{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
791 visninger | Oprettet:

debat om tvangsanbringelser - børn {{forumTopicSubject}}


Jeg vil gerne debattere det, Karen Jespersen lige har sagt i fjernsynet.
"Der skal fjernes flere børn, og de skal fjernes langt hurtigere.
Der skal ikke tages hensyn til forældrene"...

Det er umiddelbart rigtigt godt at høre, men - og ja der er jo et lille men.
Jeg sidder her og tænker for mig selv JA børn der ikke trives i hjemmet, skal have bedre og hurtigere hjælp. Det er jeg helt enig i. MEN var det ikke en mulighed, at tage forældrene i øjesyn allerede inden barnet bliver født? Ville det ikke være langt bedre, hvis myndighederne hjælper forældrene til at blive gode forældre, INDEN de får barnet?

Jeg ved godt, at det kan skabe en del debat, men et eller andet sted, er jeg ikke for flere tvangsanbringelser, men en bedre hjælp til forældrene, hvis det skønnes, at de kan have problemer?? Desuden skal det være klart som blæk, at forældre der kan hjælpes til at få en bedre forståelse for barnets tarv, de kan komme langt.

Nej det er ikke nemt at sætte de rigtige ord på, for det er klart, at børn der er i "fare" de skal fjernes.

Jeg kan komme med et eksempel:
Jeg har kendskab til et barn, der KUNNE have været fjernet ved fødslen, simpelthen på grund af morens "mindre heldige opførsel" tidligere i livet.
Dette barn er stadig ved mor og far, fordi der blev sat intensivt ind, med rådgivere allerede da hun var gravisd.
I dag er barnet et meget opmærksomt barn. Barnet er i en skøn udvikling i forhld til alderen, og dette barn mangler bestemt ikke noget.

Det er sådanne tilfælde jeg kunne frygte, ville gå "tabt" i det store maskineri - håber I kan følge mig i mine tanker....


Men hvad siger I??? Lad os få en debat i gang omkring det ;-)))







Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  debat om tvangsanbringelser - børn
  • #1   17. apr 2008 Du har helt ret i at det er den tidlige indsats overfor forældrene der er vigtigst for barnets tarv. men eksempelvis psykisk syge forældre, misbrugere osv kan man sjældent nå med sådanne tiltag.

    Jeg tror man skal fokusere to steder.

    det ene er som du gange rigtig siger, forebyggelse. Rådgivning osv. men dette kræver at der findes ressourcer i hjemmet, altså hos forældrene, som man kan bygge videre på. manglendeviden kan man ændre, men manglende vilje? nej.

    Det andet er en tidligere indgriben. Pt. tager kommunen først barnet når tilfældet er meget grelt!
    Dette fordi de tager hensyn til to ting, der ikke skal komme før barnets tarv, nemlig den kommunale økonomi og forældrenes bedste. man mener jo stadig at børnene har det bedst hos forældrene, og lever op til dete næsten for enhver pris. Det er den holdning der skal ændres til at barnets tarv kommer i højsædet og de andre aspekter må sættes i baggrunden. forældrenes rettigheder ophører i mine øjne når de gentagne gange har vanrøgtet/omsorgssvigtet deres børn.


  • #2   17. apr 2008 jeg er også enig...

    er selv tvangsfjernet (var 11 år) og ville i dag ønske, at jeg var blevet fjernet tidligere, og ikke var blevet kastet rundt i forskellige familier...

    det er fint nok, at der kommer mere fokus på forældrene, men der skal så sandelig også større krav til plejeforældrene...

    (jeg har desværre ikke overskud til at skrive de lange indlæg i aften, men hvis nogen ønsker at vide nærmere af forskellige grunde, så skriv privat... så vil jeg svare tilbage en af dagene...)


  • #3   17. apr 2008 Annette det er et utrolig svært emne.....Jeg er helt enig med dig i at der skal gøres en indsats allerede der hvor man ved at det kan blive et problem....problemet er hvem der skal gøre den indsats....

    Flere steder har socialrådgiverne allerede sagt fra fordi de er overbelastet og ikke engang kan magte det de har nu....

    Selv syntes jeg at der flere gange bliver fjernet børn fra forældre som godt kan klare det og det vidner flere historier i aviser og ugeblade jo også om....


