Gode råd til vask af langhårs kat? {{forumTopicSubject}}
Jeg er helt ny her inde, så håber i kan bære over med mig, hvis der har været et ligende spørgsmål før.
Jeg har en meget langhåret Maine Coon (pige, hvilket nok ikke betyder alverden.)
Jeg har været på to udstillinger med hende, men har ikke kunne opnå noget pga hendes pels. - Jeg kan ikke vaske hende ordentlig op, så hun bliver puffet og stor. - Pelsen på ryggen er flad og ser fedtet ud, pelsen på siden/maven hænger bare ned så lang den er. Brystet kan jeg heller ikke få puffet ordentlig op.
ØV det er så ærgerligt. Det er nu lidt sjovere at få katten gjort rigtig i stand, så der MÅSKE er en chance med hende.
Jeg vasker hende i: Clean Start, Thick N Thicker Volume
Response Foaming Protein, After Bath. - Og bagefter føntørrer jeg hende, mens jeg børster pelsen.
Jeg har købt det hele hos PitStop. Plus en børste og tørbalsam. Men det kunne heller ikke gøre det.
Lige lidt hjælper det. - Hun bliver ikke pæn eller puffet.
Så nu var det, at jeg håbede her sad en venlig sjæl, som havde et godt råd til mig?
Jeg kan blive blive ved med at købe shampoo, men jeg føler bare jeg kan købe mig fattig og blind.
På forhånd tak for hjælpen.
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 5 Emner: 20 Svar: 488
Tak for dit råd. - Jeg forhørte mig hos PitStop igen på sidste udstilling. (På Amager) Der fik jeg tørbalsam og børsten anbefalet. Så det købte jeg også lige.
Jeg synes ikke jeg fik så meget ud af det sidst. Men måske jeg skal prøve igen. - Men de er rigtig søde der, ingen tvivl om det.
Min opdrætter kan desværre ikke hjælpe, fordi at min den ene er så langhåret. Så langhåret er hendes underligt nok ikke. Så hun har ingen gode råd at give med.
Men tak for svaret i hvert fald.
dec 2006
Tak for svaret.
Når jeg vasker skyller jeg hende i godt 10-15 min. mellem hvert produkt. Jeg skyller ind til jeg ikke kan se mere sæbe. - Der kommer dog altid små bobler, men de er alle ens i størrelsen, meget klare. Så dem antager jeg for at være vandbobler. Og ikke sæbe bobler.
Men måske jeg tager fejl?
Fra jeg starter et bad, og til jeg slutter tager det mig næsten 45 min.
dec 2006
Skal de egentlig være blanke, eller lidt matte i pelsen?
Halen på min den langhåret har jeg ingen problemer med. Den fedter aldrig. Den er bare stor og busket.
ja, jeg er helt ny i udstillings verden, så jeg har mange spørgsmål, når først jeg starter. (desværre)
dec 2006
Jeg sad og tænkte på, om jeg skulle prøve at få hende op på en skammel også. Så resterne af sæbe ikke kan sætte sig i hendes pels.
dec 2006
Hvis de skal være blanke, så er vasken heller ikke vellykket med den anden. ØV.
dec 2006
Men jeg må vidst bare forsøge mig frem, med det jeg har ind til videre. - Men skammelen tror jeg at jeg skal overveje. Hun plejer at opfører sig ret pænt.
Tusinde tak for rådet.
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 67 Svar: 761
hvis jeg skal på udstilling så bruger jeg også fave shampoo og balsam udover det andet..
mvh sanne
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 6 Emner: 46 Svar: 486
nov 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Katte: 12 Emner: 8 Svar: 313
Hvad med at snakke med opdrætteren som du har købt dine katte fra, opdrætter plejer at være meget behjælpsomme
Men det lyder også for mig som for Tina M, at du skal skylde meget mere, samt ikke brug så meget shampoo (de produkter du bruger rækker meget længer end man tror).
Jeg plejer ikke at bruge mere end en spiske ske af hver shampoo til mine NFoér, og jeg troer heller ikke at du skal bruge meget mere.
For at kunne få det i hele pelsen blander jeg det op efter forskrifterne, vise jeg husker ret er 2:3
dec 2006
Jeg kan nu ikke huske om jeg føntørrede hende total tør på siderne, jeg gjorde på ryggen, og der gik det ikke helt godt.
Skal de føntørres lige efter bad? Eller skal de først have lidt at gå lidt?
dec 2006
dec 2006
Opdrætteren kan desværre ikke hjælpe mig, da hendes ikke er så langhåret som hende her. - Har prøvet at snakke med hende. Så hun er lige en en´er med pelsen. (hehe)
Tak for hjælpen.
dec 2006
Vil det sige at du bruger 5 forskellige produkter ialt? Når du skal på udstilling med dine langhårs?
dec 2006
Men så er det jo godt at det ikke sker så tit for dem.
dec 2006
Følger: 26 Følgere: 22 Katte: 9 Emner: 21 Svar: 128
dec 2006
Hvad er det der silk for noget?
