil - som er udstiller i FIFe siden 1996, TICA siden 1999 og CFA siden 2004, med registreret opdrætsnavn i FIFe 1997, i CFA og TICA 2008. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskellige katteorganisationer
  • #1   18. jan 2010 Jeg tror ikke man kan sige, at TICA "kaster sig ud" i godkendelser - det tager faktisk ganske lang tid, mange deltagere og en del penge at få anerkendt en ny race. Men det er en udbredt fordom, at det "sikkert er nemt nok".

Hvad angår Munchkin, så har jeg endnu ikke set det godtgjort, at racens korte ben er til skade for kattene (jeg synes det ser dumt ud, men det er jo ikke rigtig grund nok til at erklære sig modstander). Jeg har set en masse spekulationer om hvad nogle folk *tror* at kattene *måske* kan komme til at fejle, og det kan jeg ikke bruge til så meget. Det er ikke anderledes end alt det, som folk *tror* at mine Maine Coons *måske* kan komme til at fejle...

Hvad angår Scottish Fold, så blev de godkendt i både GCCF, CFA og TICA, inden man blev opmærksom på problemerne. At ingen fik dem godkendt i FIFe, handlede ikke om racens problemer, men om manglende interesse og om en (ubegrundet) frygt for, at racen skulle være mere modtagelig over for øremider end andre katte. Begrundelsen i 2.7.3 er således kommet til langt senere.

GCCF var det eneste forbund, som havde "nosser" nok til at tilbagekalde godkendelsen, så Scottish Fold forblev godkendt i både CFA og TICA. Og det er jeg ked af, for det byder mig meget imod, at man avler på en race, hvor selve racens karakteristika har stor sandsynlighed for at blive til ulempe for katten. Det er en løbende diskussion, og racen har ikke mange aktive opdrættere. Om den en dag bliver taget af plakaten, kan kun tiden vise.

Mht. dit andet spørgsmål er svaret ja, man kan sagtens parallelregistrere i flere forbund. Hvorfor skulle man blive smidt ud for det?

Jeg kan ikke svare dig på, hvorfor der findes så mange forbund. Det må man vel spørge stifterne om? smiley

Kommentér på:
Forskellige katteorganisationer

Annonce