  • #4   17. apr 2008 Nina - vi er helt enige om, at dem der gentagne gange ( og det skal ikke engang være gentagne gange) ikke vil tage imod hjælp eller rådgivning, og dem der lider af psykiske sygdomme, de skal have "mindre snor" - hvis du forstr..

    Der jeg vil hen er, at selvom en kvinde har fået tvangsanbragt - eller frivilligt anbragt et barn, de Kan altså godt vose med opgaven og de kan også lære af deres fejltagelser.
    Hvis de får mere opmærksomhed allerede i graviditeten, og der kommer mere fokus på deres ansvarsfølelse, så vil man i rigtig mange tilflde kunne danne sig en forældreevne egnethed - noget...

    Kan du følge mig i det????

    Hvis en forælder allerede har et barn udenfor hjemmet, så burde myndighederne kunne vurdere langt hurtigere, om forældrene er egnet til at være forældre - og i de tilfælde hvor de kan, så vil det jo "bare" få en lykkelig slutning, idet barnet og forældrenen får alt den hjlp de har brug for, og de kan lære det der er brug for at lære...



  • #5   17. apr 2008 som Nina P siger, så er holdningen at børnene har det bedst hos forældrene...

    ja det er fuldstændig korrekt. FORUDSAT at barnet har det godt hos forældrene. det er ikke altid barnet er den der skal spørges om, barnet har det godt hos familien. ex: to-tre mdr efter jeg var blevet tvangsfjernet, gik det op for mig, at alt hvad jeg havde fået at vide af min bio mor var løgn. den dag og fremover, ønskede/ønsker jeg, at jeg var blevet fjernet inden jeg begyndte i skolen.
    så ville smerten ikke være så stor.

    jo jeg ville virkelig ønske, at jeg var vokset op hos mine forældre, MEN de har ikke været i stand til at tage vare på mig, DERFOR ville jeg meget gerne have vokset op hos en helt anden velfungerende og varm familie, med lidt eller ingen kontakt tl min bio mor... det er mit ønske om en barndom uden de biologiske forældre...

    et citat fra en bog jeg engang har læst (og som gav mig en høj karakter i årsprøve i dansk et år):
    "Det er ikke hende der føder dig, men hende der er der når du er ked af det og trist, hende der er der når livet går dig imod, hende der er dig når din verden styrter i grus, hende der er der hver eneste gang du har brug for det. det er hénde der er din mor"

    (kan ikke helt huske om det var det, men essensen i det er vel til at forstå? har det stående i en bog, som jeg har gemt lidt væk, og ikke vil finde nu)


  • #6   17. apr 2008 Charlotte - jeg er rigtig ked af at høre, at du har haft sådan en barndom :(((

    Jeg har ikke behov for at høre om din barndom (forstå mig ret) men har du lyst, kan du bare skrive lidt om det - mske kan det give dig et eller andet i den forbindelse... Ved at få "løsnet op" for evt. indestængt vrede eller afmagt??


    Birthe - det er lige netop disse familier jeg tænker på, hvor barnet uretsmæssigt er fjernet. Det giver barnet et kæmpe ar på sjælen, det kan ikke undgås...
    Disse skæbner kunne måske undgåes i et større omfang, hvis myndighederne (dagpleje, vuggestue, børnehave, skole) er mere opmærksomme....

    Lonnie - jeg tror du har ret i meget af det du siger. Det jeg frygter "taler imod" adoption er, at han ikke har lært om "værdierne i en kernefamilie", men han kan helt sikkert være den bedste far overhovedet, fordi han - som du skriver - måske bedre ved hvad et barn har brug for...





  • #7   17. apr 2008 Ged...Ihh..det kan man da ikke kalde dig i en seriøs diskussion*G*

    Vi er helt og aldeles enige. jeg sidder bare i kommune-stolen da jeg er ved at uddanne mig til ocialrådgiver.

    selvom der er mange forældre man kan nå med rådgivning og de kan ganske rigtig vokse med opgaven! Men det kræver altså at det er forældre der ønsker at blive bedre, hvor de dermed indrømmer at de ikke er gode nok. Mange misbrugere eller psykisk syge, altså mennesker der har andre problemer end "bare" en svær barndom eller manglende forståelse for barnets behov, dem kan man ikke nå på den måde.