dec 2006
Følger: 26 Følgere: 22 Katte: 9 Emner: 21 Svar: 128
Silk det er fra pitstop... Jeg putter et par dråber i hænderne og "varmer det op". Og fordeler det i pelsen, hvorefter jeg føntørrer... Men det er ikke nødvendigt at føntørre!
feb 2005
ja jeg bruger 5 forskellige..
en affedter
en alm. voloume shampoo
farve shampoo
farve balsam
og alm. balsam
grunden til jeg bruger farve shampoo og balsam er at min sort tortie pige stort set kun er rød.. så jeg fremhæver det sorte hun har.
affedt shampooen er for at fjerne al fedt fra pelsen
volume shampoo.. ja det siger sig selv.
og balsam så hun får en dejlig pels der er blød og dufter dejligt..
sanne
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Jeg håber da du finder ud af det.. Du må da gerne lige følge op på tråden så vi kan se om nogle af alle de råd du har fået virker?
dec 2006
Men jeg tror jeg vil overveje Froggy. Det må bare væe svært at skylle ud, men jeg må tage kampen op.
Jeg lover jeg skriver her, hvad jeg prøver, og hvad der virker.
dec 2006
Jeg må skrive alle de råd ned jeg har fået. - Der er lidt der skal prøves, stakkels lille prinsesse. Han hader mig nok allerede.
dec 2006
feb 2005
det er derfor du først bruger en shampoo der affedter.. den kan du så bruge 2 gange hvis det er slemt..
så du kan godt bruge balsam..
op til en udstilling bader jeg min perser
3uger før, 1uge før og så dagen før..
så er hun dejlig fluffy.. mere end hun plejer..
heldigvis har hun intet imod at komme i bad og blive fønnet
dec 2006
Mine er ikke spor glade for bad, så det skær helt i mit hjerte når de skal. Pua ...
Men man lærer vel med tiden.
feb 2005
hvad er det for fedt...
mine bliver normalt lidt fedtet bag ørene..
men jeg vaskser alligevel over det hele med affedtnings shampoo.. nogle gange to gange
feb 2005
dec 2006
Jeg bruger: Clean Start, Thick N Thicker Volume
Response Foaming Protein, After Bath.
Det er købt hos PitStop.
Jeg købte også noget tørbalsam + en børste på sidste udstilling.
feb 2005
tja.. måske mangler hun sin underpels.. så det er det yderest der bare er langt...
dec 2006
Men det kan da godt være...
feb 2005
bodifying silk shampoo * 2 og slut med bodifying silk conditioner
alle shampoo er skal blandes op 1 til 10
det burde virke.. det gør det på mine.. du kan få prøver hos pit stop
dec 2006
Men skal da klart se på det der du skriver om. Tusinde tak.
feb 2005
mine føste to udstillinger med min perser pige gik OK..
så havde jeg hende med op til pit stop.. så så de hende, og jeg købte derefter produkter.. ikke børster...
Og første gang jeg brugte produkterne inden en udstilling, blev min perser nomineret og slog en af pit stoppets perser avl... Og hende jeg har købt min kat af.. synes han hun så bedre ud for hver gang... og det nævnte hun også for min i pit stop... og det var ellers dem der slog min hver gang....
så for mig virker det.. hvis du får de små prøver og det ikke virker, kan jeg godt købe dem af dig..
mvh sanne
dec 2006
Krave, hale & pelsen på bagben forsøger jeg at få puffet. Kraven gik det også en lille tand bedre med.
Men jeg tror jeg vil prøve froggy. Jeg troede bare det var meget hårdt for hendes hud. - Men jeg skal jo heller ikke gøre det særlig tit. Så håber det går.
dec 2006
Jeg vil prøve at se på det med prøverne her om lidt. - Så kan jeg vende tilbage, uanset om det virker eller ej, for gør de ikke, så får du dem gerne.
dec 2006
Så gal det ville være smart.
dec 2006
feb 2005
det er bare meget små flasker, til meget billige penge..
ellers send en mail til dem.. de svare ret hurtigt synes jeg
dec 2006
Du skrev om tre forskellige produkter, men de to sidste kommer ens fra, når jeg søger på teksten, er det rigtigt det er sådan?
feb 2005
dec 2006
Ja, Køge kalder jo snart. Sidder her og overvejer om jeg skal tage chancen og melde prinsesserne til, og håbe jeg har fået hendes pels på rette køl.
Kender du forresten til de der super-sug-håndklæder? Om de er gode eller dårlige. - Det lyder jo drøn smart.
dec 2006
dec 2006
Er det helt lige meget hvilken det er?
feb 2005
hvis du vælger at bruge noget , så undgå farve...
dec 2006
Der er vel ikke noget opvaskemiddel som, har noget med farve at gøre.
Ja, sorry, er stået helt af her...
feb 2005
men nu ville jeg slet ikke bruge opvaskemiddel til en kat...
det er skrappe sager..
dec 2006
Ja, jeg synes også at opvaskemiddel lyder meget hårdt for hendes hud. - Jeg har skrevet med min opdrætter om det, og hun siger at hun synes det er helt ok, nu når jeg ikke gør det tit.
