406 visninger
|
Oprettet:
Støt lars i kampen mod dr {{forumTopicSubject}}
Hvis der folk herinde der som mig HADER at skulle betale dr for noget man ikke vil have og syntes det er fedt og gerne vil støtte en som har påtaget sig det kæmpe arbejde at tage kampen op imod dem
http://www.facebook.com/?ref=logo#/group.php?gid=288615379362&ref=mf
aug 2007
Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
Der findes stadig mennesker som ikke er på FB.
Mig eks.
jun 2005
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 2
aug 2007
Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
Jeg aner jo ikke hvad jeg skal søge efter.
apr 2009
Følger: 20 Følgere: 18 Katte: 3 Emner: 30 Svar: 357
<b>Støt Lars' kamp mod DR Licens - v. 2.0 efter DR lukkede siden</b>
På FB-hjemmesiden har han lagt forskellige breve op, om sin kamp mod DR Licens. Som kræver urimelige penge af ham, for en licens han ikke er forpligtet til at betale.
<b>DR-advokat: Jeg bad om at få Facebook-side lukket</b>
Facebook har slettet gruppen "Støt Lars' kamp mod DR Licens" uden yderligere forklaring. Gruppen havde 18.000 medlemmer, som fulgte Lars Kragh Andersens kamp mod at betale licens til Danmarks Radio.
Baggrunden for lukningen af siden er en henvendelse fra Danmarks Radio, fortæller DR's egen advokat, Peter Skov.
"Det er mig, der har taget kontakt til Facebook," siger Peter Skov til 180Grader.dk
Hvorfor?
"Fordi Lars Andersen på sin Facebook-side både opfordrede til, at man skulle unddrage sig licens, og til at man skulle iværksætte handlinger, som kunne skade DR. Han opfordrede til, at man skulle sætte en masse medarbejdere i DR i sving med arbejde uden nogen grund, og det er ulovligt og ansvarspådragende."
I henhold til hvilken lov er det ulovligt?
"Det handler ikke om nogen lov, men om en retsgrundsætning om culpøse handlinger, d.v.s. at man foretager sig handlinger, der er i strid med alment anerkendte adfærdsmønstre, som man kalder det i det juridiske sprog. Gør man det, så kan man pådrage sig erstatningsansvar for de udgifter, som det påfører os, og vi vil ikke bringe os i en situation, hvor 50 medarbejdere skal løbe rundt og arbejde med ting, som alene er sat i værk som et billigt påfund fra hans side. Vi synes heller ikke, at han skal komme ud i den situation, at han pådrager sig et erstatningsansvar."
Brugte Lars Andersen og hans følgere da meget af jeres tid?
"Det har vi ikke undersøgt, men jeg kan se, at han meget detaljeret skriver, hvordan man kan gøre det. F.eks. instruerer han folk i, at de hver gang skal rette henvendelse til en ny medarbejder, når de skal have kontakt med DR for at hindre, at den nye medarbejder ved noget om sagen. Han skriver også, at man skal bede om aktindsigt, selvom man overhovedet ikke har brug for aktindsigt - bare for at sætte folk i sving. Og det er jo ting, der er meget ressourcekrævende."
Så du tog kontakt til Facebook. Hvordan reagerede man der?
"Jeg skrev til dem den 8. december, men jeg har ikke hørt fra dem. Jeg vidste ikke selv, at siden var blevet lukket, før du kontaktede os."
Nu har Lars Andersen så bare lavet en ny Facebook-gruppe ...
"Ja, men hvis der står det samme, så må vi jo bede Facebook om at lukke den også."
Kan I ikke bare tage det fra den humoristiske side? Som sådan en art happening?
"Jo, det kunne vi sådan set godt gøre, men hvis det faktisk lykkes for ham at sætte en masse mennesker i sving, og det bliver et problem, så skal vi måske svare på henvendelser fra andre medier, der vil vide, hvorfor vi ikke har sørget for, at licensbetalerne ikke kom til at hænge på den udgift. Og så synes jeg, at vi har et forklaringsproblem," siger DR-advokat Peter Skov.
apr 2009
<b>DR-advokat lukker licenskritisk facebookgruppe</b>
"Den 20. januar 2010 blev min licenskritiske gruppe "Støt Lars' kamp mod DR licens" lukket af facebook uden nogen begrundelse eller forudgående advarsel.
Jeg har siden starten af sidste år nægtet at betale medielicens til DR, da jeg mener at hele konstruktionen er dybt umoralsk og forkert - hvorfor skal nogen i dette land betale til DR for at være på eb.dk, se videoer på youtube eller se Mythbusters på Discovery?