    Mange vil enten ikke ønske at ændre sig, da de ikke kan se de gør noget galt, og mange har ikke ressourcerne til at ændre sig. det kræver menneskeligt overskud at ændre en adfærd hos sig selv. Og man ændrer den ikke hvis man ikke se den som forkert.

    kan i følge mig?

    Rådgivning kræver at der er viljen og evnen til at ændre sig.
    men der hvos det kunne være brugbart er det helt sikkert at foretrække fremfor at fjerne barnet når først det er født.


  • #9   17. apr 2008 Lonnie, Charlotte, Michael og Tina....det var da nogle utrolig triste historier....Jeg ved ikke engang hvad jeg skal sige....i får bare et stort kram fra mig...

  • #10   17. apr 2008 anette - jeg har fået konstateret en depression - medium - og skal snakke med handelsskolens tilknyttede psykolog om kort tid og får medicin. er egentlig meget afklaret med det, og har det godt nu. bor sammen med min kæreste og vores dyr, og de dyr betyder alverden for mig...

    det kan godt være, at jeg en dag benytter mig af tilbudet. det er jeg næsten sikker på... tusind tak for at jeg må det smiley

    jeg trækker mig ud af debatten nu, for jeg er så træt at jeg dårlig kan se bogstaverne på skærmen smiley

    sov godt allesammen, glæder mig til at læse resten af tråden i morgen smiley


  • #11   17. apr 2008 Mange tak Birthe... det er modtaget med glæde og er gengældt smiley

  • #12   17. apr 2008 Felis..jeg ved egentlig ikke hvordan loven er, men kan forældre til tilbagestående ikke vælge for deres børn og lade dem sterilisere?

  • #13   17. apr 2008 Tak Charlotte...sov godt.

  • #14   17. apr 2008 Jeg tror egentligt, at vi er meget enige langt hen ad vejen.

    Det kræver en del ressourcer fra forældrene, men der kan jo ske nye ting i personernes liv der gør, at de pludseligt har mere overskud, og det kan ske, at de har nemmere ved at tage konstruktiv kritik til sig....

    Selvfølgelig skal de personer, der ikke er forældreegnet, have fjernet børnene, MEN det kan jo vurderes allerdede i graviditeten, m denne person er så langt fra forælderegnet, hvis bare kommunen ik større muligheder for at se og vurdere de enkelte tilfælde.

    Jeg ved ikke helt, hvordan jeg har det med tvangssterilisering.. Jeg er utroligt ambivalent på det punkt, for de KAN være udemærkede forældre, hvis de har hjælp til det, men de kan også sagtens være MEGET uegnede...

    Nu er det så ikke familier med mongolisme eller psykisk syge mennesker jeg snakker om, men helt "alm." familier, der tidligere ikke var opgaven som forælder værdig - MEN som sagtens kan have udviklet sig meget gennem rene...




  • #15   17. apr 2008 Kopierer i øvrigt lige Birthes indlæg:

    Lonnie, Charlotte, Michael og Tina....det var da nogle utrolig triste historier....Jeg ved ikke engang hvad jeg skal sige....i får bare et stort kram fra mig...


  • #16   17. apr 2008 michael og tina V - nu håber jeg ikke du misforstår mig. Jeg skriver dette i den aller bedste mening.

    Du siger at jeres børn er tvangsanbragt, fordi din kone har fået(?) en dys funktion i hjernen.
    Jeg tænker på, om børnene ved hvad deres mor fejler? Ved de, at mor er "syg" i perioder, og at det er sådan hun er nogle gange?

    Har I samvær med børnene?

    Det er mange spørgsmål sådan lige nu, og det er bestemt ikke for at gøre dig ked af det, at jeg spørger...



  • #17   17. apr 2008 Det er soleklart at mennesker som ikke kan tage vare på sig selv heller ikke kan tage var på børn men men men....forældre skal jo ikke straffes for noget der er sket år tilbage medmindre man vurdere at at sitationen ikke har ændret sig.

