Tre politianmeldelser-Vorbasse Marked {{forumTopicSubject}}
Dyrenes Beskyttelse anmelder nu tre handlende fra Vorbasse Marked til politiet. Sagerne handler blandt andet om afmagrede heste og vanrøgtede vaskebjørne
28-07-2008 - Dyreværnssager
Efter en gennemgang af de potentielle dyreværnssager fra forrige weekends Vorbasse Marked anmelder Dyrenes Beskyttelse nu tre handlende til politiet for overtrædelse af dyreværnsloven.
Den ene sag handler om en rød shetlandspony, hvis bagben var deforme, og hvis hove var meget mangelfuldt beskårne. Ponyens bagben var indaddrejede fra midt på koden, så ponyen kun kunne støtte på den udvendige del af baghovene. På begge bagben havde ponyen desuden tydelige knoglehævelser, der tyder på, at ponyen var ramt af lidelsen ringfod - formentlig forårsaget af den skæve trykpåvirkning af kronleddene på grund af ponyens skæve benstilling.
Ponyens hove var desuden lange og misdannede og vidnede om lang tids mangelfuld beskæring. Alt i alt mener Dyrenes Beskyttelse, at ponyen var direkte invalideret og så slemt deformeret, at den aldrig vil kunne få et acceptabelt liv.
Den anden sag handler om to afmagrede røde heste. Hestene var meget langt fra den optimale vægt, deres ribben stak frem, de manglede muskler og var vommede, muligvis på grund af orm. Dyrenes Beskyttelse vurderer, at hestene hverken er blevet behandlet forsvarligt eller fodret efter dyreværnslovens forskrifter.
Den tredje sag omhandler to vaskebjørne, som sad i et alt for lille bur. Buret var endvidere fuldt af afføring og urin. Sælgeren af vaskebjørnene forklarede, at han ikke turde komme i nærkontakt med dyrene og derfor ikke kunne gøre rent hos dem. Selv om vaskebjørnene langt fra var fuldt udvoksede, fortalte sælger desuden potentielle købere, at vaskebjørnene ikke ville vokse sig større.
Jens Svenningsen, dyrlæge og dyreværnsinspektør i Dyrenes Beskyttelse, mener, at sagerne illustrerer et kraftigt behov for kontrol på landets markeder.
"Der er et meget stort behov for, at alle dyr bliver kontrolleret af en dyrlæge ved indgangen, så handlende med dyr i dårlig forfatning kan blive afvist," siger han.
Overtrædere af dyreværnsloven kan blive idømt bødestraf og i grove tilfælde frakendes retten til at have dyr.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 24 Svar: 143
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
Glenn P: Sagerne er bestemt triste - og burde ikke ske - men hvor er det dejligt, at Dyrenes Beskyttelse faktisk kommer hvert år, for at tjekke kræmmere med dyr. Det er jo værd at påpege at der sidste år (2007, nye data var ikke til at finde) var ca. 850 heste, ca. 650 kræmmerboder, mere end 200 smådyrshandlende - mon ikke der var et lignende antal i år - og 3 sager er selvfølgelig 3 sager for meget, men taget diverse statistikker i betragtning, ser det jo ganske fornuftigt ud. Lad os håbe at Dyrenes Beskyttelse også finder til Vorbasse i 2009. ;D
maj 2008
jul 2005
Følger: 29 Følgere: 29 Katte: 3 Emner: 5 Svar: 89
maj 2008
Ja, det er umuligt at sætte sig ind i hvordan nogle mennesker kan være så ligeglad med dyr . :@
jul 2005
Men jeg fandt den skønneste lille shetter hoppe og købte med hjem, hun er så skøn.
maj 2008
jul 2005
maj 2008
Så havde jeg fået nogen til at bære det bette kræ . Eller hentet en vogn . Hva ved jeg . Og godt for ejeren hvis han ikke var der . Ej nej nej . Måske ikke helt korrekt måde at handle på, men jeg kan slet ikke styre mig overfor sådan nogle . :S
jul 2005
Tre politianmeldelser-Vorbasse Marked