Sagen startede med at jeg vedkendte mig at være licenspligtig i et brev til Lotte Boas (chef for DR's licenskampagner) og i dette brev fortalte jeg ligeledes, at jeg nægtede at betale dem en krone.
Mange af brevene kan ses på min nye facebookgruppe og de ville være for omfangsrige at bringe her.
I min brevveksling med DR har jeg mange gange bedt om aktindsigt i min sag for at få den grundigt belyst og for at øge arbejdsbyrden på deres licensafdeling. Denne fremgangsmåde har jeg efterfølgende beskrevet indgående på gruppen.
Dog må det være blevet for meget for DR, da de valgte at få deres advokat Peter Skov til at sende en anmodning til facebook om at slette gruppen, der nærmede sig 18.000 medlemmer.
Den 20. januar valgte facebook at imødekomme anmodningen fra vores stats-tv og den DR kritiske gruppe blev herefter lukket efter bedste kinesiske forbillede.
Det er netavisen 180grader.dk's fortjeneste, at jeg ved at det var DR der stod bag lukningen. Artiklen som 180grader skrev om det kan læses under links.
Kan det være rigtigt at DR som en offentlig institution skal udøve censur mod de der måtte være kritiske over for dem?
Det lugter af meget dårlig forvaltningsskik og en krænkelse af ytringsfriheden - Alt sammen betalt af licenskroner inddrevet hos den danske befolkning."
Ene mand om systemet
<b>Politimand kæmper mod DR's licens</b>
Lars Kragh Andersen ser sort. Han har ene mand sat sig op mod licenssystemet, som har fungeret siden 1925 og nægter at betale for en service, han ikke har bestilt.
Siden april i år har Lars Kragh Andersen sendt breve og mails til DRs licensafdeling om sin utilfredshed med licensordningen.
I starten havde han tænkt sig at hive DR i retten, men det kan han godt spare sig. Skat har oplyst, at sagen nu ender i retten uanset hvad. DR vil tvinge ham til at betale.
- Jeg har nok sendt mindst 50 mails til folkene i DR, og jeg har sat Kenneth Plummer som 'cc' hver gang
Efterhånden, som der kom flere og flere mails, må han til sidst være blevet så træt af mig, at han svarer i affekt, siger Lars Kragh Andersen.
21. oktober dukker der svar op fra selveste DRs generaldirektør i Lars’ indbakke. Her skriver Kenneth Plummer irriteret, men stadig fattet, at Lars må indordne sig, og hvis han er uenig, så må han gå ind i politik.
Det mener Lars dog vil tage for lang tid. Han agter i stedet fortsat at skrive til DR, indtil de anerkender, at han ikke skal betale licens.
- Jeg har aldrig betalt licens, og nu kommer det så i landsskatteretten.
Jeg har ingen advokat, så jeg stiller selv op, og jeg er indforstået med, at jeg kan tabe.
Gør jeg det, sender jeg bare flere breve og må tage flere retssager. Jeg vil være så irriterende, at de til sidst giver op.
<b>Et større mål</b>
Mange vil nok opfatte det som en alternativ fremgangsmåde for en nyuddannet politibetjent, men sådan ser Lars ikke på det:
- Jeg går selvfølgelig ind for lov og orden, men jeg synes ikke, man per definition skal overholde lovgivning, hvis den er tilpas tåbelig.
Jeg er ikke anarkist og slet ikke venstreorienteret, men går meget op i frihedsrettigheder, og det er en overtrædelse, at de opkræver skat for en service, man ikke har bedt om.
På den korte bane vil Lars altså få DR til at indrømme, at han, selvom han har tv og internet, ikke skal betale licens, men på den lange bane, vil han gerne nå bredere ud:
- Jeg vil gerne have fjernet licensbetalingen for alle. Jeg vil have sagen vendt i forhold til menneskerettighedskonventionen, og se hvad der sker.
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.641
apr 2009
aug 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 6 Emner: 24 Svar: 177
de kan selvfølgelig være gode og interessante, problemet er bare at man ikke får valget !
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Jeg har i mange år ikke haft tv, så fik kaffen galt i halsen, da jeg fik en (i øvrigt ubehageligt formuleret) licensopkrævning af DR, åbenbart fordi jeg havde internetadgang. På det tidspunkt havde jeg så lav hastighed, at jeg slet ikke kunne se tv på computeren.. Det kan jeg så nu, og gør det også ... vil da have noget for pengene. Men ville have fravalgt tv, hvis det var muligt. Og den mulighed synes jeg folk skal have. Ellers kan licens ligeså godt blive betalt over skatten (hvilket også ville blive meget billigere for os allesammen)..
apr 2009
Støt lars i kampen mod dr