    Michael og Tina...som i jo skriver er jeres børn blevet fjernet og som jeg læser det er i heller ikke helt uenige i at det blev gjort siden i selv siger at i ikke engang fik noget tilbud som kunne gøre jer til bedre forældre.....jeg læser også at det ville have været jeres ønske at få det tilbud men grunden til at det ikke sker er sikkert fordi at der er mangel på resurcer båden menskelige og økonomiske. Har i selv prøvet at overveje hvad i selv kan gøre for at gøre forholdene bedre derhjemme så jeres chancer for at få børnene hjem bliver bedre? Jeg er glad på jeres vegne fordi i har god kontakt med børnene, det er sikkert lige så vigtigt for dem som det er for jer.

    Charlotte og Lonnie...egentlig ville jeg sige...slå en streg over fortiden og lev for nutiden og fremtiden, men jeg ved også at det er lettere sagt end gjort....

    Til jer alle...bare mine tanker


  • #18   17. apr 2008 Michael og tine

    Det er en rigtig trist historie. Jeg tænker at det msåke var fair overfor jer og børnene at de blev fjernet da din kone havde det rigtig skidt, da du muligvis havde rigtig travlt med både kone og børn der skulle passes i den periode.
    Men at de gør det til en permanent løsning, fordi din kone har en dysfunktion i hjernen, det er heller ikke fair. En dysfunktion betyder jo ikke at hun er dum, bare anderledes. Der er aldrig nogen børn der har taget skade af at have forældre der er anderledes.

    Men det er svært fordi en midlertidig anbringelse nogle gange er meget forvirrende for børnene. Jeg er glad for at i stadig har kontakt til børnene, for det viser at i er forældre, der måske ikke altid har overskuddet til børnene, men at i virkelig elsker dem og det er det vigtigste for dem.

    Jeg ved ikke om jeres børn burde være fjernet eller ej. Vi kender jo ikke kommunens grunde, men jeres kærlighed til jeres børn kan man ihvertfald ikke være i tvivl om.


  • #19   17. apr 2008 Det er rigtig godt Michael og Tina....Hvor gammel er den yngste?

  • #20   17. apr 2008 michael og tina - det er jeg rigtig glad for at høre.. Altså at I har samvær med jeres børn...

    Jeg er enig med Nina rigtig langt hen ad vejen. Men det er set ud fra, at jeg ikke kender hverken dig eller din kone, samt børnene, og jeg kender heller ikke til kommunens grundlag for tvangsanbringelsen....


    Jeg håber ihvertfald det bedste for både børnene og jer - det er en ting der er helt sikkert...


  • #21   17. apr 2008 Har lige kigget noget lovgivning Michael,

    Der er en masse regler, men med det du fortæller så skal jeres sag tages op til genbehandling nu her efter to år.

    Dvs. kommunen skal undersøge om de grunde til at børnene blev tvangsfjernet stadig er til stede. J

    eg ved jo ikke hvorfor de har fjernet børnene, men i har altå ret til at de kigger på jeres sag igen nu her efter to år.



  • #22   17. apr 2008 Jeg vil lige tilføje at det jo ikke er sikkert de vil ændre deres beslutning. men de skal undersøge sagen igen.

  • #23   18. apr 2008 Hmmm Michael det lyder da mystisk...kan de mene at i er blevet adfærdsvanskelige af den grund....den må de vist længere ud på lande med....

  • #24   18. apr 2008 Ej det lyder forkert....jeg mente ikke at i er adfærdsvanskelige.....det var ment som set fra kommunens side...undskyld

  • #25   18. apr 2008 HVAD???

    Det var da noget af en trussel at fremkomme med..

    Måske I skulle få en uvildig til at se på sagen?? Det kunne være, at der er noget "gemt i jjeres sag??

    Forresten så skal I vide, at I har fuld agt indsigt i de papirer kommunen har om jer, og at det ikke må tage mere end 10 arbejdsdage at sende dem til jer.

    Mske skulle I prøve at kontakte børns vilkår eller en anden organisation der har med tvangsanbringelser at gøre, men som ikke er i forbindelse med jeres sag...



  • #26   18. apr 2008 Jeg syntes at i skulle prøve som Nina siger at få sagen taget op igen hvis i selv syntes at det er det bedste for børnene...

    Måske skulle i også søge juridisk bistand..