Jeg har tænkt mig at prøve det imorgen, og hvis det er godt, skal det først prøves igen til Marts. Med mindre jeg finder noget smadder godt shampoo.
Så håber hun klare den. Jeg skal bare skylle hende godt igennem. Og blande det godt op, så jeg ikke bruger særlig meget.
Det kan også være at det slet ikke hjælper, og så skal jeg ikke bruge det igen en anden gang.
dec 2006
De lyder jo utrolig geniale. Næsten for godt til at være sandt. (griner lidt)
feb 2005
hvad koster de i maxsø i forhold til pit stop
dec 2006
Men jeg skal ud og købe imorgen.
feb 2005
hvor bor du henne a i verdenen
dec 2006
dec 2006
feb 2005
jeg bestilte dem i pitstop for der var andre ting jeg også skulle ha.. så skal prøve dem lige så snart de kommer..
håber snart de kommer.. for min perser skal vaskes 3 gange inden udstilling
dec 2006
Jeg skal afprøve mine idag på den langhåret.
feb 2005
men jeg venter på mine.. håber de kommer i starten af næste uge
dec 2006
dec 2006
Jeg startede med Froggy, 1½ dråbe og næsten 10 dl vand. - Bagefter shampoo fra PitStop & Til slut Balsam også fra PitStop.
Jeg må indrømme, at jeg blev godt skuffet over de der Super-Sug-Håndklæder jeg fik købt hos Maxsø, dem skal jeg ikke have flere af. Et alm. håndklæde suger mere og bedre. ØV. Bare da jeg skulle prøve at tørre vand op fra gulvet, sugede et tørt stykke næsten ikke, men fordelte i stedet for.
Nå, men tilbage til vasken. Jeg skyllede på livet løs. De sidste gange har jeg jo troet at det til sidst kun var vandbobler, men det var det vidst ikke. Idag skyllede jeg hende så der ikke kom flere bobler fra pelsen.
Bagefter har jeg føntørret hende. Har dog ikke fået hende helt tør på maven, med skidt pyt med det. Vil ikke plage hende yderligere. Det var jo hendes ryg jeg skulle have styr på. Så den var knas tør.
Nu synes jeg faktisk selv at hun ser flot og rigtig ud. I hvert fald mere rigtig end før.
Jeg synes også hendes pels løftede sig mere under vasken, kan det være rigtigt?
Og gal hvor tørrer hun bre hurtigt midt under vasken, det er helt vildt.
Nu vil jeg give hende lidt fred, og så vil jeg give hend en sidste børste tur, og bagefter skal jeg tage billeder af min elskede og rigtig dygtige prinsesse.
feb 2005
det kan være ang. de klude at de skulle vaskes først lige som alm. håndklæder inden brug.
men det er da dejligt den er blevet fin
dec 2006
Nu synes jeg ikke hun er så fin på ryggen længere. Øv hvor irriterende. *Suk*
jan 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 5 Emner: 9 Svar: 148
Men når jeg skal gøre en af mine showklar (perser) er det 2 gange med opvaskemiddel og 4 med shampoo fra biogromm, altså handler det om antal gange katten bliver vasket her, hvis jeg laver et mellembad , altså ikke et showbad hvor jeg giver 1 gang opvask, en gang shampoo, ser pelsen stadig klasket og tung ud.
og jeg får altid meget ros af dommeren for mine bade, og at de har en sund hårpragt.
Så det jeg ville spørge mco ejerene om hvis jeg var dig, er netop hvor mange gange de vasker i hver shampoo?
Såsom balsam og hårkur, giver jeg imellem udstillingerne.
dec 2006
Det er møg irriterende, for det er helt ned af ryggen, lige ved halen at hun klasker sammen. Hendes pels er også utrolig lang. - De andre steder var hun faktisk ret flot.
Men jeg vil forhøre mig omkring antal vask, med de forskellige ting.
dec 2006
Jeg synes snart det her er noget af en gåde. - Men det er ikke til at vide om det er foderet som er "synderen".
dec 2006
Jeg kan ikke ændre på hendes foder, da det er nødvendigt at hun får det. Men jeg har bare aldrig set forskel. - Hendes pels er også bare enormt lang, det er helt vild.
Jeg synes min gamle kat, Pusser som var/er Chinchilla perser havde lang pels. Men nu er Amidale overmanden. Opdrætteren er selv lidt overrasket over det, ingen af hendes er så langhåret, ikke engang hendes langhåret mor.
Og der er vel grænser for, hvor meget puf/løft man kan få når pelsen er så lang.
Men får jeg ikke styr på det, jamen så er det da bare sådan. Skidt pyt med det. Men det kunne da være sjovt nok det virkede en dag. Men ellers bliver hun bare hjemme.
dec 2006
Er heller ikke meget for vask, så prøver altid at vaske dem så lidt som muligt.
Men nu får hun i hvert fald nok pause ind til Marts. Med mindre jeg bliver anbefalet vidundermidlet. *hehe*.
dec 2006
dec 2006
Hun er godt nok blevet lækker. Og gal hun havde brug for den vask. - Nu håber jeg at hun er flot i mere end 1 dag.
Gode råd til vask af langhårs kat?