{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.375 visninger | Oprettet:

Lovgivning ang. genhusning..? {{forumTopicSubject}}

Kloge hoveder søges!
Jeg har netop både i et møde og skriftligt fået en opsigelse af min lejlighed, gældende pr. 1 dec. med 3 mdrs varsel. Dvs. jeg skal genhuses af min boligforeningen inden d. 1 marts 2010.
MEN.. Hvad siger loven mht. genhusning når boligforeningen opsiger mig da de skal renovere?

Sådan som situationen er, kan boligforeningen nemlig IKKE tilbyde at genhuse mig noget sted da de simpelthen ikke har noget jeg har råd at bo i.
-Så selvom jeg har førsteret i hele boligforeningen nytter det ikke noget da det laveste husleje de har ligger 1000 - 1300kr over mit budget. Må de gerne bare det, altså "smide mig på gaden"?

Det er sådan at når de er færdige med at renovere lejlighederne om et års tid, så får alle lejere lov at komme tilbage igen. De har fortrinsret på de nye sammenlagte lejligheder. Men.. Huslejen vil da være 1300 kr større, og da min lejlighed skal ligges sammen med den i midten af opgangen, går den fra at være 48 kvm til 79 kvm. Boligstøtte ydes kun op til de første 65 kvm. -Jeg har haft talt med borgerservice ang. boligsikring, og jeg vil desværre kun stige fra 300 kr pr. md. til 520 kr pr. md.
-Så har ikke råd.. smiley

-Jeg mener at have hørt at boligforeninger skal genhuse sine lejere i et tilsvarende lejemål, og hvis det ikke er tilfældet at de kan det, må de sætte lejen ned på den lejlighed de eventuelt kan tilbyde.

Jeg har også fundet et lille afsnit om det på nettet, men jeg er ikke sikker på at det også omhandler mig med permanent genhusning og indfasningsstøtte da det er boligforening. Er det det samme som byfornyelse? smiley

(link fjernet)

HJÆLP! Håber I kan hjælpe.. smiley
Knus og på forhånd tak!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lovgivning ang. genhusning..?
  • #1   28. nov 2009 Tusinde tak Ulla.. Ja det er MEGET surt!
    -Jeg har siddet med enhver lokalavis, og er blevet skrevet op i yderligere to boligforeninger, men det ser sort ud.. smiley

• #2   28. nov 2009 Jah, jeg mener også at have hørt at de SKAL.. ! smiley
    -Jeg vil lige se om jeg kan finde dem.. -Mange tak.. smiley

• #3   28. nov 2009 vi har for ikke så længe siden fået renoveret, vi blev genhuset i en opgang ved siden af så huslejen var den samme, og vi flyttede tilbage efter et par måneder med en husleje stigning på 1500kr .
    Når du skal tilbage skal du jo stadig betale de penge det koster der tror jeg altså ikke du bare slipper ved at blive flyttet over i noget andet, men du kan tilgengæld nægte og flytte og så bliver din blok eller opgang bare ikke renoveret, men hvordan de omstændigheder lige præcis er ved jeg ikke.

• #4   28. nov 2009 Fairypaw - Nu skal du jo se bort fra denne lejlighed.. Jeg er blevet opsagt, fordi der går mere end et år før lejligheden atter kan beboes, ikke bare "midlertidigt" flyttet væk fra ejendommen.. De andre lejligheder som ikke skal ligges sammen med midterlejligheden, skal lejerne bare fraflytte midlertidig.. -Jeg kan vælge at komme tilbage, men det er en tillægsydelse boligselskabet har valgt at yde os, ikke en ret vi har.. Men boligselskabet SKAL genhuse os, permanent hvis vi ønsker det... Desværre for mig, har de ingen boliger jeg har råd at bo i, ej heller denne når den er færdigrenoveret. Boligselskabet taler udenom og siger at de beklager.. Men må de gerne bare det? SKAL de ikke finde noget permament til mig når jeg er opsagt at dem?

• #5   28. nov 2009 sabina. sådan har det også været for nogen af vores lejer, alle 1 værelse og 2 værelses er slået sammen og de beboer er genhuset små 5 km væk herfra og alle de boliger er også dyre og nogen har ikke mulighed for at komme tilbage da der jo ikke vil være lejligheder nok og de personer har ikke haft noget og sige. de har kunne tage imod tilbudet eller flytte til anden boligforening.

• #6   28. nov 2009 det er vildt træls og sidde i sådan en situation for vi stod da ikke lige med 1500kr vi kunne vifte med pr måned, men det er bare surt :o(

• #7   28. nov 2009 Fairypaw - MÅ de gerne bare det? De skal jo give mig et tilbud som kan stilles overens med det lejemål jeg har nu, skal de ikke? De kan jo ikke bare efter at jeg har boet her flere år, opsige mig, som kun får 5200 kr udbetalt i måneden, og forvente at jeg bare lige har råd til at sætte mig i en af de 3 værelses de tilbyder os.. Skal de så ikke sætte lejen ned, så jeg har en reel chance for at have tag over hovedet? smiley

• #8   28. nov 2009 Har du heller ikke råd hvis du får boligstøtte, der svare til de lejligheder de tilbyder?

• #9   28. nov 2009 sabina vi har boet her i over 5 år men samlet har vi nok i min livstid boet her i langt over 10år og når de nu gør det så kan de nok godt. lejlighederne skal jo nok på et tidspunkt gennemgå en renovering for at de ikke bare står og falder fra hinanden og ja det er jo desværre os der kommer til at betale for det.

om de må genhuse dig i noget pt der er dyre ved jeg ikke men når lejlighederne er færdig renoveret stiger din husleje jo under alle omstændigheder, hvis du får 5200kr kan jeg ikke tro andet end at du også får noget boligstøtte.

som sagt stod vi altså også med et stram budget i forvejen så vi havde da heller ikke 1500kr men det kan de ikke tage sig af så må man flytte og da vi er to forsøger så får vi ikke en dyt i boligstøtte selvom vi har to børn. konsekvensen her var at rigtig mange flyttede for de havde simpelthen ikke råd til at blive,

• #10   28. nov 2009 Tanja - Desværre ikke nej.. smiley -Huslejen bliver under alle omstændigheder uanset lejlighed 1000-1300 kr højere.. Og udregnet for kvm, min indkomst og husleje vil jeg max kunne få 520 kr.. smiley

DK - Jah, jeg vil også gerne flytte væk. .Men her er desværre bare intet jeg har råd til.. smiley

Kommentér på:
Lovgivning ang. genhusning..?

Annonce