  • #27   18. apr 2008 Annette.... sikke en svær debat, du her har sat igang

    Først, det gør mig ondt at læse om, at der er nogen der har haft den hårde snart på livet, det er ikke særligt rart at vokse op på den måde, et liv i usikkerhed, et liv hvor man bliver alt for tidligt voksen...

    Det gør ondt innden i mig når børn bliver fjenet uden der er gjort noget for at rette op på det, på det der nu er skyld i at de har valgt at tage børn væk fra deres familie...

    Jeg er selv vokset op i en voldlig og alkoholisk familie, min far solg og drak, jeg kan slet ikke huske ham som en rar person...
    Dertil skal siges min mor klare det sku godt... selv om hun blev hos ham..

    Jeg har selv været så langt ude, at jeg til sidst gik ned på komunnen og sagde, jeg kan ikke tage ansvar for mit eget liv i bliver nød til at hjælpe mig, jeg har behov for behandling, find et sted til mine drenge, jeg kan ikke magte det mere..
    De kikkede på mig med åben mund, og sagde, jamen du klare det da fint, hertil skal siget at jeg har et psykisk barn, på dette tidspunkt var han 9 år. og var under børn og unge afdellingen..

    Det tog mig ca 3 månder at får dem til at se hvor galt det stod til...

    alt dette skete for lidt over 12 år siden...
    Jeg har siden hen arbejdet med misbruger og deres børn... det har været hårdt at se på

    Jeg er en af dem der er af den mening, at der skal gøres noget meget før, end der bliver gjort nu..
    De ser ikke problemet, før det er så slemt, at det ikke er til at rede.
    Jeg har set det gang på gang..

    Jeg har talt med børn, som, hvis forældre har forladt dem, ladet dem i stikken sammen med mindre søskene, osv...

    Jeg har set hjem, hvor jeg ikke fatter at der ikke er nogen der har gjort noget..
    Jeg har set børn, hvor man udemærket godt kunne se, her er noget helt galt...

    Når man så taler med dem på komunnen, så ffå man bare den besked, at vi ser på sagen...

    Så jo jeg mener at der bliver fjenet for lidt børn og dem der bliver fjenet, blivet fjenet for tidligt..

    Nu mener jeg altså, de børn som lider under de forhold der er i hjemmet..
    Jeg tænker ikke på de familie, hvor der kan gøres noget, de mener jeg at der skal hjælpes, så børn og deres forældre kan får et godt liv sammen..

    Problemet er at der ikke er nok resurser...

    Nu arbejder jeg ikke med det her mere, jeg kunne ikke klare det, det gjore alt for ondt at se på...

    Håber ikke at det jeg har skrevet bliver misforsået..


  • #28   18. apr 2008 Jeg mener ikke, at der skal tages chancer, når det gælder børn. Vi ser jo i gårsdagens program, hvor slemt det kan gå. Jeg er tilhænger af opstramning på området, pt. taber vi alt for mange børn på gulvet.

    Når det så er sagt, så er det meget sjældent og kun i helt ekstreme tilfælde, at en tvangsfjernelse kommer på tale og så vil jeg vove den påstand, at så er der også en saglig grund til det.

    Når man ikke ser sagsakter, forældreundersøgelser og deslige, er det svært at vurdere en sag og derfor vil jeg undlade at gøre det i michael og tinas tilfælde. Jeg håber, at du og din kone får noget hjælp og sørger for en god og positiv kontakt til børnene.


  • #29   18. apr 2008 Pernille.. det største problem er at ansætte nogen til det, men de mener jo ikke at prblemet er så sort, jeg har prøvet at søge uopfordret på en stilling inde for børn og unge, og de mener de har ansætte nok. hmm

  • #30   18. apr 2008 Pt. ser jeg egentlig lovgivningen som det største problem, der skal ligge uanede mængder af indberetninger og undersøgelser, før en beslutning kan træffes. Altså bruger sagsbehandlerne deres tid på at indsamle viden i henhold til lovgivningen, hvilket tager lang tid, før en beslutning kan træffes. I min optik falder afgørelsen ofte ikke ud til børnenes fordel, på grund af de akter i lovgivningen som varetager forældrenes tarv og retssikkerhed.

    Jeg ved, at der er stor udskiftning i familierådgiverne, ofte på grund af arbejdsforholdene i realiteten er det nok de færreste af os, som kan holde til at arbejde med det område.


  • #31   18. apr 2008 Pernille... Det er også hårdt arbejde... Jeg har tit grædt... plus jeg en enkel gang har skeldt ud på en kilent.. på et behandlingshjem....



  • #32   18. apr 2008 Lone... ang gravide misbruger, så bliver de holdt øje med via misbrugs centret...

  • #33   18. apr 2008 lone årh dem... Ja, de får lov, men når de føder, bliver barnet for det meste, taget i forvaring..

  • #35   18. apr 2008 Den sag husker jeg også tydligt....

  • #36   18. apr 2008 nogle gange går kommunen ind og dømmer folk udfra hva de har været igennem
    og de er mange gange forkert på den desværre
    hvis man har boet på børnehjem er man næsten sikker på at hvis man får børn så står de der for at tage dine børn
    for som de fleste kommuner siger hvis man ikk har haft forældre så kan man ikk være forældre
    og dette sys jeg er en meget forkert måde at starte de sager op på
    en der har haft et hårdt liv eller barndom er lige så gode forældre som en der er vokset op hos nogle dejlige forældre


  • #37   18. apr 2008 det er så noget jeg kan sige fordi jeg selv har stået i den situation

  • #38   18. apr 2008 Lone... Jeg ved godt at det, desvæære ikke altid er sådan... Det har jeg også set..

    Det gør mig ondt med din ene datter, håber at hun snart indser at hun har brug for hjælp


  • #39   18. apr 2008 Uha.. Lone.. det må være hårdt at være dig.....Jeg får kuldegysning bare af at læse det du skriver...


  • #40   19. apr 2008 Hej må en farmor have lov til at blande sig, det passer ikke helt at Michael og hans bror ikke blev passet ude for det gjorde de var i noget der hed privat legestue hver formiddag netop for at lære at lege, med andre i 1,5 år inden de skulle i skole, den bliv drevet af almindelige mødre og vi skiftedes til at passe dem , men Michael havde nogen vanskelisheder forbi de ikke kunne lide ham, så det var svært ,men der er ingen tror jeg der kan sætte sig ind i vores sorg da vi blev kørt af sporet, vi var bundulykkelige, vi havde ingen rettegheder sagde kommunen, det er Michaels og Tinas skyld at vi ser dem idag , dejligt men de skulle have haft mere hjælp , hende hyggetanten var ikke god men kommunen hørte på hende, jeg har sagt til kommunen det var bedre at børnene blev hjemme, og at de alle fik hjælp af en hjemmehosser, der ordnede børnene og var og tog sig af,M ichael og Tina,de havde jo fået børnene i aflastning hver anden weekend ,men vi kan jo ikke lade være med at spekulere sig tosset, den lilli ved jo dårlig nok hvem vi er for hun må ikke komme hjem , plejemoren siger at de ikke kan styre hende når hun så kommer hjem. så når vi inviterer hende, er hun ledsaget af plejemor, ellers må hun ikke komme, hun tror jo og kalder sine plejeforældre for mor og far, hun var kun2 da hun kom hjemmefra nu er hun6 de to store vil hellere hjem men må jo ikke, også måtte den ældste enda efter 2 år i en plejefamilie, flytte til en ny, så spør jeg hvordan de så kan blive bedsteforældre for hende, de ser hende en gang i en hel weekend og en gang om ugen nu, det er mere end hendes biologiske bedsteforældre, vi er blevet gjort så ondt, jeg havde jo sagt da hun skulle hjemmefra så ville jeg have hende, men nej, håber ikke at i afviser dette indlæg jeg skrev kun lidt af mine tanker og følelser ,for at fortælle at det ikke kun er forældre det går ud over,vvvvvvvi er med til møder, men bliver overhørt jeg er somme tider så edderspændt rasende ,men det ved kommune også, og så modsiger de hele tiden sig , og gør som der passer dem,den yngste må vi kun se hver 2 måned,jeg syntes det er for dårligt, den mellemste ser vi lige som den ældste nå de er hjemme et par gange om måneden , undskyld jeg skulle lige ha lidt luft

Kommentér på:
debat om tvangsanbringelser - børn

Annonce